Mainos

Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 520 485
  • 5 207

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika odotettu, perusteltu, erittäin järkevä ja etenkin rajan asiantuntemukseen perustuva ratkaisu.

Ei koko rajaa kiinni vaan ne, joilla on oikeasuhtainen ja järkevä vaikutus. Ehkä tuo Värtsilä vähän siinä rajoilla menee, mutta senkin kiinni laittaminen ihan ok ratkaisu. Tämä on juuri sitä julkista päätöksentekoa, joka tekee meistä vakaan maan - riippumatta hallituksen kokoonpanosta.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Jahas. Tuo reilun sadan kilometrin päässä oleva rajanylityspaikka jää auki. Mutta erinomaista, että toimitaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Hyvä että rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö jakaa sen, että itärajan ilmiö on vakava uhka kansalliselle turvallisuudelle. Varmasti rajavartiolaitoksessa pohdittu asiaa jonkun aikaa.

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassisen mukaan itärajan ilmiö on hyvin poikkeuksellinen.

"On selvää, että se on selkeästi vakava uhka kansalliselle turvallisuudelle."

"Toiminta on selkeästi järjestäytynyttä, se ei ole syntynyt itsestään", Hassinen toteaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mahtaa eteläisimpien raja-asemien "Jormia" ja "Irmoja" vituttaa, kun eivät saa halpaa bensaa ja huoria rajan takaa :D

Ja hiukan tuli hankalammaksi porukan ajella Helsinki-Vantaalle lentojen perässä...

Onhan tällä ihan oikeitakin vaikutuksia myös negasuuntaan tavarapuolella jne. Silti oikea ratkaisu.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Täällä vielä päätös asiasta.

Valtioneuvosto on päättänyt sulkea osan Suomen itärajasta. Vaalimaan, Nuijamaan, Imatran ja Niiralan rajanylityspaikat suljetaan 18.11.2023 alkaen. Kansainvälisen suojelun hakeminen Suomen ja Venäjän maarajalla keskitetään Vartiuksen ja Sallan rajanylityspaikoille. Asiasta päätettiin torstaina ylimääräisessä valtioneuvoston istunnossa. Päätös on voimassa 18.2.2024 asti.

Hallitus ja viranomaiset seuraavat itärajan tilanteen kehittymistä tarkasti. Päätöksen sisältöä ja laajuutta arvioidaan säännöllisesti tilanteen kehittymisen perusteella. Päätös kumotaan tai sitä muutetaan, jos se ei ole enää välttämätön yleiselle järjestykselle tai kansalliselle turvallisuudelle aiheutuvan vakavan uhan torjumiseksi.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä, miten Venäjä reagoi Suomen päätökseen. Nähdäänkö vielä tämän vuorokauden aikana uusi piikki.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mahtaa eteläisimpien raja-asemien "Jormia" ja "Irmoja" vituttaa, kun eivät saa halpaa bensaa ja huoria rajan takaa :D
Kerkee vielä tankille molemmilla autoilla, ja tottakai pussit tyhjennetään molemmilla kerroilla 19v pietarilaisnaiseen.

Leikki sikseen, aika vähäistä on tankkausliikenne kuulemma ollut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näin se homma etenee. Ryhdikäs päätös.

Kuinkakohan kauan menee ennen kuin Peshkov, Zaharova joku muu "jyrähtää" ja haukkuu/ihmettelee silmät pyöreinä Suomen päätöksen eteläisten rajanylityspaikkojen sulkemisesta.

Aika alkaa N-Y-T nyt.
Tai sitten ensimmäisenä ehtii jyrähtää Iida-Inkeri Imatralta, jonka bensabisnes uhkaa kariutua, kun ei enää pääse naapurimaassa tankkaamaan.
Tai Heikki-Juhani Heinävedeltä pelkää, että orastava suhde Tatjanaan hiipuu, kun tapaamismatkat estyvät.
 
Aivan oikea päätös, ei kahta sanaa. Ja muutenkin asiallisesti hoidettu, lakeja kunnioittaen sekä rajaviranomaisten asiantuntemusta hyödyntäen, vaikka juntit huutaa hoosiannaa kun yksikin (heidän mielestään) väärän värinen ihminen tulee rajalta yli.

Toivottavasti ei ole mitään tavaraliikenneklausuuleita laitettu tuohon sulkuun, loppuisi tuo kikkailu noiden tavaroiden kuskaamisessa rajalle suomalaisella rekkaveturilla. Tai ainakin hankaloituu, kun tulee jo Suomen puolella ~500km ylimääräistä rahtausmatkaa ja Venäjän puolella on "tiet" siinä kunnossa Vartiuksesta Pietariin ettei välttämättä ole kannattavaa lähteä sieltä kiertämään.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tai sitten ensimmäisenä ehtii jyrähtää Iida-Inkeri Imatralta, jonka bensabisnes uhkaa kariutua, kun ei enää pääse naapurimaassa tankkaamaan.
Tai Heikki-Juhani Heinävedeltä pelkää, että orastava suhde Tatjanaan hiipuu, kun tapaamismatkat estyvät.
Jos joku vielä tuollaista "harrastaa", niin se on henkilökohtainen voi, voi. Jos ei ilman pysty elämään, niin ei muuta kuin vähän pohjoisempaa reittiä sitten riiuu-/bensareissulle.

Ei tämän päätöksen pitäisi tulla kenellekään, edes Kurikassa, yllätyksenä.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Suomalaisten tankkausliikenne on ollut marginaalista koronasta asti. Kaksoiskansalaiset sen sijaan on ajaneet koko korona-ajan ja sen jälkeen ihan entiseen malliin. Heidän rallilleen olisi pitänyt tehdä loppu heti alkuun, valitkaa kummalla puolella olette.
Lähes naurattaa kun ministerit selittää "on viitteitä siitä, että viranomaiset olisivat tässä mukana". No ei kai sentään, passihan pitää siinä 200 metrin matkalla tullialueen sisääntulopuomilta ulosmenopuomille näyttää ainoastaan 4 kertaa.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Sisäministeri sai nyt täydet pisteet Lauri Nurmen ”mitä jos ne jää seisoo pakkaseen rajalle”- kysymykseen.

’Ne voi kääntyä ympäri.’ Priceless.

Jäädään odottamaan Lauri Nurmen kirjaa, jossa todetaan kuinka tämä päätös sulkea raja-asemia oli liian hädissään tehty, eikä asiantuntijoita tai EU:n ihmisoikeuskonttoria kuultu asiassa ja lisäksi on todistettu, että ihmisiä jäi hätään rajan toiselle puolelle.
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Eiköhän kohta tule Venäjällä oleville Suomalaisille ilmoitus, että jos Suomeen haluatte tulla helpoimman kautta eli tuon rajan yli niin nyt kannattaa tulla.

Jos tosiaan näin on, että pohjoiseen on jo pyöräilijöitä saapunut niin ei siellä kovin kauaa rajoja auki pidetä.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No nyt on näköjään siirrytty jo Vartiuksen raja-asemalle Kuhmoon. Tuskin ovat Pietarista asti polkeneet.

Olisikin melkoinen rypistys, vaikka alla olisi uudenkarhea Jopo. :)

Mielenkiintoista nähdä, että alkaako Venäjä kuskaamaan porukkaa enemmän Kuhmoon.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jäädään odottamaan Lauri Nurmen kirjaa, jossa todetaan kuinka tämä päätös sulkea raja-asemia oli liian hädissään tehty, eikä asiantuntijoita tai EU:n ihmisoikeuskonttoria kuultu asiassa ja lisäksi on todistettu, että ihmisiä jäi hätään rajan toiselle puolelle.
Kyllä sieltä vasemmalta laidalta varmasti osa itkee ihmisoikeuksien perään. Onhan tämä poliittinen päätös monen mielestä ja rikotaan kansainvälisiä oikeuksia ja blaa blaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No nyt on näköjään siirrytty jo Vartiuksen raja-asemalle Kuhmoon. Tuskin ovat Pietarista asti polkeneet.
Google Mapsin mukaan Vartiuksesta on parin kilometrin päässä itärajan takana jokin paikka nimeltä Zhdpp Lyuttya. Näyttää jonkinlaiselta rautatieaseman ja varastokompleksin yhdistelmältä. Eiköhän sinne ole jo hyvissä ajoin rahdattu polkupyöriä, ja bussiliikenne on arvatenkin käynnistynyt Kostamuksen ja tuon paikan välillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Google Mapsin mukaan Vartiuksesta on parin kilometrin päässä itärajan takana jokin paikka nimeltä Zhdpp Lyuttya. Näyttää jonkinlaiselta rautatieaseman ja varastokompleksin yhdistelmältä. Eiköhän sinne ole jo hyvissä ajoin rahdattu polkupyöriä, ja bussiliikenne on arvatenkin käynnistynyt Kostamuksen ja tuon paikan välillä.

Eli suomeksi Lytän raja-asema (Lyttä on se kylä Venäjän puolella). Tuolla välillä kai on ihan normaaliakin julkista kulkua ollut Suomeen asti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No nyt on näköjään siirrytty jo Vartiuksen raja-asemalle Kuhmoon. Tuskin ovat Pietarista asti polkeneet. Minkähän takia tuota Vainikkalan raja-asemaa ei suljettu?

Vainikkala on ollut henkilöliikenteeltä kiinni käytännössä 2020 alkaen, eli ei tarvetta tälle. Suomen tavaralogistiikalle "jonkin verran" ongelmaa tuottaisi pistää se kokonaan kiinni.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mielestäni päätös oli liian löysä. Koko itäraja pitäisi tässä tilanteessa sulkea. Eihän se nyt ole Venäjälle eikä salakuljettajille homma eikä mikään organisoida ihmisvirta kaakkoisrajalta pohjoiseen. Vain Norjan ja Ruotsin vastaiset rajat voivat tässä tilanteessa olla auki, muuten tulee kyllä ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös