Mainos

Itämeren risteilyt – viihdekeidas vai kelluva juottola

  • 6 897
  • 41

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aivan liian aliarvostettuja nuo päiväristeilyt. Sellasen lähdön fiiliksen saa halutessaan nopealla aikataululla, ja siinä kuitenkin verrattaen helposti ja edullisesti voit vaihtaa maisemaa koko päiväksi. Laivalla voi sitten vaikka kannella katsella komeaa Itämerta, jos ei huvita "rahvaan kanssa" sisätiloissa olla :)
Ja Tallinnan alueella nyt voi keksiä mitä vaan siinä kun Suomenkin isoimmissa kaupungeissa. En oikein koskaan ole ymmärtänyt mikä noissa nyt on vikana, muutama kerta vuodessa hyvinkin mukava kävästä noissa.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ensi kesänä voi käydä tyypittämässä Maarianhamina - Visby risteilyn, tuohan voisi olla esim golfreissuna ihan potentiaalinen, riippuen vähän miten aikataulut menee. Eli onnistuisiko esim kahdella - tai jopa yhdellä - laivayöllä pelaamaan sekä Slottsbanan että Visby Golfin.
Tuolla vois kyl käydä vaikka en tiedä asuuko iskän sotalapsien aikaiset sijaisvanhempien lapset enää siellä.
Kortti pitäis melkein olla niin voisi ajella autolla saaren ympäri.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarinoita on varmasti moneksi, mutta onko minkälainen tulevaisuus Itämeren risteilyillä on? Kaukana on se glamour, mitä Silja linen Serenade ja Symphony edustivat 90 -luvun alussa. Risteilyt olivat tavalliselle kansalle maistiainen ylellisyydestä, jossa naiset pukeutuivat iltamekkoihin ja miehet pukuihin. Viihde oli laadukasta ja taxfreesta sai tuotteita, mitä ei maista saanut.
Helsinki-Tallinna ja Turku-Tukholma -reittien tulevaisuus ei ainakaan ole lähitulevaisuudessa uhattuna. Molemmat ovat rahdin kannalta tärkeitä reittejä eikä maateitse kiertäminen ole oikein realistinen vaihtoehto. Tallinnan junatunneliakin saadaan vielä jokunen vuosi odotella.

Helsinki-Tukholma -reitti enemmän huvimatkustamiseen painottuvana sen sijaan lienee uhattuna nykyisten lauttojen tullessa käyttöikänsä päähän.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Takavuosinahan oli olemassa todellinen Itämeren seikkailu joka jäi valitettavasti omalta
osalta kokematta, nimittäin Helsingistä Puolaan vanhalla polaskilaivalla, kesäisin taisi
muistaakseni olla välipysähdys Gotlannissa. Kaikki oli käytännössä lähes ilmaista, ja
viinaakin sai vaikka vuorokauden ympäri, aterioinnin suhteen piti kai olla aika pitkämielinen,
koska esimerkiksi pippuripihvi oli kuulemma lähinnä läskistä koostuva porsaankyljys.

Se oli varmaan Puolan valtion keino saada länsirahaa , se on tuskin ollut mitään
kannattavaa liikennöintiä, mutta kuulemani mukana aika eksoottista :) Se liikenne
loppui joskus 90-luvun alussa, ja se purkki oli kyllä aika ruosteisen ja parhaat merimailinsa
jo vuosia sitten taittaneen näköinen, nimi taisi olla Pomerania.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Takavuosinahan oli olemassa todellinen Itämeren seikkailu joka jäi valitettavasti omalta
osalta kokematta, nimittäin Helsingistä Puolaan vanhalla polaskilaivalla, kesäisin taisi
muistaakseni olla välipysähdys Gotlannissa. Kaikki oli käytännössä lähes ilmaista, ja
viinaakin sai vaikka vuorokauden ympäri, aterioinnin suhteen piti kai olla aika pitkämielinen,
koska esimerkiksi pippuripihvi oli kuulemma lähinnä läskistä koostuva porsaankyljys.

Se oli varmaan Puolan valtion keino saada länsirahaa , se on tuskin ollut mitään
kannattavaa liikennöintiä, mutta kuulemani mukana aika eksoottista :) Se liikenne
loppui joskus 90-luvun alussa, ja se purkki oli kyllä aika ruosteisen ja parhaat merimailinsa
jo vuosia sitten taittaneen näköinen, nimi taisi olla Pomerania.

Hah me mentiin tuolla romulla -93 Gdanskiin. Systerillä meinaa tulla vieläkin paha olo, kun ajattelee Pomeraniaa ja sitä naftan käryä mikä laivan sisätiloissa oli.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Nuorena aikuisena tuli kerran eksyttyä kusen polttamalle Baltic Princessille opiskelijabileristeilylle. Hyttinä tietysti sellainen surkein 4 hengen kerrossänkyhytti ilman ikkunaa. En yleensä juo krapulapäivänä, mutta silloin oli pakko, kun ei siellä laivalla selvinpäin/krapulassa ollut mitenkään mahdollista olla. Ei jäänyt sellaista fiilistä, että tämä laivalla olo mitään kovin hohdokasta olisi. Vähän niin kuin festareilla olisi ollut telttamajoituksen kera. Ja kaikkihan tietää että eihän sielläkään selvinpäin pysty olemaan.

Toissa kesänä tuli käytyä perheen kanssa ensimmäistä kertaa Helsinki-Tukhoma risteilyllä Silja Symphonylla. Otimme paremman luokan Commodore-luokan hytin, ja tulihan tuohon risteilemiseenkin joku idea. Oli oikeasti ilo istua hytin olohuoneessa olut kädessä nojatuolissa, ja katsoa seinän kokoisesta ikkunasta ohi lipuvaa Tukholman saaristoa. Hyttiluokkaan kuuluva aamupalakin oli viiden tähden tasoa, joka jäi mieleen. Muksuillekkin laivan leikkialueet antoivat tekemistä ja hupia. Eli risteileminen on ihan jees, jos panostaa ja ottaa huoneen parhaista hyteistä/sviiteistä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Aivan liian aliarvostettuja nuo päiväristeilyt. Sellasen lähdön fiiliksen saa halutessaan nopealla aikataululla, ja siinä kuitenkin verrattaen helposti ja edullisesti voit vaihtaa maisemaa koko päiväksi. Laivalla voi sitten vaikka kannella katsella komeaa Itämerta, jos ei huvita "rahvaan kanssa" sisätiloissa olla :)
Ja Tallinnan alueella nyt voi keksiä mitä vaan siinä kun Suomenkin isoimmissa kaupungeissa. En oikein koskaan ole ymmärtänyt mikä noissa nyt on vikana, muutama kerta vuodessa hyvinkin mukava kävästä noissa.
Ja edulliset juomat saa myös tuliaisina mukaan. Ai että, eipä todellakaan ollut mikään myytti tuo "halvat lonkerot ja viinat Virosta". Tuossa elokuun alussa tuli käytyä päiväreissulla Tallinnassa, ja valehtelematta jokaisella suomiseurueella oli illalla terminaalissa lonkero- tai muu juomasalkku kannossa. SuperAlko oli myös aivan täynnä jengiä, ja parkkipaikalla olevista runsaista Suomen rekkareista päätellen ei olisi uskonut olevansa "ulkomailla".
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Hah me mentiin tuolla romulla -93 Gdanskiin. Systerillä meinaa tulla vieläkin paha olo, kun ajattelee Pomeraniaa ja sitä naftan käryä mikä laivan sisätiloissa oli.
Legendaarinen Tallinnan alus Georg Otshan edusti samaa sosialistista laivanrakennusgenreä,
se sama käry on jäänyt mieleen siitäkin. Sillehän tehtiin sitten jonkunlainen kasvojenkohotus,
jolloin ilma raikastui ja neuvostotyylinen sisustus korvattiin vähän ajanmukaisemmalla.

Mutta sillä oli myös kusipäistä henkilökuntaa, kuten tarjoilija joka varasti kaveriltani rahaa. Hän
tuli väittämään ettei Aktia-pankin kortti kelpaa maksuvälineenä, vaikka kaikkien muiden suomalaisten pankkien kortit kyllä kelpasivat, kaveri maksoi käteisellä mutta se päivällinen meni myös hänen tililtään, kyse ei ollut niin isosta summasta niin hän ei jaksanut tehdä siitä mitään polemiikkia jälkeenpäin.

Se noin 100 markkaa minkä se tarjoilija pihisti, oli siihen aikaan iso raha virolaiselle,
toivottavasti meni hyvään tarkoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Helsinki-Tallinna ja Turku-Tukholma -reittien tulevaisuus ei ainakaan ole lähitulevaisuudessa uhattuna. Molemmat ovat rahdin kannalta tärkeitä reittejä eikä maateitse kiertäminen ole oikein realistinen vaihtoehto. Tallinnan junatunneliakin saadaan vielä jokunen vuosi odotella.

Helsinki-Tukholma -reitti enemmän huvimatkustamiseen painottuvana sen sijaan lienee uhattuna nykyisten lauttojen tullessa käyttöikänsä päähän.

Rahdin kannalta nykyään merkittävin reitti on Naantali-Kapellskär. Sitä pystytään ajamaan 3 matkaa vuorokaudessa, joten laiva on Turun reittiäkin 1,5 kertaa tehokkaammassa käytössä. Välttävät hitainta saaristoa molemmissa päissä ja matkakin on lyhyempi. Tarjolla on ollut Finnlinesin rekkamiesmallin ro-ro paattia.

Aikataulut toki sen mukaiset, myöhäistä iltalähtöä ja kukonlaulun aikaan saapumista on tarjolla, toki eteläiseenkin Ruotsiin ehtii noilla suht ajoissa seuraavana päivänä. Laivatkin ovat olleet enemmän rahtia kuljettavia ro-ro -paatteja vähemmillä palveluilla.

Naantalista aloittaa piakkoin myös Turun reittiä vastaavalla aikataululla enemmän risteilyalusmaiseksi rakennettu tuliterä lautta, Finnsirius. Tuon voisi ottaa alle seuraavalla reissulla ja katsoa minkälainen kinkkipaatti se on.

Helsinki-Tukholma -linjan suurimpia ongelmia taitavat olla kysynnän liki puhdas keskittyminen huvimatkustamiseen sekä vähemmän optimaalinen reitin pituus. Laivat seisovat kummassakin päässä laiturissa huomattavan pitkään, joten asiakasmäärä/laiva/vrk jää väkisin huonoksi vaikka koko kapasiteetti olisi käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Näin turkulaisena jotenkin lähinnä hymyilyttää risteilylle aikovat. Heitä joitain tunnistaa helposti jo illan satamaan menevissä junissa (okei, Helsingin junathan ei nyt suoraan satamaan pääse). Aikuisempana on itse käynyt mieluummin keskellä viikkoa aamuristeilyllä tai piknik-risteilyn. Noissa rauhallisempaa noin yleisesti.

Muutama vuosi sitten kävin toisen puoliskoni kanssa aamuristeilyllä ja tuollahan esiintyjät oli lähinnä ruotsalaisia (tai ruotsin-suomalaisia?). Illasta istuimme oluella ja juttelimme erään trubaduurin kanssa. Paljon kevyempää, kun kuunnella kännisten suomalaisten huutamista yökerhon vilkkaimpaan aikaan.

Viimeksi piknik-risteilyllä oli myös varsin mukava "pubin" tarjoilija, jolta pyysin olutsuositusta. Join tuon yhden ruotsalaisoluen ja naureskelin ympärillä heilunutta krapulaporukkaa.

Lapsena oli hurja päästä laivalle, kun en ihan Turussa asunut. Sieltä sai hamstrata mässyä mukaan, pelailla koneilla ja ihmetellä merimaisemia (Turun saaristolle tietenkin näin aikuisenakin arvostus). Velipoju pelasi kaikki hilunsa pelikoneisiin (luuli, että joskus voittaakin jotain). Tuolle oli kiva nauraa.

Helsingistä en ole juuri laivalla reissannut.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se oli varmaan Puolan valtion keino saada länsirahaa , se on tuskin ollut mitään
kannattavaa liikennöintiä, mutta kuulemani mukana aika eksoottista :) Se liikenne
loppui joskus 90-luvun alussa, ja se purkki oli kyllä aika ruosteisen ja parhaat merimailinsa
jo vuosia sitten taittaneen näköinen, nimi taisi olla Pomerania.

Silesia ensin, Pomerania sen jälkeen. Olivat melkoiset paatit ne.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Onhan noita laivajuttuja tullut seurattua.. Itse haluaisi kokea Viking Linenkin laivat sen 2004 Abiristeilyn Gabriellan jälkeen, mutta kun on ollut muiden kanssa reissuja niin mennyt TallinkSilja puolelle Turun illassa ja Helsingin ja Tallinnan välillä.

Itselle ei Helsinki-Tukholma ole juuri koskaan ollut harkinnassa, vaikkei nyt uutta laivaa tule niin onhan Cinderella sentään jotain uutta sille linjalle (Noh Amorella oli viime vuonna hetken ja melkein kopio Gabriellasta)
Lieneekö jatkossa kaikki speciaaliristeilyt sillä Gabriellan sijaan. Itse kun arvostaa sitä risteilyllä näkee esiintyjät ja mielestäni joka lautalla tarttis olla kunnon yökerho, jos kunnon esiintyjiä siellä on. (Plussaa siis Cinderellalle, Gracelle, Tallinkin risteilyautolauttaviisikolle, Serenadelle ja Symphonylle, Eckerön Finlandiallakin monikerroksinen tila oliko nyt keulassa vai edessä vaikkei vastaava ole kuin muilla.) Olisi Gloryynkin tehty vastaava vaikka 1,5 kerroksinen on hieman ilmavampi. Mutta muuten Tallinkin laivat pettymys esimerkiksi ulkokansien osalta ja erittäin rajoitettu osuus matkustajille verrattuna Vikingiin.

Jaa ettei Turku-Tukholma uhattuna, Viking sitä ajaa, mutta Tallinkilla ei vieläkään reitillä aamulaivaa Turusta ja Baltic Princess ajaakin Kapellskäriin Tukholman sijasta. Mutta toki mitä Tallink jatkossa tekee; Victoria I Tallinnassa seisonnassa, Romantika vapautettiin vuokrasopimuksestaan, Galaxy vapautunee lokakuussa ja Europa vuodenvaihteessa, jollei vuokraamisia tule lisää..

Helsinki-Tukholman kannattavuuteenhan on Viking yrittänyt kesäisin panostaa ajamalla sinne Tallinnaan kesken päivän kesäisin ja eiköhän se homma jatku. Vikingillähän koronan jälkeen tilanne aika hyvä. Osa-omistus tuohon Birka Stockholmiin ja myös Eckerö Lineen. Nyt kilpailu Eckerön kanssa Ahvenanmerellä on myös pois kun Rosella myyty ja Eckerö saa ajaa yksin Ahvenanmaan ja Ruotsin lyhyttä linjaa ja ennen koronaa ollut Birka Stockholmin ja Cinderellan välinen kilpailu poissa kun Cinderella reissaakin jatkossa Helsinkiin.
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Vanhemman polven edustajana laivaristeilyt on olleet käytännössä aina äärimmäisen kosteita ja moraalisestikin sitä sun tätä.

Siksi asenteeni niitä kohtaan hyvin hyvin kaksijakoinen; Hauskaa on ollut niin että riittää, mutta myös pahimmanlaatuiset fyysiset ja henkiset krapulat aamiaisella ja laivan lipuessa päivällä satamaan, on pahoinvoivan tuttuja hyytymisen tunteita. Uhh...

Pelkkänä risteilynä pidän noita laivoja todella tylsinä, en lähtisi mutten jaksa enää noita remujuttujakaan.
Ehkä Maarianhaminaan voisi joskus putputella turistina.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Näin turkulaisena jotenkin lähinnä hymyilyttää risteilylle aikovat. Heitä joitain tunnistaa helposti jo illan satamaan menevissä junissa (okei, Helsingin junathan ei nyt suoraan satamaan pääse). Aikuisempana on itse käynyt mieluummin keskellä viikkoa aamuristeilyllä tai piknik-risteilyn. Noissa rauhallisempaa noin yleisesti.
Stadissahan on "viharatikaksi" nimetty linja joka menee Länsisatamaan, nimi on juuri Tallinnaan menijöiden
jatkuvan örvellyksen ja sekoilun takia. Kun spåra tukitaan kaljakeisseillä ja örvelletään, niin totta kai
se ärsyttää muita. Katajanokan terminaaliltakin menee linja juna-asemalle, mutta se on ikään kun
räätälöity laivalta tulijoille ja sinne menijöille niin samaa ilmiöä ei synny, sitä ei muut kulkijat kauheasti
käytä, on kyllä ihan kätevä tapa päästä junalle tai keskustaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Nyt mennään eri merelle, mutta kerrotaan silti. Kokeiltiin kerran kaveriporukalla
täysin uudenlaista laivamatkustamista, lennettiin ensin Osloon , ja jatkettiin siitä
laivalla Köpikseen, se laiva tuntui siinä mielessä kodikkaalta että se oli entinen Viikkarin
Athena , ja hyteissäkin oli suomenkielistä tekstiä jäljellä . Se oli todella tyylikkäästi
sisustettu , esimerkiksi vanhojen laivojen pienoismalleja siellä sun täällä , ja kannella
oli mukavia rottinkituoleja jossa sai istuskella vuonomaisemia ihailemassa, koska reissun
ekat tunnit mentiin vuonoa pitkin ulos Oslosta, heitettiinkin juttua että Helsinki-Tallinna
reitillä tällaiset tuolit heitettäisiin varmaan jo ekalla reissulla yli laidan.

Se matkustaminen tuntui jotenkin arvokkaammalta, se näkyi hinnassakin, esimerkiksi
ruokailu oli aika arvokasta, mutta alkoholi oli ihan siedettävän hintaista kun laiva oli
tanskalainen, eikä norjalainen, ja yksi mikä myös pisti silmään oli se että peliautomaatteja
ei ollut lainkaan, siellä ei sikäläinen RAY ole pesiytynyt noille laivoille. Se oli arkena, joten
meidän suomalaispoppoota lukuun ottamatta ei tuntunut olevan kovin janoistakaan väkeä
kyydissä, yksi havainto oli myös sellainen että ihmeteltiin palkkaako varustamo kaikki naispuoliset
työntekijänsä jonkun mallitoimiston kautta kun miehistössä oli aika näyttävän näköisiä daameja ?

Nostalgiapläjäysikin tuli kun vuonossa tuli vastaan entinen Silvia Regina, ensimmäisiä kunnon
isoja laivoja, ja tulikin elävästi mieleen miten jännää oli kun pikkupoikana pääsi ekan kerran
uivan kerrostalon kyytiin, ja juuri sille laivalle.

Köpiksen satama oli aika kaukana keskustasta, vähän kun Länsisatama ja ydinkeskusta,
joten kävelymatka tuntui krapulaisena vähän pitkältä, mutta onneksi matkan varrella
löytyi pelastus mehevän Smörrebrödin ja Carlsbergin muodossa :)
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Nythän Tallink ilmoitti, että Victoria I tulee Tallinnan 22h risteilyihin.. Eiköhän se innosta ihmisiä laivalle kun tuota tuotetta ei ole vähään aikaan ollut tarjolla..
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Nythän Tallink ilmoitti, että Victoria I tulee Tallinnan 22h risteilyihin.. Eiköhän se innosta ihmisiä laivalle kun tuota tuotetta ei ole vähään aikaan ollut tarjolla..
Kyllähän tuollaisille risteilylle on aina ollut kysyntää, jos haluaa vaan rellestellä niin mikäs
on sen parempi tapa tehdä se ? Ennen vanhaanhan ne oli peräti 24 tunnin pituisia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös