Varmasti näin. Itse näen asian toisin. USA:lla on syytä Kiinan pelkoon ja muskeleita kamppailla vastaan. Eurooppa ei ole niin suuri pelaaja kuin täällä kuvitellaan. Euroopan etu on, että molemmat tahot ovat kauppakumppaneitamme. Kiinalainen teknologia on monessa asiassa maailman parasta ja meidänkin on syytä käyttää sitä. Huolissaan kannattaa olla Amerikka ensin -politiikasta, joka avoimesti suuntautuu meitäkin vastaan.
USA erikseen, en sitä kommentoi tässä, mutta olen ehdottomasti samaa mieltä MAGA:n vaarallisuudesta. Kiinan osalta on säilytettävä suhteet, mutta samalla irtaannuttava Kiina-riippuvuudesta niin hyvin kuin mahdollista. EU on hyvin laajasti nähnyt mm. seuraavat ongelmat Kiinan kanssa:
1. Kiinan ote eurooppalaisesta kriittisestä infrastruktuurista on liian suuri.
2. EU:n kyettävä parempaan torjumiseen Kiinasta lähtöisin olevia kyberhyökkäyksiä sekä disinformaatiota vastaan.
3. EU:n tulee puuttua paremmin Kiinan vakoiluun ja kiinalaisen diasporan valvomiseen Euroopassa.
4. Kiina tekee jatkuvasti ihmisoikeusrikkomuksia ja on tuonut rikkomuksensa myös Eurooppaan (osin sama kuin 3).
Itse ole samassa rintamassa Euroopan maltillisen oikeiston, keskustan ja vasemmiston kanssa siinä, että Kiina on taloudellinen ja poliittinen uhka Euroopalle.