Iso Musta – Veli-Pekka Ketola

  • 55 087
  • 162

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Joskus on hyvä pitää päätöksistään kiinni, muutenhan Vellu voisi juoda sen hänelle varmasti hallilla tarjotun oluenkin.
Eikös Vellu ole ollut jo vuosikausia ihan absolutisti? Vai ajoinko nyt johonkin miinaan...Avoimestihan on kertonut siitä, että hän käytti varsinkin peliuran jälkeen liikaa alkoholia, mutta myös peliuran aikana maistui kuppi enempi tai vähempi, tästä porilaisilla on varmasti monta tarinaa, joista osa vieläpä tosia.

Periaatteen mieshän Vellu on, joten ilmeisesti ei sitten Isomäkeen tulee, mutta ainakin ensimmäisessä vieraspelissä on ihan studiokommentaattorina, äsken just Nelonen Prolta kuultuna.

Sen verran vielä tiedustelua Porin suuntaan paremmin tietäville, että kun Vellu on ilmoittanut ettei enään halua olla missään tekemisissä Ässien kanssa, niin hän kuitenkin on mukana pari vuotta sitten julkaistussa kirjassa Legendat ja lupaukset, jossa myös vähän sivutaan tätä "boikottia". Oliko tämä sitten jonkinlainen poikkeus?

Se onkin hyvä kirja ja on myös minun kirjahyllyssä =) Kirjassa Vellu myös vahvistaa, että hänen voimakkain luonteenpiirteensä on jääräpäisyys, joka aiheutta myös ongelmia. Samoin kirjan mukaan Vellu on myös heittänyt roskiin aktiiviuran palkinnot.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuossa Kanada-maljan luovuttamisessa tulee muistaa, että Kal€ änkeää joka tapauksessa toiselle puolelle. On tehnyt sitä jo vuosia ja perusteluthan on jotain sellaista, että Jääkiekkoliitto on ollut mukana luovuttamassa aikanaan maljaa liigalle.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sen verran vielä tiedustelua Porin suuntaan paremmin tietäville, että kun Vellu on ilmoittanut ettei enään halua olla missään tekemisissä Ässien kanssa, niin hän kuitenkin on mukana pari vuotta sitten julkaistussa kirjassa Legendat ja lupaukset, jossa myös vähän sivutaan tätä "boikottia". Oliko tämä sitten jonkinlainen poikkeus?
Velluhan sanoi tuolloin että on mukana ainoastaan koska kirjan tuotto menee Ässien junioreille. Ja esiintyi tuossa vain SM-liiga alumnin paita päällä.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Velluhan sanoi tuolloin että on mukana ainoastaan koska kirjan tuotto menee Ässien junioreille.
Okei, kiitokset selvityksestä! Tuo vaikuttaisi ihan Vellumaiselta perusteelta ja sinänsä tietysti hyvä, että arvostaa juniorityötä. Menipä sitten omatkin rahat hyvään tarkoitukseen, kun minä tuon kirjan ostin :)
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samoin kirjan mukaan Vellu on myös heittänyt roskiin aktiiviuran palkinnot.

Tästä tuli mieleen muutama vuosi sitten Ilta-Sanomissa (saattoi olla Iltalehtikin) ollut haastattelu, jossa Vellu kertoi myyneensä kaikki palkinnot, pelipaidat ynnä muut uran varrelta haltuun jääneet tavarat ja saadut varat oli annettu hyväntekeväisyyteen. Toimittaja sitten kysyi että mites se 1980 SM-hopeamitali, jonka mies vippasi Helsingin jäähallin katsomoon välittömästi palkintojenjaon jälkeen, johon Vellu tuumasi ettei mitalia ole vielä katsomosta löydetty, mutta heti kun löytyy, se myydään myös.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Toivoisin, että tässä ketjussa eivät tosifanit ja vellihousut lähde kaivelemaan suomikiekon historian yhden suurimman jättiläisen syitä olla poissa Assien kotipeleistä!
Vellulla on oikeutetut syynsä omaan toimintaansa, joita hän ei pelimiehenä paljasta muiden ruodittavaksi!
Vellu ja Ati ovat molemmat tehneet porilaiselle urheilulle todella paljon!
Nyt olemme finaalikeväässä, jonka pohjatyötä nämä veijarit ovat tehneet vuosia!

Eikös aloittaja jo postissaan vihjannut ettei tarvitse ottaa/kirjoittaa niin tosissaan. Kyllä Ässä-osioon nyt mahtuu yksi kieli poskessakin tehty aloitus kun "Kivellekenkäänytvaiheti" ei sellainen ollut. Eikä se tarkoita sitä että pitää vähätellä jotenkin Vellun merkitystä Ässien historiassa tai keksiä pilkkaa.

Ihan vaan aiheeseen palatakseni, niin eilen hallilla vietetyn tarkkaavaisen tunnin aikana huomioita tuli tehtyä monestakin asiasta, mutta tuota järkelemäistä tummaa Ässien Ässää ei hallilla näkynyt, joten tilanne tällä hetkellä on tämä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
VPK on maanantain finaalissa Nelosella studiovieraana. Voisi helpostikin arvailla, että siellä ainakin kysytään miehen innokkuutta katsella matseja myös Porissa.

Se on sitten eri asia, millaisen vastauksen Vellu antaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.
Sen mitä läheltä seuranneena tiedä, boikottiin on parikin syytä. Toinen syy on totaalinen siltojen palaminen silloiseen hallitukseen yms. toimiston väkeen, kuten täällä on jo mainittukin.

Toinen syy on VPK:n saama palauten porilaisilta katsojilta vaikkapa kesken pelin. VPK:n vieressä aikoinani istuneena, hämmästelin jo silloin, kuinka sieltä A1:n yläkatsomostakin viitsittiin vittuilla Vellulle, ihant tuelta, ihan joka matsissa. Ati jaksaa vittuiluista huolimatta vielä käydä matseissa, mutta ymmärrän hyvin, miksei Vellu siellä käy. Itse toivoisin että Vellun toiveita kunnioitettaisiin, eikä häntä nostettaisi erikseen millekään jalustalle. Juuri tuon syyn Velluhan mainitsi, kun kysyttiin syytä paidan hakemiseen hallin katosta pois; ei hän halua tulla seuraa suuremmaksi persoonaksi.

Vaatimaton, ja hieno mies. Ja ne tyttäret...
 

alias

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.
Sen mitä läheltä seuranneena tiedä, boikottiin on parikin syytä. Toinen syy on totaalinen siltojen palaminen silloiseen hallitukseen yms. toimiston väkeen, kuten täällä on jo mainittukin.

Toinen syy on VPK:n saama palauten porilaisilta katsojilta vaikkapa kesken pelin. VPK:n vieressä aikoinani istuneena, hämmästelin jo silloin, kuinka sieltä A1:n yläkatsomostakin viitsittiin vittuilla Vellulle, ihant tuelta, ihan joka matsissa. Ati jaksaa vittuiluista huolimatta vielä käydä matseissa, mutta ymmärrän hyvin, miksei Vellu siellä käy. Itse toivoisin että Vellun toiveita kunnioitettaisiin, eikä häntä nostettaisi erikseen millekään jalustalle. Juuri tuon syyn Velluhan mainitsi, kun kysyttiin syytä paidan hakemiseen hallin katosta pois; ei hän halua tulla seuraa suuremmaksi persoonaksi.

Vaatimaton, ja hieno mies. Ja ne tyttäret...

Itsekin kyllä toisaalta ymmärrän Vellua, vaikka hieman lapselliselta näin ehdottomat kannat tälläisessä asiassa vielä näin pitkän ajan kuluttua tuntuu.

Vellu ja Ati joutuivat ottamaan henkilökohtaisesti koko sen Ässiin kohdistuneen paskan, veropetos syytteineen, niskaansa sillon 2000- luvun alussa. Vihamiehet, joita näillä herroilla myöskin on, saivat vettä myllyynsä ja mustamaalaaminen oli kansan keskuudessa ravoisaa. Näyttöjä ei kuitenkaan löytynyt, enkä itse kyllä usko Ässien touhun edes poikenneen mitenkään muiden liiga- seurojen käytännöistä tuohon aikaan.

Vellu on sydämmeltään niin pata kun pata voi vaan olla ja uhrannut ison osan elämästään rakastamansa seuran asioiden eteen. Kun sitten saat kaikesta palkaksi tälläisen julkisen muilutuksen, niin etäisyyden otto menneeseen lienee ihan inhimillistä.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Itsekin kyllä toisaalta ymmärrän Vellua, vaikka hieman lapselliselta näin ehdottomat kannat tälläisessä asiassa vielä näin pitkän ajan kuluttua tuntuu.

Vellu ja Ati joutuivat ottamaan henkilökohtaisesti koko sen Ässiin kohdistuneen paskan, veropetos syytteineen, niskaansa sillon 2000- luvun alussa. Vihamiehet, joita näillä herroilla myöskin on, saivat vettä myllyynsä ja mustamaalaaminen oli kansan keskuudessa ravoisaa. Näyttöjä ei kuitenkaan löytynyt, enkä itse kyllä usko Ässien touhun edes poikenneen mitenkään muiden liiga- seurojen käytännöistä tuohon aikaan.

Vellu on sydämmeltään niin pata kun pata voi vaan olla ja uhrannut ison osan elämästään rakastamansa seuran asioiden eteen. Kun sitten saat kaikesta palkaksi tälläisen julkisen muilutuksen niin etäisyyden otto menneeseen, lienee ihan inhimillistä.

Nimenomaan. Tuosta olen isäni kanssa aika paljon puhunutkin, kun on ässien touhua seurannut läheltä ihan Laippalan autotallista alkaen. Eniten minua ärsytti se vittuilu siellä A-katsomossa, tuli sellaisilta tahoilta ettei olisi uskonut. Sitten kasvotusten mielisteltiin ja taputeltiin selkään. Niin helvetin porilaista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Ati jaksaa vittuiluista huolimatta vielä käydä matseissa, mutta ymmärrän hyvin, miksei Vellu siellä käy...

Itse olen kyllä ymmärtänyt, ettei Atilla ole kukaan vuosikausiin mitään vittuillut, pikemminkin Atiin suhtaudutaan ihan kunnioituksella hallissa. Vellua olen nähnyt Porissa muissa tilanteissa, enkä kyllä koe, että kukaan hänellekään vittuilisi. Toki aina voi joku yksittäinen hörhö löytyä, tiedä häntä.

Joka tapauksessa on käsittämätön tilanne, että joku on noin pitkävihainen; seura on pyytänyt menneitä anteeksi monin eri tavoin vuosien varrella, vaikka henkilötkin ovat vaihtuneet.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen kyllä ymmärtänyt, ettei Atilla ole kukaan vuosikausiin mitään vittuillut, pikemminkin Atiin suhtaudutaan ihan kunnioituksella hallissa. Vellua olen nähnyt Porissa muissa tilanteissa, enkä kyllä koe, että kukaan hänellekään vittuilisi. Toki aina voi joku yksittäinen hörhö löytyä, tiedä häntä.

Joka tapauksessa on käsittämätön tilanne, että joku on noin pitkävihainen; seura on pyytänyt menneitä anteeksi monin eri tavoin vuosien varrella, vaikka henkilötkin ovat vaihtuneet.

Mutta mitä sillä on väliä käykö Vellu hallilla vai ei. Hän on yksityishenkilö, joka saa tehdä mitä haluaa ja jos hän ei halua käydä Ässien peleissä Porissa niin mitä sitten? En oikein ymmärrä tätä kyttäämisen ideaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mutta mitä sillä on väliä käykö Vellu hallilla vai ei. Hän on yksityishenkilö, joka saa tehdä mitä haluaa ja jos hän ei halua käydä Ässien peleissä Porissa niin mitä sitten? En oikein ymmärrä tätä kyttäämisen ideaa.

Henkilökohtaisesti en edes tiennyt siitä, että boikotti oli (yhä) päällä, itse luulin sen jo muutamaan otteeseen loppuneen, viimeksi asiasta puhuttiin KalPa-sarjan aikana.

Asia on ainakin omalta osaltani niin, että finaalikiima sen verta kova, etten olisi edes muistanut Vellun boikotointeja jne, ellei asiasta nyt olisi uutisoitu.

Ati riittää hallilla hyvin hovinsa kanssa. Täytyykin käydä moikkaamassa.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Itse olen kyllä ymmärtänyt, ettei Atilla ole kukaan vuosikausiin mitään vittuillut, pikemminkin Atiin suhtaudutaan ihan kunnioituksella hallissa. Vellua olen nähnyt Porissa muissa tilanteissa, enkä kyllä koe, että kukaan hänellekään vittuilisi. Toki aina voi joku yksittäinen hörhö löytyä, tiedä häntä.

Minusta täytyisi erottaa Ässien kapteeni Veli-Pekka Ketola ja toimitusjohtaja/valmentaja Ketola. Me kaikki haluamme Isomäen halliin legendaarisen Ässien Ässän, kapteeni Ketolan, Ison Mustan nro 13. Hänelle on aina paikka porilaisen ja urheilufanin sydämessä.

Sitten on ex- toimitusjohtaja/valmentaja Ketola, joka hoiti hommansa ihan OK, mutta legendaarista uraa hän ei näissä hommissa luonut. Tällä saralla tuli niitä ristiriitoja, koska niin monella kaverilla oli omat juttunsa pelissä tai halu ohjata asoita. Kentällä Vellu oli kunkku, mutta kaukalon laidalla, kun menetystä ei tarpeeksi tullut, niin arvosteltavissa oleva tavallinen kaveri. Tähän liittyivät nuo sinänsä typerät huutelut. Kyllähän se peli oli totaalista kuraa joukkueen nimilistaan nähden vaikka Nokelaisen valmennuskaudella. Tämä ura päättyi kuuluisaan ja näyttävään poliisioperaatioon, Vellun pidätykseen ja lopulta syyttömyyteen.

On ihan selvä, että toimitusjohtaja Ketola sai arpia, mutta se ei ole Ässä-fanien vika. Ässät on paljon suurempi kuin sen taustahenkilöt. Saman Vellukin myöntää, kun ei haluaisi paitaansa hallin kattoon. Mutta myös joukkueurheilu elää sankareista. Ässä- kapteeni Veli-Pekka Ketola on sitä mitä suurimmassa mitassa porilaisessa jääkiekossa. Jos Jari Kurri ansaitsee standing ovationit Edmontonissa, niin saman ansaitsee Veli-Pekka Ketola, nro 13 Isomäen hallissa. Kyllä Ketolan tämä pitäisi ymmärtää.

Heikki Saloa lainaten, "Lapsuuteni sankarille" pyyntö: Vellu tule Isomäen halliin kannustamaan Porin Ässät Suomen mesteriksi vuonna 2013. Arvostan.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Vellu voi olla montaa, mutta vaatimatonta hänesta ei saa.

Raid: Eiköhän Vellu hallilla eilenkin ollut, pelaamassa kiekkoa.

Noh, jokaisella meistä on mielipiteensä. Me varmaan olemme oppinut tuntemaan miehen erilaisissa ympäristöissä. Ja todellakin, tarkoitan vaatimatonta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noh, jokaisella meistä on mielipiteensä. Me varmaan olemme oppinut tuntemaan miehen erilaisissa ympäristöissä. Ja todellakin, tarkoitan vaatimatonta.

Olen tuntenut Vellun 80-luvun alkuvuosista lähtien ja olen nähnyt hänen elämänsä erilaiset käänteet. Kun puhuin, ei niin vaatimattomasta miehestä, tarkoitan pukukopissa ja kaveriporukassa esiintyvää Vellua. Tämä Vellu ei tosiaankaan ole vaatimaton.

Vellu on hieno mies. Hän esimerkiksi huolehtii kavereistaan, oli esimerkiksi Javan ja Tamin tukena näiden hankalina aikoina. Hän on tukenut monia elämäntiellä kompuroineita.

Liian moni muistaa Vellun vain Ässien taloussotkuista ja tämä on Vellulle katkera paikka. Minusta Vellu on silti tehnyt tästä jutusta tietoisesti legendan, sen verran narsismia hänessäkin on.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Et sitten aamun SK:ta lukenut? Siellä oli raportti joka perjantaisesta jääkiekko-ottelusta, johon Vellu osallistuu säännöllisesti.

Luin n.8 min sitten. Kyllä minä suurinpiirtein tiedän mitä hallilla perjantaina tapahtuu vaikken siellä päivittäin ole 15 vuoteen aikaa viettänyt, mutta edelleenkin Vellua ei sen tunnin aikana näkynyt jonka minä siellä vietin joten näköhavaintoa odotellessa. Eikä sekään riitä koska otsikon mukaisesti ei eilen ollut Ässien peliä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luin n.8 min sitten. Kyllä minä suurinpiirtein tiedän mitä hallilla perjantaina tapahtuu vaikken siellä päivittäin ole 15 vuoteen aikaa viettänyt, mutta edelleenkin Vellua ei sen tunnin aikana näkynyt jonka minä siellä vietin joten näköhavaintoa odotellessa.

Pitäisikö meidän muuten perustaa Vellu-väijy, IFK fanien tiedote-väijyn tyyliin?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen tuntenut Vellun 80-luvun alkuvuosista lähtien ja olen nähnyt hänen elämänsä erilaiset käänteet. Kun puhuin, ei niin vaatimattomasta miehestä, tarkoitan pukukopissa ja kaveriporukassa esiintyvää Vellua. Tämä Vellu ei tosiaankaan ole vaatimaton.

Uskoakseni Vellun legenda perustuu juuri siihen että hän ei ole ollut niitä maan hiljaisia eikä vaatimattomia. Miehestähän liikkuu monen näköistä tarinaa ja osa jutuista on varmasti myös totta. Kaikki pelaajat eivät halua ottaa tähteyttä kantaakseen, mutta Vellulla ei siinä ollut ilmeisesti ongelmia. Vielä myöhemminkin mies on osoittanut tuntevansa arvonsa.

Mitään edellä kirjoitettua en kirjoita pahalla, pikemminkin päinvastoin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
10 vuotta on tosiaan tehnyt tehtävänsä! Porin Isometsän nimikin alkaa jo olla hakusessa. Ehkäpä vanhat kaunat saadaan vielä joskus sovittua ja muisti virkistyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös