Ismo Alanko

  • 69 922
  • 432

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Aivan mahtavaa tykitystä Ismolta. Huikea taiteilija isolla TEELLÄ!!
 

Morgoth

Jäsen
Kyrvät nousevat taivaalle iltaisin... kolme grammaa hassista..

Hassu armeijamuisto, komppanian vääpeli tykkäsi soittaa tätä jatkuvasti toimistossa, kun tämä juuri oli ilmestynyt ja pyysi kirjuria kuuntelemaan tätä sinne.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyrvät nousevat taivaalle iltaisin... kolme grammaa hassista..

Hassu armeijamuisto, komppanian vääpeli tykkäsi soittaa tätä jatkuvasti toimistossa, kun tämä juuri oli ilmestynyt ja pyysi kirjuria kuuntelemaan tätä sinne.

Extaasiin on vuodelta 1993, Taiteilijaelämää vuodelta 1995. Kirjuriparka joutui ilmeisesti olemaan pitkään intissä.
 

Morgoth

Jäsen
Extaasiin on vuodelta 1993, Taiteilijaelämää vuodelta 1995. Kirjuriparka joutui ilmeisesti olemaan pitkään intissä.

Taitelijaelämästä siellä nautittiin. Extaasiin taisi päästä lähinnä tuvan lehtien ja oman käden kautta, mutta se asia erikseen.

Olipa loistava konsertti, mutta olisi mielellään kuunnellut vielä puoli tuntia lisääkin. Lauantaina on tarjolla lisää onneksi. Itseäni ehkä eniten kiinnostaa tuo Sielun Veljet niistä. Se on kuitenkin itselleni SE YHTYE.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitelijaelämästä siellä nautittiin. Extaasiin taisi päästä lähinnä tuvan lehtien ja oman käden kautta, mutta se asia erikseen.

Olipa loistava konsertti, mutta olisi mielellään kuunnellut vielä puoli tuntia lisääkin. Lauantaina on tarjolla ja itseäni ehkä eniten kiinnostaa tuo Sielun Veljet niistä. Se on kuitenkin itselleni SE YHTYE.

OK. Tuo "Kyrvät nousevat..." -sitaatti hämäsi, kun se on Extaasista. :)

Oli loistava konsertti. Ja hyvää oli sekin, että liian usein konserttisetteihin kuuluvat täytebiisit, eli Rakas, tämä elämä, Säkenöivä voima sekä Rappiolla puuttuivat kokonaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ja lisää on tulossa lauantaina kuten @Vintsukka viestissä #165 tulee selväksi.
Olipa loistava konsertti, mutta olisi mielellään kuunnellut vielä puoli tuntia lisääkin. Lauantaina on tarjolla lisää onneksi. Itseäni ehkä eniten kiinnostaa tuo Sielun Veljet niistä. Se on kuitenkin itselleni SE YHTYE.
Ja jos ei jaksa odottaa lauantaihin asti, tuo Siekkareiden pätkähän löytyy jo nyt Areenasta. Kuten kaikki muukin lauantain Ismo-ohjelmisto paitsi Labra.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja jos ei jaksa odottaa lauantaihin asti, tuo Siekkareiden pätkähän löytyy jo nyt Areenasta. Kuten kaikki muukin lauantain Ismo-ohjelmisto paitsi Labra.

Tuo Labran nimikappale oli muistaakseni pirun kova. Se olisi voinut hyvin olla Sisäisellä Solariumilla, josta olisi joku turhempi kappale voitu hyvinkin pudottaa pois. Olikohan tuo Labra nimenomaan Tyhmää -singlen "B-puoli"? Jos oli, niin oli kyllä "A-puolta" selvästi parempi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Labra oli kyllä livekokemuksena aivan huikea, voisivat artistit kehitellä useammin jotain vastaavia spesiaaleja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo Labra oli kyllä livekokemuksena aivan huikea, voisivat artistit kehitellä useammin jotain vastaavia spesiaaleja.

Uskon. TV:n välitykselläkin se oli jo kova, vaikka kokemuksena tuollainen ei koskaan ylläkään samalle tasolle kuin paikan päällä nähtynä.

Labra oli kyllä jotain sellaista, minkä olisin halunnut nähdä. Mutta tuohon aikaan olin armeijassa, enkä edes ollut tietoinen koko spektaakkelista. Tieto ei kulkenut tuohon maailman aikaan vielä niin nopeasti, että se olisi tavoittanut meikäläisen ajoissa. Ja ei sitä ehkä nuori pienen maaseutupaikkakunnan kasvatti olisi edes uskaltanut lähteä Helsinkiin asti...

Vähän Labran hengessä on menty Kimmo Pohjosen ja Ismon Pohjonen Alanko -kokoonpanon spektaakkeleissa. Yhden tuollaisen olen nähnyt Tampereella. Sen verran mystinen keikka se oli, että keikasta ei oikeastaan jäänyt yhtään mitään mieleen, paitsi se hypnoottinen meininki. En enää edes muista varmaksi, että missä tuo oli, mutta Pakkahuone olisi vahva veikkaukseni.

Mainitaan vielä, että olin selvin päin. Tai kai minä yhden oluen siellä nautin. Musiikki ja show vain tekivät sen. Veivät mukanaan ja nollasivat tajunnan totaalisesti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mä olin katsomassa tuon Labra-teoksen ja olihan se jotain sellaista, mitä ei ole ennen sitä ja sen jälkeen kokenut. "Muna" oli avoinna ennen esitystä ja suljettiin sitten, eli siellä oltiin teoksen sisällä aistimassa ja bändi tanssijoineen ja Ann-Mari Kähärän kuoroineen tuli todella iholle. Istuin itse asiassa Jörn Donnerin vieressä ja muistan hänen ihmetelleen, kun minulla ja yhdellä toisella nousi hieman kädet ilmaan "E-mail.internet.seksi.seksi.seksi."-biisin aikana, kun se oli tuttu niin keikalta kuin yhdestä telkkuvedosta ennen Labraa. :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäinen näkemäni Ismon keikka oli vuonna 1999 Heinolassa Jyrää -festareilla. Pikainen Google-kierros kertoo, että päivä oli 8.8.1999. Samassa konsertissa esiintyi myös Ultra Bra, eli todella kova kattaus oli tarjolla.

Säätiö oli kyllä huikeassa vedossa. Herrat olivat nauttineet kyllä muutakin kuin kansalaisluottamusta, mutta se oikeastaan lisäsi vain keikan hypnoottisuutta. Muutama hauska spektaakkeli keikalta on edelleen mielessä. Yhdessä kohdassa Ismo hyppäsi lavan edessä olleeseen kaiutintorniin ja jatkoi sieltä laulamista, ja vähän ajan kuluttua suoritti saman liikkeen takaisin lavalle. Jossain kohdassa keikkaa tuli Rakkaudesta, sen perään joku toinen biisi, ja sitten hetken hiljaisuutta. Sen jälkeen kuului kun joku kysyi kitaraa vaihtavalta Ismolta, että mikä biisi tulee seuraavaksi. Ismo oli sitä mieltä, että Rakkaudesta. Kimmo Pohjonen taisi olla skarpimpi, ja mainitsi, että se soitettiin jo, eikö sitä enää voida vetää. Saattoi toki olla suunniteltua, mutta tuo kyllä vaikutti spontaanilta sekoilulta.

Mitähän vielä... Jonkun biisin Ismo yhtäkkiä keskeytti, ja alkoi oudon monologin: "Hei yleisö! Eikös olekin vitun kiva katsoa kun idiootit pelleilevät lavalla?". Sitten pieni käden heilautus, ja biisi jatkui samasta kohtaa mihin se oli pysähtynyt.

Rappiolla tuli humppana, Vittu kun vituttaa taisi saada kantaesityksensä ja vielä julkaisematon E-mail.internet.seksi.seksi.seksi jäi mieleen "pimeänä biisinä" sanan positiivisessa merkityksessä.

Toisen kerran näin Ismon livenä vuotta myöhemmin Tampereen Yo-talolla. Olin juuri muuttanut kaupunkiin opiskelemaan. Säätiö oli tuolloin vähemmän liikuttuneessa mielentilassa, mutta huikean keikan vetivät silloinkin.

Tuo alkuaikojen Säätiö on kyllä yksi kaikkien aikojen kovimmista suomalaisista yhtyeistä. Valitettavasti sen kanssa tehdyt studioalbumit ovat vain keskitasoisia ja epätasaisia. Tupla-live Luonnossa onkin se "The Äänite". Aivan huikea levy, jossa tuo soundi on mahtavimmillaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Sistis Näin tuon Säätiön ainakin yhden kerran Tavastia-klubin legendaarisilla juhannuskeikoilla ja menee heittämällä TOP5-luokkaan kaikista keikoista, missä olen ollut. Humppasäätiö soittaa ensiksi melkein tunnin vanhoja iskelmiä juhannuskoivuin koristellulla Tavalla ja siihen päälle bändikeikka, joka kesti hemmetin pitkään. Se fiilis ja hurmos oli jotain uskomatonta ja taisi Ismokin daivata yleisön joukkoon meidän eturivissä seisoneiden päälle. :) Vaikka virkamiesvetokin tällaisilla artisteilla on kova, niin tuossa mentiin aivan omiin sfääreihin. Remu sanoi joskus jossain haastattelussa, että keikka pitää vetää niin hyvin, että se lipun hinta on kymmenkertainen, kun jengi lähtee kotiin ja tuossa se tapahtui. Täyttä taikaa! Kyllä ne taisi olla peräkkäisinä vuosina Tavastialla juhannuksena (to) ja olin kyllä molemmilla.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mun ensimmäinen livekosketukseni oli Tammerfest 2001, ja tuolta on päällimmäisenä jäänyt mieleen Kimmo Pohjonen pää punaisena huutamassa mikkiin "voi herra jumala oh my Buddha" Tyhmää-biisissä. Nyt on 12 Ismon keikkaa nähtynä ja ensi vuodelle viidelle keikalle liput ostettuna.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ismo on mulle se kaikista kovin kaikista.

Hassisen Kone kolahti aikoinaan ihan pirun lujaa nuorelle teinipojalle, mutta Sielun Veljjet se vasta kolahtikin täysillä. Sielun Veljistä on mukava muisto, kun oli kesä ja Kaupunginpuisto eli Ämyrock ja Sielun Veljet tulivat sinne yllätyskeikalle. Tulivat vaan niin myöhään, että eivät montaa biisiä ehtineet soittamaan ennenkuin poliisit vetivät johdon irti seinästä, kun huvilupa loppui joko yhdeksältä tai kymmeneltä. Silloin tuntui nuorestä pojasta hienolta laulaa isossa porukassa Eppujen Poliisi ajaa sinisellä autollaa...

Hassisen Konetta en koskaan ehtinyt livenä näkemään. Sielun Veljet näin tuon Ämyrockin lisäksi muutama vuosi sitten juhlakeikalla, mikä sekin oli kova, mutta olisi ollut ihan mahtavaa kokea Siekkarit jossain klubilla.

Ismon eri kokoonpanojen kanssa olen nähnyt ties kuinka monesti, eikä koskaan ole tarvinnut pettyä. Erityisesti mieleen on jäänyt Säätiön keikka Heinolassa jyrää tapahtumassa. Siellä kuulin Vittu kun vituttaa biisin ekan kerran livenä. Oli ihan mahtavaa. Ja kyllä Tehon ja Pohjosen työskentelyä ja soitantaa oli upea seurata.

Ismolla on kyllä ollut se etu, että on eri kokoonpanoihin saanut mukaansa loistavia soittajia. Taitaa moni lähteä mielellään Ismon kelkkaan.

Mulla on tuo eilinen keikka vielä katsomatta, mutta tarkoitus on huomenna viettää kunnon Ismo-päivä, kunhan ensin saan työt ja mökkikeikan pois alta.

Kerh... eikun Ismo!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erityisesti mieleen on jäänyt Säätiön keikka Heinolassa jyrää tapahtumassa. Siellä kuulin Vittu kun vituttaa biisin ekan kerran livenä. Oli ihan mahtavaa. Ja kyllä Tehon ja Pohjosen työskentelyä ja soitantaa oli upea seurata.

Olimme siis samalla keikalla. Itse muistelin tuota vetoa lämmöllä tuossa muutama viesti ylempänä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on tuo eilinen keikka vielä katsomatta, mutta tarkoitus on huomenna viettää kunnon Ismo-päivä, kunhan ensin saan työt ja mökkikeikan pois alta.
Tuota ei taida kokonaisena enää nähdä mistään.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuota ei taida kokonaisena enää nähdä mistään.
Areenasta löytyy:

 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Areenasta löytyy:

OK, eilen oli vielä merkintä että katsottavissa vain suorana
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Dokumentti oli ihan mielenkiintoinen. Hyvää settiä oli myös tuo Kun Suomi Putos Puusta -keikka, josta tehtyä tallennetta en edes ollut aiemmin nähnyt. Tuo avasi levyä enemmän. Se on ollut tähän asti minulle hieman kahtiajakoinen väliteos, jossa loistavien helmien seassa on enemmän tai vähemmän täytebiisejä. Tässä kontekstissa nuo täytebiisitkin täyttivät paikkansa.

Ja on tämä Labra edelleen pirun kova. Samojen kappaleiden ympärille muodostettu Sisäinen Solarium -albumi ei taas ihan samalle tasolle yltänyt. Sama homma kuin tuon Kun Suomi Putos Puusta -spektaakkelin kanssa: spektaakkeleihin tehdyt biisit eivät välttämättä toimi niin hyvin levyltä kuunneltuna.

Siekkareiden maanisuus ei välittynyt erityisen hyvin ulkoilmakeikalla. Voi kun olisi joku sisäkeikka valoineen saatu tilalle... Hassisen Koneen vedot toimivat, ja täytyy kyllä tuon perusteella todeta, että laajempi Kone oli kyllä todella huikean kuuloinen myös livenä. Tavallaan harmi, että sen taival jäi niin lyhyeksi. Toisaalta Sielun Veljien tuleminen olisi viivästynyt...

Saimaa-Ilmiön jätän tältä illalta väliin. Se on huikea elokuva, mutta vanha ei jaksa valvoa. Leffa on nähty moneen kertaan, joten sen katsomisen voi hyvinkin lykätä huomisaamuun. Elokuva on lisäksi minulle huikea ajankuva maailmasta, jollaiseen aikoinaan synnyin. Tai no, olin elokuvan kuvaamisen aikaan yksivuotias, mutta ei maailma tuohon aikaan vuodessa juurikaan muuttunut, paitsi Hassisen Kone rupesi tekemään huomattavasti kunnianhimoisempaa musiikkia..
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Hassisen Kone Saimaa-ilmiössä ja ”Oikeus on Voittanut Taas” - siinä vain on aina jotain spesiaalia. Ja toki kyllä kaikkiaan mahtava dokumentti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hassisen Kone Saimaa-ilmiössä ja ”Oikeus on Voittanut Taas” - siinä vain on aina jotain spesiaalia. Ja toki kyllä kaikkiaan mahtava dokumentti.
Kyllä. Oi aikoja. Tuhannet sähkökitarat tuomitsevat ja ulvovat yössä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun @Individual listasi settilistaketjuun ehdotuksensa Ismo Harvoin kuultua keikalle, menin Spotifyyn penkomaan millaisia harvinaisuuksia Alangon tuotannosta sieltä löytyisi. No, ei paljoa, mutta en muista aikaisemmin kuulleeni Hot Dog Pop kokoelmalta löytyviä Päivin öin ja Kun yö saapuu Pariisiin kappaleita lainkaan. Oli siellä myös syystä tai toisesta uudelta levyltä pois jäänyt Ei oikeutta biisi.

Ja tykkäisin myös Hamlet and his Gravediggers feat. Ismo Alanko: Rikokseni löyhkää kappaleesta, joka oli myös aivan tuntematon biisi tätä ennen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös