Taitaa aika paljon lukuun vaikuttaa suomalaisviranomaisten toimet. Potentiaalisia lähtijöitä käytännössä voidaan vain puhutella, siinä missä esimerkiksi Briteissä on passeja takavarikoitu. Joissakin maissa puolestaan on lähteneiltä otettu kansalaisuuksia pois mahdollisuuksien mukaan, siinä missä Suomesta on pystynyt lähdöstä huolimatta nostelemaan tukia. Paluultakaan ei Suomen osalta ole sen kummemmin ovia suljettu, vaan poliitikkojen osalta on puhuttu käytännössä sotaveteraanistatuksesta ja tarjottu päälle kämppää sun muuta.
Suomesta on siis loppujen lopuksi pirun helppo lähteä. Jos saa hommattua matkarahat esimerkiksi pikavipeillä, niin mikään ei suoranaisesti estä lähtemistä. Kynnystä laskee entisestään se, että lähtö ei välttämättä ole yhtä lopullinen kuin monesta muusta maasta lähtiessä. Jos maahantulon edellytykset täyttyvät esimerkiksi kansalaisuuden takia, niin Syyrian ja Suomen väliä voi reissata vaikka jatkuvasti Suomen viranomaisten näkökulmasta.
Mitä taas rekryihin tulee, niin Suomi on tavallaan varsin "mukava" maa. Kaiken maailman vihasaarnaajia saadaan kutsuttua maahan, monella lähtijällä on sotilaskoulutusta ainakin jonkin verran ja kaiken lisäksi eri tuet ovat juosseen vielä hetki lähdön jälkeenkin. Vaikka esimerkiksi lapsilisät ja työttömyyskorvaukset ovat pähkinöitä, on noillta kuitenkin kustannettavissa hetken aikaa parinkin taistelijan kuukausipalkat.
Varmasti lähtijöitä olisi ollut ja tulisi olemaan vähemmän, jos viranomaisilla olisi tarvittavat keinot toimia. Periaatteessa humaaneilla linjavedoilla on kuitenkin se ikävä puoli, että ne ovat omalla tavalla tukeneet äärimmäisen epähumaanin terroristijärjestön toimintaa. Jos suhteellisillä luvuilla mitatessa ei haluta heilua kärjessä tai sen tuntumassa, pitäisi myös lainsäädännön tukea tätä tavoitetta.