nummenkallio
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KooKoo
Mun mielestä STP oli parhaimmillaaan Purplen ja Tiny Musicin aikoihin.
Tästä olen samaa mieltä. Purple ja Tiny Music ovat bändin parhaat levyt. Ensimmäisessä on hitusen verran kovemmat huippukohdat, jälkimmäinen on taas parempi kokonaisuus, jonka jokainen sekunti on perusteltu. Loistavia levyjä molemmat, millä tahansa mittapuulla. Enkä menisi kovin paljon haukkumaan neloslevyäkään. Sen sijaan Core tuntuu nykyään vähän ikääntyneeltä metallisävyiseltä grungejyystämiseltä, vaikka onhan silläkin omat huippukohtansa (Sex Type Thing, Wicked Garden ja Plush). Myöhemmistä levyistä Shangri-La Dee Da on saanut paljon kritiikkiä, johtuen tietynlaisesta pehmeydestä ja viihteellisyydestäkin, mutta kyllä sekin kelpo levy on, erilainen vain. Nimetön kuutoslevy on jäänyt minulla aika vähälle kuuntelulle, vaikka sekin toki hyllystä löytyy.
Weilandilla on ollut oma todella tärkeä roolinsa ja hänen lauluäänenstä on keskeinen osa STP:ta, mutta Weilandin kuolema ei ole STP:n loppu. Sen sijaan Robert DeLeon lähtö bändistä todennäköisesti olisi loppu. Ihan samalla tavalla kuin Lane Staleyn kuolema ei ollut AIC:n loppu, mutta Jerry Cantrellin lähtö olisi.
Tämä on nyt tätä Steve Harris -koulukunnan ajattelua, enkä sano tätä nyt minään vittuiluna. Bändin voi purkaa osiin ja järkeillä, kenellä on ollut musiikin tekemisessä suurin osuus, mutta bändikemia on jotain muuta kuin yhteenlaskua. Kyllä, ilman Robert DeLeon sävellyksiä STP tuskin olisi se mikä se nyt on, mutta käännetään asia toisin päin: vaikka Robert DeLeo tekisi jatkossakin Purplen ja Tiny Musicin tasoista tavaraa, olisiko tämä bändi ikinä se sama STP kuin Weilandin kanssa? Ei olisi.
Laulajan korvaaminen on aina kaikkein vaikeinta, koska kyseessä on ihmisääni, jota ei voi kopioida. Jonkun Iron Maideninkin sydämenä piti niin olla Steve Harris, mutta kun hommaa kokeiltiin toisella laulajalla kuin Bruce Dickinsonilla, niin ihan paskaahan se oli. Eikä joku Judas Priestkään ollut mitään ilman Rob Halfordia. Pointti on siinä, että jos bändin klassisesta kokoonpanosta lähtee laulaja, niin muutos on lähes poikkeuksetta huonompaan suuntaan. Uusi laulaja saa vaikuttaa bändissä todella kauan, ennen kuin pääsee jotenkin tasaveroiseksi vanhan laulajan kanssa. Enkä laske tähän nyt jotain Nightwishin kaltaisia bändejä, joille on ihan sama, mikä akka siellä keulilla heiluu.
Kyllä, Alice In Chains on pärjännyt yllättävän hyvin ilman Layne Staleyta, mutta siinä onkin kyse siitä, että Jerry Cantrell on vastannut bändin lauluosuuksista paljon enemmän kuin Staleyn eläessä kuviteltiinkaan. Joku Check My Brain kuulostaa ihan samalta kuin Laynen kanssa tehty tavara. Jos ja kun lopputulos on tämä, niin minä en ainakaan valita. Ikävä kyllä en usko, että STP ilman Weilandia pystyy kuulostamaan lähellekään samalta kuin Weilandin kanssa.