Minulla isänmaallisuus taitaa tulla veren perintönä. Sukupuustani löytyy Lockstedissä koulutettuja jääkäreitä, lottia, suojeluskuntalaisia, sotaveteraaneja, poliiseja ja niin edelleen. Olen itsekin isänmaallinen ihminen. Koen Suomen hyväksi paikaksi elää ja tulen sitä ja sen kansalaisia puolustamaan niin kauan kuin minulla on voimia siihen. Minun silmissäni Suomen arvo ei ole laskenut EU:n tai muidenkaan kansainvälisten toimien myötä. Olemme kaikkiin niihin sitoutuneet demokraattisen päätöksenteon seurauksena. Minulle isänmaallisuus on suomalaisen yhteiskuntajärjestyksen ylläpitoa. En näe merkitystä sillä, minkä värinen naama jollain kansalaisella on tai onko joku jopa niin epäilyttävä, että kannattaa esimerkiksi KalPaa. Jokainen saa piirrellä tai puhua mitä haluaa, kunhan tekee sen maan lakeja noudattaen. Lakien noudattaminen on yhteiskuntajärjestyksen säilymisen perusta. Jos eduskunta säätää hölmön lain, niin silloin kansalaisen tulisi valita itselleen sellainen kansanedustajaehdokas, joka korjaa huonon lain paremmaksi seuraavien eduskuntavaalien jälkeen. Jos joku yrittää muuttaa Suomen yhteiskuntajärjestystä muilla keinoilla (sotavoiman käyttö, terrorismi, muut laittomuudet), niin semmoista en suvaitse. Vaikka paasaan lakien noudattamisesta, niin en kuitenkaan itsekään ole kyennyt elämään koko ajan täysin pykälien mukaan. Joskus olen ajanut ylinopeutta ja joskus olen jopa ajanut viritetyllä mopolla. En ole näistä ylpeä ja jonkun kerran on tullut ylinopeuden vuoksi istuttua poliisiauton takapenkillä saamassa sakkolappua kouraan. Se on ollut se ansaitsemani seuraus teoistani ja olen joka kerta mukisematta lapun vastaanottanut ja maksanut pois. Onneksi sentään mihinkään tuon törkeämpiin rötöksiin en ole syyllistynyt, yhtään liikennerikkomusten vakavuutta vähättelemättä.
Minulle isänmaallisuus on jokapäiväisen työn tekoa niin hyvin kuin pystyn. Se ei ole vain juhlapuheita ja vanhojen asioiden muistamista. Paikkansa toki näilläkin on ja niille on se arvo annettava, mikä niille kuuluu. Olen ylpeä ylpeä siitä, mitä aikaisemmat sukupolvet ovat tehneet ja saavuttaneet. Löytyy toki mielipiteiden esittäjiä, joiden mielestä esimerkiksi
jääkäriliike oli al-Qaidaan (
linkki Iltasanomien nettisivuille) verrattavissa oleva terroristijärjestö. Näinhän se varmasti jonkun mielestä onkin. Toisen terroristi on toisen vapaussoturi. Suomalaisen ihmisen ja vielä tässä tapauksessa kansanedustajan tulisi kuitenkin jonkin verran käyttää arviointikykyään lausuntoja antaessaan. Yleisesti on kyllä tiedossa joidenkin vasemistoon kallellaan olevien mielipiteet jääkäriliikkeestä, mutta luulisi kansanedustajan olevan sen verran perehtynyt asioihin, että tietäisi jääkäreiden muodostaneen Suomen Puolustusvoimien rungon itsenäisyyden alkutaipaleella. Ilman heidän saamaa koulutusta ei esimerkiksi Talvisodan lopputulos olisi ollut se mikä se lopulta oli. Näen jääkäreiden merkityksen itsenäisyydellemme suurena. Merkittävin osa heidän toimistaan ei suinkaan ole vapaussodan melskeissä, vaan Suomen itsenäisyyden kannalta merkittävin toiminta heidän osaltaan on ollut Puolustusvoimien muodostamisessa ja sen kehittymisessä nykyiseen muotoonsa. Vapaussodan lopputulos toki kääntyi valkoisten hyväksi pitkälti jääkäreiden ansiosta, vaikka olisi ollut varmasti mahdollista valkoisten voittaa ilmankin. Ja vaikka punaiset olisivat voittaneetkin ja Suomi olisi siitä huolimatta säilynyt itsenäisenä, ei myöhemmistä sodista olisi selvitty itsenäisenä pelkkien punaisten puolella johtavassa asemassa olleiden opeilla. Suomessa olisi punaisten voiton jälkeen varmasti tehty, kuten Stalin fiksuna miehenä Neuvostoliitossa: Kaikki valkoisten upseerit, joilla on enemmän sotilas- ja johtamiskoulutusta ja -kokemusta, olisi teloitettu ja tilalle olisi äänestetty aatteen kannalta sopivammat henkilöt.