Isänmaallisuus Suomessa

• 9 443
  • 84

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kisapuisto olisi siis valmis puolustamaan joka viidettä päiväkotilasta, koululaista, opiskelijaa, pilapiirtäjää tai vaikka sotaveteraania. Aika karu jamppa.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kisapuisto olisi siis valmis puolustamaan joka viidettä päiväkotilasta, koululaista, opiskelijaa, pilapiirtäjää tai vaikka sotaveteraania. Aika karu jamppa.

Näin on, jos asian noin haluaa ilmaista. Sotaveteraaneja tosin nyt ei ole elossa enää kovin montaa joten ne kaikki varmaan mahtuu siihen 20 % sisään. Ja toisaalta Kehä kolmosen sisäpuolella olevan elämäntyylin puolustamisessa en näe mitään mieltä, joten siinä lähti jo miljoona.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puolustaisit mieluummin täyskusipäistä pedofiiliraiskaajaa ja kirkonhäpäisijäsotaveteraania kuin 4/5 vaikkapa päiväkotilapsista. Höh. Luetko itsesi viidennekseen puolustettavista?

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Puolustaisit mieluummin täyskusipäistä pedofiiliraiskaajaa ja kirkonhäpäisijäsotaveteraania kuin 4/5 vaikkapa päiväkotilapsista. Höh.

Nyt olisi kyllä kiva kuulla, että miten moiseen johtopäätökseen ja vastakkainasetteluun päädyit? Missä kohtaa kirjoitustani vihjailin jotain tuohon suuntaan? Tuossa on saanut kyllä käyttää jo mielikuvitusta.

Luetko itsesi viidennekseen puolustettavista?

Omalta kannaltani tottakai. Harva kaiketi on sitä mieltä, että oma elämä on se kaikkein arvottomin? Sen sijaan en epäile hetkeäkään, ettenkö olisi monen muun papereissa se viimeisin puolustettava, mutta se ei hetkauta minua mihinkään suuntaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No kun kirjoitit sulkevasi vetskut viidenneksen sisään, mutta muissa esimerkkiryhmissä taas olit valmis karsintaan. Siit niinku sillai päättelin.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No kun kirjoitit sulkevasi vetskut viidenneksen sisään, mutta muissa esimerkkiryhmissä taas olit valmis karsintaan. Siit niinku sillai päättelin.

No enhän minä nyt toki tarkoittanut, että kaikista mahdollisista ihmisryhmistä Suomessa puolustaisin yhtä viidesosaa. Iso osa ihmisryhmistä Suomessa saisi jäädä kokonaan ilman puolustamista, ja sitten taas joistakin puolustaisin kaikkia. Mutta ei tästä varmaan tämän enempää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän niin kuin Nooan arkki, jota puolustaisit. Sinne sitten tulisi pareittain porukkaa jotka ottaisit kädet levällään pitkäpartaisena kaapuun pukeutuneena hahmona vastaan. Ulkopuolelle jäisi osa vinkumaan, että puolusta meitä, oi Kisis, puolusta. Sinä vaan toteaisit päättäväisesti että en puolusta, ette ole valittuja. Kärsikää, apinat.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vähän niin kuin Nooan arkki, jota puolustaisit. Sinne sitten tulisi pareittain porukkaa jotka ottaisit kädet levällään pitkäpartaisena kaapuun pukeutuneena hahmona vastaan. Ulkopuolelle jäisi osa vinkumaan, että puolusta meitä, oi Kisis, puolusta. Sinä vaan toteaisit päättäväisesti että en puolusta, ette ole valittuja. Kärsikää, apinat.

Niin, paitsi että toisin kuin Nooa, minä en ottaisi pareja kaikista "lajeista". Minä nyt vaan en näe kaikkia ihmisiä "pelastuksen" arvoisina koska mielestäni kaikki ihmiset eivät todellakaan ole samanarvoisia. Sellainen on ihan paskapuhetta, jonka kyllä tietävät kaikki, mutta osa ei halua sitä myöntää.

Olen myös erittäin hyvilläni siitä, että minun ei tarvitse koskaan päättää, kuka jää eloon ja kuka ei.

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siis Suomea ei kannata puolustaa, koska omasta mielestä täältä löytyy niin monta epäkohtaa? Tuleeko Suomesta täydellinen pikku alue, jos Suomi vallataan toisen valtion toimesta ja Suomi lakkaa täysin olemasta?

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tärkeimmän asian kirjoitti jo nimimerkki Hartza tuossa yllä, eli ennen Suomi päätti itse omista asioistaan. Nykyään on aika vähän asioita, missä meillä on ihan oikeasti päätäntävalta. Onko Suomi Saksan käskyvallan alla EU:ssa kuten nyt vai sitten mahdollisesti Venäjän käskyvallan alla jos he tämän maan päättävät ottaa, niin minä en näe siinä mitään eroa. Aivan sama, vaikka USA tulisi ja päättäisi ottaa Suomen asiat itselleen. Sen sijaan jos Suomi joutuisi sotimaan sen puolesta, että itsenäisyys saataisiin takaisin, ts. maa irti EU:sta ja eurosta eikä muut maat siihen suosiolla suostuisi, niin sen puolesta voisin kyllä aseeseen tarttua.
No voi jestas. Eli sinä kuulut tähän Persu/IPU/Muutos -rintamaan, jonka mielestä Suomen pitäisi eristäytyä muusta Euroopasta sen takia, että sieltä nyt pukkaa jotain kurkku-direktiiviä ja muuta erittäin tärkeätä rajoitetta. Kerros nyt vielä, mitkä tuikitärkeät asiat sanellaan EU:sta niin tarkasti, ettei eduskunnalla jää päätäntävaltaa asiaan.

Olen todennut, että vaikka suurin osa ihmisistä kyllä tietää, mitä ongelmia nyky-yhteiskunnassa on, niin he eivät halua niitä myöntää koska se ilmeisesti käy jonkun kuvitellun kunnian päälle. Ollaan mieluummin loppuun asti väärässä väittäen kuitenkin että ollaan oikeassa, sillä väärässä olemisen myöntäminen ei ole mikään vaihtoehto. Vaikka kaikki näkevät ja itsekin tietävät, että väärässä ovat. Joten antaa olla. Menee osittain OT:ksi, mutta jos kerran nyky-yhteiskunnassa äärimmilleen viety itsekkyys, muiden kustannuksella eläminen vailla haluakaan tehdä asioidensa eteen mitään yhditettynä tottakai muiden menestyksen hedelmistä ansiottomasti nauttiminen ja vain ja ainoastaan oman "etupiirin" etujen ja arvojen ajaminen on täysin hyväksyttävää muista viis, niin miksi minäkin en siis toimisi samoin? Otetaan sitten kaikki itsekkäästi irti, mitä vain saadaan muista välittämättä, sillä mitä nopeammin nyky-yhteiskunta romahtaa, niin sitä parempi.
Esität nyt aika kärkkäitä allegorioita, jotka eivät mielestäni oikein täsmää nyky-yhteiskuntaan. Eivät ihmiset ole mitään yksiulotteisia paskiaisia tai hyväsydämisiä altruisteja, vaan kaikissa meissä piilee jonkin verran itsekkyyttä ja toisaalta empatiaa (ok, voin sulkea pois psykopaatit).

Tällaiset "ennen kaikki oli paremmin"-jutut ovat mielestäni muutenkin vähän huvittavia, kun kuitenkin on tiedossa, että melkein millä tahansa mittarilla mitattuna ei näin ollut. Tulkitsin myös viestistäsi, että olet jonkin sortin oikeistolainen, kun toteat, että nykyään "eletään muiden kustannuksella". Noh, eipä Suomi nyt kovin oikeistolainen maa ollut "silloin ennen", jos tarkastellaan esim. sotien jälkeistä aikaa. Pikemminkin toisinpäin.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja mitä tekee käytännössä. Isänmaallisuuden kauniit teesit katoavat ikkunasta ulos kun pitäisi "uhrautua" esimerkiksi vaikka taloudellisesti: maksamalla Suomeen veroja (joko suoraan tai välillisesti) tai ostamalla suomalaisia tuotteita hieman kalliimmalla.

"Minulla on oikeus..."

Ihminen on loppujen lopuksi puhtaasti itsekäs olento.

Olen valmis puolustamaan Suomea aseellisesti, mutta järjettömiä veroja en ole valmis maksamaan. Ostan suomalaisia tuotteita kalliimmalla jos siitä saa jotain lisäarvoa. Viinat ostan Saksasta ja tupakat venäläisiltä trokareilta. Näiden tuotteiden ostamisesta Suomesta en saa mitään lisäarvoa. Samaan kategoriaan menevät mm. vaatetus, jota saa netistä todella edullisesti.

Isänmaallisuus ei tarkoita samaa, kuin olla tyhmä. Suomessa on paljon vikaa, mutta keskimäärin vähemmän vikaa kuin muissa maissa.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siis Suomea ei kannata puolustaa, koska omasta mielestä täältä löytyy niin monta epäkohtaa? Tuleeko Suomesta täydellinen pikku alue, jos Suomi vallataan toisen valtion toimesta ja Suomi lakkaa täysin olemasta?

Erittäin hyvä huomio, joka harmillisesti on jäänyt toistaiseksi vaille kommentteja. Mikäli nyt jollain realistisella tasolla miettii mahdollista hyökkäystä Suomeen, niin sehän tulisi itänaapurin suunnalta. Vaikea nähdä asioiden parantuvan invaasion jälkeen.

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Erittäin hyvä huomio, joka harmillisesti on jäänyt toistaiseksi vaille kommentteja. Mikäli nyt jollain realistisella tasolla miettii mahdollista hyökkäystä Suomeen, niin sehän tulisi itänaapurin suunnalta. Vaikea nähdä asioiden parantuvan invaasion jälkeen.

Sittenhän sitä viimeistään voisi pakata kimpsut ja kampsut ja siirtyä vaikka Floridaan auringon alle nauttimaan lämmöstä palmun katveeseen.

Niin siis jos sitä ennen ei ole saanut tarpeekseen solidaarisuusverosta, Kreikan tukipaketeista (joita ei koskaan saada takaisin), konkurssikypsästä valtiosta ja kilpailukyvyttömyydestä maailmantaloudessa sekä vähemmistöstä, jotka haluavat tehdä Suomesta suurvaltapolitiikan pelinappulan ymmärtämättä omaa etuaan jne jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...

Toivoa paremmasta näen kuitenkin siinä, että yleisesti ottaen enemmistö näyttää saaneen epäkohdista tarpeekseen, joka saattaa johtaa muutokseen jollain aikavälillä.

Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
vähemmistöstä, jotka haluavat tehdä Suomesta suurvaltapolitiikan pelinappulan ymmärtämättä omaa etuaan jne jne...
.

Suomi on ollut suurvaltapolitiikan pelinappula jo vajaat 400 vuotta, siitä lähtien kun Kustaa II Aadolf päätti lähteä vieraisille Saksaan. Tavanomaisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan pelinappula Suomi on ollut vieläkin kauemmin.

Sittenhän sitä viimeistään voisi pakata kimpsut ja kampsut ja siirtyä vaikka Floridaan auringon alle nauttimaan lämmöstä palmun katveeseen.
"Kun tulee sota, niin minä lähden pois jonnekin."

Veikkaan, että yli 50% tänne kirjoittelevista ei ole edes varaa lähteä tältä istumalta Floridaan tai vastaavaan ja mitäköhän helvettiä meinasitte siellä ulkomailla tehdä? En usko kovinkaan monen maan teille mitään oleskelulupaa myöntävän, mutta toki jos pakolaispaikan joidenkin somaleiden kanssa Ruotsista saa, niin mikäs siinnä.. what suits you best. Jos tilanne kärjistyisi siihen, että Venäjä hyökkää Suomeen, niin en uskoisi Euroopan tilanteenkaan olevan järin häävi. Menisitte vain ulkomaille ja sieltä kyllä ihan varmasti järjestyisi työpaikka samantien? Nytkin jos Suomesta yrittää hakea ulkomaille töihin niin joutuu byrokraattien kanssa taistelemaan hartaasti ja tarvitsee kyllä oman firmansa suositukset, niin mitenköhän meinasitte sitten ulkomailla? Tosin jos perseenmyyminen on vaihtoehto niin mikäs siinnä.

Toki myöskin rintamakarkuruus tekisi sen, että ette voisi palata enää koskaan Suomeen ilman sitä vankilassa käyntiä. Uskoisin kuitenkin aika monen tänne kirjoittelevan olevan asevelvollisia.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nytkin jos Suomesta yrittää hakea ulkomaille töihin niin joutuu byrokraattien kanssa taistelemaan hartaasti ja tarvitsee kyllä oman firmansa suositukset, niin mitenköhän meinasitte sitten ulkomailla?

Tämähän nyt ei pidä paikkaansa, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti ole tämän ketjun asiaa. Ihmisillä on melkoisia ennakkoluuloja ulkomaille muuttamisen jostain ihmeellisestä vaikeudesta. Se on totta, että Jenkkeihin on hyvin vaikea päästä, mutta maailmassa on maita EU:n ulkopuolellakin minne ei ole.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Niin siis jos sitä ennen ei ole saanut tarpeekseen solidaarisuusverosta, Kreikan tukipaketeista (joita ei koskaan saada takaisin), konkurssikypsästä valtiosta ja kilpailukyvyttömyydestä maailmantaloudessa sekä vähemmistöstä, jotka haluavat tehdä Suomesta suurvaltapolitiikan pelinappulan ymmärtämättä omaa etuaan jne jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...

Toivoa paremmasta näen kuitenkin siinä, että yleisesti ottaen enemmistö näyttää saaneen epäkohdista tarpeekseen, joka saattaa johtaa muutokseen jollain aikavälillä.

Kaikesta surkeudesta huolimatta, maailmasta on hankala löytää Suomea parempaa yhteiskuntaa. Floridan auringon alla lämmöstä nauttiminen vaatii rahaa ja tavalliselle ihmiselle se tarkoittaisi työntekoa. Minä en vaihtaisi työtäni Suomessa vastaavaan Floridassa, edut kun ovat sen verran heikommat.

Olen perinteisessä mielessä isänmaallinen, olen jämähtänyt menneisyyteen.

Tämähän nyt ei pidä paikkaansa, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti ole tämän ketjun asiaa. Ihmisillä on melkoisia ennakkoluuloja ulkomaille muuttamisen jostain ihmeellisestä vaikeudesta. Se on totta, että Jenkkeihin on hyvin vaikea päästä, mutta maailmassa on maita EU:n ulkopuolellakin minne ei ole.

Mutta miten työt ja asunto? Jos luikkii sotaa karkuun, niin siinä toimitaan helvetin ripeästi ja muuttokuormaa ei varmasti ole. Kaikki asioiden hoitaminen jää paikan päälle ja minkäänlaista maallista omaisuutta ei enää ole.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta miten työt ja asunto? Jos luikkii sotaa karkuun, niin siinä toimitaan helvetin ripeästi ja muuttokuormaa ei varmasti ole. Kaikki asioiden hoitaminen jää paikan päälle ja minkäänlaista maallista omaisuutta ei enää ole.

Samalla tavalla kuin vaikka Rovaniemeltä Helsinkiin muuttaessa. Työpaikka- ja asuntoilmoituksia voi tutkia esimerkiksi internetissä. Eihän muuttokuormaa ole mitään järkeä ottaa mukaan, vaikka vähän hitaammallakin aikataululla kuin sotaa karkuun muuttaisi. Monien asioiden hoito on muutenkin helpompaa paikan päällä kuin Suomesta käsin.

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla isänmaallisuus taitaa tulla veren perintönä. Sukupuustani löytyy Lockstedissä koulutettuja jääkäreitä, lottia, suojeluskuntalaisia, sotaveteraaneja, poliiseja ja niin edelleen. Olen itsekin isänmaallinen ihminen. Koen Suomen hyväksi paikaksi elää ja tulen sitä ja sen kansalaisia puolustamaan niin kauan kuin minulla on voimia siihen. Minun silmissäni Suomen arvo ei ole laskenut EU:n tai muidenkaan kansainvälisten toimien myötä. Olemme kaikkiin niihin sitoutuneet demokraattisen päätöksenteon seurauksena. Minulle isänmaallisuus on suomalaisen yhteiskuntajärjestyksen ylläpitoa. En näe merkitystä sillä, minkä värinen naama jollain kansalaisella on tai onko joku jopa niin epäilyttävä, että kannattaa esimerkiksi KalPaa. Jokainen saa piirrellä tai puhua mitä haluaa, kunhan tekee sen maan lakeja noudattaen. Lakien noudattaminen on yhteiskuntajärjestyksen säilymisen perusta. Jos eduskunta säätää hölmön lain, niin silloin kansalaisen tulisi valita itselleen sellainen kansanedustajaehdokas, joka korjaa huonon lain paremmaksi seuraavien eduskuntavaalien jälkeen. Jos joku yrittää muuttaa Suomen yhteiskuntajärjestystä muilla keinoilla (sotavoiman käyttö, terrorismi, muut laittomuudet), niin semmoista en suvaitse. Vaikka paasaan lakien noudattamisesta, niin en kuitenkaan itsekään ole kyennyt elämään koko ajan täysin pykälien mukaan. Joskus olen ajanut ylinopeutta ja joskus olen jopa ajanut viritetyllä mopolla. En ole näistä ylpeä ja jonkun kerran on tullut ylinopeuden vuoksi istuttua poliisiauton takapenkillä saamassa sakkolappua kouraan. Se on ollut se ansaitsemani seuraus teoistani ja olen joka kerta mukisematta lapun vastaanottanut ja maksanut pois. Onneksi sentään mihinkään tuon törkeämpiin rötöksiin en ole syyllistynyt, yhtään liikennerikkomusten vakavuutta vähättelemättä.

Minulle isänmaallisuus on jokapäiväisen työn tekoa niin hyvin kuin pystyn. Se ei ole vain juhlapuheita ja vanhojen asioiden muistamista. Paikkansa toki näilläkin on ja niille on se arvo annettava, mikä niille kuuluu. Olen ylpeä ylpeä siitä, mitä aikaisemmat sukupolvet ovat tehneet ja saavuttaneet. Löytyy toki mielipiteiden esittäjiä, joiden mielestä esimerkiksi jääkäriliike oli al-Qaidaan (linkki Iltasanomien nettisivuille) verrattavissa oleva terroristijärjestö. Näinhän se varmasti jonkun mielestä onkin. Toisen terroristi on toisen vapaussoturi. Suomalaisen ihmisen ja vielä tässä tapauksessa kansanedustajan tulisi kuitenkin jonkin verran käyttää arviointikykyään lausuntoja antaessaan. Yleisesti on kyllä tiedossa joidenkin vasemistoon kallellaan olevien mielipiteet jääkäriliikkeestä, mutta luulisi kansanedustajan olevan sen verran perehtynyt asioihin, että tietäisi jääkäreiden muodostaneen Suomen Puolustusvoimien rungon itsenäisyyden alkutaipaleella. Ilman heidän saamaa koulutusta ei esimerkiksi Talvisodan lopputulos olisi ollut se mikä se lopulta oli. Näen jääkäreiden merkityksen itsenäisyydellemme suurena. Merkittävin osa heidän toimistaan ei suinkaan ole vapaussodan melskeissä, vaan Suomen itsenäisyyden kannalta merkittävin toiminta heidän osaltaan on ollut Puolustusvoimien muodostamisessa ja sen kehittymisessä nykyiseen muotoonsa. Vapaussodan lopputulos toki kääntyi valkoisten hyväksi pitkälti jääkäreiden ansiosta, vaikka olisi ollut varmasti mahdollista valkoisten voittaa ilmankin. Ja vaikka punaiset olisivat voittaneetkin ja Suomi olisi siitä huolimatta säilynyt itsenäisenä, ei myöhemmistä sodista olisi selvitty itsenäisenä pelkkien punaisten puolella johtavassa asemassa olleiden opeilla. Suomessa olisi punaisten voiton jälkeen varmasti tehty, kuten Stalin fiksuna miehenä Neuvostoliitossa: Kaikki valkoisten upseerit, joilla on enemmän sotilas- ja johtamiskoulutusta ja -kokemusta, olisi teloitettu ja tilalle olisi äänestetty aatteen kannalta sopivammat henkilöt.

Samalla tavalla kuin vaikka Rovaniemeltä Helsinkiin muuttaessa. Työpaikka- ja asuntoilmoituksia voi tutkia esimerkiksi internetissä. Eihän muuttokuormaa ole mitään järkeä ottaa mukaan, vaikka vähän hitaammallakin aikataululla kuin sotaa karkuun muuttaisi. Monien asioiden hoito on muutenkin helpompaa paikan päällä kuin Suomesta käsin.

Harvalla suomalaisella on kielipäätä, että esim. pärjäisi englannin ulkopuolisessa maassa. En usko, että jossain Espanjassa tai Italiassa hirveämmin työpaikka-ilmoituksia englanniksi laitetaan. Ja sekin vielä, että aika monihan ei sillä enkullakaan pärjää oikeassa elämässä. Eli kaikki maallinen omaisuus jäisi Suomeen, mutta sitä kyllä saisi jostain Argentiinasta kerrytettyä jahka on hyvä palkkaisessa työssä ja hommanut asunnon.

Jep, jep...

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen havaitsevinani Suomen Nato-jäsenyyteen kielteisesti suhtautuvilta tahoilta näkemyksiä, joiden mukaan oma isänmaallisuuden aste ei ole kovinkaan kaksisella tasolla, koska Suomessa "ei ole mitään puolustamisen arvoista". Tuollaisella kommentilla tullaan samalla täysin jääviksi ja ulkopuoliseksi osallistumaan esimerkiksi puolustusliiton jäsenyyttä koskevaan keskusteluun. Jos maanpuolustus on tarpeetonta henkilölle, jolle maa ei ole edes puolustamisen arvoinen, niin mielestäni tällainen näkemys on puolustusliitton kuulumista koskevassa keskustelussa tarpeeton ja suorastaan irrelevantti. Tämä on samalla räikeä epäkohta koskien mahdollista kansanäänestykstä Suomen Nato-jäsenyydestä. Vain sellaisten tahojen näkemyksiä on tarpeen kuunnella puolustautumiskysymyksissä, joiden mielestä maa on puolustamisen arvoinen. Toisin ajattelevilla ei pitäisi olla sananvaltaa määritellä tätä asiaa muiden puolesta.

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja

Joo, se voi olla että sillä hetkellä kun Putinin tankit jyrisevät rajojemme yli on pikkaisen myöhäistä soittaa kiinteistövälittäjälle että laita mun talo myyntiin pikaisesti. Vähän sama homma on muunkin omaisuuden kanssa. Noh, kirjoitellaan kiukkuspäissään mitä kirjoitellaan mutta kyllähän minäkin tarttuisin RK62;seen ja tekisin mitä voin. Parempi se kuin että joutuisi lähtemään persaukisena maailmalle pakolaisena. Siksi en ymmärrä näitä nuoria maahanmuuttajamiehiä. Luikkivat pakoon ja jättävät naiset ja lapset sekä isovanhemmat sodan jalkoihin ja itse notkuvat kauppakeskuksissa ja fattan luukulla. En voisi katsoa itseäni peiliin jos tekisin samoin, vaikka vituttaisi puolustaa anarkisteja, kommareita ja narkkareita.

En voisi katsoa itseäni peiliin jos tekisin samoin, vaikka vituttaisi puolustaa anarkisteja, kommareita ja narkkareita.

Tämä on ihan totta, vaikkakin eikö nuo kolme voisi melkein laittaa jo samaan kategoriaan perästä? Maatahan ja sen tulevaisuutta tässä puolustetaan, eikä jotain vässyköitä, jotka tuntevat itsensä niin perhanan eurooppalaisiksi, kun ovat kolme vuotta sitten muuttaneet Helsinkiin Forssasta.

Kuinka moni teistä oikeasti olisi valmis siihen, ettei palaisi Suomeen enää ikinä ja jättäisi suurimman osan perheestään tänne?

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse olen ollut huomaavinani sen kaltaista, että innokkaimmat natottajat ovat usein niitä, joille isänmaan merkitys on lähinnä luoda olosuhteet rahan tekoon. Jos jossain muualla on paremmat puitteet ja matalampi verotus, niin sitten luikitaan sinne ja nostetaan kädet pystyyn isänmaan hyvinvoinnin rakentamisen suhteen. Minusta keskeinen osa isänmaallisuutta on maksaa kuuliaisesti ja tunnollisesti sekä marisematta verot Suomeen ja täten olla rahoittamassa hyvinvointivaltion ylläpitokustannuksia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy