Nyt olen kuunnellut levyn kolme kertaa läpi ja täytyy tulla tännekin hehkuttamaan päällimmäisiä tuntoja levystä ja biiseistä. Se pitää jo nyt sanoa, että aivan loistava levy on kyseessä. Ei yhtään heikkoa biisiä löydy, vaikka kuinka yrittäisi hakea. Minulla tämä levy nousee oitis omaan Maiden TOP-3:een, sillä näin tasaisen vahvaa levyä ei ole Maiden montaa tehnyt. Odotukset Dance Of Deathia kohtaan olivat toki korkealla, mutta siltikin se onnistui yllättämään positiivisesti. Heikkoutena voi pitää vain kansitaidetta ja CD:n alla olevaa kuvaa. Mutta musiikkihan ratkaisee ja se on erittäin hyvää, kerrassaan loistavaa.
Suosikkibiisejä minulla on monia, mutta muiden yläpuolelle nousivat: Dance Of Death, Paschendale, Rainmaker ja No More Tears. Nimikkobiisi on kenties levyn parasta antia, loistavien melodioidensa ja hienojen soolojen ansiosta. Dance Of Death tulee nousemaan todella korkealle omassa biisirankingissäni. Paschendale on todella hieno ja rankka biisi, jossa on loistavat lyriikat ja maan mainio kertosäe. Rainmaker puolestaan on todella hyvää single ainesta. Yksinkertainen, melodinen ja helvetin hyvä, nopea biisi. Ehkä hieman liikaa toistoa tuossa biisissä, mutta ehdottomasti levyn parhaimmistoa siitä huolimatta. No More Lies on myöskin erittäin hyvä veto, joka varmasti toimii livenä mainiosti. Kun No More Lies lähtee kunnolla käyntiin ekan kertsin jälkeen, niin silloin nousee kylmät väreet pitkin selkäpiitä. Vähän saman tyylinen kuin The Clansman, mutta mielestäni vielä parempi! Voin vain kuvitella itseni hoilaamassa No More Liesia marraskuun keikalla, siitä täytyy tulla suuri elämys...
Montsegur on omalla tavallaan erilainen Maiden-biisi. Ei mikään maata mullistava, muttei toki huonokaan. Kertosäe iskeen minuun jostain syystä ihan mielettömän kovaa. Se on ihan uskomattoman hieno, IMO. Wildest Dreams on aika lailla samaa tasoa Montsegurin kanssa. Kunnon "rokkipala", joka avaa levyn terävästi. Hyvä biisi, muttei silti lähelläkään levyn parhaimmistoa. Gates Of Tomorrow on iskenyt jo torstaista lähtien, kun kuulin sen soimassa paikallisessa levykaupassa (Airon Musiikki). Aika simppeli biisi, mutta aina tämän kuullessani tulen tosi hyvälle mielelle ja kertosäkeen aikana tekee mieli jamitella mukana. New Frontier ja Face Of Sand ovat minulle vielä aika mitäänsanomattomia biisejä, vaikkakin hyvältä kuulostavat toki molemmat. Ehkä nekin aukeavat vielä jossain vaiheessa kunnolla. New Frontierin kertosäe ei ole vielä ainakaan auennut ja se kuulostaakin minun korvaani aika keskinkertaiselta.
Age Of Innocence on ihan hyvä biisi, vaikkakin mielestäni levyn heikointa antia. Kertosäe on kohtuu hyvä, mutta se tuntuu jo jotenkin valmiiksi tutulta. Ihan kuin olisin kuullut tuon kertsin aikaisemminkin tai ainakin jonkun hyvin saman tapaisen. Levyn lopetusraita Journeyman on tuohon tehtävään täydellinen. Rauhallinen, tyylikäs biisi, jonka kertosäe on todella hieno. Levyn viidenneksi paras biisi, huippunelikon (Dance Of Death, Paschendale, Rainmaker, No More Lies) jälkeen.
Tulipa kirjoitettua pitkä teksti . Noh, tämä levy jos joku ansaitsee runsaasti ylistystä. Maiden on palannut vihdoin sille tasolle, mitä se oli 80-luvulla, joten riemuitkaamme siitä täysin siemauksin.
Tässä vielä tämän hetkiset arvosanat biiseille (kolmen kuuntelukerran jälkeen):
Wildest Dreams 9
Rainmaker 10
No More Lies 10
Montsegur 9
Dance Of Death 10
Gates Of Tomorrow 9+
New Frontier 8,5
Paschendale 10
Face In The Sand 9-
Age Of Innocence 8,5
Journeyman 9,5