Jos joku on suuntaamassa Kontiorantaan ja komppaniaksi sattuu napsahtamaan Jääkärikomppania, niin tässä muutama tipsi erikoiskoulutuksen hakuun (edellyttäen 6kk palvelusaikaa):
- jos omaat C-kortin, niin kannattaa ehdottomasti hakea Telakuorma-auton (Nasu) kuskiksi. Koulutuskauden jälkeen ehkäpä helpoimmat hommat taisteluleireillä. Viskaat poijjaat metsään, naamioit auton ja istuskelet notskilla odottaen, että pojat tetsaavat tavoitteeseen. Käskyn tultua Nasu tulille ja hakemaan pojat takaisin leiripaikkaan.
Lisäksi leireillä saa nukkua enemmän kuin muut, koska "kuskien täytyy olla virkeitä". Toki vastuu on iso miehiä kuljettaessa s ja lisäksi saattaa joskus tulla eteen, mutta kaiken kaikkiaan Nasu-kuskit pääsivät minun palvelusaikanani (II/2001) todella helpolla. Hommaan sisältyy myös ITKK -koulutus.
- Jos ei c-korttia löydy, niin ehkä seuraavaksi mielenkiintoisin (=helpoin) tie olisi kouluttautua ITKK -mieheksi. Itse sain kyseisen koulutuksen ja olin tyytyväinen.
Koulutusjakso on muihin verrattuna mielenkiintoinen ja ammunat olivat aika ikimuistoisia hetkiä. Vaikka ase tarvikkeineen painaa aivan tolkuttomasti, jää sen raahaaminen loppujen lopuksi aika vähille. Yleensä Nasusta leiripaikan asemaan ja takaisin Nasuun. Asetta ei ainakaan minun aikana raahattu metsässä (siis hyökkäyksissä) mukana, kuten esim. rajavartiolaitoksen ITKK-miehet tekevät.
Ase jää hyökkäykseen lähdettäessä lähtöpaikalle Nasun katolle kuskien käyttöön. Taisteluissa ITKK -miehet toimivat normaaleina RK-miehinä. Ja hyökkäysammunnoissa ainakin minä pääsin aina vyöryttämään taisteluhautaa, mikä oli ihan siistiä touhua. Puolustusammunnassa toinen joukkueen ITKK -miehistä on aseen varressa ja toinen lipastaa/suojaa sivustoja.
Lisäksi hommaan saattaa sisältyä sluibailukomennus jonnekin rannikkovartioston tukikohtaan, jossa ammuttaan ilmamaaleja. Usein nuo ammunnat kuitenkin jäävät vähiin sumun ja runsaan siviililiikenteen takia.
- Taistelulähetti. Vuodenajasta riippuen sai joko moottoripyörä/moottorikelkkakoulutuksen. Liikkuivat kuitenkin kyseisillä ajoneuvoilla varsin vähän. Itselleni jäi vähän kysymysmerkiksi lähettien toimenkuva ja koulutus, mutta ilmeisesti aika simppeleitä ja kevyitä hommia. Välillä juoksivat kyllä viestejä välittäessään paljon...
- Kirjuri. Toimistohommia. JK:ssa koulutettiin 2 kirjuria, joista toinen jäi komppaniaan ja toinen lähti täydennysmiehenä mukaan leireille. Yllättävän usein juuri se "leirivuorossa" ollut kirjuri sattui sairastumaan ennen leirille lähtöä...Naputtelevat päivät pitkät häviämisilmoituksia, sun muita paperihommia...päivystäjän nakki saattaa tosin viuhua usein...
Vältä näitä:
- Spade a.k.a sotilaskeittäjä. Monissa paikoissa haluttu pesti, mutta ainakin JK:ssa pojat painoi pitkää päivää. Ensimmäisenä ylös, viimeisenä nukkumaan ja välillä piti vielä sotiakin. Eikä ne hommat niin hirveän hehkeitä muutenkaan olleet. Toki taisteleminen jäi vähille ja ruokaa varmasti riitti, mutta itse ainakin hieman säälin noita poikia...
- Raskassinko -taistelija. Kevyttä kertasinkoa vielä selässään kantaa, mutta raskassinko eli Apilas, on jo toinen juttu. Hajosivat usein leireillä ja monet ruuvasivatkin putkessa painona olleen puupöllin sieltä salaa pois. Hyvin harva pääsee ampumaan kovan Apilaksen, joten huippuhetket vähissä.
Siltä ja väliltä:
- Tiedustelija. Köyhänmiehen sissi. Koulutusjaksolla painoivat pitkää päivää ja leikkivät naamioinneilla jne. Olivat kuitenkin pitkälti lähes tavallisia rk-miehiä, jotka vaan kulkivat aina kärjessä hiippaillen. Jonkinlainen suuntavaisto tarpeen, ettei johdata koko joukkuetta harhaan.
- Kevyt kertasinko -taistelija. Kantaa yhtä tai useampaa putkea selässään ja "tuhoaa" kevyitä panssariajoneuvoja. Yleensä kuitenkin lähempänä perus rk-miestä.