Insinööriopiskelijat järjestävät huomenna 13.4.2005 klo 13.00 ulosmarssin kaikissa insinööriopetusta antavissa yksiköissä. Ulosmarssin tarkoitus on vastustaa aloituspaikkojen lisäämistä insinöörikoulutuksessa. Insinööriliiton mielestä aloituspaikkoja tulisi vähentää nykyisestä 10500 paikasta noin kuuteen tuhanteen paikkaan.
Liiat aloituspaikat ovat johtaneet mm. seuraaviin asioihin:
-insinööriopiskelijan on vaikea löytää harjoittelupaikkaa ja vastavalmistuneen on vaikea löytää töitä
-lähiopetustuntien määrä on laskenut roimasti
-opetuksen taso on laskenut
-50% aloittaneista keskeyttää opinnot -->Rahaa menee hukkaan
-->kouluissa ihmisiä joilla ei ole tarkoituskaan valmistua.
Insinööriliiton vastaus ongelmiin sisältäisi mm. seuraavia asioita:
-aloituspaikkojen leikkaaminen 10500-->6000
-rahoituksen kokonaismäärä pidetään ennallaan
-vapautuvat aloituspaikat toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja aikuiskoulutuksena annettavaan työnjohtokoulutukseen
-panostetaan määrän sijasta laatuun.
Lisäksi jokaiseen insinöörintutkintoon tulisi sisältyä 30€ matemaattis-luonnontieteellisiä aineita, kuten eurooppalainen insinöörijärjestöjen kattojärjestö FEANI suosittaa.
Lähde: Insinööriliiton julkaisema lehtinen Insinöörit ja työmarkkinat 1985-2005.
Itse opiskelen kolmatta vuotta koneinsinööriksi. Asiantuntijatason harjoittelua on vaikea tai mahdoton saada ilman suhteita. Olen tehnyt töitä mm. asentajana ja tuotannossa. Tällä viikolla selviää pääsenkö suunnitteluhommiin kesäksi. Jos pääsen olen valtava poikkeus koulussamme, ehkä 5-10% luokaltamme saa ensi kesänä asiantuntijatasoista harjoittelua. Jopa teollisuuden työpaikoista on pulaa.
En tiedä mikä tilanne on muualla suomessa samalla alalla, mutta ainakin täällä turussa koulutus on aivan perseestä. Enimmäkseen löytyy epämotivoituineita opettajia ja oppilaita, jotka ovat jo kirveensä kaivoon heittäneet. Opetuksen taso on melko surkeaa ja koulussa panostetaan epäolennaisiin asioihin. Jos olisin tähän kouluun tullessani tiennyt kyseiset faktat, löytyisin varmasti tällä hetkellä espoosta tai tampereelta. Nyt yritän itse kaikin mahdollisin keinoin oppia koulussa sen verran, että tulevaisuudessa pärjään omalla alallani. Kesätyönhakuun käytetty aika tunteina on lähes ääretön. Tuloksena kaksi tuotannon työntekijän paikkaa ja yksi haastattelu suunnittelutehtäviin.
Olen insinööriliiton kanssa samaa mieltä useimmista asioista, mutta laskisin aloituspaikkoja ehkä vieläkin enemmän. Ja vanhan teknikkokoulutuksenkin voisi tuoda takaisin, jotta saataisiin insinöörin tutkintoon jotain arvoa. Ehkä 5000 aloituspaikkaa, joista 2500 valmistuisi insinööriksi ja 2500 teknikoksi.
Ulosmarssin tuloksen suhteen olen skeptinen, mutta yritys on hyvä. Ja tarkoitus on oikea.
Liiat aloituspaikat ovat johtaneet mm. seuraaviin asioihin:
-insinööriopiskelijan on vaikea löytää harjoittelupaikkaa ja vastavalmistuneen on vaikea löytää töitä
-lähiopetustuntien määrä on laskenut roimasti
-opetuksen taso on laskenut
-50% aloittaneista keskeyttää opinnot -->Rahaa menee hukkaan
-->kouluissa ihmisiä joilla ei ole tarkoituskaan valmistua.
Insinööriliiton vastaus ongelmiin sisältäisi mm. seuraavia asioita:
-aloituspaikkojen leikkaaminen 10500-->6000
-rahoituksen kokonaismäärä pidetään ennallaan
-vapautuvat aloituspaikat toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja aikuiskoulutuksena annettavaan työnjohtokoulutukseen
-panostetaan määrän sijasta laatuun.
Lisäksi jokaiseen insinöörintutkintoon tulisi sisältyä 30€ matemaattis-luonnontieteellisiä aineita, kuten eurooppalainen insinöörijärjestöjen kattojärjestö FEANI suosittaa.
Lähde: Insinööriliiton julkaisema lehtinen Insinöörit ja työmarkkinat 1985-2005.
Itse opiskelen kolmatta vuotta koneinsinööriksi. Asiantuntijatason harjoittelua on vaikea tai mahdoton saada ilman suhteita. Olen tehnyt töitä mm. asentajana ja tuotannossa. Tällä viikolla selviää pääsenkö suunnitteluhommiin kesäksi. Jos pääsen olen valtava poikkeus koulussamme, ehkä 5-10% luokaltamme saa ensi kesänä asiantuntijatasoista harjoittelua. Jopa teollisuuden työpaikoista on pulaa.
En tiedä mikä tilanne on muualla suomessa samalla alalla, mutta ainakin täällä turussa koulutus on aivan perseestä. Enimmäkseen löytyy epämotivoituineita opettajia ja oppilaita, jotka ovat jo kirveensä kaivoon heittäneet. Opetuksen taso on melko surkeaa ja koulussa panostetaan epäolennaisiin asioihin. Jos olisin tähän kouluun tullessani tiennyt kyseiset faktat, löytyisin varmasti tällä hetkellä espoosta tai tampereelta. Nyt yritän itse kaikin mahdollisin keinoin oppia koulussa sen verran, että tulevaisuudessa pärjään omalla alallani. Kesätyönhakuun käytetty aika tunteina on lähes ääretön. Tuloksena kaksi tuotannon työntekijän paikkaa ja yksi haastattelu suunnittelutehtäviin.
Olen insinööriliiton kanssa samaa mieltä useimmista asioista, mutta laskisin aloituspaikkoja ehkä vieläkin enemmän. Ja vanhan teknikkokoulutuksenkin voisi tuoda takaisin, jotta saataisiin insinöörin tutkintoon jotain arvoa. Ehkä 5000 aloituspaikkaa, joista 2500 valmistuisi insinööriksi ja 2500 teknikoksi.
Ulosmarssin tuloksen suhteen olen skeptinen, mutta yritys on hyvä. Ja tarkoitus on oikea.