Viestin lähetti bwo
Mitä teokseen Veijareita ja Virtuooseja tulee, sehän on tietysti ihan oikea kirja. Siinä on kannet ja sivuja välissä. Kirjana se on kuitenkin huono - ei suinkaan siksi, että se kertoo hienon kiekkokaupungin hienosta kiekkojoukkueesta - vaan siksi, että se on huonosti kirjoitettu.
Vika ei ole oikeastaan pontevan Baritonin, vaan niiden, jotka eivät osanneet tai tajunneet nuoren miehen tarvitsevan apua urakassaan. Olisi ollut edes yksi kustannustoimittaja matkassa. Mutta kun paikalla on opponenttina ainoastaan Atso Keskiviiva ja Jussi Toikka, on jälki sen mukaista.
Minun mielestäni V&V on yksi maailman parhaita urheilukirjoja juuri siksi, että se ei ole tavanomainen. Siinä on purettu tunteita, annettu palaa, hehkutettu. Kirjasta näkee, että tekijä rakastaa sitä asiaa mistä kirjoittaa.
Käsittääkseni myös naapuriseura on ottanut yhteyttä kyseiseen kirjailijaan ja pyytänyt kirjoittamaan heistä kirjan. Kirjailija itse voi oikaista jos olen väärässä. Ja käsittääkseni kyseinen kirja auttoi myös kirjailijaa saamaan työpaikan eräässä valtakunnallisesti tunnetussa firmassa, kirjailija voi oikaista tämänkin, jos olen väärässä.
Hearsay kirjoitti:
Yksi harjoitusottelu on kyllä kirvoittanut huikean "keskustelun" Voi vain kysyä kuinka paljon mätää mahtuu vuoden vanhaan finniin?
Lukon ja Ässien "suhde" on toista maata, meillähän on sentään pelaajaliikennettäkin!
Tamperelaisjoukkueiden kaltaista viha-rakkaussuhdetta ei löydy mistään muualta tästä maasta. Ei edes Helsingissä. Jokerit rämpi pitkään 1. divisioonassa, eikä tämänkään kiistan historia ole kuin 70-luvulta. Siksi tamperelaisuuden syvintä olemusta, kiistaa Ilveksen ja Tapparan paremmuudesta ei voi ymmärtää kukaan, joka ei ole täällä syntynyt ja sitä äidinmaidossa jo saanut tai jos ei ole täällä jo muuten vuosikymmenten ajan vaikuttanut.
Tampereella sensijaan on kiistelty siitä lähtien kun TBK nousi mestaruussarjaan, nimi vaihtui ja kävi Kooveekin välillä sotkemassa seassa, mutta Ilves ja Tappara ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan suomalaisen jääkiekkoilun suola numero yksi. Emmekö me nytkin ole jo tällä loistavalla ketjullamme antaneet viihdykettä monille ulkopaikkakuntalaisille?
Tamperelaisten kohtaamisessa on aina jotain maagisuutta, vaikka Ilves onkin parin, kolmen vuoden ajan ollut aika vastaantulija (tosin satunnaisia voittojakin on, hienoja paikallispelejä nähty näinäkin aikoina) ja paikallispelejä on aivan liikaa. Sydämestäni toivon, että tulevalla kaudella nähtäisiin yhtä dramaattisia paikallispelejä kuin Tampere Cupissa perjantaina. (Ja että Ilves toki voittaa jokaisen paikallispelin)
Vaikka vihaan Tapparaa yli kaiken, en voisi kuvitella Ilvestä ilman Tapparaa, silloin joukkue olisi suuresta erinomaisuudestaan huolimatta huomattavasti värittömämpi. Kuin TPS. Ja vaikka se tappio paikallispeleissä vituttaa (nimim. kahdesta ovesta nyrkillä läpi paikallispelitappion jälkeen), olin iloinen vieraillessani työasioissa Tapparan toimistolla mestaruuden ratkeamisen jälkeisellä viikolla, se onnistumisen riemu tarttui naapuriseuran hienoa, jaloa kissalogoa kaulassaan riiputtavaan Iki-Ilvekseen.
Ja vaikka täällä HN ja Baritoni manaavat Tapparaa alimpaan helvettiin ja TM ja ippe omalla tahollaan tekevät samaa Ilvekselle, uskon että hekin ovat kanssani samaa mieltä: Ilman sitä saatanan naapuria ei voi elää!
J. Karjalaisen sanoin: "Pyhää vihaa ja suurta rakkautta.."
P.S. Tampereen yliopisto teki kerran tutkimuksen. Ilvesläinen pukeutuu keskimäärin mieluummin keltaiseen, mustaan tai vihreeän vaatekertaan, kun taas tapparalainen valitsee sinistä tai punertavaa (oranssia). Se näkyy kaikkialla.