Tuolla listallasi annoit ymmärtää, että mm. Mielosta olisi Saken taholta "syrjitty". Sillä klenkalla ei ole nykyisin mitään annettavaa sm-liigalle ja se ei ole Saken syy, tai valinta. Itse kuuluin Mielosen suurimpiin faneihin, ennen kuin tämä loukkaantumiskierre alkoi. Minä en taas ymmärrä, miksi nostit Mannin tähän, koska hänen loukkaantumisellaan ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä. Mann pelaa nyt liigaa Ileksessä melkein piste per ottelu tahdilla, mutta missä on Mielonen?
Itse asiassa sanoit, että mitä käyttöä
viime kaudella olisi ollut Mielosesta, joka oli siis leikkauspöydällä, niin vastaukseni oli, ettei kai kenelläkään pelaajalla ole käyttöä silloin, kun on leikkauspöydällä. Mann oli viime kaudella leikkauspöydällä, eikä siis hänestä olisi ollut silloin iloa. Malmström on lasaretissa nyt koko ajan eikä hänestä ole iloa.
Jos haluat keskustella Mielosesta, niin Juho on toipunut kohtuullisen hyvin. Piste per peli tahtia nuorten SM-liigassa ja piste per peli tahtia Mestiksessä. Detroitin ruotsalainen kykyjenetsijä on ollut tyytyväinen pojan edistymiseen. Eli älä vielä tuomitse "klenkkaa" lopullisesti. Mestiksessä taitaa olla vain yhdellä kädellä laskettavissa pakkeja, jotka tekevät pisteen per peli. Saattaisi jopa tuoda rightin miehenä nykyiseen Ilves-pakistoon hieman kilpailua, sillä ainakin Teemu Jääskeläinen esiintyy melko flegmaattisesti tällä hetkellä.
Mutta ei mennä tähän, sillä väitteeni oli se, että Saken ja nuorten välit eivät ole parhaimmat. En väittänyt, että kaverit olisivat maailman ahkerimpia, vaan sen, että Pietilä arvostaa yli kaiken kokemusta. Ja tämä näkynee ensi kaudenkin joukkueessa. Kun useat palstaveljet sijoittelevat Sammelia 1-2 ketjuun tai Korhosta 2-3 ketjuun, niin
minun mielipiteeni tässä vaiheessa on se, että kun Sakke jatkaa, niin kärkiketjut täytetään lähtökohtaisesti kokeneemmilla pelaajilla. Jos joku pelaaja ei vain maistu valmentajalle, niin se ei vain maistu. Eli lähtökohtani keskusteluun ovat, että Sakke on hyvä valmentaja ja arvostaa kokemusta erittäin paljon. En siis väittänyt, että Sakke on väärässä, kun hän arvostaa hieman takamatkallakin olevan kokeneen pelaajan nuoren edelle. Näin se vain menee, jokaisella valmentajalla on oma näkemyksensä.
Se, että jos on nihkeä suhtautuminen 1-2 nuoreen pelaajaan on varsin luonnollista, kolmeenkin vielä ehkä menee, mutta jos listassa alkaa olla 4-6 nimeä, niin silloin voidaan puhua jo jonkinlaisesta ajatusmallista, joka varmasti ohjaa myös ensi kauden joukkueenrakentamista. Siis aihetta, mistä tässä keskustellaan.
Vaclav Sykoralla (arvostan häntä myös korkealle, niin kuin Sakkeakin) ei ollut pienintäkään makua Jesse Niinimäkeä tai Ville Leinoa kohtaan. Ja hyvin minimaalinen maku Ville Koistista tai Teemu Jääskeläistä kohtaan. Sykora erikseen toivoi, ettei Niinimäki pelaisi seuraavan kauden joukkueessa, mutta ei häntä kuunneltu. Eli aina valmentajilla on pelaajia, jotka eivät häntä miellytä. Jälkikäteen voidaan sanoa, että yhdestä tuli NHL-tason pelaaja, yhdestä SM-liigan supertähti, yhdestä hieman ei-niin-sporttinen liigajyrä ja yhdestä taitaa tulla surullisen kuuluisa.
Minä väitän, että päälimmäinen syy on se, että ko. klopit eivät tee töitä, niin kuin menestykseen pyrkivän pelaajan pitää. Ottaisivat oppia Anttilasta, niin menestystäkin ja peliaikaa tulisi.
OK, jos olet kerran käynyt katsomassa harjoituksia, niin sitten sinun perusteluja täytyy uskoa. Minäkin kävin taas katsomassa ja näkyipä menneellä viikolla nuoria pelaajia myös A:nkin jäillä, vaikka samana päivänä oli ollut liigan palauttelujää. Ja tämä siis lähti nuorista itsestään. Voin olla väärässäkin tai sitten en ymmärtänyt, mitä hait käsitteellä työ.
Meillä junnut ovat tähän asti saaneet liian helpolla pelipaikkaa ja kun se pitää Pietilän aikana ansaita, niin sinä ja nämä junnut, jotka ovat ilmeisesti hyviä ystäviäsi, olette pettyneitä.
Minun vastaväitteeni on, että jos pelipaikan- tai -ajan ansaitsemiseen vaikuttaa tehty työ (oletan, että puhut jääkiekkoharjoittelusta) ja tässä hetkessä tapahtuvat jääkiekolliset tekemiset pelin aikana kaukalossa, niin voin kertoa, että nykyjoukkueessamme on 2-3 melko korkeapalkkaista kaveria, joiden ei pitäisi kaiken järjen mukaan saada sekuntiakaan peliaikaa tällä hetkellä. Olisipa maailma niin ruusuinen, että pelaajan nimi, palkka tai entiset suoritukset eivät vaikuttaisi pelipaikkaan.
Varmasti olen värillisien lasien läpi katsoja ja on totta, että tuttujani (sekä nuorempia että vanhempia) pelaa nykyisessä ja tulevienkin vuosien Ilvesjoukkueissa. Omalla pettymykselläni ei ole tämän ketjun keskusteluaiheen kanssa mitään tekemistä. Olen äärimmäisen kiinnostunut tästä keskusteluaiheesta ja esitin
omasta mielestäni kaksi ydinkohtaa, jotka ohjaavat
omasta mielestäni tulevan kauden joukkueen rakentamista. En usko, että Ilves tekee täydellistä nuorennusleikkausta senkään vuoksi, että jos Ilves ohjaa kaikki tv-rahat pelaajabudjettiin, niin se menee naftisti yli sen, mitä Kärpät on tällä kaudella budjetoinut. Jos kysyt mielipidettäni, niin olisi viisasta, jos liigassa saataisiin jonkinlainen yhteisymmärrys siitä, että kaikkia rahoja ei kulutettaisi pelaajiin ja yritettäisiin pitää kotimaisten pelaajien palkkatasot kohtuudessa. Nelosketjun miehen/pojan ei tarvitse tienata lääkärin palkkoja.
Mutta tämä tv-raha kyllä mahdollistaa aika herkullisiakin ajatelmia. Meillä on esimerkiksi Sami Torkista optio. Onko hän esimerkiksi jatkosopimuksen arvoinen, vai jätetäänkö käyttämättä optio ja sijoitetaan osa tv-rahoista ja ostetaan tilalle "Michal Bros".
Mutta mikä on oma visiosi ensi kauden joukkueen rakentamisesta? Uskotko siis, että Sakke ajaa ensi kaudella paljon nuoria sisään?