Kun aikanaan tulette tarkastelemaan noita uusia ennätyslukuja, niin on hyvä palauttaa muistiin, että lokakuun lopussa 2015 Ilveksen tasekirjassa tavoiteltiin 200 kilon operatiivista voittoa ja tilikauden tulokseksi nollaa. Tämä mustaa valkoisella ja osakkeenomistajille jaettuna. Ja painopiste siinä, että tilikausi oli tuolloin jo lähes puolessa välissä!! Saati lausunnot tilikauden päättymisen jälkeen. Toki IH haluaa julkisuuteen puhua operatiivisesta tuloksesta, kun muut puhuvat tilikauden tuloksesta.
Vuodesta toiseen epäonnistuminen, niin ennusteissa kuin erityisesti toteuneessa toiminnassa kertoo tietenkin karulla tavalla ammattitaidottomuudesta. Mutta minua on aina tuota enemmän ottanut päähän valehteleminen ja tulosten panttaaminen. Miksi IH Oy ei voinut julkistaa tulosta esim saman aikaisesti Tapparan kanssa eli 4 kk sitten? Kun tilinpäätös venyy ja venyy, niin väistämättä mieleen tulevat kirjanpidolliset kikkailut. Kun tämä ennätystappio olisi julkaistu vaikka jo elokuussa, niin ei sitä vatvottaisi enää keskellä kilpailukautta.
Minun näkökulmastani IH toimii erittäin epäeettisesti ja tämä tiedotusmalli on toistunut useita kertoja. Osakeannit ovat olleet alusta saakka hyvässä vauhdissa, mutta päätyen fiaskosta pannukakkuun. Poikkeaako UI-tapahtuman myynti- ja tulosennusteet tästä sapluunasta? Jos luottaisi tapahtumasta tiedottamiseen, meillä kannattajilla pitäisi olla jo shampanjat jäissä. Näin olen itse tulkinnut johdon sanomiset:
- No jokainen tietää, että helmi/maaliskuun vaihteesta alkaen puolet tapahtuman lipuista on myyty tai varattu. Lukema on jotenkin jämähtänyt paikalleen.
- Syyskuussa tapahtuma oli jo omillaan tai lähes omillaan ja lokakuussa oltiin pienellä plussalla. Ei siis taloudellista hätää, mikäli matsit onnistuvat sään puolesta tai kaikki tarvittavat maksut saadaan suoritettua kolmansille osapuolille.
- Syyskuussa Honkalehto kertoi, että UI-tapahtumalla tavoitellaan puolen millin voittoa ja tämä ei vaadi edes "täysiä tupia"
- Samassa tavoiteasetannassa hän kertoi, että "perustoiminnasta" tavoitellaan nollatulosta, jolloin tilikauden tulos olisi siis puoli milliä voitollinen. Katsojakeskiarvoksi oli ennakoitu Hakametsän matseista 4900 katsojaa.
- Nyt luvut ovat hieman eläneet. Nykyinen myyty määrä (13-14000) UI-tapahtumaan tuo jo pienen voiton. Tavoiteasetanta on pudotettu 200 kilon voittoon ja tuohon vaaditaan noin 20000 katsojaa. Näin laskettuna 6000 lisäkatsojaa toisi siis tuon 200 kiloa. Ja jos samaa kaavaa jatkaisi, niin täydet tuvat toisivat taas 6000 lisäkatsojaa ja ilmeisemmin lähelle 400 kilon voiton. Kuukausi aiemmin siis 500 kilon voittoon ei vaadittu täysiä tupia.
- Sen sijaan perusliiketoiminnasta saatiin hyviä uutisia eli nollatulokseen päästään 4700 katsojan keskiarvolla. Tarkoittaisi siis, että joltakin muulta sektorilta on tullut lisäeuroja, koska katsojatuloja ei tarvitakaan niin paljoa.
- Ja nämä lausunnot siis siinä kohtaan, kun Sandellin, Niemen ja Rautiaisen loukkaantumiset olivat tiedossa sekä D'Amigon tuomat lisäkustannukset.
- Yhteenvetona, kun näitä lausuntoja yrittää tulkita, niin eikös tämä näytä aika hyvältä tämän tilikauden suhteen?
- Ainoa mutta on enää siinä, että luottamus lausuntoihin on mennyt jo vuosia sitten
Mutta sen Esa on tehnyt selväksi, että meillä menee taloudellisesti selkeästi paljon paremmin kuin 2,5 vuotta sitten, kun Honkalehto tarttui ruoriin. Siitäkin huolimatta, että tuona ajanjaksona on maanantain jälkeen julkaistu oikaisuineen
1,8 miljoonaa tappiota.
Kun itse katselen lukuja ja näen liikevaihdon peruuttaneen alle viiden miljoonan, niin tulkitsen, ettei Tamhockeyn ja IH:n välinen ero ole ollut koskaan näin suuri. Ennätys, joka ei ole juhlimisen arvoinen.