Nimimerkki Kunto Ilvesfoorumilla:
On oikeastaan luonnollista, ettei kannattajat vieläkään ymmärrä täysin, minkälaisen paskaläjän Vinnie, Vesat ja Esat jättivät taakseen. En vielä näin alkuvaiheessa pysty erittelemään, mitä muuta johdon olisi pitänyt kyetä tekemään näinä ensimmäisinä kuukausina. Oikeastaan paljon helpompaa olisi ollut perustaa uusi yritys kuin vastaanottaa roskasakin jättämä läjä. Johdon tehtävänä on ollut paitsi luoda yrityksen perusasioita kuntoon, niin myös aloittaa korjaustyöt suhteiden korjaamisen suhteen. Lopputilanne oli se, että edelliset toimijat veivät Ilveksen tilaan, jossa se oli ristiriidoissa lähes kaikkien jääkiekkoon liittyvien sidosryhmien kanssa. Eräänlainen Liigan ennätys tuokin.
Olen yrittänyt vuosien mittaan viestittää, miten huonosti asioita on hoidettu. Lievästi sanottuna nykyiset toimijat ovat joutuneet aloittamaan useat yrityksen perustoiminnot aivan aakkosten alusta (seurantavälineet, asiakastietojen hallinta yms.). Ja kuten olen usein kirjoittanut, edellinen johto asetti oman etunsa paljon Ilveksen etua edelle. Itse luotan edelleen, että työntekijätkin saavat lopulta bonusta, kun yrityksen etu on asetettu edelle.
Minäkin toivon, että Ilves olisi satsannut jo tähän kauteen. Mutta en pysty löytämään yhtälöä, miten se olisi ollut mitenkään mahdollista. Löytyykö palstalta joku ratkaisemaan, miten se olisi ollut mahdollista? Hän voisi heti pestautua Ilvekseen. Yhtälöhän on tämä. Osakeannilla on kerätty ennätykselliset 1.6-1.8 milliä. Velka ja tarvittava määrä on kuitenkin enemmän. Yrityksen historia on kuitenkin sellainen, että lainaa ei tipu... ainakaan vähään aikaan. Velkojia et voi enää sivuuttaa. Ja tietenkin se, että yrityskauppa tapahtui ajankohtana, jolloin pelaajamarkkinasesonki oli jo ohi.
Yleisömääristä ja tv-sopimuksesta. Sanoma Oy on käytännössä ollut Ilveksen suurin rahoittaja viime vuosina tv-sopimuksen myötä. Sanoma Oy:lle tv-sopimus on ollut erittäin tappiollinen. Heidän päätehtävänsä on kuitenkin tehdä liiketoimintaa. Käynnissä on viimeinen vuosi sopimuksesta Liigan kanssa. Miten heidän pitäisi toimia, jotta fiaskoksi osoittautunut sijoitus voisi saada edes siedettävän lopun? Lasketaan hinta todella alas ja saadaan sitä kautta Ruutu-palvelulle mahdollisimman monta asiakasta. Tätä kautta asiakkaat tutustuvat myös muuhun Ruutu-palvelun tarjontaan ja mahdollisesti jäävät asiakkaiksi. Kun uusi sopimus astuu voimaan ja lätkätarjonnan hinta nousee, niin tämä saattaa vielä nostaa Ruutu-palvelun imagoa. "Oli se vaan paljon edullisempaa katsella".
Itse tiedän useita, jotka ovat tarttuneet Sanoma Oy:n tarjoukseen. 15€/kk on aivan älyttömän hyvä tarjous. Monen kannattajan on sitä vaikea vastustaa. Seuroille tämä tuli varmaan hieman shokkina.
Kirjoitin vuosien mittaan, että Ilves ei ole juurikaan onnistunut imaisemaan mukaan nuoria kannattajia. Ne, jotka olivat Vinnien aikakauden alussa 50-vuotiaita ovat tänään lähes seiskavitosia. Eli haluan todeta, että Vinnien aikana menetettiin paljon niitä kannattajia, joiden varallisuus on yleensä paremmalla tolalla kuin nuorilla. 90-luvun keski-ikäiset eivät enää halliin juuri vaivaudu ja uusia kannattajia on tullut liian vähän. Tämäkin on syönyt Ipan halliin tulevaa kannattajakuntaa. Toki nämä vanhemmat ihmiset ovat vielä todellisia Ilves-faneja.
Menestymiseen vaaditaan paljon työtä ja ammattitaitoa. Taustatyö on lähtenyt hyvin liikkeelle. Johdolla on erittäin pitkä tie kuljettavana.