Mainos

Ilveksen markkinoinnin uudet tuulet

  • 78 892
  • 156
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Elopin ei pidä hypätä palavalta lautalta, vaikka se oiskin kuvaava tilanteelle. Näin myöskään lätkäviihettä myyvän firman tj:n ei pidä esitellä syitä heikkoihin yleisömääriin ulkosista tekijöistä. Aika perusasioita. Virhe ja osoitus ettei tiedotus strategiaa edelleenkään ole tai sitä ei kyetä noudattaan (Juupe ja Ukrainan tilanteen selittely).

Ei ole kovinkaan vaikeaa nähdä tämmösten lausuntojen itseään voimistavat vaikutukset.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käsitin tuon lausunnon kritisointina Liigan otteluohjelmaa kohtaan ja sitähän se ilmeisesti olikin. Ilveksellä oli kahteen viikkoon 6 kotipeliä ja onhan niitä helkkarin vaikea myydä samoille irtolippulaisille, joista siis oli haastattelussa kyse.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Käsitin tuon lausunnon kritisointina Liigan otteluohjelmaa kohtaan ja sitähän se ilmeisesti olikin. Ilveksellä oli kahteen viikkoon 6 kotipeliä ja onhan niitä helkkarin vaikea myydä samoille irtolippulaisille, joista siis oli haastattelussa kyse.

Olisiko kannattanut osoittaa kommentit keväällä/kesällä Liigan suuntaan eikä tässä vaiheessa lehdistölle ja yleisölle? Noita otteluohjelma saa ja pitää ihan oikeasti kommentoida silloin kun on sen aika. Nyt tuo ei ainakaan yhtään edistänyt myyntiä, päin vastoin. Toki itselleen Esa antoi tuossa jo hyvän syyn minkä taakse mennä sitten, kun tehdään taas puoli milliä tappiota.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko kannattanut osoittaa kommentit keväällä/kesällä Liigan suuntaan eikä tässä vaiheessa lehdistölle ja yleisölle? Noita otteluohjelma saa ja pitää ihan oikeasti kommentoida silloin kun on sen aika. Nyt tuo ei ainakaan yhtään edistänyt myyntiä, päin vastoin. Toki itselleen Esa antoi tuossa jo hyvän syyn minkä taakse mennä sitten, kun tehdään taas puoli milliä tappiota.

Tottakai olisi ja ties vaikka näin olisi tehtykin, mutta CHL:n otteluohjelma se on tähänkin mennessä sanellut pääosin Liigan otteluohjelman syksylle, joten miten CHL:stä ulkopuolisen Ilveksen sana tässä olisi mitenkään painanut tuolloinkaan. Hyvä, että otteluohjelman epäkohta tuodaan edes nyt julki, kun muutenkin on ollut puhetta Liigan alhaisista yleisömääristä.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Hyvä, että otteluohjelman epäkohta tuodaan edes nyt julki, kun muutenkin on ollut puhetta Liigan alhaisista yleisömääristä.

Niin, omasta mielestä tuo olisi ollut järkevämpää tuoda kesällä tai syksyllä julki, jos CHL:n takia tulee tälläisiä heikkoja otteluohjelmia (paljon kotiotteluita putkeen, epätasaiset otteluohjelmat jne). Nyt kun paskat on housussa niin tuo huutelu tuntuu hivenen turhalta. Tai selittelyltä. Olisihan tuo vaatinut työtä saada noita matseja myytyä tai jotain uusia ideoita markkinointiin. Itse en ole törmännyt kumpaankaan (kovaan työntekoon tai uusiin ideoihin).
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Honkalehto sanoi juurikin niin kuin asiat on. Mitä kauhistelemista tuossa on?

No, jaa. Yksittäisistä syistä Ilveksen huonoihin katsojamääriin kenties suurin on Honkalehto itse. Omassa tuttavapiirissäni on todella paljon pitkän linjan ilvesläisiä, jotka tänä kautena ovat jättäneet ne kausari-, aitio-, ja sen semmoiset klubipaikkansa ostamatta juuri Essin vuoksi.

Viime syksyn Marko-teilaus meni vielä monelta läpi, mutta kun se kruunattin kaikissa projekteissaan epäonnistuneen Honkalehdon paluulla, oli mitta täysi. Lopultakin.

"Ei sitten sentin senttiäkään Honkalehdon taskuun!" on monen suusta kuultu lause.
 

V8350

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käsitin tuon lausunnon kritisointina Liigan otteluohjelmaa kohtaan ja sitähän se ilmeisesti olikin. Ilveksellä oli kahteen viikkoon 6 kotipeliä ja onhan niitä helkkarin vaikea myydä samoille irtolippulaisille, joista siis oli haastattelussa kyse.

Näin sen kyllä itsekin käsitin, en tosiaan ole mikään Honkalehto-fani, mutta kyllähän asia näin on kuinka se esitettiin. Eihän peliohjelma tällaiselle hardcore-fanille juuri mikään ongelma ole, mutta kyllähän se esim. perheelliselle alkaa sitä oleen. Ottelutapahtuma vie sen 3-4 tuntia aikaa matkoineen eli tavallisen töissä käyvän illan vapaa-aika on koko lailla siinä. Jos sen kolme kertaa viikossa tekee, niin se on iso aika perheeltä pois. Essi asettui tässä nyt tavallisen kuluttajan asemaan, voi olla aika vaikea myydä näitä tapahtumia näin usein, Kylmä tosiasia on, että jääkiekkokin joutuu koko ajan tiukemmin taistelemaan perheiden ja muidenkin ajankäytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävisitkö itse esimerkiksi ravintolassa, jonka toimitusjohtaja kertoisi Ilta-Sanomissa, että ei kyllä halua käydä siellä syömässä useampaa kertaa viikossa?
Jos lempi ravintolana johtaja sanoisi, että on hemmetin vaikeaa saada samoja ihmisiä tulemaan kolmea kertaa viikossa heille ruokailemaan, niin ymmärtäisin häntä hyvin ja se ei vaikuttaisi siihen mitenkään, että kävisin perheen kanssa edelleenkin siellä sunnuntailounaalla.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Tottakai olisi ja ties vaikka näin olisi tehtykin, mutta CHL:n otteluohjelma se on tähänkin mennessä sanellut pääosin Liigan otteluohjelman syksylle, joten miten CHL:stä ulkopuolisen Ilveksen sana tässä olisi mitenkään painanut tuolloinkaan. Hyvä, että otteluohjelman epäkohta tuodaan edes nyt julki, kun muutenkin on ollut puhetta Liigan alhaisista yleisömääristä.

Hieman ihmettelen tätä CHL:n vaikutusta otteluohjelmaan. Miten on mahdollista, että sitä pelaamattomalla Ilveksellä on tällä hetkellä 4 peliä vähemmän pelattuna kuin esimerkiksi Kärpillä, joka on samalla tahkonnut täydet matsit CHL-pelejä? Tuntuu ennemminkin, että otteluohjelmassa ei olisi reagoitu mitenkään CHL-peleihin. Tämä ei siis varsinaisesti jäsen wunderveballe, vaan yleistä ihmettelyä.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinpä. Menisi markkinoimaan jonnekin torin kulmalle lippuja sloganille itse en kyllä mene mutta mene sinä.
Missä näin on markkinoitu? Honkalehto sanoi siis näin: Kävisitkö itse kolme kertaa viikossa paikan päällä ottelussa? Se ei ole vain rahakysymys, se on ajankäyttökysymys. Ja emme edes tiedä, mikä oli toimittajan kysymys, mihin vastasi. Minusta Esa antaa hyvin ymmärrystä fanien toiminnalle, joka on osa normaalia elämää ja valintoja, eikä syyllistä heitä siitä, etteivät joka peliin pääse.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Honkalehto sanoi siis näin: Kävisitkö itse kolme kertaa viikossa paikan päällä ottelussa? Se ei ole vain rahakysymys, se on ajankäyttökysymys.


Avain kuten Juupen Ukrainan kriisin selityksen kohdalla, on tässäkin kyse siitä, että vaikka kuinka olisi analyysissään oikeassa, on firman tj VÄÄRÄ henkilö sen sanomaan julkisuudessa.


No Artsihan haluaa nähdä kaiken toiminnan aina onnistumisina, mutta palstan muut lukijat voivat miettiä markkinoinnin ja julkikuvan suhdetta ja miten se, miten Firman operatiivisen johdon ulostulot vaikuttavat mielikuviin. JA mitä mielikuvat vaikuttavat myyntiin. Esimerkkejä ei ole vaikea löytää, jos haluaa.


Jatkuvan mielikuvan antaminen siitä, että ongelmat johtuvat ulkoisista tekijöistä nakertavat luottamusta yleisön silmissä’. Ihan perusasioita markkinoinin suhteen, ole luotettavan ja vakuuttava ja Usko omaan tuotteeseesi. Jos sinä et Usko, kukaan muukaan ei Usko. Jos menee huonosti, julkivika on oltava aina itsessä ja nöyrästi luvataan parantaa Omaa toimintaa. Muiden syyttely napsahtaa aina mielikuvissa omaan nilkkaan.. vaikka se olisi tottakin.



Puhumatkaan siitä, että Honkkis on itse ollut otteluohjelmaa hyväksymässä fcol
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Avain kuten Juupen Ukrainan kriisin selityksen kohdalla, on tässäkin kyse siitä, että vaikka kuinka olisi analyysissään oikeassa, on firman tj VÄÄRÄ henkilö sen sanomaan julkisuudessa.

Jatan pienen takaoven Honkalehdolle, kun ei tiedeta tarkalleen etta mita toimittaja on kysynyt. Mutta on vaikea nahda tilanne, jossa tuon vastauksen paastaminen ilmoille haastattelussa olisi jarkevaa. Totta kai kotiotteluiden iso maara vaikuttaa, mutta silloin pitaisi keksia jotain keinoja saada ihmiset hallille. Oli sitten vaikka teemailtoja (kuten vaikka joku perhepaketti, jonka yhteydessa happeninkia ennen pelia perheille tmv), lippupaketteja, jne.

Mutta joo, toiset keksii ratkaisuja, toiset selityksia. Mielikuvistahan tassa puhutaan. Nyt on saatu jonkinlainen myrsky vesilasissa ihan vain huonon vastauksen takia. Oli kysymys sitten mika tahansa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jatan pienen takaoven Honkalehdolle, kun ei tiedeta tarkalleen etta mita toimittaja on kysynyt. Mutta on vaikea nahda tilanne, jossa tuon vastauksen paastaminen ilmoille haastattelussa olisi jarkevaa. Totta kai kotiotteluiden iso maara vaikuttaa, mutta silloin pitaisi keksia jotain keinoja saada ihmiset hallille. Oli sitten vaikka teemailtoja (kuten vaikka joku perhepaketti, jonka yhteydessa happeninkia ennen pelia perheille tmv), lippupaketteja, jne.

Mutta joo, toiset keksii ratkaisuja, toiset selityksia. Mielikuvistahan tassa puhutaan. Nyt on saatu jonkinlainen myrsky vesilasissa ihan vain huonon vastauksen takia. Oli kysymys sitten mika tahansa.

Muun muassa lippupaketteja on syksyn aikana markkinoitu, jollet ole sattunut huomaamaan. On myös myyty kympin lippuja. Teemailloista en osaa sanoa muuta, kuin että ainakin yhtä ottelua markkinoitiin Dynamon juhlaotteluna. Ei siellä toimistolla siis ihan kädet taskussa olla oltu. Kertoisitko keetkä toiset ovat keksineet niitä toimivia ratkaisuja, kun lähes kaikilla on ollut laskua viime kauden yleisökeskiarvosta. Yleisömääriä parantaneet ovat käsittääkseni TPS (jolla viime kauden yleisömäärä oli katastrofaalisen alhainen) ja Kalpa (joka oli koko viime kauden pohjasakkaa).

En sano, etteikö asioita olisi voinut paremminkin tehdä, mutta se ei muuta sitä totuutta mihinkään, että on helvetin haastava saada kolmea kertaa viikossa hyvin väkeä halliin. Itsellenikin 2 kertaa viikossa on ehdoton katto, vaikka ilmaiseksi liput saisin.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ei siellä toimistolla siis ihan kädet taskussa olla oltu.

Itseasiassa omiin korviini ei ole kuulunut, etta nailla viikoilla, jolloin kolme pelia on ollut olisi tehty mitaan mainitsemiasi asioita. Onko nain ollut? Jos on, niin hyva. Selityksena "Muaillakin menee huonosti" on aina etonut minua. Vaikeaa on totta kai saada ihmiset kolme kertaa hallille, mutta ei kai markkinoinni helppoa pida ollakaan.

Toki lahtokohta on hankala jos senkin takia, etta iso osa kannattajista on viime vuosien takia hylannyt hallilla kaymisen. Ymmarrettavasti. Tahankin Essilla ja organisaatiolla on oma vaikutuksensa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
. Mielikuvistahan tassa puhutaan. .

No tätä yritin tuoda julki. Siksi firmoilla on tiedotusstrategioita, jotta on kokoajan selvää millä termein ja keinoin tullaan ulos medioissa. Joo, myrsky vesilasissa, mutta kun niitä tuppaa oleen suht usein...

Ja oli toi kolme matsia kahen hinnalla tossa kotiotteluruuhkassa ja muutenkin on sitä markkinointia tehty. Ikävää on se, että sitä joudutaan tekeen alelipuin. Tuote itsessään ei ole huonossa kunnossa, mutta toimistolla pyörii semmosta väkeä, joka olemassaolollaan on karkottanu väkeä. Ei sen sanominen ole mustamaalausta vaan faktan toteamista. Vain vankka menestys voi tuoda väen takas, ja esim se, että hintzit pidetään kotona jatkossa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itseasiassa omiin korviini ei ole kuulunut, etta nailla viikoilla, jolloin kolme pelia on ollut olisi tehty mitaan mainitsemiasi asioita. Onko nain ollut? Jos on, niin hyva.

Olihan siinä ainakin ensimmäisen kolmen ottelun ryppääseen lippupakettina kolme peliä kahden hinnalla. Jonkinlaista markkinointiakin olin havaitsevinani. Ja sitä paitsi nuo pelit jakautuivat neljälle kalenteriviikolle pelipäivinä la-to-la-ke (viikontauko) ke-la. Puolet peleistä oli siis lauantaina, jolloin suurta osaa väestöstä ei työhuolet paina. Lisäksi yhtenäkään kalenteriviikkona, jonka mukaan ihmiset pääosin elämäänsä rytmittävät, ei ollut kolmea peliä. Olisi Artsikin jaksanut kahlata koko putken läpi.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin itsekään en omalla matematiikalla löytänyt kolmen kotimatsin viikkoa saati kuutta kotimatsia kahteen viikkoon. Se on luonnollista, että kotimatsiruuhkassa yleisömäärät kärsivät, mutta itse olisin enemmän huolissani siitä, ettei edes yhdessäkään lokakuun kotimatsissa ole ylittynyt 4400 katsojaa. Yleisömäärät ovat pyörineet 3800-4300 katsojan luvuissa, vaikka tuossa aikajaksossa on kaksi lauantaimatsia.

Mielestäni Ilves voi olla tyytyväinen otteluohjelmaan. Urheilullisesti meillä on ollut kotipainotteinen ohjelma. Sopivasti vielä välipäiviä matsien välillä. Taloudellisesti voi kiittää sitä, että huomisen jälkeen ollaan saatu kaksi paikallismatsia ja huominen on peräti viides kotimatsi viikonloppuna. Syyslomaviikollekin osui myös sopivasti kaksi kotimatsia. Llisäksi Ilveksellä on edessä kaksi parasta mahdollista kotimatsia ennen maaottelutaukoa, kun kohdataan viikonloppuina Tappara ja HIFK.

Viime vuoden lokakuussa Ilves pelasi kuusi kotimatsia. Yleisömäärät vaihtelivat 4900:sta 6800:aan, vaikka tuossa aikajaksossa ei ollut paikallispeliä. Heikoiten yleisöä tuli tuolloin tiistaiseen JYP-peliin (4890), johon Ilves luisteli kolmen matsin tappioputkessa.

Tappara on saanut nyt oikaistua menestyksen myötä katsojalukuja ja kaksi heille mielenkiintoista kotimatsia ovat keränneet selkeästi yli 6000 katsojaa. Yleisesti ottaen Lukko ei ole ollut yleisömagneetti.

Voitto alla, Zalewskin ensiesiintyminen ja Tappara luulisi vetävän huomenna hallin täyteen. Oma näkemykseni on, että otteluohjelma on ollut enemmän suosiollinen kuin haitallinen. Valitettavasti Ilves ei ole onnistunut hyödyntämään sitä kunnolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös