Ajattelin tulla tänne kysymään, ihan täysin uteliaisuudesta ja jossain määrin ihailusta: mitä 10 vuodessa on tapahtunut, jotta Ilveksen kannattajatoiminta on kehittynyt tähän pisteeseen? Johtuuko se vain seuran taustojen muuttumisesta vai onko kannattajat itse tehneet konkreettisia asioita joita jälkikäteen reflektoiden voi pitää syynä nykytoiminnan tasoon - ja jos, mitä nämä ovat?
Nimittäin kun Espoossa edellisen kerran pelattiin liigakiekkoa, en muista Ilveksen kannatuksen olleen edes Hakametsässä mitenkään erityistä. Ja kun nämä jutut harvoin itsestään syntyvät niin olisi supermielenkiintoista tietää minkälaisia steppejä matkan varrella on ollut.
Mä voisin antaa oman kaksisenttiseni, näin niin kun Osastoa ja Ilveksen kannattajatoimintaa sivusta kattoneena ja vähän historian sivuja äsken pläränneenä.
Eihän nämä isot matkat ole poikkeuksellisia Ilveksen päässä. Esimerkiksi itse muistan hyvin Stadingradin valtauksen 10 vuoden takaa, missä tuli itse oltua melkoisessa räkätaudissa. Olisiko Raumallekin tehty isompi reissu 2010-luvun alkupuolella. Se, mikä näistä viimeisestä kolmesta isosta reissusta tekee poikkeuksellisen on tuo massan järkyttävä lisääntyminen. Siksi näistä on varmaan alettu käyttämään megamatkan sijaan termiä invaasio, mitä ne toden totta ovat olleet.
10 vuotta sitten tämän Ilves-historian sivujen mukaan Osasto 41 otti vastuun kannattajamatkojen järjestämisestä:
Ilves-Historia
Omien muistikuvieni mukaan pari vuotta aiemmin Osasto oli ottanut haltuunsa D1 ylänurkan. En muista tarkkaa aikaa, milloin Osasto perustettiin muutaman henkilön toimesta, mutta väittäisin Raipen viimeisen kauden aikaan olleen jo pieni nurkka Osastolla D1:ssä, eli 2007-08 kaudella. Itse mutuilen, että tuon jälkeen kun Osasto otti D1 haltuun lähti kannattajatoiminnan taso myös nousuun. Paljonhan Osasto sai naureskelua niskaansa niin omiltaan kuin ulkopuolisilta alkuaikoina, ja kyllä itsekin vähän ihmettelin että mikä homma tämmönen Osasto 41 oikein on. Jos en väärin muista ei tuo porukka ollut alkuun Osasto 41 nimellä, vaan Ultras Kommando of Tampere, tai jokin tuonnepäin.
Seuran nykytoiminnalla on toki vaikutuksensa tähän, mutta joku paremmin muistava voisi virkistää muistaa kuka se Ilveksen toimari oli, joka näitä aktiivikannattajia kuunteli, jotta saatiin paikaton seisomakatsomo. Tämä siis tapahtui silloin Ilveksen pimeinä aikoina, kun saman kauden aikaan oli useampi toimari ja seuraa vietiin kohti tuhoa. Olisiko ollut Tarvainen, tai Raunio joka tuon paikattoman katsomon nuiji silloin läpi, vaikka kovaa vastustusta omien muistikuvieni mukaan oli.
Vaikka Osasto ja Ilveksen pimeiden aikojen toimisto välillä olivatkin toistensa kurkuissa kiinni on itselle jäänyt jo tuolta ajalta muistikuva, että siellä kuitenkin ymmärrettiin jo silloin kannattajakatsomon merkitys. Nyt kun hypätään tähän päivään, tai sanotaan tähän uuteen Ilvekseen, on kannattajia vielä enemmän kuunneltu. Tuo on näkynyt myös vahvasti markkinoinnissa ja Ilveksen viestinnässä. Paljonhan Ilves lainaa Osaston laulujen sanoja ja tuo näitä myös myytäviin tuotteisiin Ilveksen kaupassa. Ilveksen toimiston arvostus Osaston ja kannattajien toimintaan näkyy myös Ilveksen alkushöyn videolla. Vielä nykyistä vahvemmin tuo näkyi ennen marraskuun maaottelutaukoa Ilveksen alkushöyssä, missä Niemelä puhuu Ilves-yhteisöstä Osaston ollessa Niemelän takana.
Tämä oli tosiaan pitkälti omiin muistikuviin ja mutuiluihin perustuva viesti. Virheitä on varmasti seassa.
Ainakin
@Tompsoni,
@-One- ja
@Tarinankertoja pystyy paremmin kertomaan ja vahvistamaan nykyisen kannattajatoiminnan kehityksestä ja aikajanasta.