Ihmisten erikoiset tavat

  • 16 076
  • 91

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joillakin ihmisillä lienee varsin erikoinen tapa pestä käsiään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No jaa, taitaa olla Rauman junttila taas muuta maailmaa jäljessä. Käsien pesu virtsalla on nimittäin ihan kansainvälisesti suosittu tapa: Washing hands in urinal trough 4GIFs.com - YouTube

Joo, voin kuvitella Forten urinaalissa tämmöttös kummottos nananannnannaa porukan pesemässä käsiään.

Tiesittekö muuten turkulaiset, että Turkuhallissa kusella käydessänne (tai käsiä pestessänne) suoritatte toimenpiteen itseasiassa lattiakaivoon? Kaunista LVI-suunnittelua.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla oli aikanaan kumma tapa kaakaota tehdessä laittaa mukiin kaakaojauhoja ja maitoja n. suhteessa 3/4 jauhojen eduksi. Ihmettelin, miten tämä voi olla vain meikäläisen juttu, kun paljon paremmaltahan se tuolla tavalla maistui vaikka ei sitä varmaan ihan juomaksi pystynytkään enää kutsumaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy maksalaatikko toki lämmittää ensin. Mutta ketsuppiahan maksalaatikkoon pitää nimen omaan laittaa. Puolukkahilloa käyttävät vain ne, joilla on puolukkapäivät.

Lämmittää pitää, mutta on todella omituista jos maksalaatikkoon laittaa ketsuppia. Ei kai kukaan kellä menee hissi edes kakkoskerrokseen tee niin? Mulla ei ole ikinä vuotanut haarojenväli verta, mutta silti käytän puolukkaa maksalaatikon kyytipoikana. Ja kyllä, on erinomaista.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Tiesittekö muuten turkulaiset, että Turkuhallissa kusella käydessänne (tai käsiä pestessänne) suoritatte toimenpiteen itseasiassa lattiakaivoon? Kaunista LVI-suunnittelua.

Enpä tiennyt. Aasinsillalla tästä - yllättävän moni muuten taitaa kusta suihkuun. Vai onko sekään erikoinen tapa? Olenko minä sivistyksestä jäljessä kun en kuse suihkuun?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla oli aikanaan kumma tapa kaakaota tehdessä laittaa mukiin kaakaojauhoja ja maitoja n. suhteessa 3/4 jauhojen eduksi. Ihmettelin, miten tämä voi olla vain meikäläisen juttu, kun paljon paremmaltahan se tuolla tavalla maistui vaikka ei sitä varmaan ihan juomaksi pystynytkään enää kutsumaan.

Pienenä poikana (6v ja alle) minulla oli tuo sama tapa. Parasta kaakaossa oli se kupin pohjalle jäänyt "kaakaomuta".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lämmittää pitää, mutta on todella omituista jos maksalaatikkoon laittaa ketsuppia. Ei kai kukaan kellä menee hissi edes kakkoskerrokseen tee niin? Mulla ei ole ikinä vuotanut haarojenväli verta, mutta silti käytän puolukkaa maksalaatikon kyytipoikana. Ja kyllä, on erinomaista.

Ei todellakaan ketsuppia, puolukkakin on vasta back up. Ehta voisilmä kruunaa maksalaatikon, ai että sitä makuelämystä.

_
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eikös tuo ole ollut ihan yleinen tapa, silloin kun vielä ns pannukahvia keitettiin, ja toki myös korvikeaikaan. Jostain muistan, että pannuun teelusikallinen suolaa, niin se "selkeyttää" juoman. Siis ei mitään rehvakoita määriä, tai edes suoraan kuppiin, vaan pannuun.

Pitäisköhän heittää huomenna suolaa aamukahviin, maistaisikohan se nainen joka asuu meillä mitään.

Suolan käyttö kahvissa vanha keksintö. Merimiehet tämän tavan ovat ilmeisesti aloittaneet ja sitä kautta levinnyt satamakaupunkien kautta maakravuille. Merikahviksikin sitä on sanottu. Toinen syy suolan lisäämiseen on se että suola vähentää kahvin katkeruutta.
Salt in Coffee - Why People Add Salt to Coffee - Does Salt in Coffee Reduce Bitterness?
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
No jaa, taitaa olla Rauman junttila taas muuta maailmaa jäljessä. Käsien pesu virtsalla on nimittäin ihan kansainvälisesti suosittu tapa: Washing hands in urinal trough 4GIFs.com - YouTube

Tuo klippi näytettiin Jimin villit nettivideot-ohjelmassa oliko se nyt viime vuonna, siinä haastateltiin myös tuota blondia.

No, virtsa on kuulemma suht steriiliä.

Tuosta tuli mieleen kun joitakin vuosia sitten oli jonkinlainen valistuskampanja jossa todettiin jotenkin että virtsasi on puhtaampaa kuin miljardin ihmisen juomavesi, muistaako joku muu tuon kampanjan ?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kummallisia tapoja joillakin palstaveljillä, syövät maksalaatikkoa.

Einesmaksalaatikko on kuin peräaukkoon kastetun keskisormen näyttämistä ruokakulttuurille. Itse kokaten maksalaatikkoon voisi kenties puhaltaa hieman gastronomista henkevyyttä, mutta vaikeaa se varmasti on. Kannattaa mieluummin kokeilla mitä kaikkea hyvää maksasta voi valmistaa.

Maksasta saa oikein valmistettuna herkullista tarjoiltavaa eikä pelkästään rahvaan mahantäytettä. Kunhan maksan malttaa puhdistaa kalvoista ja suonista, niin parhaista paloista saa oivallista valmistettavaa grilliin, uuniin tai pannulle.

Maksa kannattaa jättää sisältä hieman punertavaksi, myös raa'anpuoleinen raita lihan sisällä on ihan jees. Tällöin maksa ei muutu sitkaaksi ja maultaan puisevaksi, vaan se säilyttää makunsa ja suussa sulavan rakenteensa. Jokin kermainen kastike toimii aina maksan kanssa.

Grillatun maksan kanssa kannattaa kokeilla sipulia ja puolukkaa/karpaloa, miksei myös hapankaalia saksalaiseen tapaan. Uunissa sopivasti hautuneen maksan kera tarjottavaan kermakastikkeeseen voi lisätä hieman tryffelilastuja tai tryffeliöljyä. Hyvvväää!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
blaa blaa blaa...

Nythän tämä meni kokki-ketjuksi. Eihän tuossa ole mitään erikoista. :) Ihmisten erikoisiin tapoihin ehdottomasti lasken einesmaksalaatikon syönnin ja myönnän että ostan noin kerran kuussa sellaisen, sijoitan reilun euron "äitien tekemään". Se lämmitetään paistinpannulla ja päälle kunnon nokare voita.

edit: Juttutuvasta Hakiksesta sai ainakin vuosi sitten kelpo maksaa mikä oli mukavan rosee sisältä, nam.

_
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
No, virtsa on kuulemma suht steriiliä.

Tuosta tuli mieleen kun joitakin vuosia sitten oli jonkinlainen valistuskampanja jossa todettiin jotenkin että virtsasi on puhtaampaa kuin miljardin ihmisen juomavesi, muistaako joku muu tuon kampanjan ?

Itse asiassa virtsa on steriiliä siinä vaiheessa, kun se elimistöstä poistuu, muttei kauaa. Jos kusee kuppiin vaikkapa kotioloissa (ei-steriili huoneilma) ja seisottaa sitä siinä tovin, niin bakteerikannat oikein villiintyvät moisessa ympäristössä. Eli jos juotte virtsaa, niin juokaa se suoraan virtsasuihkusta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa mieluummin kokeilla mitä kaikkea hyvää maksasta voi valmistaa.
Maksalaatikko on käytännössä riisipuuroa + jauhettua maksaa, ei siitä voi olla erityisen vaikea pitää, jos nuo ainesosat maistuvat.

Itse tehtynä se menee oikein hyvin jouluna, eineksenä voissa paistettuna silloin tällöin kiireessä. Kylmänä ei koskaan, eikä jumankauta ketsupilla koskaan. Voisulaa ja puolukkahilloa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Maksalaatikko on käytännössä riisipuuroa + jauhettua maksaa, ei siitä voi olla erityisen vaikea pitää, jos nuo ainesosat maistuvat.

Itse tehtynä se menee oikein hyvin jouluna, eineksenä voissa paistettuna silloin tällöin kiireessä. Kylmänä ei koskaan, eikä jumankauta ketsupilla koskaan. Voisulaa ja puolukkahilloa.

Minulle maistuu riisipuuro oikein hyvin ja jauhetusta maksasta tehdyt pihvit (mutta muut maksapihvit eivät uppoa kyllä lainkaan), sen sijaan maksalaatikkoa en ole syönyt reiluun pariinkymmeneen vuoteen kun se vaan käy tökkimään niin paljon. Penskana sitä oli aika usein äidin tekemänä ja tuolloin se meni aina puolukkasurvoksen kera hyvällä ruokahalulla mutta aikuistuttuani siitä tuli ruoka jota en syö missään nimessä.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nythän tämä meni kokki-ketjuksi. Eihän tuossa ole mitään erikoista. :) Ihmisten erikoisiin tapoihin ehdottomasti lasken einesmaksalaatikon syönnin ja myönnän että ostan noin kerran kuussa sellaisen, sijoitan reilun euron "äitien tekemään". Se lämmitetään paistinpannulla ja päälle kunnon nokare voita.

edit: Juttutuvasta Hakiksesta sai ainakin vuosi sitten kelpo maksaa mikä oli mukavan rosee sisältä, nam.
Sallittakoon hupinsa kullekin. Syön minäkin purkkihernekeittoa halulla, toki vain jos se maustetaan mukavasti. Tähän tarvitaan ainakin kermaa, tuoretta sipulia ja hivenen jotakin chilikastiketta.

Juttutuvassa olen minäkin joskus lounastanut, tosin maksaa en ole siellä kohdannut. Vaikka syvälle syöpynyt demariaate läyhää Juttutuvan nurkissa sankkana, niin ruoka on kelpoa eikä interiöörikään ole hassumpi.

Aasinsiltana edelliseen: Ihmettelen suuresti miksi ihmiset tyytyvät myös viikonloppuisin ja lomillaan einesruokaan ja muuhun alakulomeininkiin. Sen ymmärrän jos ei ole rahaa kuin -30% hintalapun ale-eineksiin, mutta monille syyt eivät ole taloudellisia. Jokainen tekee tietysti omat valintansa, mutta joskus käy mielessä mikseivät muutamat ihmiset eivät vaadi ruoaltaan enempää. Opiskelijana söin minäkin mitä irti sai, mutta se on eri asia.

Piimän ja maidon käyttö ruokajuomana, en ymmärrä. Groteskia. Missä kunnollisissa ruokakulttuureissa särveksitään maitoa ja piimää? Maitoa voidaan käyttää jälkiruoissa ja kahvin kanssa, muutoin sitä juotetaan pikkulapsille. Aikuiset käyttävät ruokajuomana vettä, hiilihapolla tai ilman. Jos mahdollista ja mikäli tilanne sekä kattaus sallivat, niin ruoan kanssa nautitaan ruokalajien kanssa sopivia valko- ja/tai punaviinejä. Joissakin yhteyksissä mahdollisesti myös olut on vaihtoehto. Tietysti jos jengi syö jotakin tarjousmaksalaatikkoa, niin on varmaan ihan sama survooko sinne maidot, ketsupit ja piimät sekaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Sas ny Käpiö sitten, että mikä punaviini sun mielestäsi sopisi parhaiten tarjousmaksalaatikon kanssa?

Tosin en minä sitä tietoa tarvitse, maksan syöminen ylipäänsä on jokseenkin sama asia, kuin laittaisi autoonsa käytetyt öljyt ja suodattimet.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosin en minä sitä tietoa tarvitse, maksan syöminen ylipäänsä on jokseenkin sama asia, kuin laittaisi autoonsa käytetyt öljyt ja suodattimet.

Tästä tulikin mieleeni - ja sopisi myös piheys-ketjuun - että eräs tuntemani henkilö, kutsuttakoon häntä vaikkapa nimellä Enomies, tapasi säästää ulosvalutetun moottoriöljyn, suodattaa sen jotenkin, ja uusiokäyttää sitten sopivissa erissä uuteen öljyyn sekoitettuna omassa Volvo 340:sään.

Itse taas käytin viimeviikolla tavallaan päinvastaisesti moottorisahan teräketjuöljynä GM dexos2 longlife 5w-30:stä. Jännä haju tuli, ja Dolmar savuttikin hiukan tavallista enemmän.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maksalaatikko on erinomaista evästä, joku voipi kaivaa ravintoarvoja "äitien tekemästä" esiin.

Pikkupölhönä kuulemma ensimmäinen laatikko meni kylmänä, toisen sai jo lämmittää.

Nykysin paketillinen pekonia ja maksalootaa uuniin, 10 min ja valmista & hyvää.
 

Masentaja

Jäsen
Eräs tuttavani piti aikoinaan pikkupubia, jossa yksi asiakas halusi aina oluensa mikroaaltouunin kautta käytettynä. Kun ikkunasta näkyi tuttu hahmo, niin tuopponen hanasta, tuoppi mikroon ja se oli tarjoiluvalmiina kun henkilö astui ovesta sisään. Weird. Olen kyllä kuullut että jotain oluita jossainpäin ihan kuuluukin lämmittää mutta tuskin sentään peruskeppanaa...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Maksalaatikko on erinomaista evästä, joku voipi kaivaa ravintoarvoja "äitien tekemästä" esiin.

Maksalaatikko on muistaakseni kylläkin aika surkeaa evästä: Proteiinia vain nimeksi ja hiilareita yllättävän paljon (paljon sokeria).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös