Ihmettelyketju

  • 6 350 870
  • 38 754

Glove

Jäsen
Aina silloin tällöin nukkuessani peittoni kääntyy poikittain. Sinänsä ei ihmeellinen asia kun olen niin levoton nukkuja. Mutta ihmetellä voi, miten se aina kääntyy samaan suuntaan. Näin tänäkin aamuna, peiton jalkopää on vasemmalla ja yläpää oikealla.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Naapurit laittoi mökkinsä myyntiin. Tai asuintalohan se on mutta mielestäni lähinnä mummon mökki (35m2). Yksi huone, keittiö, vessa, ullakkoparvi, pihasauna ja pieni rinnetontti (800m2). En tiedä kuka tuollaisen ostaa lähes 80 000€ hintaan.
Mä en enää ihmettele näitä ollenkaan. Jo pelkästään noihin rakennuksiin saa uppoamaan tuon pyyntihinnan verran rahaa tai vastaavasti edes kohtuullisella sijainnilla olevasta tontista voi joutua maksamaan tuon verran. Sitten taas osa mökeista on sellaisia, että ne eivät kelpaa suunnilleen edes ilmaiseksi kenellekään.
 
K

Kiekkokatsoja

Eilen ajelin, ja ajolenkillä vastaan tuli yhteensä 5 moottoripyörää (eri tilanteissa). Kesäkausi osalla näyttää jatkuvan.
Tankkasin auton. Kortilla maksaessa, ei katevara 60e enää riitä täyteen tankkiin. Litrahinta näkyy olevan korkealla.
Joskus se oli 3 markkaa/litra. No ajat muuttuu.
 

Glove

Jäsen
Eilen ajelin, ja ajolenkillä vastaan tuli yhteensä 5 moottoripyörää (eri tilanteissa). Kesäkausi osalla näyttää jatkuvan.
Tankkasin auton. Kortilla maksaessa, ei katevara 60e enää riitä täyteen tankkiin. Litrahinta näkyy olevan korkealla.
Joskus se oli 3 markkaa/litra. No ajat muuttuu.
Minä en smmoista aikaa muista. joten siitä on kyllä melko kauan kun hinta on ollut 3 mk/litra. 1989 olin huoltiksella kesätöissä ja muistaakseni tuolloin hätyyteltiin kuuden markan rajapyykkiä dieselin maksaessa jotain 2,75 mk/l.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Eilen ajelin, ja ajolenkillä vastaan tuli yhteensä 5 moottoripyörää (eri tilanteissa). Kesäkausi osalla näyttää jatkuvan.
Tankkasin auton. Kortilla maksaessa, ei katevara 60e enää riitä täyteen tankkiin. Litrahinta näkyy olevan korkealla.
Joskus se oli 3 markkaa/litra. No ajat muuttuu.
Niin muuttuu. 50 rahaa eikä tässä tietyökylässä ajele kun max.180km. No onneks ei tarvii ihan hirveesti ajella.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en smmoista aikaa muista. joten siitä on kyllä melko kauan kun hinta on ollut 3 mk/litra. 1989 olin huoltiksella kesätöissä ja muistaakseni tuolloin hätyyteltiin kuuden markan rajapyykkiä dieselin maksaessa jotain 2,75 mk/l.
Ei voi pitää paikkaansa tuo bensan hinta... Vasta euroihin siirtymisen aikoihin bensalitra oli siinä kuuden markan tienoilla eli kun euro tuli käyttööön 2002 litrahinta oli juurikin yhden euron tasolla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Minä en smmoista aikaa muista. joten siitä on kyllä melko kauan kun hinta on ollut 3 mk/litra. 1989 olin huoltiksella kesätöissä ja muistaakseni tuolloin hätyyteltiin kuuden markan rajapyykkiä dieselin maksaessa jotain 2,75 mk/l.
Aika kauas saat mennä. Tuo 6 markkaa pitänee paikkansa. Kolmeen markkaan en ihan heti usko. Tai sitten @Kiekkokatsoja on huomattavasti vanhempi.
 

Liitteet

  • 138A3FA4-C4A0-489A-B1F1-3EB2B9223C64.jpeg
    138A3FA4-C4A0-489A-B1F1-3EB2B9223C64.jpeg
    37,2 KB · kertaa luettu: 154

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika kauas saat mennä. Tuo 6 markkaa pitänee paikkansa. Kolmeen markkaan en ihan heti usko. Tai sitten @Kiekkokatsoja on huomattavasti vanhempi.
Vuonna 1986 oli bensalitra jotain kolmen markan tienoilla, kun Toyotaani tankkasin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Naapurit laittoi mökkinsä myyntiin. Tai asuintalohan se on mutta mielestäni lähinnä mummon mökki (35m2). Yksi huone, keittiö, vessa, ullakkoparvi, pihasauna ja pieni rinnetontti (800m2). En tiedä kuka tuollaisen ostaa lähes 80 000€ hintaan.
Piti ihan googlata. Ei tuohon hintaan saa yhtään mitään muuta noilta seuduilta kun juuri mainitsemaasi. PKS läheisyys on yksi määräävä tekijä hinnoissa.

Olemme ollut näköjään hyvään aikaan aikoinaan liikkeellä kun ostimme nykyisen mökimme.
Oma ranta, talviasuttava, vedet sisään ja ulos (jätevesiremppa tehty) kaikki mukavuudet, tie perille, tontti kohtuullisen kokoinen. Vain toisella puolella naapurit. Suurimmat remontit tehty (toki niihin paloi rahaa). Huh millä hinnoilla myydään. Kunnon netin kun vielä saisi, jotenkin tuo on notkelmassa, joten etäduuni hieman haastavaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
IS:ssa oli joku kysely, missä kyseltiin eri maiden valuuttoja. Kuka muka ei saa tuossa täysiä pisteitä?

Lisäksi ihmettelet miksi edes kokeilin. Tai menin sivuille. Ihmettelen siis itseäni.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
IS:ssa oli joku kysely, missä kyseltiin eri maiden valuuttoja. Kuka muka ei saa tuossa täysiä pisteitä?

Lisäksi ihmettelet miksi edes kokeilin. Tai menin sivuille. Ihmettelen siis itseäni.
Nyt olis moneen ketjuun asiaa, nimittäin menin heti tietenkin etsimään tätä typerää testiä saadakseni hieman.. hetkinen, mikä tämä sana on suomeksi (*Google käyttöön) kelpuutusta. Aijaaha, validation kääntyy suomeksi kelpuutukseksi, ihan paska sana. Ja sitten en edes löytänyt sitä testiä.

Asia joka avautui: validation on kelpuutus
Termi joka vituttaa: kelpuutus
Vitutusktetju: en saanut kelpuutusta
Tunnustusketju: kaipaan kelpuutusta
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
IS:ssa oli joku kysely, missä kyseltiin eri maiden valuuttoja. Kuka muka ei saa tuossa täysiä pisteitä?

Lisäksi ihmettelet miksi edes kokeilin. Tai menin sivuille. Ihmettelen siis itseäni.

Voin myöntää, etten saanut täysiä pisteitä kyseisestä kyselystä.
 

Glove

Jäsen
Katson tässä elokuvaa, jossa nykyaikainen liikennelentokone joutui saksalaisten Me-262 hävittäjien hyökkäyksen kohteeksi. Kyseinen hävittäjä oli toisen maailmansodan aikaan aseistettu 4 x 30 mm konetykillä. Mutta ei mahtaisi tuommoinen nykylentokone kestää kovin hyvin tuommoisia paukkuja? Tässä elokuvassahan se toki on luodinkestävä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Katson tässä elokuvaa, jossa nykyaikainen liikennelentokone joutui saksalaisten Me-262 hävittäjien hyökkäyksen kohteeksi. Kyseinen hävittäjä oli toisen maailmansodan aikaan aseistettu 4 x 30 mm konetykillä. Mutta ei mahtaisi tuommoinen nykylentokone kestää kovin hyvin tuommoisia paukkuja? Tässä elokuvassahan se toki on luodinkestävä.
Voisi kyllä veikata ettei mitään panssarointia ole varsinaisesti kun tehdään mahdollisimman kevyttä runkoa. Lyhyt googlaus paljastaa että runko olisi parin millin paksuinen. Kun vertaa miten MK 108 konetykki toimi B-17 Flying Fortressia vastaan niin B-17 tippui neljällä osumalla jos käytössä on räjähtävä ammus. Ilmeisesti tuo rungon paksuus toisen maailmansodan aikaisissa lentokoneissa vaihteli alle millistä, noin kahteen milliin.

Eli Me-262 tiputtaisi tonttiin nykyisen liikennelentokoneen ilman mitään ongelmia.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Minä en smmoista aikaa muista. joten siitä on kyllä melko kauan kun hinta on ollut 3 mk/litra. 1989 olin huoltiksella kesätöissä ja muistaakseni tuolloin hätyyteltiin kuuden markan rajapyykkiä dieselin maksaessa jotain 2,75 mk/l.
Olin letkuapinan hommissa "kesällä" 1981. Muistelisin että 92-oktaaninen olisi ollut jotain 3,12 mk. Dieselistä ei muistikuvaa.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
1. Paahdoin liotettuja kikherneitä uunipellillä ja suolasin. Jätin tyrkylle, ja eipä aikaakaan kun poikue lappasi niitä kilvan kitaan. Tähän asti ovat inhonneet kikherneitä kaikin tavoin laitettuna.

2. Lapsille on tällä alueella matalan kynnyksen lätkätreenejä tarjolla. Pistin kyselyn, mahtuuko lapsi joukkueeseen. Hienoa, että tämmöistä järkätään. Ihmettelyn aihe on, mistä lasten urheilujoukkueiden valmentajat, jojot ja huoltajat keräävät voimat ja ajan, joita se työ vaatii. Chapeau.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ihmettelen miksi tablettini on alusta alkaen (eli noin parin vuoden ajan) kysynyt pin-koodia laitetta myös suljettaessa. Se onkin kova rikos siinä vaiheessa jos joku on päässyt laitteelleni ja haluaakin sulkea sen?

Kyseenalaistaisin myös koko pin-koodin kysymisen kyseisellä tabletilla missä tahansa muussakin kohdassa. Harvoin tai ei ollenkaan tuota laitetta nimittäin käyttää kukaan muu kuin minä. Ja laite on yleensä minulla vain kotona.

Jotain voisi siis tehdä... Pitäisi vain tutkia että miten?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jotain voisi siis tehdä... Pitäisi vain tutkia että miten?

Tietämättä edes tablettisi merkkiä tai mallia uskallan arvata, että asetuksissa on kohta, jossa voi ottaa pin-koodin kyselyn pois päältä. Aika yleinen seikka lähes kaikissa laitteissa, missä pin-koodia kysytään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilen olin liikkeellä päivällä Lahden keskustassa työlounaan merkeissä. Ihmettelin että mitä varten Trion (korona)rokotuspisteelle oli jonot ulos saakka mutta odotustilassa ei ollut montaa ihmistä. Tänään selvisi (lehdestä) että siellä oli jonotettu influenssarokotuksia (ks. liite). Nyt voi ihmetellä että miksi ihmiset jonottaa kolme tuntia (ks. liite) saadakseen influenssarokotuksen kun niitä saa ajanvarauksella sotekeskuksista ilman (suurta) jonotusta. Esim. äitini ja isäni on varannut ajan huomiselle omaan sotekeskukseen. Vanhukset on ihmeellisiä ja tykkää jonottaa....?
 

Liitteet

  • Screenshot_20211102-094058~2.png
    Screenshot_20211102-094058~2.png
    351,7 KB · kertaa luettu: 110

Ralph

Jäsen
Miksi vegehippien sapuskat pitää näyttää lihapyörykältä tahi nakilta?
Tätä olen itekki ihmetellyt, että ei syödä lihaa, mutta syödään ruokaa, joka näyttää lihalta. Eli jotain, mikä näyttää makkaralta, jauhelihalta, kebabilta tai lihapullilta. Tähän vastapainoksi lihansyöjien pitäisi varmaan alkaa tekemään porkkanan näköisiä lihaisia ruokia.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tietämättä edes tablettisi merkkiä tai mallia uskallan arvata, että asetuksissa on kohta, jossa voi ottaa pin-koodin kyselyn pois päältä. Aika yleinen seikka lähes kaikissa laitteissa, missä pin-koodia kysytään.

Luulisi olevan mutta tyhmänä en ole vielä oikeaa kohtaa löytänyt. Pitää jatkaa etsintöjä aina toisinaan. Sen olen kyllä jo osannut säätää että ihan heti koodia ei enää kysellä kun laite on ollut hetken käyttämättä.

Toinen ihmettelyn aiheeni on tämä joidenkin ihmisten villitys tehdä Halloweenin aikaan ruokaa joka on suoraan sanottuna ja vielä tarkoituksellakin karmean näköistä.

Itse en välttämättä pystyisi syömään suoraan jotain kakkua joka näyttää verisiltä aivoilta, verta vuotavilta sormilla tai hämähäkeiltä. Jos joku ottaisi minulle niistä palan ja en näkisi mistä se on leikattu niin kyllä sitten pystyisin syömään varmaan mutta kyllä se ruoan visuaalisuus ja ulkonäkökin vaikuttaa siihen ruoan houkuttelevuuteen. Ainakin minun mielestäni. Siksi en järin innoissani ole itse näistä erilaisista Halloween-ruoista. Vaikka onhan ne näyttävän näköisiä omalla tavallaan ja varmaan sitten lopun perin voi olla hyvääkin.

Ehkä samasta on osin kyse näiden kasvisruokienkin kohdalla mistä täällä on näemmä puhuttu. Ruoan houkuttelevasta ulkonäöstä, siitä mihin ihmiset ovat tottuneet ja jos on ihmisiä jotka opettelevat tai ehkä joutuvat syömään vaikka sairauksien takia kasvisruokaa niin se askel ei ole liharuoasta kasvisruokaan ihan niin suuri kun ne näyttävät samankaltaisilta. En minä varmasti tiedä miksi on tärkeää että kasvisruoka näyttää mahdollisimman paljon liharuoalta mutta tuollaisia mahdollisia syitä minulle tulee mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aika kauas saat mennä. Tuo 6 markkaa pitänee paikkansa. Kolmeen markkaan en ihan heti usko. Tai sitten @Kiekkokatsoja on huomattavasti vanhempi.
-88 kun sain kortin, sai satasella yli 30L 98 bensaa. Muistan kun sen koska aika pian, ehkä vuosi sen jälkeen maaginen 30L raja ei tullutkaan enää satasella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös