Ilta-Sanomien Me Naiset -osiossa voi testailla sanojen ymmärtämistaitojaan.
Mulla meni yksi väärin, joka on huono suoritus näin helpossa visassa, jossa ei pitäisi jäädä liikaa maistelemaa sanoja vaan mennä sillä oikealla sanan merkityksellä heti ennen kuin sekoaa. Sieltä kyllä puuttui tallentaa/tallettaa näistä täntyylisistä jipoista.
Mutta ihmetyksenaihe oli paatunut/pateettinen. Paatunut oli joo kovasydäminen ja sellanen, mutta pateettisesta sanottiin mahtipontinen ja mitä kaikkea. Piti ihan tarkistaa intternetistä että mitä! No oli sielläkin yllätyksekseni mahtipontinen, korkealentoinen, mutta myos se säälittävä, jona itse olen tuota sanaa aina pitänyt.
Ihmetytti tuossa testissä kun sanottiin, että älä sano toisen puhetta paatuneeksi jos tahdot kehua sitä mahtipontiseksi tai vastaavaksi. Siis mitä? Sekoittaako joku nämä kaksi täysin erilaista sanaa toisiinsa?
Ihmettely kaksi: nyt kun opin, että pateettinen voi olla myös mahtipontinen niin en kyllä silti lähtisi jotain voimaannuttavaa puhetta kommentoimaan että puheesi oli pateettinen. "Presidentti Sauli Niinistö piti uutenavuotena pateettisen puheen."