Ihmettelyketju

  • 6 360 429
  • 38 768

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihmettelyni ei koskenut sitä, etten nähnyt pikkupoikien peniksiä, vaan sitä että miksi pojat häpeilevät peniksiään niin paljon, etteivät miesten edessä kehtaa ilkosillaan näyttäytyä, kun siellä suurin osa kuitenkin munasillaan kävelee ja säännötkin kieltävät saunomisen uima-asussa. On kyse sitten jostain epävarmuudesta oman itsensä kanssa, en tiedä, se tässä ihmetyttikin.

Kaipa noille on kerrottu, että pippelistä tulee penis sitten, kun se kasvaa isoksi, ja kokevat vielä olevansa siinä pippeli-vaiheessa. Ihan ymmärrettävää sinänsä, että vielä kehitysvaiheessa olevaa kehonosaa ei haluta esitellä muille.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiistaina istuskelin puistonpenkillä ja join repusta kaljaa kun joku "vanha juoppo" tuli siihen juttelemaan. Kysyi se ensin että saako siihen istua ja mä vastasin että tottakai. Niiden kanssa on monesti kiva jutella, kunhan eivät ole kännissä tai mitään housuunpaskoneita spurguja tms. Mutta sitä siis ihmettelen, että miten niin moni ohikulkija jätti kokonaan vastaamatta tämän miehen tervehdyksiin tai pieniin vitsailuihin. Ja siis miehiäkin oli siinä joukossa. Tuppisuuna vaan kävelivät ohi. Joo en mäkään aina jaksa kaikkien kanssa jutella, mutta kyllä mä nyt tervehdykseen vastaan. Se mies ei kuitenkaan pummannut mitään eikä myynyt toisin kuin esimerkiksi ne keskustan feissarit.

Mä oon ennenkin huomannut ton saman jutun.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mä oon ennenkin huomannut ton saman jutun.

Todellakin on huomattu. Erikseen jäänyt mieleen, kun istuskelin Kauppatorin laitamilla ja kaveri alkuun pyysi tyhjiä pulloja mukaansa. Siinä sitten turistiin pitkät ja pätkät ja hän kertoi kaiken alkaneen avioerosta ja sitä seuranneesta työttömyydestä. Kaikin puolin aivan helvetin rankka tarina varsinkin, kun sattui vielä olemaan mökkipaikkakunnaltani kotoisin. Ihan rauhallisesti ilman katkeruutta kertoi asioiden olleen jo pitkään nyt näin. Asuntoakaan ei ollut ja juuri oli rappukäytävästä heräillyt.

Loistavia ihmisiä, annoin sitten rahaa, koska ei sitä pyytänyt eikä muutenkaan surkutellut kohtaloaan. Alkoonhan se taatusti meni, mutta samapa tuo, vaikka periaatteessa olisi kai pitänyt ostaa ruokaa jostain lähikojusta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Monet ihmiset karttavat kaikenlaisia jotka poikkeavat normista. Köyhän näköisiä ihmisiä, punkkareita, eri värisiä ihmisiä ym. ym.

Ihan normi juttu ja ymmärrettävää. Joskus historian hamassa kaikki tuntematon on ollut potentiaalisesti vaarallista ja sitä tuli välttää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmiset pelkäävät päihtyneitä ja rähjäisten näköisiä ihmisiä.

Tää mies ei näyttänyt miltään pelottavalta huumehörhöltä tai mitään sellaista. Siltikin varmaan yli puolet jätti tervehtimättä takaisin. Osa jopa käveli ohi kuin tätä miestä ei olisi olemassakaan. Metroissa ja ratikoissa huomaa välillä samaa kun esimerkiksi vastapäätä istuvalle ukkelille ei vastata mitään jos se vaikka kelloa kysyy. Seinään vaan tuijotetaan hölmö ilme kasvoilla. En mä vaan kehtaisi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tää mies ei näyttänyt miltään pelottavalta huumehörhöltä tai mitään sellaista. Siltikin varmaan yli puolet jätti tervehtimättä takaisin. Osa jopa käveli ohi kuin tätä miestä ei olisi olemassakaan. Metroissa ja ratikoissa huomaa välillä samaa kun esimerkiksi vastapäätä istuvalle ukkelille ei vastata mitään jos se vaikka kelloa kysyy. Seinään vaan tuijotetaan hölmö ilme kasvoilla. En mä vaan kehtaisi.
En tasan tarkkaan minäkään vastaa spurgujen tervehdyksiin ja "pieniin vitsailuihin", jos spuge heittää minulle tällaisia vaikka puistonpenkiltä. Tietysti jos asiallisesti kysytään kellonaikaa tms., niin se on eri juttu. Kyllä jonkin kellonajan kysymiseen vastaaminen on ihan peruskohteliaisuutta. Jos taas täysin tuntemattomien ja varsinkin yhtään epämääräisen näköisten ihmisten kontaktointiyrityksissä ei ole mitään pointtia, niin en yhtään ihmettele miksi jengi kävelee ohi.

Voihan sitä takaisin moikata, mutta mitä sitten. Miksi minun pitää tervehtiä takaisin jotakin minulle ennestään tuntematonta ihmistä, joka katsoo asiakseen keskeyttää siirtymiseni paikasta toiseen, samalla heittäen jotain vitsailuja? Ihmisten ilmoilla säätää muutenkin kaikenlaisia feissareita, uskoon hurahtaneita, helppoheikkejä ja pummeja yrittämässä kiinnittää sopivan näköisten ohikulkijoiden huomion. Yleensä noiden ihmisten kontaktin ottaminen johtaa siihen, että minun pitäisi alistua kuuntelemaan heidän asioitaan, ei päinvastoin.

Yleisen elämänkokemuksen valossa pultsahtavan oloisen tyypin tervehdys on intro rahan pummaamisyritykselle, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Koska en liiku kaupungilla juuri koskaan aikaani tappamassa enkä varsinkaan jakamassa fyffeä surkeimpien tarinoiden esittäjille, en myöskään nappaa kiinni rapalaan kun joku spuge yrittää päästä juttusille.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Yleisen elämänkokemuksen valossa pultsahtavan oloisen tyypin tervehdys on intro rahan pummaamisyritykselle, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Koska en liiku kaupungilla juuri koskaan aikaani tappamassa enkä varsinkaan jakamassa fyffeä surkeimpien tarinoiden esittäjille, en myöskään nappaa kiinni rapalaan kun joku spuge yrittää päästä juttusille.

Tää on muuten totta että yleensä jos joku ventovieras ihminen ottaa kaupungilla kontaktia tervehtimällä on seuraava kysymys "onko sulla heittää rahaa/röökiä?". Vähän siistimmin pukeutunut tervehtijä alkaa kaupata uskontoaan tai vaalien aikaan ehdokastaan. Hipsterin näköinen tervehtijä taas on yleensä feissaaja (jonka tunnistaa myös kädessään olevasta kansiosta).

Edit: Jos joku penkillä istuva spuge tervehtii minua heilautan hänelle kättäni tervehdykseksi ja jatkan matkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää on muuten totta että yleensä jos joku ventovieras ihminen ottaa kaupungilla kontaktia tervehtimällä on seuraava kysymys "onko sulla heittää rahaa/röökiä?". Vähän siistimmin pukeutunut tervehtijä alkaa kaupata uskontoaan tai vaalien aikaan ehdokastaan. Hipsterin näköinen tervehtijä taas on yleensä feissaaja (jonka tunnistaa myös kädessään olevasta kansiosta).

Noinhan tuo kaupungilla menee.

Itseä ihmetyttää samassa talonyhtiössä asuvat jotkut naapurit jotka eivät osaa/halua tervehtiä. Tuo on minusta yksinkertaisesti surkeaa käytöstä, kun ei se "moi"-sanan sanominen nyt kovin montaa sekuntia vie.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä mut on vaan kasvatettu kohteliaaksi tai jotain.

Joo välillä siinä kyllä vähän hävetti kun sen piti kaikille jotain höpistä, mutta tunsin myös myötähäpeää nähdessäni niitä ylimielisiä ohikulkijoita.

En mä koskaan rahanpummaajille anna mitään. Tolle tarjosin repusta Lidlin kaljaa, mutta ei halunnut.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Meidän taloyhtiössä kyllä kaikki tervehtivät mua. Sen sijaan työpaikalla ihmetyttää muutama tyyppi, jotka vuodesta toiseen kävelevät päivittäin vastaan sanomatta sanaakaan, tuijottavat vain lattiaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itseä ihmetyttää samassa talonyhtiössä asuvat jotkut naapurit jotka eivät osaa/halua tervehtiä. Tuo on minusta yksinkertaisesti surkeaa käytöstä, kun ei se "moi"-sanan sanominen nyt kovin montaa sekuntia vie.

Ei vain kuulu suomalaiseen kulttuuriin ainakaan pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa. Vastaan toki tervehdykseen, mutta sillä ei ole merkitystä terveehtikö joku minua tai ei. Parempi, jos ei, niin saa olla rauhassa.

Siinä nyt ei vain ole mitään junttia, koska tämä on näin. Sitten taas jossain ulkomailla esimerkiksi koiranulkoiluttaja saattaa toivotella hyvät huomenet ja mainita muutaman sanan säästä. Mikäs siinä, vastaan mielelläni, mutta en näe tarvetta saada tuommoista Suomeen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meidän taloyhtiössä kyllä kaikki tervehtivät mua. Sen sijaan työpaikalla ihmetyttää muutama tyyppi, jotka vuodesta toiseen kävelevät päivittäin vastaan sanomatta sanaakaan, tuijottavat vain lattiaan.

Meidän talonyhtiöstä löytyy muutama jotka eivät halua tervehtiä ketään. Yhtä outoa äijää oon alkanu härnätä sillä, että tervehdin aina sitä äänekkäästi, kun se tulee vastaan ja ei se kehtaa olla vastaamatta siihen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos joku penkillä istuva spuge tervehtii minua heilautan hänelle kättäni tervehdykseksi ja jatkan matkaa.
Joo, tämä riittää hyvin, ja jotain tällaista minäkin teen kun tapaus osuu kohdalle. Jos ns. alan mies taas lausuu tervehdyksen ja kysyy samalla vaikkapa "mitäs mieltä dirika on reikan tukiaisista", niin jatkan matkaa korvaani lotkauttamatta tai korkeintaan murahdan jotain pysähtymättä. Kyseessä on tuolloin ilmeinen pyrkimys päästä tekosyyn kautta juttusille ja sitä myötä pummaamaan.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Joo, tämä riittää hyvin, ja jotain tällaista minäkin teen kun tapaus osuu kohdalle. Jos ns. alan mies taas lausuu tervehdyksen ja kysyy samalla vaikkapa "mitäs mieltä dirika on reikan tukiaisista", niin jatkan matkaa korvaani lotkauttamatta tai korkeintaan murahdan jotain pysähtymättä. Kyseessä on tuolloin ilmeinen pyrkimys päästä tekosyyn kautta juttusille ja sitä myötä pummaamaan.

Eipä tulisi välttämättä kaupungilla vastattua oudolle resupekalle, pubissa puolestaan saa useasti hyvää viihdykettä kun ammattilainen alkaa kyselemään tyhmiä ja vastaa siihen englanniksi, etenkin keski-ikäiset suomalaiset ovat hauskoja vedätettäviä koska suuri osa heistä ei puhu fluenttia englantia. Joskus on tullut hauskoja tarinoita keksittyä.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Näissä naapureille tervehtimisissä on ihan selkeitä alueellisia eroja. Kun muutin Helsinkiin, tuli minulle pienenä yllätyksenä se, että kaikki naapurit eivät välttämättä tervehdi tai vastaa tervehdykseen. Minulla on sellainen automaatio, että tervehdin jokaista vastaantulevaa ihmistä rapussa ja minusta olisi jotenkin vaivaannuttavaa vaan kävellä tuppisuuna ohi. Aluksi eräs naapuri ei tervehtinyt ikinä takaisin minulle, meinasin luovuttaa, mutta n. vuoden päästä alkoi hänkin tervehtiä minua. Ei sillä, että sillä nyt olisi hirveästi väliä tervehditäänkö rapussa naapureita vai ei, mutta minusta se on ihan luontevaa kaupungissakin.

Maakunnissa naapurin tervehtiminen on sitten yleisempää, johtuen osittain varmaan vanhemmasta väestöstä. Helsingissä minulla oli eräs naapuri, jonka kanssa jäin juttelemaan esimerkiksi vartiksi, jos satuimme törmäämään lähistöllä. Ihan mukavaa se on rupatella tuntemattomille ihmisille, vaikka joillain tuntuu menevän pupu pöksyyn jos joku tuntematon sattuu kaupungilla kysymään vaikka kelloa. Ja vielä englanniksi!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maakunnissa naapurin tervehtiminen on sitten yleisempää, johtuen osittain varmaan vanhemmasta väestöstä.
Jos ei lasketa lapsia ja teinejä, niin enemmän Helsingissä nuoret ihmiset tervehtivät ja ovat muutenkin kohteliaita. Monesti on tullut availtua ovia lastenrattaita työntäville äideille, jotka aina kiittävät, mutta kun kyseessä on vanhempi naishenkilö, on tämä aika 50/50.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jos ei lasketa lapsia ja teinejä, niin enemmän Helsingissä nuoret ihmiset tervehtivät ja ovat muutenkin kohteliaita. Monesti on tullut availtua ovia lastenrattaita työntäville äideille, jotka aina kiittävät, mutta kun kyseessä on vanhempi naishenkilö, on tämä aika 50/50.

Oma kokemukseni on sekä maalta että kaupungista, ettei nuorilla aikuisilla ole samanlaista röyhkeyttä vaikkapa kaupan tai baaritiskin jonossa ohitteluun mitä iäkkäämmillä naishenkilöillä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tervehdin kyllä ihmisiä, jotka tunnen, jos tulevat vaikka kaupungilla vastaan. Naapureitani en tervehdi, koska en heitä tunne. Eipä taida meidän talossa muutenkaan tervehtiminen olla vallalla. Joissain muissa taloissa taas ihmiset tervehtivät rapussa, vaikka olen siellä vain vierailemassa. Tällöin toki tervehdin takaisin ihan kohteliaisuudesta.

Mutta en todellakaan siis pidä tarpeellisena tervehtiä tuiki tuntemattomia ihmisiä, vaikka he asuisivatkin samassa rapussa kanssani.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tervehdin kyllä ihmisiä, jotka tunnen, jos tulevat vaikka kaupungilla vastaan. Naapureitani en tervehdi, koska en heitä tunne. Eipä taida meidän talossa muutenkaan tervehtiminen olevan vallalla. Joissain muissa taloissa taas ihmiset tervehtivät rapussa, vaikka olen siellä vain vierailemassa. Tällöin toki tervehdin takaisin ihan kohteliaisuudesta.

Mutta en todellakaan siis pidä tarpeellisena tervehtiä tuiki tuntemattomia ihmisiä, vaikka he asuisivatkin samassa rapussa kanssani.
Tervehdin kyllä naapureitani, koska asun omakotialueella, jossa ihmiset tuntevat toisensa ehkä paremmin kuin esimerkiksi kerrostaloyhtiöissä keskimäärin.

Tosin aikoinaan asuin Espoossa keskikokoisessa kerrostaloyhtiössä. Siellä talot olivat 3- tai 4-kerroksisia pienkerrostaloja, piha-alueet olivat väljät ja ihmisten oleskeluun oli kiinnitetty huomiota. Kyseisessä mestassa oli intiimimpi tunnelma kuin esimerkiksi lähiseudun tornitaloyhtiöissä. Oman yhtiön jengi jutteli keskenään pihalla ja lasten leikkipaikalla, eri ikäiset ihmiset tulivat pihalla väistämättä juttuun. Hektisestä elämänvaiheesta johtuen en niin hirveästi ennättänyt tuolloin sosiaalistella ihmisten kanssa, mutta useimpien kanssa oltiin vähintään morotuttuja. Muutaman ruokakunnan kanssa juteltiin enemmänkin, jos vain aikaa oli.

Jossakin Helsingin tai Tampereen ydinkeskustan kerrostalyhtiöissä ei varmaan tule samanlaista sosiaalista toimintaa asukkaiden kesken luonnostaan, kun ei ole pihoja ja tapaamispaikkoja kuin edellisen esimerkin espoolaisyhtiössä. Eipä noissa paikoissa hirveästi sitten morjestellakaan. Varsinkaan jos asukkaat vaihtuvat yhtä mittaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Jep. Toki tervehtisin, jos olisin vaikkapa taloyhtiön hallituksessa ja sitä kautta tuntisin porukkaa. Tai jos olisin pienen lapsen isä ja tapaisin pihalla väkeä. Mutta jos en tunne vastaantulevaa ihmistä muuta kuin näöltä, niin en näe tarvetta tervehtiä. Sama politiikka on mulla käytössä kaupassa/kadulla/porraskäytävässä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suosittelen kaikille täällä tervehtimisestä keskusteleville tätä Ihmebantun moikkaamistilitystä, jos ei ole ennestään tuttu:

Ei ollut tuttu ja mitä mainioin pätkä, täyttä asiaa. Et tiedä edes henkilön etunimeä ja silti vain moikkaillaan? Nyt ihan oikeasti, miksi.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ei ollut tuttu ja mitä mainioin pätkä, täyttä asiaa. Et tiedä edes henkilön etunimeä ja silti vain moikkaillaan? Nyt ihan oikeasti, miksi.
No ihan kohteliaisuussyistä. Mun mielestä on kiusallista esittää ettei tunneta ja kävellä vaan ohi silmät naulittuna katukiveykseen. Se nopea moi on kohtalaisen kivuton huikata ja jollekin voi siitä tulla vaikka hyvä mieli.

Se Volasen pätkä on silti ihan hauska.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös