Ihmettelyketju

  • 6 398 092
  • 38 811

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
hanu kirjoitti:
Epäilen, että PH-arvolla on aika paljon tekemistä veden kovuuden kanssa.

t. hanu

Epäile vaan. Nopeasti ja taviskielellä sanottuna veden kovuus perustuu siihen liuenneiden mineraalien määrään. Mitä enemmän mineraaleja, sitä kovempaa vesi on. Sadevesi on sen vuoksi pehmeää, ettei se ole ehtinyt liuottamaan esim. maaperän kivestä mineraaleja. pH on taas riippuvainen vetyionikonsentratiosta.

Joten kovuudella ja pH:lla on aika vähän tekemistä keskenään.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Jii kirjoitti:
Epäile vaan. Nopeasti ja taviskielellä sanottuna veden kovuus perustuu siihen liuenneiden mineraalien määrään. Mitä enemmän mineraaleja, sitä kovempaa vesi on. Sadevesi on sen vuoksi pehmeää, ettei se ole ehtinyt liuottamaan esim. maaperän kivestä mineraaleja. pH on taas riippuvainen vetyionikonsentratiosta.

Joten kovuudella ja pH:lla on aika vähän tekemistä keskenään.

No perkele, olen aina kuvitellut, että veden kovuus tarkoittaa nimen omaan happamuutta. Meinaan pyykinpesuaineen annosluohjeissa on usein isompi suositusmäärä kovalle vedelle. Siinä kova vesi on vettä, jonka pH on alle 5,5 tai jotain. Olen luullut, että pesuteho perustuu osittain liuoksen emäksisyydelle, jolloin luonnolisesti happamalle vedelle tarvitaan pesuainetta enemmän. Ilmeisesti meikän halpispesuaineiden annosteluohjeiden terminologia on siis väärin.

Ihmettelyketjuun tämä kuuluu sikäli, että olen usein ihmetellyt pesuainepakettien tekstejä paskalla istuessani lukiessani miten helvetissä sen vesijohtoveden pH kotona pyykinpesua aloitellessa oikein pitäisi mitata.

t. hanu
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ihmetyttää ja huvittaa aika paljonkin se, että kuinka kova pala Italian jalkapallomestaruus tuntuu olevan härmän häijyille. Itsekään en juuri ole aikaisemmin saapasmaasta perustanut, mutta nyt on pakko olla onnellinen heidän puolestaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
hanu kirjoitti:
No perkele, olen aina kuvitellut, että veden kovuus tarkoittaa nimen omaan happamuutta. Meinaan pyykinpesuaineen annosluohjeissa on usein isompi suositusmäärä kovalle vedelle. Siinä kova vesi on vettä, jonka pH on alle 5,5 tai jotain. Olen luullut, että pesuteho perustuu osittain liuoksen emäksisyydelle, jolloin luonnolisesti happamalle vedelle tarvitaan pesuainetta enemmän. Ilmeisesti meikän halpispesuaineiden annosteluohjeiden terminologia on siis väärin.

Ihmettelyketjuun tämä kuuluu sikäli, että olen usein ihmetellyt pesuainepakettien tekstejä paskalla istuessani lukiessani miten helvetissä sen vesijohtoveden pH kotona pyykinpesua aloitellessa oikein pitäisi mitata.

t. hanu

Käy hakemassa apteekista tai muusta alan instanssista ph-liuskoja. Niillä saa kätevästi mitattua ph-arvon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Katselin lentolippujen hintoja. Näyttäisi samassa hintaluokassa olevan vielä kahdeksan lippua jäljellä, yhdeksää kun koittaa ostaa, niin hinta muuttuu. Mikäpä tuossa, eihän niitä ole kuin se tietty määrä tietyllä hinnalla.

Mutta, mitä ihmeellistä vedätystä lentöyhtiö harrastaa? Yhdeksän lipun hinta oli 9x uusi hinta, eikä 8x vanha hinta + 1x uusi hinta.

Melkoisen ovelaa. Mitä tapahtui niille vielä jäljelle oleville halvemman luokan hinnoille?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
fat of the land kirjoitti:
Ihan pimiö!

Huolestuttavaa ajatella "miten v*tussa toi on keksitty?"

Toimii kuin kameran negatiivi. Se kuva mikä heijastuu tyhjälle seinälle on mustan ympyrän sisällä oleva valkoinen alue.
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Cube kirjoitti:
Mikä ihme saa ihmisen tunkemaan housunlahkeet sukkiin ja muutenkin metristelemään?


Toivo siitä että pääsisi jatkamaan sukua jonkun naaraspuolisen kanssa. Ilman naisia kävelisimme vielä munasiwwaan.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Cube kirjoitti:
Mikä ihme saa ihmisen tunkemaan housunlahkeet sukkiin ja muutenkin metristelemään?
Itse harrastan tuota sen takia ettei lahkeet raahaisi maata, olen sen verran laiska etten ole jaksanut lähteä saksimaan housujani.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Derby kirjoitti:
Itse harrastan tuota sen takia ettei lahkeet raahaisi maata, olen sen verran laiska etten ole jaksanut lähteä saksimaan housujani.

Eikös ne puntit pysy bootsien varren sisällä, vaikkei niitä sukkiin laittaisikaan?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Itseäni ihmetyttävät nämä elämänkerrat, mitkä kertovat jostain nuoresta henkilöstä. Itse, kun miellän ennemminkin nämä elämänkerrat vanhemmista henkilöistä kertoviksi, jotka käyvät aikaisempia elämänkokemuksiaan läpi ja joilla on jotain kerrottavaakin itsestään.

Nythän myös jalkapallotähti Wayne Rooneysta ilmestyy elämänkerta.

Oma ihmettelynaihe lienee myös se, että jalkapallotähti Rooney ei osaa nukkua yksin, ilman että imuri tai joku muu vastaavan äänen tuottaja ei ole päällä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ihmettelen Nelosen ihastusta Käsi joka kehtoa keinuttaa elokuvaa kohtaan. Taas se suolletaan pihalle, keskiviikko 26.7. Kohtuu näpsäkkä www.elonet.fi kertoo tämän olevan viides tv-esitys ja neljäs kerta Nelosen näyttämänä. Ihmettelen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Koirapoika kirjoitti:
Ihmettelen Nelosen ihastusta Käsi joka kehtoa keinuttaa elokuvaa kohtaan. Taas se suolletaan pihalle, keskiviikko 26.7. Kohtuu näpsäkkä www.elonet.fi kertoo tämän olevan viides tv-esitys ja neljäs kerta Nelosen näyttämänä. Ihmettelen.

Ostaneet varmaan kyseisen pätkän aikanaan rajattomilla näyttöoikeuksilla. Luulisi tosin ettei mainostajaakaan enää kiinnosta paljoa tuotteitaan esitellä uusinnan uusinnan uusinnan mainoskatkoilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jeihki kirjoitti:
Luulisi tosin ettei mainostajaakaan enää kiinnosta paljoa tuotteitaan esitellä uusinnan uusinnan uusinnan mainoskatkoilla.

Se riippuu täysin katsojaluvuista. En usko, että ne mitenkään oleellisesti romahtaa, vaikka elokuva olisi tullut vuotta aikaisemmin. Ja miten paljon mainoksia myydään tiettyyn elokuvaan? Vai myydäänkö vain elokuvapaikalle?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Koirapoika kirjoitti:
Ihmettelen Nelosen ihastusta Käsi joka kehtoa keinuttaa elokuvaa kohtaan. Taas se suolletaan pihalle, keskiviikko 26.7. Kohtuu näpsäkkä www.elonet.fi kertoo tämän olevan viides tv-esitys ja neljäs kerta Nelosen näyttämänä. Ihmettelen.
Tuleeko muuten Cliffhanger edelleenkin joka vitun joulu-uudenvuoden tienoilla MTV3-paskakanavalta? Eikö se ainakin ennen tullut?

Kysyy nimim. "en katso televisiota, enää"
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Shayne kirjoitti:
Tuleeko muuten Cliffhanger edelleenkin joka vitun joulu-uudenvuoden tienoilla MTV3-paskakanavalta? Eikö se ainakin ennen tullut?

Kysyy nimim. "en katso televisiota, enää"
Piti vallan tarkistaa, aiemmin mainittu sivu ilmoittaa Maikkarin näyttäneen sen vain kerran ja Nelonen peräti viidesti, varmaan kaikki halukkaat on sen jo nähnyt. Maikkarin paskakanava on innostunut suoltamaan vanhoja Spede-elokuvia, kai niillekin kohteensa löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös