Saattaa toki olla, että noita nauhoituksia jossain koulutuksessakin käytetään, mutta eiköhän firma kuin firma ensisijaisesti seivaa oman perseensä ristiriitatilanteessa nauhoittamalla puhelut.
Näinhän se menee. Ainakin suuremmissa firmoissa näitä nauhoitetaan myös ihan vaan senkin takia, että pysytään kärryillä työntekijöiden tekemisistä. Useasti asiakaspalvelun linjoilla pitää myös tarjota uutta tuotetta tai päivitettyjä tarjouksia, jos asiakas on peruuttamassa tai tilaamassa jotakin tuotetta. Puhelimessa työskentelevien ihmisten kohdalla pitää täyttyä tietty tarjousprosentti, tai tulee sapiskaa. Nämä tehdyt tarjoukset pitää itse merkata firman käyttämään ohjelmistoon, mutta jos vaikuttaa siltä että tarjoukset ovat kohdallaan mutta myynti ei ole samassa linjassa muiden kanssa, niin nauhoituksien kautta on helppo tarkistaa että kusettaako työntekijä vai onko myynnin kanssa ollut vain huonoa tuuria.
Nuo nauhoitukset ovat ihan käteviä varsinkin sellaisissa tilanteissa, missä systemaattiset huijarit yrittävät hyötyä firman antamista hyvityksistä. Tilataan lehti ja otetaan tilauslahja, peruutetaan tilaus parin numeron jälkeen ja vaaditaan loput ilmaiseksi. Lehtifirmat hyvittävät tilauksia aika heikoinkin perustein, kunhan jaksaa tarpeeksi jankata ja väittää että tilauksen vastaanottanut työntekijä on valehdellut tilauksen kestosta tai hinnasta. Sitten kun sama tyyppi soittaa kahdennentoista kerran ja vaatii taas hyvitystä, niin nauhoitukset toimivat hyvänä perusteena sille miksi kyseiselle henkilölle ei enää hyvitetä yhtään mitään. Jos nauhoituksista kuulee, että henkilö on kerta toisensa jälkeen tilannut, perunut, saanut hyvitystä ja väittänyt eri työntekijöitä huijareiksi niin siinä on aika kovat näytöt pöydässä, että tilaaja yrittää vain saada tavaraa ilmaiseksi ilman minkäänlaista aikomusta maksaa yhtään mistään.