Ihmettelyketju

  • 6 378 766
  • 38 790

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan. Koko asiakaskortin ideahan on se, että sillä tarjotaan etuja ihmisille, jotka keskittävät ostoksensa yhteen paikkaan. Tämähän on loistava kilpailukeino, jolla saadaan paremmin jalan sijaa markkinoilta. Rankaistaanko noita ketjuja sitten siitä, että he tekevät liiketoimintaansa liian hyvin?

Tavallaan juu ja ei... Koska nuo järjestelmät tappavat kilpailun ja lähtökohtaisesti se ei koskaan ole asiakkaan etu kun kilpailu vähenee. Nämä kaksi ovat jo "liian" suuria ja siksi niitä halutaan hieman rajoittaa. Esimerkki löytyy vaikka Jyväskylästä jossa aiemmin toimi hyvin menestynyt(taisi olla suomen ainoa tulosta tehnyt?) Euromarket. Mutta kun koko ketju joutui ongelmiin niin möivät penteleet sen Keskimaalle ja nyt siinä on sitten Prisma. Näin asiakkaan näkökulmasta vaihdos oli ehdottomasti huonompaan suuntaan. Ja muutenkin Keskimaan rooli Jyväskylän keskustassa on varsin jyräävä. Pistää niin paljon rahaa parhaisiin tiloihin että ei kenelläkään pienellä yrittäjällä tahdo olla paukkuja tapella vastaan. Koko kauppakatu on kohta vallattu pelkästään Keskimaan kaupoille ja ravintoloille. Mutta saahan sieltä sitä boooooonusta...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko se oikeasti niin paljon vaadittu, että jos edellinen ei sitä kapulaa laita, niin sitä ei voi siihen itse laittaa?

Oma tekniikkani tässä tilanteessa on seuraava:

Tartun hahlossa odottavaan kapulaan ja tärmäisen sen harkitun kovakouraisesti hihnalle, jotta jokainen varmasti tajuaa, että tuon ilmi mielipiteeni kapulaa laittamattomasta urposta.

Toinen asia mikä herättää ihmetystä on se kun koiria pitää ottaa mukaan kauppareissuille ja ne sitten jätetään siihen ulos odottelemaan. Miksi sen koiran pitää tulla kauppaan mukaan? Miksei se voi odotella kotona?

Ollaan tilanteessa, jossa jonkun on esitettävä rautalangasta väännetty ja mitä paksuimmalla ja punaisimmalla alleviivaustussilla viivattu selitys:

Koira on mukana siksi, että kauppareissun yhteydessä saa koirakin liikuntaa. Myös siksi, ettei koiraa tarvitse käyttää kusihommissa erikseen, vaan asiasta selviää yhdellä reissulla. Koira kyllä jaksaa odottaa sen tovosen eikä jäädy marroksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Koira on mukana siksi, että kauppareissun yhteydessä saa koirakin liikuntaa. Myös siksi, ettei koiraa tarvitse käyttää kusihommissa erikseen, vaan asiasta selviää yhdellä reissulla. Koira kyllä jaksaa odottaa sen tovosen eikä jäädy marroksi.
Ihmettelen kyllä, että joku uskaltaa ottaa koiransa kauppareissulle mukaan. Itse en ikinä ottaisi, sen verran ikäviä juttuja olen kuullut siitä, miten koiria on kiusattu niiden odotellessa kaupan ulkopuolella. Ja onhan niitä varastettukin. Itse en vaan kestäisi, jos joku sekakäyttäjä stumppaisi röökinsä ystävällisesti ihmisiin suhtautuvan koirani kirsuun.

Eli meillä ollaan sen verran viitseliäitä, että tehdään kauppareissut ja koirien pissalenkit erikseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin aikuiset ihmiset tarvitsevat lunta? Lapsenahan se oli kiva peuhata lumessa, mutta en mä ainakaan ole sitä harrastanut enää vuosiin. Huonoja puolia taas lumessa on ihan hirveästi. Kengät kastuvat, eteisen lattia on aina märkänä jne. Monet joutuvat harjailemaan lumia auton päältä ja maalaiset jopa itse kolailemaan pihoja. Ja tylsäähän se tietenkin on hangessa talsia. Ja sitten kun keli vaihtuu plussan puolelle niin joka paikka on loskassa. Se että silmää hieman miellyttää se näkymä, on ihan mitätön seikka niiden kaikkien huonojen puolien joukossa. Miksi niin monet aikuiset ihmiset sitten valittelevat kun kerrankin ei ole lunta riesana, en ymmärrä.

Ja mihin ihmiset tarvitsevat pakkasta? Eikö se ole tylsä palella, ainakin luulisi. Mua ainakin vituttaa jos varpaat tai sormet on jäässä. Ja tylsähän se on jotain pitkiä kalsareita vedellä jalkaan ja muutenkin minuuttitolkulla pukea jotain nihkeitä toppavaatteita, jotta sitten voit jossakin metroissa ja kauppakeskuksissa hikoilla. Ihokin mulla tuntuu kuivuvan talvisin. Ennemmin mä istuisin jossakin lämpimässä vaikka aurinkotuolissa palmun alla kuin jossakin ankean pihakoivun juurella metrin hangessa ja -20 C pakkasessa, mutta näillä pakkasfriikeillä on vissiin toisin. Pakko olla.

Joo joku laskettelu esimerkiksi saattaa olla ihan kivaa puuhaa, mutta loppujen lopuksi aika harva sitä harrastaa. Ja jos harrastaa, niin yleensä silloin lentää jonnekin Rukalle tms.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eli meillä ollaan sen verran viitseliäitä, että tehdään kauppareissut ja koirien pissalenkit erikseen.

No vittu uffaffaa.

Entäpä jos koira lykätään kiinni minuutiksi pihapihlajaan, ja viedään tämän jälkeen himaan ruokittavaksi ja tämän jälkeen vielä käytetään paskalla? Paska tieten kerätään pussiin ja kävyt pudotetaan roskikseen. Entäpä paskalenkit? Saako teillä koira edes paskoa? Jaa, ei. Sääli koiraa. Tämä nykyaika.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Valon ja maiseman takia.

Tähän sama. En erityisemmin nauti talvesta, vaikka en jaksakaan valittaa lumesta ja kylmästä. On tullut tehtyä tämän "talven" aikana muutama pidempi autoreissu ja voi kiesus että on pimeää. Tuntuu, että musta asfaltti imee kaiken valon ja koko ajan saisi ajaa pitkät päällä. Ei-niin-nättiä ajella jotain vieraita mutkapätkiä pimeällä tiellä ja yrittää vielä samalla tähyillä jotain tiettyä risteystä tai vastaavaa. Ei sitä lunta edes paljon tarvittaisi, kun maisema olisi jo huomattavasti valoisampi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valon ja maiseman takia.
No joo. Täällä kaupungissa vaan on katuvalot, joista varmaan lähtee enemmän valoa kuin lumihangesta. Enkä mä tiedä onko se maisema nyt niin erikoinen. En mä ainakaan sitä ihaillen katsele jos lunta on maassa, vituttaa vaan lähteä sinne talsimaan. No mutta kuitenkin, pari vähän vaan hyvää juttua vastaan monta tosi ikävää juttua. Miksi tätä Suomea on pakko kehua joka asiassa? En ymmärrä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet väärässä. Kun aurinko paistaa puhtaaseen lumihankeen meren jäällä tai peltoaukealla, sinun katuvalosi on olematon kynttilä Tallinnan bordellin aulassa.
Heh. Okei.

Mä oon huomannut ettei pimeys ahdista mua, tai siis ihan samalla tavalla mua vituttaa kaikkina vuodenaikoina. Pitäisköhän sitä pistää örinähevi soimaan ja ruveta saatanaa palvovaksi goottitytöksi tai jotain. Vissiinkin.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Petter: Älä enää ihmettele, vaan varaa nyt se matka sinne Tallinnaan ja heti.
Tosifani: Bordellit siellä taisi olla silloin 90-luvulla, ei enää. Petter vahvistanee tämän?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hetkinen, olenko minä joskus kirjoittanut näin? Vai onko tosifani yleisnimi?

Ainakin tuossa Stevien esimerkissä oli kummankin nimimerkki kirjoitettu väärin, kenties tahallaan ja erotuksena oikeista kirjoittajista.

Sehän on pettter eikä petter ja TosiFani eikä Tosifani. Toisessa on kolme t-kirjainta, toisessa iso F keskellä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Heh. Okei.

Mä oon huomannut ettei pimeys ahdista mua, tai siis ihan samalla tavalla mua vituttaa kaikkina vuodenaikoina. Pitäisköhän sitä pistää örinähevi soimaan ja ruveta saatanaa palvovaksi goottitytöksi tai jotain. Vissiinkin.

Minun sisälläni asuu pieni Saatanaa palvova goottityttö (joka ei pääse kaivon pohjalta pois, mutta jolle lasketaan voidetta korissa tai se saa letkusta), ja örinähevi soi säännöllisen säntillisesti, mutta pimeys alkaa silti ahdistamaan ja vituttamaan yhä enemmän.

Tai ei oikeastaan varsinainen pimeys itsessään vaan se, että pimeyden kanssa samassa paketissa on nonstop-sadetta, kovaa tuulta ja kaikin puolin vittumaisen kurjaa keliä. Ei tuonne tee mieli aamulla lähteä, ja kun pois pääsee, niin ei tee mieli lähteä vapaa-ajallakaan enää ulos ollenkaan. Sade ja tuuli ainakin lisäävät pimeyden kurjuusvaikutusta melkoisesti.

En minä kyllä pakkasesta ja lumestakaan oikeastaan piittaa. Kova pakkanen tekee ulkona liikkumisen vielä hankalammaksi, jos on tarpeeksi kovat lukemat niin hengitysoireisella alkaa ilma käydä keuhkoihin ja verenkierto-ongelmaisena raajat alkavat kylmettyä ja kohmettua. Sormet jäässä, munat huurussa ja henki salpautuneena sitä toivoisi pakkastalvina olevansa jossain ihan muussa maanosassa.

Sen myönnän, että sopiva valkea lumipeite antaa valoisamman tunnelman, ja että sopiva pikkupakkanen (noin -5 tai niillä main) on vielä ihan siedettävä. Lumi narskuu jalkojen alla ja hengitysilma on raikasta. Mutta valitettavasti ainakin täällä rannikolla tuuli ei tunnu koskaan laantuvan, ja lopputulos on -10 asteen pakkanen, jossa tuuli ulvoo myrskynä ja myräkkänä ja pöllyttää lunta naamaan kuin kokaiinia kolumbialaisen huumelordin syntymäpäivillä. Sen jälkeen tulee äkisti plussakeli ja muuttaa isot lumikinokset harmaan sohjoiseksi loskapaskaksi.

Paras "Winter Wonderland" olisi jossain kaukomailla +20 asteen minimilämpötilassa, sellaisessa maassa, jossa aurinkoteho päivässä olisi noin 800W eikä se perinteinen 5W kuten täällä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Petter: Älä enää ihmettele, vaan varaa nyt se matka sinne Tallinnaan ja heti.
Tosifani: Bordellit siellä taisi olla silloin 90-luvulla, ei enää. Petter vahvistanee tämän?
Tässä joku päivä käyn päiväseltään, nyt alkuvuodesta kun on vuoden halvin aika reissata. Ja muutenkin pitäisi parturissa käydä ja pari pientä juttua ostaa. Treffitkin oli jo sovittu, mutta kännipäissäni vittuilin sille netissä. Ei haittaa.

Joo Tallinna on siistitty noista bordelleista, tosin ilotyttöjä siitä kaupungista löytyy vaikka kuinka paljon, sitä ei äkkipoika usko. Jos jossakin osoitteessa palvelee parikin naista ja joku ukkeli on siinä taustalla, voi sitäkin kait jo bordelliksi kutsua, tai ainakin mä kutsun. Ei välttämättä muut. En mä noista paikoista paljoakaan tiedä kun en niistä ole kiinnostunut. Ja tilaavathan jopa jotkut majapaikatkin huoratakseja, tai ainakin pari vuotta sitten homma toimi. Rivistä saa valita naisen. Heh. On se touhua. Väkisinkin vetää virneen naamalle.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ihimeellistä, että Jatkoajan miehiset miehet kurnuttavat ynnä ruikuttavat sekä märisevät sellaisesta asiasta kuin talvi. Talvi jalostaa ihmisen kuin ihmisen ritariksi. Ja jos ei jalosta, niin vähintään kuoreeksi, on kuorekin lohikala. Ja muikku.

Näitä muikkuja ja kuoreita uipi jäiden alla. Niin näiden alla ui lohia ja valaksiakin. Silti vain osa näistä jatkaa elämäänsä kutevaiseen kesään. Kesällä länsisuomalaiset vihtovat (oikein!) ja vammaiset itämurrehomot vastovat (väärin!). Tästähän kirjoitti jo Väinö Linna.

Koska valas ja muikku ovat kummatkin lohikaloja paitsi valas, joka on sorsan sukulainen. Mitä nyt sorsa ei ole juuri mitään sukua valaalle, tämä kun on monasti lihasyöjä, kuten valashai, joka on tosin suurin kala, mutta ei (muttei) suinkaan peto kuten miekkavalas. Miekkavalas on petokala, silti miekkavalas ei ole kala vaan nisäkäs. Nisäkkäistä on suurin sinivalas, jota ei pidä sekoittaa sinihaihin tai siniaaltoon, joka on matemaatillinen ja turha määre.

Koska nämä vallitsevat asianhaarat vallitsevat en voi muuta sanoa kuin että talvi on yksi vuodenajoista ja omistaa sille linkin:

Vivaldi - Spring - YouTube

Vivaldin Kevät ei kerro talvesta, mutta on kuitenki vuodenajasta kertova biisi. Nimenomaan biisi eli pala.

Kussa hiudal lumen, hänessä valo kuni tuli valkea töhöttäisi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihimeellistä, että Jatkoajan miehiset miehet kurnuttavat ynnä ruikuttavat sekä märisevät sellaisesta asiasta kuin talvi. Talvi jalostaa ihmisen kuin ihmisen ritariksi. Ja jos ei jalosta, niin vähintään kuoreeksi, on kuorekin lohikala. Ja muikku.

Tiedä onko vlad kalojen sukua kun ahvenaksikin häntä on aikanaan hakuttu mutta kova poika oli hän parhaimmillaan uimaan, mutta ei hän tietty valaskalalle vetänyt vertoja vaikka valas ei olekaan kala vaan nisäkäs kuten me kaikki tiedämme.

Mutta talveen, tähän kolmanneksi parhaimpaan vuodenaikaan.

Lämpötilan pudottua nollan tietämille vlad vaihtaa pyöräillessä kesätakin tilalle ohuen talvitakin ja jatkaa pyöräilyä.

Kymmenen pakkasasteen tietämillä vlad vaihtaa ohuen talvitakin tilalle hiukan paksumman talvitakin ja jatkaa pyöräilyä.

Siitä vielä kymmenen astetta lisää niin vlad vaihtaa paksumman talvitakin tilalle untuvatakin - ja jatkaa pyöräilyä.

Kun pakkasta on yli kolmekymmentä astetta vlad miettii ja kenties ihmetteleekin, että jättäisikö jo pyörän kotiin ja kävelisi töihin.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lisää pyöräilyesimerkkejä.

Kun lämpötila laskee noin alle 15 asteen tai viimeistään lokakuun alussa Musta Nuoli vie pyörän kellariin ja ottaa sen sieltä pyöräilytarkoituksessa esiin vain, jos tulee sattumalta vielä aurinkoinen viikonloppu javälitön tarve saada 4x2l pakkaus Pepsi Maxia Turun Länsikeskuksesta kasvaa liian suureksi. Silloin Musta Nuoli vielä polkaisee Länsikeskukseen, vaikka matkaa onkin 2,6 kilometriä, mikä on Mustalle Nuolelle jo varsin paljon.

Kun lämpötila laskee lisää, pyörä päätyy yleisistä kellaritiloista yksityiseen kellarikoppiin. Sieltä se otetaan esille kun lämpötilat ovat taas nousseet siedettäviksi. Yleensä tämä tapahtuu joskus huhtikuussa, joskus toukokuun alussa jos takatalvi vain jatkuu.

Kesällä Musta Nuoli polkee pyörällään jos on riittävän lämmintä tai jos ei sada. Jos sataa, pyörä jää talliin. Jos tuulee liikaa, pyörä jää talliin. Pyörällä poljetaan joko edellämainittuun Länsikeskukseen tai keskikesällä jopa Turun keskustaan, jonne on viisi kilometriä. Kerran kesässä Musta Nuoli saattaa ylittää itsensä ja ajaa kilometrin pari pidemmällekin. Viime kesän suurin saavutus oli Raision muinaispolun läpi ajaminen heinäkuussa, siihen meni pysähdyksineen pari tuntia.

Kun syksy alkaa, Musta Nuoli saa keuhkoputkentulehduksen lämpötilojen laskettua ja pistää pyörän jälleen kellariin.

Pyöräily on Mustasta Nuolesta mukavaa jos ei tuule yhtään tai on pieni myötätuuli, ja lämpötila on vähintään +20, ja matka ei ole niin pitkä, että siitä rasittuu tai se vie korkeintaan 30 minuuttia. Pyöräily on harvemmin mukavaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mustalle Nuolelle voisi tehdä hyvää harrastaa urheilua enemmänkin, niin jaksaisi hakea sen 4x2 litran juotavat ilman siitä seuraavaa kymmenen päivän sairauslomaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös