Ihmettelyketju

  • 6 375 247
  • 38 790

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Torstaina tuli taas kerran ihmeteltyä Helsingissä käydessäni, että minkä helvetin takia jotkut ruokkivat lokkeja? Ei sitä toki pelkästään Helsingissä tapahdu, vaan muuallakin, mutta nämä paskalinnut ovat iso riesa aika monessa isommassa kaupungissa ihan ilman vapaaehtoista ruokkimistakin. Joillain ihmisillä se ei vain mene jakeluun.

Näin joku päivä (ensimmäistä kertaa Suomessa), kun joku antoi kerjäläiselle rahaa. Ajattelin heti tuota Rattleheadin viestiä lukiessani, että se sama tyyppi varmaan ruokkii noita lokkeja ja ei mennyt montaa viestiä, kun pettter kirjoitti:

Ihmetyttää ketkä oikein antavat rahaa romanikerjäläisille.

Rattlehead siis vastaa pettterille tietämättään minun ajatusten mukaisesti. Tai jotain.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rattlehead siis vastaa pettterille tietämättään minun ajatusten mukaisesti. Tai jotain.
Joo mulla on näitä kykyjä.

Esimerkiksi nyt mä tiedän että sä, siis juuri sinä siellä, luet tätä mun kirjoitusta. Mutta säpä et tiedäkään mitä mä teen tällä sekunnilla kun sä luet tätä. Hähhähhää.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Joo mulla on näitä kykyjä.

Esimerkiksi nyt mä tiedän että sä, siis juuri sinä siellä, luet tätä mun kirjoitusta. Mutta säpä et tiedäkään mitä mä teen tällä sekunnilla kun sä luet tätä. Hähhähhää.

Runkkaat?

Ihmettelen samaa kuin moni muukin tuon aamuherätysten suhteen. Suurin osa tuntemistani ihmisistä vihaa niitä kanssa. Kuka helvetin urpo on keksinyt, että maa pyöri nyt 24h ympäri. Ois Jumala voinu pari tuntii pistää lisää tai jossai alkuräjähdyksen jälkeen joku kivenmurikka osua maahan ja hidastanu tempoo tai vittu jotain.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Runkkaat?

Ihmettelen samaa kuin moni muukin tuon aamuherätysten suhteen. Suurin osa tuntemistani ihmisistä vihaa niitä kanssa. Kuka helvetin urpo on keksinyt, että maa pyöri nyt 24h ympäri. Ois Jumala voinu pari tuntii pistää lisää tai jossai alkuräjähdyksen jälkeen joku kivenmurikka osua maahan ja hidastanu tempoo tai vittu jotain.

Ihmettelen, miksi et itse muuta asiaa. Jomppa Koon perusteella se käy sinulta leikiten samalla, kun jaat lukuja nollalla. Missi kummassakin kainalossa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ihmettelen aamuheräämistä, mutta päinvastaisesta suunnasta heräämiseen katsottuna. Tässä nyt pari kertaa tullut erään liiton vuorokausiajattelua mietittyä. Siis kuka vittu miettii asian, niin että jos olet yövuorossa ja menet töihin ennen klo 0:00 ja pääset klo 6:00 töistä, niin sulle lasketaan tästä vapaapäivä.

Siis se päivä, kun pääset aamu kuudelta töistä ja olet kotona joskus puol seiskan pintaan, niin tämä on liiton päätöksellä siunattu vapaapäiväksi? Sähän oot siitä vuorokaudesta jo kuusi ensimmäistä tuntia töissä, mutta se on merkitty vuorolistaan vapaaksi.
 

Nick Neim

Jäsen
Ihmettelen aamuheräämistä, mutta päinvastaisesta suunnasta heräämiseen katsottuna. Tässä nyt pari kertaa tullut erään liiton vuorokausiajattelua mietittyä. Siis kuka vittu miettii asian, niin että jos olet yövuorossa ja menet töihin ennen klo 0:00 ja pääset klo 6:00 töistä, niin sulle lasketaan tästä vapaapäivä.

Siis se päivä, kun pääset aamu kuudelta töistä ja olet kotona joskus puol seiskan pintaan, niin tämä on liiton päätöksellä siunattu vapaapäiväksi? Sähän oot siitä vuorokaudesta jo kuusi ensimmäistä tuntia töissä, mutta se on merkitty vuorolistaan vapaaksi.

En tiedä johtuuko tämä darrasta vai mistä, mutta en todellakaan ymmärtänyt lukemaani.

Kolmivuorotyötä tullut puskettua kohta vuoden ajan, mutta mielenkiinnosta on kysyttävä, että mikä liitto laskee tuon asian noin? Vai ootko kenties käsittänyt jotain väärin?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä johtuuko tämä darrasta vai mistä, mutta en todellakaan ymmärtänyt lukemaani.

Kolmivuorotyötä tullut puskettua kohta vuoden ajan, mutta mielenkiinnosta on kysyttävä, että mikä liitto laskee tuon asian noin? Vai ootko kenties käsittänyt jotain väärin?

Veikkaan PAMia. Ainakin ravintola-alalla työpäivä on se, milloin työ alkaa (taitaa olla vaikka vuoro alkaisi vasta puolesta yöstä) vaikka vuoro loppuisi 05.00 aamulla. Sinänsä homma on ihan selkeä kun työ on ilta/yöpainoitteista. Varastolla muistaakseni sama, jos vuoro alkaa 22.00 tiistaina ja loppuu 06.00 keskiviikkona 06.00 se keskiviikko voi olla vapaapäivä. Sinällään asialla ei ole merkitystä, jos vapaat pyörii kuitenkin tasaisesti.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tulipahan reissullani pistäydyttyä Keski-Suomessa(-kin) ja yövyttyä Jyväskylässä nimeltä mainitsemattomassa (vanhahkossa) hotellissa. Tilaa oli rutkasti ja alennukset kohdillaan, mutta yllättäen autopaikat kortilla - olin lentää perseelleni, kun virkailija kertoi, että ulkopaikat (8€/vrk) olivat jo kaikki varatut, mutta parkkihalliin pääsisi (14€/vrk). Syy moiseen on kuulemma, että paikat ovat yksityisomistuksessa ja kaikki maksullisia - todellakin KAIKKI tuossa hotellien lähitienoilla. Tuollainen "totalitarismi" tuntuu harkitulta ihmisten tarpeen hyväksikäytöltä.
Eihän tuo 14€:n pysäköinti olisi maksanut kuin lähes tuon alennuksen verran lisää huoneen hintaan, joten ei tuntunut oikein hyvältä diililtä, mutta toisaalta emme olisi jaksaneet raahata kamppeitamme jostain "hevon kuusesta" hotellille. Onneksi(?) löytyi "yllättäen" vielä yksi vapaa ulkopaikkakin á 8€/vrk - säästöä se on pienikin säästö...

Noh, ei kait siinä...
Vahingosta viisastuu eikä minun/meidän tarvitse enää toisten yöpyä Jykylässä, ei ainakaan omin kustannuksin ihan jo periaatteesta.

Pers'aukisten ihmettelyähän tämä on - tai sitten olen vain tottunut muualla parempaan palveluun...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihmettelen, miksi et itse muuta asiaa. Jomppa Koon perusteella se käy sinulta leikiten samalla, kun jaat lukuja nollalla. Missi kummassakin kainalossa.

Paitsi että sen Inttikaverin kaveri oli HIFK eikä suinkaan saipalaisuuden ilmentymä Jomppa_koo. Tai tiedä oliko se Inttikaveri HIFK:n kaveri mutta kyseistä inttikaveria HIFK jumaloi ylitse kaiken.

vlad.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Paitsi että sen Inttikaverin kaveri oli HIFK eikä suinkaan saipalaisuuden ilmentymä Jomppa_koo. Tai tiedä oliko se Inttikaveri HIFK:n kaveri mutta kyseistä inttikaveria HIFK jumaloi ylitse kaiken.

vlad.

Niinpäs olikin, pistän kännin piikkiin sekoiluni. Pahoittelut silti Jompalle.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kolmivuorotyötä tullut puskettua kohta vuoden ajan, mutta mielenkiinnosta on kysyttävä, että mikä liitto laskee tuon asian noin? Vai ootko kenties käsittänyt jotain väärin?

Footles tuossa jo selvensikin ja kyllä PAM on kyseessä. Tämä "vapaan" merkitseminen tuo sellaisiakin hienoja etuja, että välillä on valmissa työvuorolistassa pariinkin otteeseen yövuoro ja sen jälkeen aamuvuoro. Onhan siinä tosiaan se 24h välissä, mutta välillä ollaan töissä parin tunnin yöunilla aamuvuorossa, koska ei sitä sisäistä kelloa aina tosta vaan käännetä.

Ei tää nyt sinänsä ole vielä mikään suuri asia, kun ikää ei ole niin paljoa, mutta mitä nyt noita vanhoja karjuja seuraa, niin kyllä vanhemmalla noi päivä- ja yörytmien muuttelut on huomattavasti raskaampia. Nautitaan nyt, kun unettomuus ei vielä paina niin paljoa. Sitten 30v. päästä voin olla hyvillä mielin loppuun palanut ja katkeroitunut työntekijä :)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vahingosta viisastuu eikä minun/meidän tarvitse enää toisten yöpyä Jykylässä, ei ainakaan omin kustannuksin ihan jo periaatteesta.
Jos en aivan väärin muista, niin Jyväskylän Scandicissa parkkasin autoni pari suvea sitten ulkoparkkikselle ilman eri maksua. Siellä toisaalla päin kaupunkia olen aiemmin huomannut pysäköinnistä perittävän oman ja kohtuullisen suolaisen maksunsa.

Vaan kovin suhteellinen tuo hotelliasukkaan pysäköintimaksuasia on. Kiertelin muutama vuosi takaperin USA:n itärannikkoa autolla. Sillä reissulla jätin vuokrapirssin pariksi yöksi Ritz Carltonin kellariin New Yorkissa. Oli tietysti valet parking kuten noissa paikoissa asiaan kuuluu. En muista tarkkaa taksaa, mutta muistelen että pysäköintimaksun hinnalla olisi saanut vaivatta hotelliyön jostakin kohtuuhintaisesta paikasta. No, kerrankos sitä. Jos olisin halunnut säästää niin en olisi mennyt Ritz Carltoniin ollenkaan. Enkä varmaan koko Amerikkaan.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Ihmettelen aamuheräämistä, mutta päinvastaisesta suunnasta heräämiseen katsottuna. Tässä nyt pari kertaa tullut erään liiton vuorokausiajattelua mietittyä. Siis kuka vittu miettii asian, niin että jos olet yövuorossa ja menet töihin ennen klo 0:00 ja pääset klo 6:00 töistä, niin sulle lasketaan tästä vapaapäivä.

Siis se päivä, kun pääset aamu kuudelta töistä ja olet kotona joskus puol seiskan pintaan, niin tämä on liiton päätöksellä siunattu vapaapäiväksi? Sähän oot siitä vuorokaudesta jo kuusi ensimmäistä tuntia töissä, mutta se on merkitty vuorolistaan vapaaksi.

No jaa, meillä tämä toimii viisvuorossa eli TAM37:ssa juurikin näin. Työt alkaa yövuorossa klo 22 ja kotiin pääsee seuraavana aamuna kello kuusi ja viimeisen yön jälkeen alkaa neljän päivän vapaat, joista ensimmäiseksi vapaapäiväksi on laskettu se, josta ollaan töissä ensimmäiset kuusi tuntia. Katkeavassa kolmivuorossa (=5pv töitä, viikonloput vapaat) meillä yövuorot lasketaan sille päivälle, jolloin työt loppuu kuuden maissa eli päinvastoin kuin viidessä vuorossa. Tosin tässä tapauksessa taidetaan puhua vähän eri asiasta kuin lainauksessa. Meillä vuorot eivät mene epäsäännöllisesti vaan noudatetaan kiertoa 2 x aamuvuoro - 2 x iltavuoro - 2 x yövuoro - 4 x vapaa, jonka jälkeen kierto alkaa alusta. Varmaan aika monelle tämän palstan tehdastyöläiselle kyseessä on varsin tuttu työaikamuoto ja mieluummin tätä tekee kuin esim. vuoroviikoin aamua ja iltaa, vaikka viikonloppuja tässä mallissa ollaankin aika usein kiinni.

Liittona on Suomen punaisin eli Paperiliitto.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katkeavassa kolmivuorossa (=5pv töitä, viikonloput vapaat) meillä yövuorot lasketaan sille päivälle, jolloin työt loppuu kuuden maissa eli päinvastoin kuin viidessä vuorossa.
Noissa tapauksissa käsittääkseni ensimmäinen yövuoro alkaa kuitenkin sunnuntaina klo 22, eli siinä tulee turpaan vaikka perjantaina pääseekin ajoissa viikonlopun viettoon.
---

Itse en hirveästi yötöille syttynyt, kun niitä aikoinaan jouduin tekemään. Ymmärrän kyllä sen duunien leppoisuuden, mutta olihan se fiilis aina vuoroon lähdettäessä aivan uskomattoman paska, kun vaimo jäi köllöttelemään telkkarin ääreen ja itse lähti polkemaan pakkaseen kuuden kilsan duunimatkaa. Sitten iltapäivä kului lähinnä töitä odotellessa. No joo, sopii jollekin, mulle ei. Ihmettelenkin vaikka sitä, miten kovasti tykkään tällaisesta perus päivätyöstä pitkine lomineen.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Noissa tapauksissa käsittääkseni ensimmäinen yövuoro alkaa kuitenkin sunnuntaina klo 22, eli siinä tulee turpaan vaikka perjantaina pääseekin ajoissa viikonlopun viettoon.
---

Itse en hirveästi yötöille syttynyt, kun niitä aikoinaan jouduin tekemään. Ymmärrän kyllä sen duunien leppoisuuden, mutta olihan se fiilis aina vuoroon lähdettäessä aivan uskomattoman paska, kun vaimo jäi köllöttelemään telkkarin ääreen ja itse lähti polkemaan pakkaseen kuuden kilsan duunimatkaa. Sitten iltapäivä kului lähinnä töitä odotellessa. No joo, sopii jollekin, mulle ei. Ihmettelenkin vaikka sitä, miten kovasti tykkään tällaisesta perus päivätyöstä pitkine lomineen.
Joo, yövuoro alkaa noissa tapauksissa sunnuntaina klo 22, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että paljon mieluummin noin kuin se, että eka yö alkaisi maanantaina klo 22 ja viimeinen yö loppuisi lauantaiaamuna klo 06. Lisäksi tuo sunnuntain aloitus kompensoituu seuraavana viikonloppuna, kun työt loppuu perjantaina aamukuudelta ja seuraavan kerran töihin vasta maanantaina klo 14. Näin ainakin meillä, jossain muualla kierto voi mennä eri tavalla.

Mitä työn leppoisuuteen tulee niin sekin riippunee hyvin paljon toimenkuvasta. Ainakin itse saan nykyään sykkiä suurimman osan ajasta peräsuoli pitkällä. Välillä on sitten tämän yön kaltaisia, vähemmän raskaita vuoroja. Onneksi hommat loppuu täyspäiväisesti elokuun lopussa ja pääsee elämässä taas eteenpäin. Silloin voikin ihmetellä, että miten sitä pärjää pelkällä opintotuella, kun aika monta vuotta tottunut kunnon kuukausiansiohin...
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kyllä meilläkin menee normaalit kierrot, mutta me osa-aikaiset saadaan kyllä vähintään mielenkiintoisia työvuorolistoja varsinkin kesäisin kotiin. 4 x 12h yövuoro putkeen ja siinä on se "vapaapäivä", jonka jälkeen aamuun kuudeksi duuniin. Tiedetään pitäisi olla lepoajat sun muut välissä, mutta asuntolainan omaavana tekee mieli säilyttää työpaikka ja saada sitä rahaa jostain.

Ei siinä mitään silti. Itselläkin on nyt lähes vakituisen työsopimus, ainut ero on termi osa-aikainen ja pari tuntia vähemmän työvuorolistassa. Tienaa jopa välillä ennemmäin kuin vaikituiset, koska tarjotaan helpommin ylitöitä. Halvempaa firmalle nääs osa-aikaisille tarjota ja niillehän lain mukaan käsittääkseni ensin pitääkin ylityötä tarjota.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Saatavuudessa eli siinä, milloin alkoholia voi ostaa, on liikuttu viime vuosina aika liberaaliin suuntaan. Nyt on aika miettiä, onko menty jo liiankin vapaaseen myyntiin.
Tuota ministerin kommenttia ihmettelin. Millä tavalla myyntiä on vapautettu viime aikoina? Ymmärrän erittäin hyvin, että alkoholihaitoille halutaan tehdä jotain, mutta ei paskan puhuminen ainakaan auta asiaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jep. Keskiolut Alkoon, viinakortit takaisin ja Alkon aukioloaika 10-16 arkisin. Eihän tuokaan mitään vähennä. Haetaan Virosta enemmän, mustanpörssin kauppa kukoistaa, poltetaan kotona, tilataan netistä, käydään kauppaa raittiiden viinakorteilla jne...
Vitun demaripellet.
Ainoa oikea tapa on vapauttaa kauppaa ja nostaa hintoja ns limuviinojen, keppanan ja halpojen viinojen ja viinen osalta.
Ei sekään juuri menekkiin vaikuta mutta ne jotka noita dokaavat, kärsivät luultavasti eniten niiden haittavaikutuksistakin ja korkemman hinnan kautta maksavat edes osan valtiolle aiheuttamistaan sairaanhoidon ym kuluista takaisin.

Kalliisiin laatuviinoihin ja viineihin taas sopiva alennus kohtuukäyttäjille.
Ns seurusteluviinit ruokakauppoihin myyntiin.
Eivät ne kiellot mitään auta. Ainoa mikä auttaa on siirtyä vapaampaan malliin ja totuttaa lapset siihen että alkoholi ei ole Tabu ja sitä on ok nauttia sivistyneesti.
Ottaa kyllä 1-2 sukupolvea mutta muutos kyllä tapahtuisi vähitellen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ainoa mikä auttaa on siirtyä vapaampaan malliin ja totuttaa lapset siihen että alkoholi ei ole Tabu ja sitä on ok nauttia sivistyneesti.

Mä oon kyllä just tota mieltä kans. Se että lähdetään jollekin typerälle laimentamis-linjalle tai rajoittamaan myyntiaikoja, niin eivät kyllä juomatapoja ohjaa haluttuun suuntaan, vaan lähinnä aiheuttavat hämmennyksen ja ihmettelyn kaltaista reaktiota ihmisissä. Ja se, että perusviinejä ei ole ruokakaupoissa, tai että panimot eivät saa myydä erikoisoluitaan kaupoissa (jos yli 4,7%), niin haittaavat tavarantoimittajien kaupantekoa merkittävästi. Monet pienet panimot eivät pääse tuotteillaan Alkon hyllyille, mutta ruokakauppoihin voisi päästä. Enää ei siis voi puhua vapaasta kaupanteosta, kun Alko pitää tuollaista valtaa itsellään.

Meillä on nyt jo monta pykälää tiukemmat lait kun monessa muussa maassa, ja onko se ollut se ratkaisu asioihin. No ei todellakaan ole ollut. Kulttuuriin pitää pystyä vaikuttamaan tulevaisuudessa, ja siinä merkittävässä roolissa ovat lasten vanhemmat ja tietysti myös koululaitokset, joissa tietoa voidaan jakaa jo hyvinkin nuorille.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nykyopiskelija sorsii solua kertoo YLE.

Ihmettelen ensinnäkin solujen sorsijoita. Toki voi pitää yksiötä ykkösvaihtoehtona, mutta jos sellaista ei ole tarjolla, niin eihän se solu nyt mikään huono ratkaisu ole. Halvempi, ja parhaassa tapauksessa saa kämppiksestä uuden kaverin. Samalla voi laittaa hakemuksen sisään siihen yksiöön eikä tarvi enää stressata, että missä asuu kun opinnot alkaa.

Vielä enemmän ihmettelen tuon opiskelija-asuntoja tarjoavan Tankkarin politiikkaa. Jos ongelma on se, että yksiöitä on liian vähän ja soluja olisi tarjolla, niin eikö kannattaisi laittaa jotain porkkanaa solujen suuntaan? Oulussa vastaavalla puljulla on strategiana laittaa solu-asunnoissa asuvat jonon kärkeen kun yksiöitä haetaan. Käytännössä PSOAS:n yksiöihin ei juuri muut pääsekään kuin PSOAS:n soluissa asuvat. Samalla solujenkin käyttöaste pysyy hyvänä.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuvitteleeko eräs nimeltämainitsematon palstakirjoittaja, että jos kirjoittaa tummentamani kohdat näin:

AHL:llän pudotuspeleistä Granlundista jäi todella vaisu kuva, mutta toivottavasti kesän aikana mies on mennyt rutkasti eteenpäin. Itse en näkisi Granlundin tapauksessa yhtä täyttä farmi kautta huonona asiana. NHL:ssä ainakin viime kauden perusteella olisi luvassa vain kaatuilijan rooli ja olisi hyvä kehittää niitä tarvittavia ominaisuuksia kova tasoisessa AHL:ssä. Toki sinne AHL:llään miehen olisi kannattanut lähteä jo pari vuotta sitten, mutta tehtyjä virheitä ei enää saa tekemättömäksi.

niin kirjoittaa oikein? Siis kolme L -kirjainta peräkkäin? Miksei sitten "AHL:ssä" ja "NHL:ssä" ole kirjoitettu samantien "AHL:llässä" ja "NHL:llässä"? Järjetöntä.

Eikä tuo ole ainut em. tavalla palstalla kirjoittava. Jotkut kirjoittavat myös esimerkiksi "KHL:n" tai "NHL:n", kun tarkoittavat sanoa "KHL:ään" tai "NHL:ään." Muutenkin oikeinkirjoituksen puutteellisuudesta voisivat moderaattorit ruveta enemmänkin rankaisemaan. Varsinkin tuollaisista tapauksista, mitä palstalla todella usein käytetään, voisi laatia erikseen vaikka ohjeen, niin ehkä sillä vähän parantuisi luettavuus.
 

Masentaja

Jäsen
Eikä tuo ole ainut em. tavalla palstalla kirjoittava. Jotkut kirjoittavat myös esimerkiksi "KHL:n" tai "NHL:n", kun tarkoittavat sanoa "KHL:ään" tai "NHL:ään."

Oikeinhan tuo menee esim näin: "Pelaaja xxxx lähti KHL:en" Eli lyhentämättä "Pelaaja xxxx lähti Kontinental Hockey Leagueen" Sama NHL:n kohdalla. Tyhmältä se kuulostaa. Saa korjata jos oon väärässä :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös