Ihmettelyketju

  • 6 365 588
  • 38 780

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Perimä on varmaan aika iso tekijä tuossa. Vaikka en mikään himotreenaaja ole koskaan ollut vaan ihan vaan peruskuntoa pitelen yllä lenkkeilemällä niin kyllä se vaan yli 170 minullakin melkein koko ajan huitelee. En tiedä mitä tuo sitten olisi jos alkaisi oikein kunnolla jonkun ohjelman mukaan treenaamaan.
Äireellä on hemoglobiini ihan normaali, jossain 140 hujakoilla. Isältä tuo täytyy tarkistaa, mutta enpä muista hänen koskaan maininneen erityisen korkeista arvoista. Voiko tällainen sitten periytyä sukupolvien yli, sitä en tiedä, mutta käsittääkseni veriarvot ja -ryhmät ovat kai aika suoraan periytyviä ominaisuuksia.

Toki näillä helteillä arvot nousevat herkästi, kun nestettä on kropassa vähemmän, mutta pari vuotta sitten keväällä otettu arvo oli sekin 166 joten ylärajoissa mentiin silloinkin. Mutta eihän lukema onneksi mitenkään hälyttävän korkea ole, kun eivät Veripalvelussakaan asiaa sen kummemmin äimistelleet. Kovasti markkoinoivat seuraavaa luovutuskertaa, mikä on näin raskaalle verilaadulle kai ihan järkevääkin.

Himoreenaaja en missään nimessä ole, vaan peruskuntoa yritetään pitää yllä salilla kilistellen ja välillä uiden. En myöskään polta. Siksi hieman ihmetyttää kun mitään helppoa selitystä en arvoille keksi. Ties minkä kestävyysurheilijan Suomi minussa menettääkään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Verkkouutiset - Poliisi pidätti Puolasta lannoitteita tilanneen suomalaismiehen



Tunnustan heti, että minulla ei ole tietämystä siitä, millaisen paukun tuolla lannoitemäärällä saisi aikaiseksi, mutta ei tuo määrä kovin isolta kuulosta. Vai onko kyseessä joku erityisen hyvin räjähteeksi sopiva lannoite? Onko sellaisia myynnissä edes?

E: jaa sama aine kuin Norjan pommittajalla ja muitakin tarvikkeita löydetty asunnosta. Onkohan tosiaan ihan vakavasti otettava asia, vaiko joku "uteliaan" kokeilu? No varmaan tämän päivän aikana selviää.
Tänä päivänä ei uskalla enää kirjoittaa kovin tarkasti näistä asioista mutta kyllä tuolla määrällä tekee jo melkoisen setin. Ihan hyvä että poliisi/tulli oli valppaana. Ehkä utelias kokeilija, mutta tuosta saatava seos on melko epävakaata ja vahinko on aina lähellä.
Vaikka lopputuloksena syntyvä, usein mm ammattilaisten maansiirtotöissä käyttämä aine ei ole räjähdysnopeudeltaan kovin suuri, on siinä voimaa kuitenkin.
Eipä tästä asiasta enempää.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ihmettelen, että mitä on tämä "vihapuhe". Nykyisin joka tuutista ja läpyskästä saa lukea, että meidän on kaikkien yksissä tuumin tuomittava vihapuhe ja käristettävä "vihapuhujat". Esimerkiksi Hesarin verkkojulkaisussa Eva Biaudet vaatii rangaistuksia lievistäkin vihapuheista. Tuomioja vaati Timo Soinia irtisanoutumaan vihapuheista.Tosin Tuomioja ei tarkentanut, että kenen vihapuheesta piti irtisanoutua.

Minusta tämä vihapuhe termi on aika uusi. Mielestäni siihen on alkanut törmätä vasta viime aikoina ja tämän Norjan murhenäytelmän jälkeen termi on ilmestynyt päivittäiseen poliittiseen kielenkäyttöön. Näyttää ainakin siltä, että se on hyvä termi politiikon ratsastaa näinä levottomina aikoina.

Vaadinkin nyt, että vihapuhe määritellään tarkasti. Mikäli jo lievästä vihapuheesta (mitä se sitten onkin) voi alkaa tulevaisuudessa saada rangaistuksia ja siitä kuitenkin vaaditaan jo nyt irtisanoutumaan julkisesti niin olisi kätevää tietää tarkasti mitä se on. Ettei itse vahingossakaan syyllistyisi siihen ja joutuisi vaikeuksiin ja yhteisön hyljeksimäksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Ihmettelen kulttuurien eroa myös urheilussa. Afrikkalaiset kilpailijat kun tuli yleisurheiluun mukaan niin juoksijat juoksi ilman kenkiä.

Nyt kun Afrikkalaiset uimarit tulevat niin he uivat ilman laseja.?

Uniti: 12-vuotias Rebecca Kpossi mukana MM-kisoissa - Ilta-Sanomat

Linkki vie Suomen toiseksi suurimman sanomalehden ja suurimman iltapäivälehden Iltasanomien sivuille. Aiheeseen jossa käsitellään paraikaa Kiinan Deegussa käytäviä pitkänradan maailmanmestaruus uinteja. Ja näihin kilpailuihin osallistuvan Afrikkalaisen kilpattaren suoritusta. Jutussa erityisen huomioitavaa on kuva. Jossa tämä Afrikkalainen kilpailija ui oletettavasti perhosuinniksi kutsuttua uimatyyliä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Linkki vie Suomen toiseksi suurimman sanomalehden ja suurimman iltapäivälehden Iltasanomien sivuille. Aiheeseen jossa käsitellään paraikaa Kiinan Deegussa käytäviä pitkänradan maailmanmestaruus uinteja. Ja näihin kilpailuihin osallistuvan Afrikkalaisen kilpattaren suoritusta. Jutussa erityisen huomioitavaa on kuva. Jossa tämä Afrikkalainen kilpailija ui oletettavasti perhosuinniksi kutsuttua uimatyyliä.

Tätä kyllä vähän ihmettelen. Eiköhän tämä juna mennyt jo.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaadinkin nyt, että vihapuhe määritellään tarkasti. Mikäli jo lievästä vihapuheesta (mitä se sitten onkin) voi alkaa tulevaisuudessa saada rangaistuksia ja siitä kuitenkin vaaditaan jo nyt irtisanoutumaan julkisesti niin olisi kätevää tietää tarkasti mitä se on. Ettei itse vahingossakaan syyllistyisi siihen ja joutuisi vaikeuksiin ja yhteisön hyljeksimäksi.

Vaaditko ihan oikeasti vai paukutatko vain näppäimistöä? Jos oikeasti vaadit, niin kerro toki täälläkin miten vaatimusprosessisi etenee.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Äireellä on hemoglobiini ihan normaali, jossain 140 hujakoilla. Isältä tuo täytyy tarkistaa, mutta enpä muista hänen koskaan maininneen erityisen korkeista arvoista. Voiko tällainen sitten periytyä sukupolvien yli, sitä en tiedä, mutta käsittääkseni veriarvot ja -ryhmät ovat kai aika suoraan periytyviä ominaisuuksia.

Toki näillä helteillä arvot nousevat herkästi, kun nestettä on kropassa vähemmän, mutta pari vuotta sitten keväällä otettu arvo oli sekin 166 joten ylärajoissa mentiin silloinkin. Mutta eihän lukema onneksi mitenkään hälyttävän korkea ole, kun eivät Veripalvelussakaan asiaa sen kummemmin äimistelleet. Kovasti markkoinoivat seuraavaa luovutuskertaa, mikä on näin raskaalle verilaadulle kai ihan järkevääkin.

Himoreenaaja en missään nimessä ole, vaan peruskuntoa yritetään pitää yllä salilla kilistellen ja välillä uiden. En myöskään polta. Siksi hieman ihmetyttää kun mitään helppoa selitystä en arvoille keksi. Ties minkä kestävyysurheilijan Suomi minussa menettääkään.

Uskoisin että kyseessä voi olla useamman seikan yhteivaikutus. Taipumus normaalia korkeampaan hb-arvoon, säännöllinen treenaus, normaalia kuivempi elimistö. Joidenkin ihmisten elimistö tuottaa Epo-hormoonia enemmän kuin toisten. Epo taas nostaa punasolutuotantoa, reenasit eli et.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minulle on nyt soitettu päivittäin eräästä puhelinnumerosta. Tiedän, että siellä on lehtimyyjä tahi muu häirikkö, mutta yhtä asiaa pitää kuitenkin ihmetellä. Kun olen nyt vittuuntuneena yrittänyt soittaa takaisin numeroon saadakseni selville mistä lehtitalosta tms. puhelu on soitettu, tulee vastaukseksi nauhalta "numero ei ole käytössä". Mää ole kuin...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minulle on nyt soitettu päivittäin eräästä puhelinnumerosta. Tiedän, että siellä on lehtimyyjä tahi muu häirikkö, mutta yhtä asiaa pitää kuitenkin ihmetellä. Kun olen nyt vittuuntuneena yrittänyt soittaa takaisin numeroon saadakseni selville mistä lehtitalosta tms. puhelu on soitettu, tulee vastaukseksi nauhalta "numero ei ole käytössä". Mää ole kuin...
Mulle soitti tänään joku kauppias. Olin just vaihtamassa vauvalle vaippaa krapuloissani ja vitutti jo valmiiksi. Tämä nuorehko mies aloitti sitten paperista lukemaan myyntipuhettaan niin saatanan nopeasti, etten saanut unisilla aivoillani mitään selvää. Keskeytin jätkän sanomalla, että tuosta papatuksesta ei saa mitään tolkkua, voisit opetella artikuloimaan selkeämmin, ja napsautin luurin kiinni.

Ihmettelen sitä, mikä järki on höpöttää niin nopeasti ettei kuuntelija ymmärrä. Saako siten muka jotain myytyä? Eikö olisi kaikkien etu, että kommunikaatiotilanteessa tulisi ymmärretyksi?
 

tutzba

Jäsen
Ihmettelen miten kaksi ihmistä saa noin paljon juomalasitiskiä aikaiseksi. Olisi varmaan kätevämpää käyttää yhtä lasia ja huuhdella se aina kun siitä juo jotain muuta kuin vettä, mutta ei. Aina pitää ottaa uusi lasi tai muki ja sitten saakin tiskata kerralla jotain 40-50 lasia.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Ihmettelen miten kaksi ihmistä saa noin paljon juomalasitiskiä aikaiseksi. Olisi varmaan kätevämpää käyttää yhtä lasia ja huuhdella se aina kun siitä juo jotain muuta kuin vettä, mutta ei. Aina pitää ottaa uusi lasi tai muki ja sitten saakin tiskata kerralla jotain 40-50 lasia.

Tähän vahvasti sama. Himassa aina pitää ottaa uusi lasi vaikka sitä edellistä voi käyttää muutaman tunnin päästä huuhtelemalla sen. Toki itse huuhtelen lasini. Vituttaa niin raskaasti pestä jatkuvasti hirveä määrä laseja kun aina täytyy ottaa uusi...

Tämäkin toki sopisi vitutusketjuun.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Anoppini.

Mulla kesti yli 10 vuotta ennen kuin tajusin että hänellä on r-vika. Enkä sitä edes itse tajunnut. Hän ei siis koskaan käytä sanoja joissa on r-kirjain, ja on kehittänyt tästä varsinaista taidetta. Muutamia esimerkkejä:

Kaurapuuro = eloveena
Makkara = nakki
Juuriharja = se sellainen jolla pestään esim. saunaa
Pori = kaupunki
Rauma = vanha kaupunki
Sairaala = poli
Peruna = pottu

Tyttärelleni hän puhuu minusta aina "sun isä" koska ristimänimessäni on r. Ihmeellistä! Aina välillä ollaan todella kiusallisissa tilanteissa kun en kerta kaikkiaan ymmärrä...porkkanaraaste ja rullaverho ovat ainakin olleet pikkuisen hankalia käsittää. Ja grilli..."voitko laittaa tuon päälle" (samalla osoitetaan grillauspaikan suuntaan.)

Kuinkahan yleistä tämä tämmöinen on? Voi, kuulisittepa kun hän lukee lapsenlapsilleen iltasatua. Pitää pikkuisen improvisoida.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ihmettelen miten kaksi ihmistä saa noin paljon juomalasitiskiä aikaiseksi. Olisi varmaan kätevämpää käyttää yhtä lasia ja huuhdella se aina kun siitä juo jotain muuta kuin vettä, mutta ei. Aina pitää ottaa uusi lasi tai muki ja sitten saakin tiskata kerralla jotain 40-50 lasia.
Tähän on yksi ja ainoa oikea ratkaisu. Nimittäin tiskikone. Jos eukko ei suostu sellaiseksi rupeamaan, niin sitten sellainen sähköllä toimiva. Itselläni tiskikone on ainakin ollut ehkä elämäni paras investointi nimenomaan opiskeluaikana.

Jos paikkaa ei ole, niin se on sitten huonompi homma. Se pitää ottaa aina huomioon kämppää valitessa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinkahan yleistä tämä tämmöinen on?

Faijavainaa kertoi aikanaan, että kaveripiirissään oli tämmönen r-taiteilija. Muita vähän jyrsi tuo sanoilla kikkailu, joten taiteilija vietiin miehissä kerran ralliauton kyytiin ja kuskille annettiin ohjeeksi jarruttaa vasta kun taiteilija sitä nimenomaisesti pyytää. Muut jäivät sitten jännittämään miten taiteilija onnistuu välttämään 'jarruta'-sanan käytön.

Kuski kertoi takaisin kurvatessaan, että mies oli huutanut kauhusta jäykkänä 'Jumalauta!Paina hillitsimiä!!!'

Ihmettelen r-taiteilijoiden sanavarastoa.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihmettelen r-taiteilijoiden sanavarastoa.

Vuosien tuomaa harjoittelua, voin omalta kohdaltani sanoa.

taiteilua tai kikkailua, kummasti se kasvattaa ilmaisutaitoa kun kanssaihmiset eivät ymmärrä tahallaan tai tahtomattaan.

Minä ihmettelen niitä ihmisiä, jotka vittuillessaan ovat "ymmärtämättömiä". Tässä asiassa ja niin monessa muussakin asiassa.

Itse olen vuosien mittaan vahvan itsetunnon kasvattaneena luopunut "kikkailusta" ja pyrin olemaan välttelemättä vaikeita sanoa. Vasta pakon edessä aletaan hakea kiertoteitä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tietenkään halunnut loukata, olen pahoillani jos koit asian niin. Isäni oli nuori mies joskus 40-luvulla, enkä ota vastuuta sen aikaisten nuorten miesten teoista.

Ihan tosissani ihailen laajan sanavaraston omaavia ihmisiä. Olkoon syy siihen mikä hyvänsä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
R-vika on mitä loistavin juttu erityisopettajalle, siinä saa heti aluksi hyvän keskustelun aikaiseksi erilaisuudesta.

edit: Ja mikä vika??
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tietenkään halunnut loukata, olen pahoillani jos koit asian niin. Isäni oli nuori mies joskus 40-luvulla, enkä ota vastuuta sen aikaisten nuorten miesten teoista.

Ihan tosissani ihailen laajan sanavaraston omaavia ihmisiä. Olkoon syy siihen mikä hyvänsä.

Ei loukkauksia, sanavalinta "taiteilija" ihmetytti. Vaikka herkkä mies olenkin, niin taiteilijaksi en itseäni koe. Harva tuota väistelyä huvikseen tekee.

Kritiikin kärki on suunnattu niitä kohtaa, jotka esittävät ymmärtämätöntä. Heitä minä ihmettelen. Ja tämäkin siis yleisluonteisesti; on kyse toisen puheesta, suuttumuksesta, näkemyksestä, uskonnosta, poliittisesta suuntautumisesta. Kaikille, ja kaikelle on olemassa perusteluja. Kyse on siitä, että mitä painottaa.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Faijavainaa kertoi aikanaan, että kaveripiirissään oli tämmönen r-taiteilija. Muita vähän jyrsi tuo sanoilla kikkailu, joten taiteilija vietiin miehissä kerran ralliauton kyytiin ja kuskille annettiin ohjeeksi jarruttaa vasta kun taiteilija sitä nimenomaisesti pyytää. Muut jäivät sitten jännittämään miten taiteilija onnistuu välttämään 'jarruta'-sanan käytön.

Ihmettyttää olenko vaan poikkeuksellinen lahjakkuus kun heti tuli mieleen termi hiljennä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa vaan mieleeni, että onkohan Helsingissä ja Tampereella tutkittu, josko r-vikaisuus on yleisempää HIFK- ja Ilves-fanien keskuudessa kuin paikallisvastustajien? Olisihan se aika noloa huutaa katsomossa "Jokelit" tai "Tappala". (Ainakin ensin mainitun kohdalla se on toki noloa r:n kanssakin...)
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettyttää olenko vaan poikkeuksellinen lahjakkuus kun heti tuli mieleen termi hiljennä.

Joo, esim. "hidasta vähän" ei myöskään olisi mitään ihan yliluonnollista mielikuvitusta vaatinut, ja kuskikin olisi saattanut jopa ymmärtää mitä tarkoitetaan.

Hyvin tuon ärrävian halutessaan onnistuu salaamaan, yksi duunikaveri kenen kanssa tuli oltua aika paljonkin tekemisissä duunissa ja välillä jopa viihteen puolellanotkuttus yhdessä, oli tällainen ns vaihtoehtoisten ilmaisujen käyttäjä eikä minulla ollut hajuakaan puheviastaan ennen kuin isoveljensä kerran baarissa asiasta mainitsi kun alkoi pikkuveljeään "kiusaamaan."

Siinä sitä toisaalta samalla huomasi, että asia oli aika arka paikka tälle kaverille ja tosiaan todella hyvin oli sen aina pitänyt kaikilta muiltakin duunipaikalla salassa, eli ikinä ei ilmeisesti r-kirjaimen sisältäviä sanoja käyttänyt kun minäkään kerran en tuosta ominaisuudestaan mitään tiennyt.

Jälkeenpäin sitten avautui, miksi käytti joskus työpaikalla jostain vakiintuneista ns. firman omista termeistä eri versioita kun kaikki muut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös