Ihmettelyketju

  • 6 380 684
  • 38 790

Ignoramus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden Pallo
Koska en äänestänyt, en saisi ilmeisesti valittaakaan, mutta... Tällä kellonlyömällä Perussuomalaiset johtaa eduskuntavaalien ääntenlaskussa! Saan kai edes ihmetellä?!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suuresti ihmetyttää nämä toisia koiria kohti hyökkäävät pitbullit Helsingin Kalliossa ja Viikissä. Tai enemmänkin se, ettei nämä toisten koirien omistajat uskalla tehdä asialle mitään.

Jos itsellä olisi jokin pieni villakoira ja rappukäytävässä sen kimppuun hyökkäisi jonkun naapurin pitbull niin ensimmäisenä mielessä kävisi tuon pitbullin potkiminen. Todennäköisesti joutuisin johonkin oikeudelliseen vastuuseen teostani, mutta eihän siinäkään ole mitään järkeä, että katsoisin vierestä, kun oma koira teurastetaan.

Vai mitä helvettiä tuollaisessa tilanteessa pitää tehdä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vai mitä helvettiä tuollaisessa tilanteessa pitää tehdä?

On varmaan vähän paha paikka lähteä potkimaan pitbullia, joka on oman puudelin kurkussa kiinni, eli siinähän tulee revittyä kurkku auki puudeliltakin (toki se tapahtuu joka tapauksessa jos ei mitään tee).
Olen kyllä samaa ajatellut ja vanhana täydellisesti käyttäytyvien koirien omistajana monottaisin teurastajaa surutta.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Olen kyllä samaa ajatellut ja vanhana täydellisesti käyttäytyvien koirien omistajana monottaisin teurastajaa surutta.

Entäs omistajaa? Eikös sitäkin voisi pari kertaa monottaa, että oppisi olemaan? En halua tietenkään yllyttää väkivaltaan. Se on väärä ratkaisu suunnilleen kaikissa tilanteissa, mutta kyllä tuollainen käytös pistää jo vähän vihaksi.

Mitenköhän hyvin muuten mahtaa toimia tuo, että menee monottamaan hyökkäyskoiraa? Eikös ne ole aika vahvarakenteisia, eivät ne ihan helpolla tainnu? Meinaan vaan, että se saattaa puudelin jälkeen sitten siirtyä puremaan monottajan jalkaa/reittä/kaulaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos itsellä olisi jokin pieni villakoira ja rappukäytävässä sen kimppuun hyökkäisi jonkun naapurin pitbull niin ensimmäisenä mielessä kävisi tuon pitbullin potkiminen.

Tämä herättää suurta ihmetystä, olettaen että pitbull tarkoittaa amerikanpitbullterrieriä, eikä esim. sitä räppääjää? Hirveä tuuri saa käydä, että tuollainen koira ensimmäisestä potkaisusta tippuisi, toista et sitten ehtisi ikinä antaakaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenköhän hyvin muuten mahtaa toimia tuo, että menee monottamaan hyökkäyskoiraa? Eikös ne ole aika vahvarakenteisia, eivät ne ihan helpolla tainnu? Meinaan vaan, että se saattaa puudelin jälkeen sitten siirtyä puremaan monottajan jalkaa/reittä/kaulaa.

En ole joutunut onneksi kokeilemaan, mutta luulisi tuollaisenkin koiran taintuvan jos sitä tarpeeksi monta kertaa yli 100 kiloinen mies potkii?

Mutta itse en edes koiraa omista eikä ole suunnitelmissa lähteä potkimaan naapuruston koiria, mutta ihan mielenkiinnosta kyselin, koska sen verran kuitenkin itseä suututtaa nämä uutiset.

Eniten suututti se, kun Viikissä pitbull oli lähes tappanut rappukäytävässä perheen villakoiran ja 2-vuotias poika oli sattunut näkemään tuon tapahtuman ja edelleen Helsingin Sanomien mukaan tuo poika kärsii öisin näkemästään ja perhe joutuu käyttämään poikaa psykologilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä herättää suurta ihmetystä, olettaen että pitbull tarkoittaa amerikanpitbullterrieriä, eikä esim. sitä räppääjää? Hirveä tuuri saa käydä, että tuollainen koira ensimmäisestä potkaisusta tippuisi, toista et sitten ehtisi ikinä antaakaan.

No eikös se juuri ole tarkoituksenakin, että irrottaa otteensa siitä puudelista? Oliko muuten täällä aikanaan keskustelua siitä, mille eläimelle pärjäisi ilman apuvälineitä tai suojia gladiaattorityyppisessä kuolonkamppailussa? Saattaisi olla, että pitbullilta tulisi kuonoon, huonolla tuurilla sitä häviäisi esim lokille tai rusakollekin varmaan. Muistaakseni joku ilmoitti rehvakkaasti laittavansa lehmät tai hevoset tms pinoon helposti ja se aiheutti hilpeyttä. Ihminen on kuitenkin aika säälittävä otus.

Edit: Ääh, taisi olla murossa: Mikä olisi suurin eläin, jonka voisit tappaa paljain käsin? - MuroBBS - Plaza
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Mitenköhän hyvin muuten mahtaa toimia tuo, että menee monottamaan hyökkäyskoiraa? Eikös ne ole aika vahvarakenteisia, eivät ne ihan helpolla tainnu? Meinaan vaan, että se saattaa puudelin jälkeen sitten siirtyä puremaan monottajan jalkaa/reittä/kaulaa.

Kyllä itse potkaisisin niin paljon kuin kintuista lähtee tätä hyökkääjäkoiraa. Vaikka sitten siirtyisi puremaan minua. En saatana katso vierestä jos oma koira raadeltaisiin ja koittaisi sitten vaikka hokea EI! EI SAA PURRA! Täysillä päähän vierasta koiraa ja tarvittaessa vaikka henki pois jos muuten ei taltu. Mennään sitten linnaan jos siitä sinne joutuu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä itse potkaisisin niin paljon kuin kintuista lähtee tätä hyökkääjäkoiraa. Vaikka sitten siirtyisi puremaan minua. En saatana katso vierestä jos oma koira raadeltaisiin ja koittaisi sitten vaikka hokea EI! EI SAA PURRA! Täysillä päähän vierasta koiraa ja tarvittaessa vaikka henki pois jos muuten ei taltu. Mennään sitten linnaan jos siitä sinne joutuu.

Jos potkimislinjalle lähdetään, niin olen joltain luotettavan tuntuiselta taholta aikoinaan saanut sen käsityksen, että hätätilanteessa koiraa on potkaistava takaapäin jalkojen väliin eli ns. munille, vaikka olisi narttu. Pää on koirilla niin umpiluuta, että siihen tähtäämällä mahdollisuus osua arkaan paikkaan on tosi pieni.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Jos potkimislinjalle lähdetään, niin olen joltain luotettavan tuntuiselta taholta aikoinaan saanut sen käsityksen, että hätätilanteessa koiraa on potkaistava takaapäin jalkojen väliin eli ns. munille, vaikka olisi narttu. Pää on koirilla niin umpiluuta, että siihen tähtäämällä mahdollisuus osua arkaan paikkaan on tosi pieni.

Kaiketi kylkeen monottaminen ajaa saman asian, jos kintuista yhtään voimaa löytyy. Parit kylkiluut sisään niin kummasti alkaa dogia vituttaa. Ja käsitykseni mukaan koiran kuono on herkkää aluetta, joten sen telominen tai vaikka viiltely voi saada piskin ottamaan pakkia.

Jos kyseessä on vesikauhuinen koira, niin silloin taitaa olla fiksuinta uhrata auton lisävalot ja ajaa surutta ylitse muutaman kerran.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nyrkki perseeseen koiralle nii joha talttuu.

Oman koirani kanssa tuli joskus hälyyttävä hetki, meikäläisen hurtta oli "nyrkillätapettavan" kokoinen ja toinen oli puolet isompi. No tämä vastapuolen rakki sitten alkoi retuuttamaan omaa koiraani ja oli pakko mennä väliin. Tämä tapahtui siis kun oltiin ulkoilemassa ja juttelin tämän toisen koiran omistajan kanssa joka oli nainen ja hän ei sitten edes uskaltanut mennä koirien nahjailun väliin. Liian kovaa en viitsinyt aluksi väkivaltasoitua mutta huomasin ettei pikku tölmimiset auta niin oli pakko antaa kenkää kylkeen. Kolme potkua riitti ennenkuin sain vastapuolen koiran irti. Kättä en tohtinut pistää väliin kun oli kuitenkin sen verran ärhäkkä rakki.

Haavereita ei tullut mutta hetki etiäpäin niin olisi tullut jos en olisi potkinut. Nykyäänkin vielä kyseinen koira karttaa minua kun tulee vastaan. Ainakin oppi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hyökkäävään koiraan tehonnee parhaiten kova ja uhkaava huuto sekä mahdollisimman äänekkäällä esineellä heittäminen. Potkiminen tuskin juuri edes hidastaa ja enemmänkin ärsyttää koiraa. Terrierin ollessa kyseessä eivät ne hampaat taida potkimalla edes irrota, vaan koira tiukentaa otettaan entisestään.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mähän asun Viikissä ja olen tällä palstalla aiemminkin ihmetellyt sitä kuinka paljon agressiivisia/agressiivisen oloisia koiria siellä on joiden omistajat eivät mun mielestäni pidä niitä tarpeeksi kovassa kurissa.

Onneksi tuommoisia pitbulleja en ole nähnyt. Pelottaa isot koirat muutenkin ihan mielettömästi...en edes tiedä kumpaa pelkäisin enemmän, vapaana juoksevaa isoa agressiivisen oloista koiraa vai oikeaa sutta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Ja käsitykseni mukaan koiran kuono on herkkää aluetta, joten sen telominen tai vaikka viiltely voi saada piskin ottamaan pakkia.

Jossain ohjelmassa Animal Planetilta kerrottiin eräs tarina, jossa puuma oli hyökkinyt miehen päälle. Mies oli maannut selällään ja yrittänyt pitää puumaa kauempana käsillään. Oli kuitenkin saanut taskustaan (tjsp.) lyijykynän ja sillä nakutellut kisua nenään. Oli lähtenyt puuma menemään. Jos puuma taittuu niin kyllä dogikin taittuu kun hiukan posauttelee nenukkiin.
 

J.Petke

Jäsen
Jossain ohjelmassa Animal Planetilta kerrottiin eräs tarina, jossa puuma oli hyökkinyt miehen päälle. Mies oli maannut selällään ja yrittänyt pitää puumaa kauempana käsillään. Oli kuitenkin saanut taskustaan (tjsp.) lyijykynän ja sillä nakutellut kisua nenään. Oli lähtenyt puuma menemään. Jos puuma taittuu niin kyllä dogikin taittuu kun hiukan posauttelee nenukkiin.

Kyllähän tuo hieman pokkaa sekä rautaisia hermoja vaatii että rupeaa hyökkäävää puumaa naputtelemaan lyijykynällä nenään.

Tottahan tuo tosin on. Siinä tapauksessa, että hai hyökkää Saimaalla kimppuun niin sitäkin pitäisi lyödä nimenomaan "nenään".
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei mitää jätkät, lähetää kokeilee erilaisia tyylejä. Onhan noita petoja suomessakin. Eka pitää uhrata trollit ärsyttämis hommiin ja sit me kovemmat jätkät voidaan taltuttaa pedot, esim vaikka koputtelemalla karhua nenään. Veikkaan vaan että tulisi sen teon jälkee uusi persereikä kynällä tökkijälle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Koiraa voi toki monottaa hätätilassa mutta tulos voi olla aika heikko.
Koirilla on pirun paljon kovempi kipukynnys kuin ihmisillä ja jos koira on ns hyökkäysvietin vallassa niin ei yksi, kaksi kovaa potkua välttämättä saa muuta aikaan kuin sen että koira käy kovempaa päälle. Sitten ensimmäisen potkun jälkee koira saattaa katsoa potkijan uhaksi ja iskeä kiinni. Sitten loppuu potkiminen hyvinkin todennäköisesti. Kipu on nimittäin sen verran kova että isokin mies vinkuu kuin lapsi. Ja kyllä on kokemusta kun 40 kiloinen koira iskee hampaat reiteen kiinni kunnolla.

Kokemusta isoista palveluskoirista on yli 20 vuoden ajalta ja nähnyt miten koira toimii tosipaikassa. Siinä ei ihminen juuri kissaa ehdi sanoa.

Tässä linkki josta saa vähän käsitystä koiran voimasta ja nopeudesta.
http://www.youtube.com/watch?v=EC7ln917oiU&feature=related

Videossa oleva koira oli tietysti koulutettu tehtävään, mutta se ei muuta asiaa sen suhteen että koira on paha vastustaja.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Jossain ohjelmassa Animal Planetilta kerrottiin eräs tarina, jossa puuma oli hyökkinyt miehen päälle. Mies oli maannut selällään ja yrittänyt pitää puumaa kauempana käsillään. Oli kuitenkin saanut taskustaan (tjsp.) lyijykynän ja sillä nakutellut kisua nenään. Oli lähtenyt puuma menemään. Jos puuma taittuu niin kyllä dogikin taittuu kun hiukan posauttelee nenukkiin.

Minua vähän epäilyttää tämä tarina. Kenellä on mukana lyijykynä missään? Ehkä kirvesmiehellä, mutta nekin kynät ovat niitä tylppäpäisiä, ruikelon sormen paksuisia. Kuulakärkikynän tai lyijytäytekynän ymmärtäisi, mutta kyllähän se lyijytäytteen napsuttelu esille puuman naaman edessä melkoista pokkaa vaatii, kuten Petke yllä totesi. Toki jotkut puumat saattavat säikähtää jo sitä, jos sanoo asuvansa edelleen vanhempien luona, mutta ne puumat liikkuvat öisin lähinnä karaokebaareissa, ja niistä tuskin oli tässä kyse.

e. Ja joku mainitsi jollain tavaralla kohti heittämisen. En ymmärrä. Jos koiralla on korkea kipukynnys ja muutenkin angstailee kuin mikäkin pirijamppa laskuissa, niin mitä se auttaa vaikka tekisi porilaiset ja sitä viskaisi autonrenkaalla? Koira ottaisi kopin noutoviettinsä ansiosta ja keskittyisi siihen leikkiin?
 
Viimeksi muokattu:

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
...Videossa oleva koira oli tietysti koulutettu tehtävään, mutta se ei muuta asiaa sen suhteen että koira on paha vastustaja.

Yhtään väheksymättä koiran voimia tai tuota videota, mutta kyllähän tuossa tuo "uhri" ainakin osittain itsekin heittäytyy ja pudottautuu siitä ikkunasta. Eli myös koehenkilö tuossa tietää tilanteen luonteen, ja ns. "helpottaa" tilannetta.
Pitänee myös muistaa, että ihmisen ollessa ns. hyökkäysvietin vallassa tai puolustaessaan omaa tai toisen henkeä, kykenee hän myös mahdollisesti ylisuorituksiin ja mitä ihmeellisempii voimasuorituksiin. Tämä siis pelkästään minun mielipide ja riippuu paljon myös ihmisestä.

Mutta toivon ettei minun tarvitse koskaan kohdata vihaista koiraa, varsinkaan isoa.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Mua puri koira noin 5v. sitten koirapuistossa. Oltiin oman koiran kanssa lähdössä ja oma koira oli jo kiinni, niin silloin ajokoirasekoitus n 40 kg kävi meidän koiraan kiinni ja kun se oli jo hihnassa, niin ei kerennyt puolustaa itseään. Minä sitten nohevana poikana otin toista koiraa niskasta kiinni ja kun sillä ei pantaa ollut, niin pääsi yllättäen irti mun otteesta. Samantien ampasi mun pohkeeseen kiinni ja puri. Itse reagoin asiaan ottamalla koiraa korvasta kiinni ja vääntämällä sitä niin paljon kuin jaksoin. Koira ulisi niin perkeleesti ja kun vihdoin adrenaliinipäissäni tajusin päästää irti, niin kaveri juoksi niin perkeleesti karkuun.

En ole sen jälkeen laittanut omaa koiraa kiinni koirapuistossa, ennen kuin ollaan portilla niin, että muita koiria ei ole lähellä. JA täytyy todeta, että onneksi kyseessä oli "ajokoira", eikä mikään staffi-sukuinen otus.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Yhtään väheksymättä koiran voimia tai tuota videota, mutta kyllähän tuossa tuo "uhri" ainakin osittain itsekin heittäytyy ja pudottautuu siitä ikkunasta. Eli myös koehenkilö tuossa tietää tilanteen luonteen, ja ns. "helpottaa" tilannetta.
Pitänee myös muistaa, että ihmisen ollessa ns. hyökkäysvietin vallassa tai puolustaessaan omaa tai toisen henkeä, kykenee hän myös mahdollisesti ylisuorituksiin ja mitä ihmeellisempii voimasuorituksiin. Tämä siis pelkästään minun mielipide ja riippuu paljon myös ihmisestä.

Mutta toivon ettei minun tarvitse koskaan kohdata vihaista koiraa, varsinkaan isoa.

No, putoaminen ei ollut "SE" juttu, vaan ilmeisesti koira osui ranteeseen suojahian alle, kuulee ainakin että saattuu pirusti. Koiralla veto alaspäin, joten purtu luultavasti vain haluaa helpottaa painetta/vetoa kädessä ja tulee alas.
Sitten ihmisistä... Flight/Fight/Freeze ovat 3 primitiivireaktiota hyökkäyksen alla. Monien tutkimusten mukaan alle 30% kykenee taistelemaan kun oma/toisen henki on äkillisesti uhattuna. Jähmety tai pakene (tai yrittää paeta) on paljon todennäköisempää.
Sitä en kiistä etteikö silloin, jos pystyy toimimaan, kykene melko uskomattomiinkin suorituksiin.
Omia reaktioitaan ei valitettavasti pysty ennen tosipaikkaa tietämään, mutta harjoittelu, kaikenlainen harjoittelu parantaa mahdollisuuksia.
Esimerkkinä vaikkapa tulipalo. Jos olet joskus edes harjoitellut vaikka työpaikalla, etsimään lähimmän hätäuloskäynnin, laittanut mieleen sammuttimien paikan... käynyt reitin läpi kävellen ja sitten joskus mielikuvaharjoittelun avulla kerrannut tilannetta, on mahdollisuutesi selvitä kasvaneet moninkertaisesti.

Tästä harjoittelun vaikutuksesta, miten aivot toimivat paniikin alla ym voisin jatkaa melko pitkän tovin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koiraa voi toki monottaa hätätilassa mutta tulos voi olla aika heikko.
Koirilla on pirun paljon kovempi kipukynnys kuin ihmisillä ja jos koira on ns hyökkäysvietin vallassa niin ei yksi, kaksi kovaa potkua välttämättä saa muuta aikaan kuin sen että koira käy kovempaa päälle...

Eräs koirakouluttaja sanoi, että potkiminen on koiratappelussa tehotonta, tappeleva koira pitää potkuja tappeluun kuuluvana ja käy potkijan päälle. Hänen neuvonsa oli se, että pitäisi saada purevan koiran takajalat nostettua ilmaan, koira kuulemma on heikoilla tällöin. Kuulostaa aika uhkarohkealta touhulta, mutta neuvoja oli kyllä ammattilainen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ja lapseni ostamassa James Bond ohjekirjassa neuvottiin pysymään hain takana, koska hait eivät ui takaperin.
Luonto saattaa tosin joskus yllättää.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
e. Ja joku mainitsi jollain tavaralla kohti heittämisen. En ymmärrä. Jos koiralla on korkea kipukynnys ja muutenkin angstailee kuin mikäkin pirijamppa laskuissa, niin mitä se auttaa vaikka tekisi porilaiset ja sitä viskaisi autonrenkaalla? Koira ottaisi kopin noutoviettinsä ansiosta ja keskittyisi siihen leikkiin?

Huomasit varmaan maininnan huudosta ja mahdollisimman äänekkäästä esineestä? Noista voisi kenties tehdä päätelmän, ettei tarkoituksena ole satuttaa tai leikittää koiraa, vaan nimenomaan säikäyttää. Porilainen rengas siis tuskin toimisi halutulla tavalla. Tuota menetelmää käytetään ihan yleisesti koiria koulutettaessa ja teho on yllättävän hyvä. Tuskin tuo säikyttäminen enää kimppuun ehtinyttä koiraa säikyttää, mutta ajoissa tehtynä se taatusti karkottaa suuren osan hyökkääjistä.

Edit. Esineellä ei siis välttämättä ole tarkoitus osua koiraan ollenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös