Miksi lähes kaikki kebabpaikat tarjoavat samaa sapuskaa? Kaikki liha taitaa tulla samasta paikasta, kastikkeet maistuvat samalle ja samat annokset on listoilla. Lisukkeissa on pienia eroja, jotkus käyttävät kaalia, jotkut jäävuorisalaattia, niihin sitten joku yksittäinen kurkku- ja tomaattisiivu sekaan.
Itse ihmettelen sitä, miksi monessa kebab-pitseriassa tarjotaan asiakkaille ihan täyttä kuraa?? Eihän ne toki tiedä milloin ihminen käy ensimmäistä kertaa, mutta kyllä se eka visiitti antaa suunnan sille käytkö ks. paikassa jatkossa vai et. Esim. Ada täällä Turussa myy rullakebua paksulla lätyllä ja kaalinpaskalla suurimmaksi osaksi täytettynä, lihaa on sen verran, että juuri ja juuri sen pystyy toteamaan.
Eka kerta kertoo useimmiten suunnan, mutta kyllähän se näin on, että paikat pitää "tietää". Paikat ovat yksilöllisiä! Osittain se pitääkin niiden mielenkiintoa yllä. Perusmättöä saa joka paikasta; parhaat paikat pitää "tietää".
Esim. Turussa Ada on yksi viimeisimmistä paikoista, joista menisin hakemaan rullakebabia. Adan annoksista Ada Special (riisikebab + valkosipulivoi) on helvetin hyvä, mutta kooltaan ihan perusannos. Jos haluat ISON riisikebabin, ÄLÄ mene Adaan. Ada Specialin maku on helvetin hyvä, mutta jos iso mies ei halua kiukkuiseksi, niitä pitää tilata kaksi. ÄLÄ tilaa Adan rullakebabia.
JOS haluaisin - - - Turussa, menisin:
- minkä tahansa kebabin väkevällä kastikkeella: Woti Kebab (kastike: turkkilainen maanjäristys)
- ISON riisikebabin/kebab ranskalaisilla: Kristal/Broadway, Littoinen
- ISON rullakebabin: Kristal/Rio, Raisio
- ISON special-kebabin (riisi + ranskalaiset): Orikedon Taverna/Broadway, Littoinen
- isohkon ja maistuvan riisikebabin: Milan, Ege
- isohkon ja maistuvan rullakebabin: Ege, Center Kebab
- maistuvan riisikebabin: Araz
- maistuvan riisikebabin valkosipulivoilla: Ada
- maistuvan kanakebabin: Mir
- pizzan/pannupizzan: Arezzo
- ISON ja edullisen perhepizzan (la-su): Best Food Manhattan
Mitä vielä?
Turussa ainakin CityKebabista saa (on saanut?) itsepaistettua ja paistolämmintä pitakebabia. Kuningas-Kebab on helvetin hyvä ja arvostettu paikka; hinnat ovat tietysti myös sen mukaiset. Porissa Kebab-Pizzeria Mevlanassa tehdään (on tehty?) kebabliha itse ja maku on sen mukainen. Rauman Eti Kebabista voisin väittää samaa; siellä en tosin ole itse nähnyt lihan valmistusprosessia kuten Mevlanassa. Molemmat paikat ovat kuitenkin aivan helmiä! Ulvilan Metro Kebabissa tehdään kebabkastikkeet itse ja niitä voi ostaa omaan pulloon mukaankin. Hinta on muistaakseni 5e/litra. Someron Didim on luultavasti tarjonnut elämäni parhaimman kebabelämyksen. Siinä vain menee sanattomaksi, kun viimeinkin on saanut nenänsä eteen sen "täydellisen" kebabannoksen. Jyväskylän kävelykadulla (?) on ainoa tietämäni paikka, josta saa kebabannoksen muusilla (en maistanut!). Helsingin Chilli Kebab ei ole mitenkään erikoinen, mutta sieltä olen aina saanut sen herkullisen perusannoksen. Ei ole ikinä pettänyt odotuksiani - tosin ei myöskään ylittänyt niitä. Ani Kebabin seisova pöytä on vastaavasti paras, jossa olen koskaan käynyt...
Kyllähän näitä tarinoita riittäisi! Tylsäähän se olisi, jos kebumestat olisivat kaikki samanlaisia, standardisoituja "hesburgereita". Joka kerta uudessa pitäjässä piipahtaessani pitää testata uusi kebumesta. Monta näistä on tietysti vaihtunutkin vuosien varrella ja osa unohtunutkin. Esim. Tampereella osaisin ajaa yhteen helvetin hyvään kebumestaan (ei Manse Kebab eikä mikään muukaan "perinteinen"), mutta mulla ei ole hajuakaan sen sijainnista, osoitteesta saati sitten nimestäkään. En ole löytänyt sitä edes Google Mapsin avullakaan. Pitänee joskus yrittää Google Street View'n avulla löytää oikeaan paikkaan.
EDIT: siirretään...