Ihmettelyketju

  • 6 389 109
  • 38 805

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Heh, luin kyllä ensin jutun loppuun ja sitten vasta mittailin, että kuinka pitkä peukaloni on. Sen jälkeen katsoin housuihini, eikä mitta täsmännyt, joten päätin tulla ihmettelemään tänne.
Ongelma saattaa olla myös siinä, ettet mainittavammin kiihottunut peukalosi tarkastelusta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmettelin päivemmällä, että miten vaivattomasti Rajavartiolaitoksen Super Puma kulkee. Etsivät kadonnutta äijää tässä ihan nurkilla, pirun matalalla se leijaili kauniisti kuin syksyn lehti, tosin sillä erotuksella, että tuo piti järjetöntä meteliä ja liikkui hallitusti.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sunnuntaina ostin Kesportista uudet kengät, Adidaksen superstarit. Kotona sitten vasta huomasin, että toinen niistä kengistä oli noin 4 mm pitempi kuin se toinen, vaikka molemmissa ilmoitettu koko oli sama. Enpä ollut tuollaiseen ennen törmännyt. Onneksi sain seuraavana päivänä vaihdettua ne kengät.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihmettelen maikkarin viihdeuutisten järkkymätöntä kiinnostusta Vesa Keskisen ja Hamamatin (vai mikä sen nimi nyt olikaan) parisuhteen uskomattoman jännittävän kutkuttaviin käänteisiin.

Miten tuo homma muuten toimii? Soitteleeko tuo Tuurin Kuningas jatkuvasti maikkarille kertoakseen miten keitot meni pönttöön yms.? Vai onko siellä paikan päällä itse Jari Porttila seuraamassa tilanteen kehitystä?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ihmettelen maikkarin viihdeuutisten järkkymätöntä kiinnostusta Vesa Keskisen ja Hamamatin (vai mikä sen nimi nyt olikaan) parisuhteen uskomattoman jännittävän kutkuttaviin käänteisiin.

Miten tuo homma muuten toimii? Soitteleeko tuo Tuurin Kuningas jatkuvasti maikkarille kertoakseen miten keitot meni pönttöön yms.? Vai onko siellä paikan päällä itse Jari Porttila seuraamassa tilanteen kehitystä?
Tuurista ei ole Vimpeliin kuin pulska 70 km, joten on hyvinkin mahdollista, että Sporde tuolla päivystää.

Itse ihmettelen, eikö huonekalualalla pärjää enää huijaamallakaan.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tämä ihmetyttää. Syksyllä vartavasten katsoin listalta, että omaan autoon voi huoletta tankata E10-bensaa. No, listapa onkin näköjään elänyt syksystä ja nyt siellä sanotaan, että E10:ä ei voikaan käyttää omassa autossani. Koittaisivat nyt prkl päättää.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ihmettelen länsimaisten ihmisten arvoeroja:

Kun Yhdysvalloissa ammutaan, vaaditaan vapaampia aselakeja, jotta kaikilla on mahdollisuus puolustautua asehemmoja vastaan. Kun Euroopassa ammutaan, ihmetellään, kuinka helposti kyseinen hullu on saanut aseen käteensä ja vaaditaan aselakien ja valvonnan tiukentamista (tai ei ainakaan niiden löysentämistä).

Vaikken itse olekaan vouhottanut aselakien kiristämisestä, en ymmärrä asejenkkien näkökulmaa sitten alkuunsakaan. Mitä helvettiä he tässäkin tapauksessa olisivat olettaneet tapahtuvan, mikäli aselait olisivat olleet liberaalimpia: kongressiedustajaa ammutaan päähän ja sen jälkeen tuhannet ihmiset vetäisevät kaikki oman glockinsa esiin ja osoittelevat toisiaan. Melko kuumottava tilanne - olisi jopa huvittava, jos ei ajattelisi tapahtunutta joukkomurhaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tämä ihmetyttää. Syksyllä vartavasten katsoin listalta, että omaan autoon voi huoletta tankata E10-bensaa. No, listapa onkin näköjään elänyt syksystä ja nyt siellä sanotaan, että E10:ä ei voikaan käyttää omassa autossani. Koittaisivat nyt prkl päättää.
Sinun se täytyy päättää. Maahantuojat voivat antaa vain suosituksia. Yksikään maahantuoja ei takuulla suosittele E10 käyttöön, ellei ole ehdottoman varma sen soveltuvuudesta. Homma on uusi ja muualtakaan ei pahemmin ole kokemuksia, joten alkuvaiheessa on varmasti epäselvyyksiä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tämä ihmetyttää. Syksyllä vartavasten katsoin listalta, että omaan autoon voi huoletta tankata E10-bensaa. No, listapa onkin näköjään elänyt syksystä ja nyt siellä sanotaan, että E10:ä ei voikaan käyttää omassa autossani. Koittaisivat nyt prkl päättää.

Joo, ei uskalla maahantuoja ottaa riskiä, jos on pienikin epäilys, että E10 ei sopisikaan. itse voi sitten miettiä, kuinka suurella todennäköisyydellä se 5% etanolia lisää rikkoo autosi.
Itse olen huomannut, että kun vuodenvaihteen jälkeen olen siirtynyt 98:n käyttäjäksi, keskikulutus on laskenut reilulla litralla satasella. Appiukko taasen tankkaa opeliinsa uutta E10:ä ja kulutus kaupunkiajossa on litran-puolitoista enemmän entiseen 95:een verrattuna.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Itse olen huomannut, että kun vuodenvaihteen jälkeen olen siirtynyt 98:n käyttäjäksi, keskikulutus on laskenut reilulla litralla satasella. Appiukko taasen tankkaa opeliinsa uutta E10:ä ja kulutus kaupunkiajossa on litran-puolitoista enemmän entiseen 95:een verrattuna.

Pelkillä polttoaineen vaihdoilla nuo erot eivät selity. Noihin liittyy väkisinkin myös ajotavan muutosta, ulkolämpötilat jne. Myös se, että olet seurannut nyt kulutusta vaikuttaa varmasti siihen, että ajelet vähän sukkasillaan.

Tuo litra-puolitoista kaupunkiajossa-juttu on myös aikalailla essonbaarimeininkiä. Siis se, että tämä johtuisi pelkästään E10:stä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jaa-a, samanlailla mä sotken tota automaattia kuin ennenkin, joten ajotavan muutoksesta ei ainakaan mun kohdalla ole kyse. Sama oli muuten aikanaan galantilla, täysin samalla ajotavalla ajoi tankillisella 98:lla noin 100km enemmän kuin 95:lle, siis vanhojen bensojen aikaan.
Samaten, kuin galantilla tietokoneen mukaan keskikulutus oli shellin v-powerilla litran vähempi, kuin teboilin 95:lla. Kahdella tankillisella testattua.
Voi olla sitten essonbaari-meininkiä, mutta aika monessa samat oireet tuntuu olevan, vissiin nuo ajotietokoneet ja bensamittarit sitten vaan valehtelee...
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Jaa-a, samanlailla mä sotken tota automaattia kuin ennenkin, joten ajotavan muutoksesta ei ainakaan mun kohdalla ole kyse. Sama oli muuten aikanaan galantilla, täysin samalla ajotavalla ajoi tankillisella 98:lla noin 100km enemmän kuin 95:lle, siis vanhojen bensojen aikaan.
Samaten, kuin galantilla tietokoneen mukaan keskikulutus oli shellin v-powerilla litran vähempi, kuin teboilin 95:lla. Kahdella tankillisella testattua.
Voi olla sitten essonbaari-meininkiä, mutta aika monessa samat oireet tuntuu olevan, vissiin nuo ajotietokoneet ja bensamittarit sitten vaan valehtelee...

Niin, siis periaatteessa toi vaikutus voi olla pari desiä, ihan korkeintaan puoli litraa.

Mutta jos kerran kolmeen vuoteen testaat noi kaksi tankillista vaikka V-poweria ja koitat seurata siinä sivussa sitä kulutusta, niin aika varmasti myös muutat siinä samalla vähän ajotapaasi. Saatpahan sitten ainakin rahoillesi henkisesti paremmin vastinetta.

Reilua litraa et kulutusta laske pelkällä 95 -> 98 muutoksella. Sori.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ihmetyttää, miten paljon medialla on Suomessa valtaa. Etenkin iltapäivälehdet ja tv:n keskusteluohjelmat ovat saaneet kansalaisten tyhmistyessä ja laiskistuessa entistä enemmän vaikutusvaltaa yleisen mielipiteen luomisessa.

Ihmiset eivät enää jaksa ottaa asioista selvää, vaan nielevät kaiken valmiiksi pureskeltuina mielipiteinä. Hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa viimeaikaiset lakot. Sen, onko suuri yleisö lakkoilevien puolella vai heitä vastaan päättävät pääasiassa iltapäivälehtien toimittajat. Muutama raflaava otsikko riittää suuntaamaan kansalaisten vihat joko lakkoilijoiden tai työnantajan niskaan. Harva vaivautuu selvittämään asioiden taustoja tai edes lukemaan molempien osapuolten näkemykset.

Kaikenlaiset gallupitkin ovat pelkkää huuhaata, sillä vastaajia ohjataan haluttuun suuntaan jo pelkällä kysymyksenasettelulla. Kysymys pitää jo sisällään premissin siitä, että se on potentiaalinen vaihtoehto. Esimerkiksi "Pitäisikö xxx:n erota?" X:ien paikalle voi laittaa sitten poliitikon, urheiluvalmentajan tai yritysjohtajan nimen. Jo tällaiseen kyselyyn joutuminen ohjaa ihmisten ajattelua siihen suuntaan, että kyseinen henkilö on syyllistynyt ainakin johonkin.

Media tuntuu pullistelevan lihaksiaan myös nostamalla ja pudottamalla ihmisiä kansansuosiosta. Yhdessä hetkessä joku nostetaan huippusuosioon ja seuraavassa käänteessä hänestä aletaan julkaista ainoastaan negatiivisia uutisia. Jokainen muistaa tapaus Kanervan. Kun Ilkka Kanervasta tuli ulkoministeri, lehdet ylistivät "Iken" sosiaalisia taitoja. "Ike hurmasi Condoleezan", "Ike osui yläkvartaaliin" jne. Kaikki oli hämäystä. Tekstiviestihölmöily paisutettiin lehdistön toimesta valtavaksi skandaaliksi, josta saatiin irti otsikoita useammaksi viikoksi. Sen jälkeen Kanerva on ollut lehdistössä jatkuvassa syöksykiidossa. Sama kävi myöhemmin Matti Vanhaselle, Marja Tiuralle ja monelle muulle.

Myös harhaanjohtaja otsikointi on koko ajan kasvussa. "Viivi Pumpanen syöksyi mereen" kirkui otsikko joku päivä sitten. Pieni juttu sisäsivulla kertoi sitten jostain videokuvauksesta, jonka yhteydessä missi HYPPÄSI autosta järveen. Syöksyminen yleensä tarkoittaa hallitsematonta putoamista ei suunniteltua ja vaaratonta hyppäämistä.

Vastaavia "kohujuttuja" ovat nykyään lehtien etusivut pullollaan. Siitä huolimatta moni tuntuu muodostavan maailmankuvansa tai käsityksensä maailman tapahtumista kyseisten aviisien pohjalta. De-evoluutio on käynnissä. Vaikka tietoa on ihmisten saatavissa enemmän kuin koskaan ihmiskunnan historiassa, suuri osa ei suostu ottamaan sitä vastaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ihmetyttää erään työpaikan toiminta, missä olen aiemmin ollut töissä. Ilmoitin sinne, että olen tällä hetkellä työttömänä ja että voisin tehdä sijaisuuksia sielläkin.

Ei tunnu olevan kiinnostusta tehdä minun kanssani sopimusta kyseisellä paikalla vaikka samaan aikaan valitetaan, kun on sijaisista pulaa. Ihme toimintaa. Ja mainittakoon, että olen ollut tykätty työntekijä kyseisessä paikassa.

Tekisi mieli kieltäytyä heidän mahdollisesti tulevaisuudessa tarjoamasta pestistä, haistattaa pitkät ja kituutella työttömyystuella siihen asti, kun saisi taas työpaikan, missä olisi "ihmismäinen" työnantaja.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mikä ihme jengi tämä Kuusamon PaKa on? Eliteprospects julistaa Mikko Elorannan ja vanhemman Kiprun siirtyneen Pallokarhujen vahvuuteen. Muistan ainakin esim. KooKoossa pelanneen Rauteen kiertäneen tuota kautta ennen Mestis-pestiä eli onko kyseessä joku turkulaisten kiekkoilijoiden suojatyöpaikka lasketteluloman ajan vai mistä on kysymys?
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Reilua litraa et kulutusta laske pelkällä 95 -> 98 muutoksella. Sori.

Turha kai tästä on vääntää.
Ihmettelen kuitenkin, että kulutus 95:lla oli 8,6/100km sekalaisessa ajossa ja nyt 98E5:lla 7,5. Kulutusta seuraan ainoastaa nollatessa tripin tankilla, mutta on pistänyt silmään. 98E5:lla on nyt ajeltu about 1000km...
Ja ajotapa tosiaan ei ole muuttunut, vaan edelleen pykälä on ajossa aina D, kiihdytys suurimpaan sallittuun nopeuteen niin nopeasti kuin mahdollista, kickdownia käytän usein, joten ajotapa ei ole edes kovin taloudellinen.
Enkä todellakaan aja sukkasillani tms, vaan aivan kuten ennenkin. Bensaa saa huoltoasemalta eikä sinänsä kiinnostaa, heittääkö kulutus ylös tai alas litralla, mutta on vaan pistänyt silmään.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Mites noi Adam Banksin limutukset, vaikka lähtikin finaalissa kylmäksi. Teki tilanteesta kuitenkin maalin. Huhhuh, on se vaan ilmiömäinen. Saati sitten parivaljakko Fulton Reed & Dean Portman. Ei niitä turhaan kutsuta pahamaineisiksi bash brotherseiksi. Harvalla NHL-jengilläkään on koskaan ollut heittää jäälle samantasoista kovuutta.

Goldberg on vähän sellainen oman elämänsä tombarasso, mutta sehän on musta mies ja helvetin symppis jätkä, vaikka haiseekin pahalle. Onneksi Charlie Conway #96 näyttää muulle jengille sellaista johtajuutta C rinnassaan, että porukka ei vähästä lannistu. On ne kovia.

History will be made.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Mites noi Adam Banksin limutukset, vaikka lähtikin finaalissa kylmäksi. Teki tilanteesta kuitenkin maalin. Huhhuh, on se vaan ilmiömäinen. Saati sitten parivaljakko Fulton Reed & Dean Portman. Ei niitä turhaan kutsuta pahamaineisiksi bash brotherseiksi. Harvalla NHL-jengilläkään on koskaan ollut heittää jäälle samantasoista kovuutta.

Goldberg on vähän sellainen oman elämänsä tombarasso, mutta sehän on musta mies ja helvetin symppis jätkä, vaikka haiseekin pahalle. Onneksi Charlie Conway #96 näyttää muulle jengille sellaista johtajuutta C rinnassaan, että porukka ei vähästä lannistu. On ne kovia.

History will be made.

Adam Banks oli kyllä tajuton kynäniekka, taitopelaaja viimeisen päälle. Myös erittäin kovaluonteinen kaveri, suoranainen voittaja. Ei kuitenkaan vedä vertoja Conwaylle, taistelija viimeisen päälle, eräänlainen Wes Walz omalla tavallaan.

Reed ja Portman taas, huhhuh. Niin tajuttoman kova tandem ettei toista löydy, äijää seinälle ja välillä seinästä läpi. Showmiehiä myös viimeisen päälle.

Goldberg oli kova, mutta mites Julie "The Cat" Gaffney? Tajuttomat refleksit ja taistelutahto.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Pakko nostaa esiin myös näitä yleensä aivan liian pienelle huomiolle jääviä kavereita, kuten Averman, tuo varsinainen kenttien professori, jota Igor Larionovkin taisi pitää esikuvanaan.

Ja Connien ja Guyn tandemi tuo toki aina oman kovan panoksensa kentälle. Joka valmentajan unelmapelaajia, missä roolissa tahansa käyttökelpoisia työmyyriä.

Hieno joukkue, joka oli todellakin rakennettu alusta asti oikein.

Coach Bombayn pelikirjassa olisi kuitenkin tilaa vielä kolmannelle hyökkäysrytmille. Nythän se on vähän liiaksi sellaista havumetsien pystysuunnan lätkää, jossa taitavat yksilöt kantavat joukkuettaan. Kaikista hienoista johtajaominaisuuksistaan huolimatta, on Bombayn yllä nyt suuri kysymysmerkki; pystyykö mies muuttamaan pelikirjaansa, vai jääkö hän ikuisesti 90-lukulaiseksi nostalgiavalmentajaksi?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen että minne on hävinneet sellaiset mukavat ja leppoisat talvisäät mitä vielä muutama talvi sitten oli useinkin. Nyt viimeiset pari talvea on ollut tasan kaksi säävaihtoehtoa: Vittumaista ja vielä vittumaisempaa. Ensin on kuukausikaupalla vitusti pakkasta ja välittömästi kun pakkanen hellittää niin alkaa satamaan lunta ihan yhtenä kyrpänä, ja tätä jatkuu siihen asti kun tulee taas kunnon pakkaset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös