No mua ei ihan oikeasti kiinnosta pätkääkään ketä sinne nyt kutsutaan minäkin vuonna. Ja ihmettelen että ketään muutakaan kiinnostaa. Kutsujen emäntä nyt varmaan saa kutsua sinne ihan kenet haluaa, noin niinkun pakollisten lisäksi.
Jani Toivolan meriitit ihan varmasti riittää siinä missä monen muunkin, voidaanhan tänne hakea vaikka vertailua varten kymmenen edellisen vuoden listat ja käydä ne samalla läpi. M10:n ehdottama kokoonpano on hyvä, siinä on analyyttistä osaamista ja vähän erilaistakin näkökulmaa mukana.
Jotenkin en vaan voi välttyä ajatukselta, että sua häiritsee se että musta homo on saanut kutsun linnaan.
Oho, hyvä että sanoit, jos olet saanut sen kuvan. Mulla ei ole missään vaiheessa käynytkään mielessä, että olisin antanut sen kuvan. Jotenkin sitä vaan aina luottaa ihmisten sisälukutaitoon ja loogiseen johdonmukaisuuteen, mutta taas tuli kerrattua, että ikinä ei voi olla liian huolellinen viestiessään.
Muakaan ei kiinnosta pätkääkään, ketkä sinne pääsee ja Halonen saa valita vapaasti kenet haluaa. En muista vielä koskaan ihmetelleeni kenenkään valitsemista niihin juhliin. Olin myös melko varma, että sinuakaan ei kiinnosta, minkä vuoksi koitinkin käyttää maksimäärän konditionaaleja pyrkiessäni kertaamaan keskustelun perusteet, koska koitin välttää tilannetta, jossa me molemmat toistelemme, ettei meitä kiinnosta. Tätä ei näköjään voinut välttää, koska keskustelun logiikka oli jäänyt epäselväksi, vaikka itse ajattelin sen olevan kaikille ilmiselvää. Käydään se siis läpi.
Viesti 1. Konnamuori ihmettelee Toivolan näyttöjä kutsunsa perusteiksi. Ei herätä minussa juurikaan tiedostettavia tunteita tai ajatuksia. En muista lukeneeni sitä, ennenkuin Gellnerin lainaamana.
Viesti 2. Gellner perustelee kutsun: Toivola on näyttelijä ja Linnassa on liuta näyttelijöitä joka vuosi. Itse näen tässä epäloogisuuden. Jos olisin Gellnerinä halunnut vastata Konnamuorin ihmettelyyn olisin pyrkinyt vastaamaan jotenkin seuraavasti: Linnassa on joka vuosi liuta näyttelijöitä ja Jani Toivola on tänä vuonna näytellyt tjsp.
Viesti 3. Kysyn tietääkö Gellner näyttelijöiden valintaperusteita ja jos ne eivät ole sattumanvaraisia, niin mitkä on perusteet juuri Toivolan valitsemiselle. Ensimmäinen kysymys on sarkastinen, koska on hassua, että joku puolustaa kutsua pelkästään kuulumisella tiettyyn, suureen joukkoon, vaikka joukon sisältä erottautumisesta voisi esittää helposti perusteltuja mielipiteitä, jos perusteet ovat olemassa. Toinen kysymys siksi, koska oikeita perusteita ei esitetty, niin henkilö ei tajua epäloogisuuttaan, perusteita ei ole ja/tai kirjoittaja ei tiedä niitä. Neljännen viestin perusteella epäloogisuutta on aika paljon, Gellner ei tiedä perusteita kattavasti ja näyttelijäperusteiksikin on tähän mennessä nimetty 1000:n katsojan paikallisnäytelmä ja Päivät kuin unta. Toki todellisuudessa niitä voi olla paljon enemmänkin.
Viesti 4. Gellner kirjoitti 3-rivisen vastauksen, josta puoli riviä uhrattiin perusteelle, joksi löydettiin paikallisnäytelmä. 2,5-riviä käytettiin kehottamiseen käymään muutkin ehdokkaat läpi ja minun kulttuurihavaintoni tiedusteluun, mitkä eivät liity asiaan millään tavalla. Loppuun vielä perinteinen Suomi on paska maa ja suomalaiset on vitun juntteja -itkupotkis.
Viesti 5. Vastasin Gellnerin viestiin ihmetellen esitettyjen näyttelijäperusteiden vähyyttä, koska pelkästään 1000:n katsojan näytelmä ei minua ihan vielä vakuuta. Lisäksi löysin ensimmäisesti linkistä artikkelin, jossa näyttelijä Toivolan sanottiin tunnetun 4:stä produktiosta, joista ehkä 0,7 oli näyttelemistä. Nämä roolit eivät tietenkään ole toisensa pois sulkevia ja pelkkiä juontajiakin voi kutsua, mutta näen tämän silti heikentävän jonkin verran alkuperäistä, puutteellista näyttelijäperustetta.
Ilmeisesti tässä kävi niin, että Gellner oli nähnyt tutun miehen paikallisteatterissa ja arvioinut hänet hyväksi näyttelijäksi. Kun nimi nousi täällä esille, niin hän vastasi siihen puolihuolimattomasti nähden samalla paikan päästä toistamaan, miten juntteja suomalaiset on ja täällä on liikaa pakkasta talvella.
Tämän jälkeen tulit paikalle penäämään totuuskomissiota, vaikka se liittynyt mitenkään keskusteluun. En osaa tehdä kokonaisarviota Toivolan perusteista näyttelijänä tai minään muunakaan vs. tämän vuoden tai aiemmin kutsutut. Enkä myöskään ole ottanut kantaa siihen. Olen ainoastaan ottanut kantaa Gellnerin viesteihin ja argumentteihin. Jani Toivola ei häiritse minua ainakaan tietoisesti, mutta tiedostamattomat tunteet saattavat kai olla vahvempia.