Ihmettelyketju

  • 6 398 331
  • 38 811

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Hesarissa (D8) oli tänään pieni juttu otsikolla "skumppa on uusi siideri". Siinä kirjoittajaa toteaa, että tölkkien pantti on 20 senttiä. Vaikka juonkin harvoin juoman tölkistä ja vielä harvemmin palautan sen kauppaan (jätän pullonkerääjille), muistelen, että pantti olisi 15 senttiä. Ihmettelyn aihe on siis se, kuinka vähän ton artikkelin kirjoittaja on perehtynyt asiaan. No, ehkä se on joku 15-vee kesätytsä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Hesarissa (D8) oli tänään pieni juttu otsikolla "skumppa on uusi siideri". Siinä kirjoittajaa toteaa, että tölkkien pantti on 20 senttiä. Vaikka juonkin harvoin juoman tölkistä ja vielä harvemmin palautan sen kauppaan (jätän pullonkerääjille), muistelen, että pantti olisi 15 senttiä. Ihmettelyn aihe on siis se, kuinka vähän ton artikkelin kirjoittaja on perehtynyt asiaan. No, ehkä se on joku 15-vee kesätytsä.

Samaan kiinnitin aamulla huomiota ja sen verran jäi kaivelemaan, että kun juuri kävin kaupassa niin tsekkasin isot sidukkatölkit ja kyllä niissä lukee 0,15€. Itsehän en sidukkaa juo, joten ajattelin että kaljankittaajia kusettavat.

Oli Hesarissa toinenkin epätäsmällisyys. Torstin, tmvsno, palstalla väittivät että ruumiinavauspöytäkirja lähetetään omaisille jos he etukäteen sen ilmoittavat haluavansa. Ihan lähimenneisyydestä voin kertoa, että sen saa vain jälkeenpäin erikseen pyytämällä. Eivät kirjaa etukäteispyyntöjä mihinkään, eivätkä lähettele muuten vaan. Selvisi kun olin pyytänyt etukäteen isäni yllättävän kuoleman takia sitä, ja kun ei alkanut kuulua soitin ja pyysin sen uudelleen. Toki sitten sain sen muutamassa päivässä.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli tosta edellisestä viestistä mieleen, että ihmettelen ihmisten ajatustenjuoksua.

Pyöräni tarikalla on kori, ja aina kun jätän pyöräni keskustaan pe- tai la-yöllä, koriin ilmestyy poissaoloaikanani tyhjiä juomatölkkejä. Kai humalaiset ihmiset sitten meinaa, että ne on parempi kerätä siihen kuin jättää kadulle tai heittää roskiin.

Toinen ihmettelyn aihe on se, että mua verrataan jatkuvasti johonkin tunnettuihin henkilöihin. Miksi? En tiedä. Viimeisin villitys on tämä Anna Abreu, olen kuulemma ihan samannäköinen.

Ihmeellisiä ihmettelyn aiheita. Tosin ei ne minua varsinaisesti häiritse, jos ne koriin kerääntyvät vaan on pantillisia tölkkejä, eikä mitään Viron tuonteja. Ja tohon toiseen ihmettelyyn vastaan nykyään, että teknisesti ottaen Anna sitten näyttää multa, koska mä sentään olin täällä maapallolla meistä kahdesta ensimmäisenä.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Porukka kun laittaa kuviaan näihin facebookkeihin ja kaiken maailman muihin galleroihin, niin monesti sitten näkee, kun joku kommentoi, että "kenen ottama?!", "kuka otti", "kiitokset meitsille, meikä otti".

Siis mitä helvettiä? Ketä kiinnostaa kuka sen kuvan on OTTANUT. Enemmän minua ainakin kiinnostaa ketä siinä kuvassa on. Tahi vaikka millanen keli siellä taustalla jyllää. Ihan mitä muuta vaan. Vaikka saatana taustalla naurais joku naurulokki. Siihenkin tulisi varmasti kiinnitettyä enemmän huomiota. Ihmettelenpä vaan. Melkein vitutusketjun tavaraa tämäkin.

Porukka on sekasin nykyään.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Teatterissa ja konserteissa taputetaan eläville taiteilijoille mutta että leffoissa...tai lentokoneen laskeutuessa. Pöljää.
Ei kai tätä lentokoneen laskeutuessa -taputusta enää niin paljoa käytetä? Tosin ei niin usein tule matkustettua, joten todistusaineistoa ei tarpeeksi ole. Tämä on kyllä yksi oudoimmista taputusaiheista. Eihän bussikuskeillekaan tietääkseni taputeta, kun he pysähtyvät onnistuneesti pysäkille.

Ihmettelen itse sitä, että mitä kaikkea tv:ssä voikaan näyttää. Katsoin juuri nauhalta karpon parhaat ja siinä oli materiaalia jostain 80-luvun lopun rattijuoppokolareista ja pelastushenkilökunta raijasi muodottomia ruumiita lakanan päällä sivummalle. Kyllä ihminen näköjään menee vähän minkälaiseen solmuun tahansa ja liikkuu notkeasti, kun 90 % luista on murtuneena. Täysin paskaksi menneet ihmiset oli jätetty pois kuvista, mutta suunnilleen koossa olevia kuvattiin surutta ja näytettiin tv:ssä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai tätä lentokoneen laskeutuessa -taputusta enää niin paljoa käytetä? Tosin ei niin usein tule matkustettua, joten todistusaineistoa ei tarpeeksi ole. Tämä on kyllä yksi oudoimmista taputusaiheista.
Muutamana viime vuotena en ole enää törmännyt tähän urpoiluun, mutta vielä kymmenisen vuotta sitten oli aika yleistä. Sehän siinä oli aikoinaan kaikkein ihmeellisintä, että taputus alkoi heti, kun kone oli tömähtänyt kiitoradan pintaan. Siinä vaiheessa koneella on kuitenkin vielä vauhtia ties montako sataa kilometriä tunnissa, joten "vaara" ei ole vielä ohi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Muutamana viime vuotena en ole enää törmännyt tähän urpoiluun, mutta vielä kymmenisen vuotta sitten oli aika yleistä. Sehän siinä oli aikoinaan kaikkein ihmeellisintä, että taputus alkoi heti, kun kone oli tömähtänyt kiitoradan pintaan.

Minä olen tuota taputusta havainnut viimeksi vajaa kuukausi takaperin koneen juuri laskeuduttua Riikan lentokentälle. Siis heti kiitoratakosketuksen jälkeen. Ja itsekin kummastelen sitä!
 

Puster

Jäsen
Minä olen tuota taputusta havainnut viimeksi vajaa kuukausi takaperin koneen juuri laskeuduttua Riikan lentokentälle. Siis heti kiitoratakosketuksen jälkeen.
Viimeksi tätä ihmettelin vajaa viikko sitten. Tapahtumapaikkana Lontoon Stansted ja samoin silloinkin heti ensimmäisen pompun jälkeen. Aloittajina ryhmä keski-ikäisiä suomalaisnaisia ja heidän jälkeensä puoli konetta taputti lentäjien suoritukselle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Viimeksi tätä ihmettelin vajaa viikko sitten. Tapahtumapaikkana Lontoon Stansted ja samoin silloinkin heti ensimmäisen pompun jälkeen. Aloittajina ryhmä keski-ikäisiä suomalaisnaisia ja heidän jälkeensä puoli konetta taputti lentäjien suoritukselle.
Olisi kyllä aika veikeää jos lentäjä vetäisisi encoret. Takaisin ilmaan, pari kierrosta vielä ja takaisin maahan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Porukka kun laittaa kuviaan näihin facebookkeihin ja kaiken maailman muihin galleroihin, niin monesti sitten näkee, kun joku kommentoi, että "kenen ottama?!", "kuka otti", "kiitokset meitsille, meikä otti"

Niin, varsinkin, jos kuva on vain sellainen sekalainen räpsy, mitä löytyy illan jälkeen muistikortilta 100 kappaletta. Se on eri asia, jos kuva on oikeasti hieno ja sen eteen on nähty vaivaa, niin silloin voisi jo kuvaajankin ilmoittaa. Esim. jos kuva on otettu studiossa.
 
Ei kai tätä lentokoneen laskeutuessa -taputusta enää niin paljoa käytetä? Tosin ei niin usein tule matkustettua, joten todistusaineistoa ei tarpeeksi ole. Tämä on kyllä yksi oudoimmista taputusaiheista. Eihän bussikuskeillekaan tietääkseni taputeta, kun he pysähtyvät onnistuneesti pysäkille.

Kyllä minä olen taputukset saanut töissä. :D
Tosin ei ollut kyse mistään normi pysäkille ajosta, vaan pikkaisen hankallamasta paikasta. Kai ne tilausajokyytiläiset oli sitten niin hyvillään kun se just kortin saanut kuski (eli minä jokunen vuosi sitten) sai sen ajokin käännettyä ympäri siinä hemmetin ahtaassa tilassa. Ja vielä firman pisin auto oli kyseessä, ei montaa hesaria olisi väliin mahtunut. Ja muistaakseni joskus muulloinkin on aplodeja tainnut tulla. Jos on johonkin hetkeksi jääty jumiin (talvella) ja sitten kun siitä päästäänkin pois. Itseä nuo lähinnä hymyilyttävät, nuo taputukset siis. Mutta tietää että porukka kyydissä ainakin on eläytynyt siihen tilanteeseen myös.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Aloittajina ryhmä keski-ikäisiä suomalaisnaisia ja heidän jälkeensä puoli konetta taputti lentäjien suoritukselle.

Tämän jälkeen puoli koneellista vaipui häpestä edessä olevan istuimen alle.
Ihmeellistä, mutta totta. Tein pakettimatkan Rodokselle tuossa viikko takaperin. Kumpaankaan suuntaan jengi ei taputtanut onnistuneelle laskulle, vaikka oltiin sentään Finnairin lomalennolla.
Mutta täysin samaa mieltä. On junttiuden perikuva taputtaa, kun kone saadaankin onnistuneesti oikeaan paikkaan. Mielestäni se on lähinnä lentäjien taitoja aliarvioivaa touhua.
Oikeasti tulin ihmettelemään omaa tyhmyyttäni, joka jatkuu ja jatkuu.
Tällä hetkellä tili on suht tyhjillään, kun olen hyvää hyvyyttäni lainannut ihmisille rahaa. Eipä muuten taaskaan ole kuulunut ukoista, kun pitäisi takaisin maksaa. Suurin osa on velkaa 20-50 euroa, mutta löytyy sieltä huipulta lippua heiluttamasta kaveri, joka on hulppeat 500 euroa pystyssä. Tämä viimeinen kaveri pitää kyllä yhteyttä, mutta kun koskaan ei ole yhtään ylimääräistä rahaa, niin en kehtaa nyhtää vähistä. Mies on armeijan harmaissa tällä hetkellä.
Tyhmästä päästä saa tyhjän lompakon.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suurin osa on velkaa 20-50 euroa, mutta löytyy sieltä huipulta lippua heiluttamasta kaveri, joka on hulppeat 500 euroa pystyssä.

Myytkö velkasi 250 eurolla...? Laita yyveellä lista vipeistä ja velallisista niin pistän 250 euroa sulle välittömästi tilille.

Näin toimitaan monessa maassa muttei vielä meillä. Lisäksi velkojen ostaja "perii" koron velallisilta, joka ei ole todellakaan sidottuna päivän Heliboriin. Ei kuulosta hassummalta toiminnalta:)
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Myytkö velkasi 250 eurolla...? Laita yyveellä lista vipeistä ja velallisista niin pistän 250 euroa sulle välittömästi tilille.

Näin toimitaan monessa maassa muttei vielä meillä. Lisäksi velkojen ostaja "perii" koron velallisilta, joka ei ole todellakaan sidottuna päivän Heliboriin. Ei kuulosta hassummalta toiminnalta:)

Heh, ei nyt ihan niin paha tilanne vielä ole, että pitäisi myydä velkoja eteenpäin velkojille.
Kyllä Suomessakin taidetaan tietyissä piireissä käyttää muita perintä"toimistoja" kuin Lindorff tai Intrum Justitia ja eri ehdoilla.
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heh, itselläni hieman vastaava tilanne kuin Brunolla. Tällä hetkellä rahatilanne on aika huono ja huomenna pitäisi lähteä Helsinkiin katsomaan Green Dayta. Noh, yksi kaveri on muutaman kympin velkaa ja viime viikolle sovittiin, että kyseinen jantteri makselee nuo velat pois. Tässä nyt oon viisi päivää koittanu soittaa kyseiselle kaverille ja viestejäkin olen pari pistänyt, eikä jätkästä kuulu mitään. Vois nyt edes siihen puhelimeen vastata..
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tässä nyt oon viisi päivää koittanu soittaa kyseiselle kaverille ja viestejäkin olen pari pistänyt, eikä jätkästä kuulu mitään. Vois nyt edes siihen puhelimeen vastata..

Tuo on kaikkein rennointa, ei vastaa puhelimeen. Eipä ne velat sieltä mihinkään häviä. Suoraselkäisintä olisi myöntää, ettei nyt ole varaa maksaa ja pahoitella tilannetta.
Tuossa tulee kaikille vittumainen fiilis eikä varmasti tule lainattua kaverille enää sentin hyrrää.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Myytkö velkasi 250 eurolla...? Laita yyveellä lista vipeistä ja velallisista niin pistän 250 euroa sulle välittömästi tilille.

Näin toimitaan monessa maassa muttei vielä meillä. Lisäksi velkojen ostaja "perii" koron velallisilta, joka ei ole todellakaan sidottuna päivän Heliboriin. Ei kuulosta hassummalta toiminnalta:)
Ja ei kun murtaen suomea puhuvat herrat kylään kahden vaihtoehdon kanssa. Ne vaihtoehdot ovat vasen polvilumpio ja oikea polvilumpio.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Ja ei kun murtaen suomea puhuvat herrat kylään kahden vaihtoehdon kanssa. Ne vaihtoehdot ovat vasen polvilumpio ja oikea polvilumpio.

Varsin hämmentävää, varsinkin jos heidän suomensa on vähän heikoilla kantimilla. Siinähän helposti menee sekaisin, että tarkoittavatko herrat murtaen käsiteltävää vai sitä uuden velan varalle säilytettävää polvea. Kumpiko siinä nimetään?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ja ei kun murtaen suomea puhuvat herrat kylään kahden vaihtoehdon kanssa. Ne vaihtoehdot ovat vasen polvilumpio ja oikea polvilumpio.

Onneksi kyseessä ovat niin "pienet" summat, että murtaen Suomea puhuvat kaverit todennäköisesti veisivät velkasummat poikineen ja seuraavaksi samat vesselit olisivat omana riesana.
Joten yritetään nyt ottaa rauhassa ja saada omia takaisin rauhanomaisin keinoin.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kovasti ihmetyttää, että ihmisiä ei ole ilmeisesti opetettu hidastamaan tasoristeysten kohdalla. Tänäänkin katselin ihmeissäni kun edelle vedellyt kuski ei viitsinyt yhtään himmata vaan paukuttel isuoraan yli. Toki kyseessä oli puomillinen risteys mutta eivätpä nuokaan kait aina toimi. Minulla tulee ainakin jostain selkärangasta himmailla vauhtia kun kiskojen yli mennään.

Noh, jokainen tavallaan
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Toki kyseessä oli puomillinen risteys mutta eivätpä nuokaan kait aina toimi. Minulla tulee ainakin jostain selkärangasta himmailla vauhtia kun kiskojen yli mennään.

Minä ainakin luotan 100% siihen, että ne puomit toimivat oikein. Katsotko valo-ohjatussa liittymässä vihreästä valosta huolimatta joka suuntaan siltä varalta, että eri suunnasta tuleva ei valoja noudatakaan? Koskaan ei ole kohdalle osunut, mutta onhan noita ambulansseja* sun muita, jotka saattavat punaisista tulla eteen.

*Noita-ambulanssi ja sata muuta syytä lopettaa työt tältä päivältä ja lähteä kotiin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onneksi kyseessä ovat niin "pienet" summat, että murtaen Suomea puhuvat kaverit todennäköisesti veisivät velkasummat poikineen ja seuraavaksi samat vesselit olisivat omana riesana.

Ei kun nyt on kyseessä ihan kotimainen kaveri...meikäläinen. Miksi tähän pitää sotkea joitain surkeita ulkomaaneläviä?

Näemmä businekselle olisi tarvetta kun lukee näitä viestejä. Oletetaan, että velka on 100 euroa. Ostan sen suoraa vaikkapa 50 eurolla ja paiskaan korot päälle. Surkea "uhri" maksaa mulle suoraa tuon 100 euroa koska en ole sen kaveri ja osaan kovistella. Tunnin duunilla rikastun satasella ja kukaan ei ole velkaa enää kellekään...kaikilla on vieläpä hyvä mieli koska sormia ei katkottu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kovasti ihmetyttää, että ihmisiä ei ole ilmeisesti opetettu hidastamaan tasoristeysten kohdalla.
Pakko myöntää, etten itsekään puomillisissa tasoristeyksissä hiljentele. Nopeusrajoitus on tällaisissa paikoissa usein sellainen, että kolahduksen kannalta ei ole tarvetta hiljentää, tai siis mitä nopeampi tie, sitä paremmin kiskot on upotettu tiehen. Ja puomeihin luotan kyllä. Hidastatko oikeasti vaikka nopeusrajoitus olisi 80km/h, tai vaikka Turun keskustan Ratapihankatua vastaavassa paikassa? http://maps.google.fi/maps?f=q&sour...d=ES1v6pgahBsUOqPcOkWtrA&cbp=12,221.69,,0,5.5

Jokunen vuosi sitten ajoin puomillisen tasoristeyksen läpi, jossa oli liikennevalot pussitettu ja alla kilpi "Puomit ja valo-ohjaus pois käytöstä" tjsp. Kilpi oli ihan normaalin lisäkilven kokoinen, eli sitä ei voinut kovin kaukaa havaita. Tuli sellainen lievä mitvit-fiilis. Ehkä osuvampi teksti olisi voinut olla "ei risteävää junaliikennettä" tai jotain. Tiesin, että kyseinen rata on vain sokerijuurikastehdasta varten, mutta silti.

Sekin tähän vähän liittyen ihmetyttää, että mitä ajattelevat ne ihmiset, jotka jarruttavat - joskus voimakkaastikin - hidastetöyssyssä? Töyssyn vaikutus vain voimistuu ja auto tykkää kyttyrää.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ei kun nyt on kyseessä ihan kotimainen kaveri...meikäläinen. Miksi tähän pitää sotkea joitain surkeita ulkomaaneläviä?

Lainasin Eviliä. Toisaalta, myönnän sotkeneeni ulkomaanelävät mukaan puhuttaessa "murtaen suomea puhuvista" kavereista. Totta kai kyseessä voi olla myös suomalainen, joka puhuu suomea murteella.

Näemmä businekselle olisi tarvetta kun lukee näitä viestejä. Oletetaan, että velka on 100 euroa. Ostan sen suoraa vaikkapa 50 eurolla ja paiskaan korot päälle. Surkea "uhri" maksaa mulle suoraa tuon 100 euroa koska en ole sen kaveri ja osaan kovistella. Tunnin duunilla rikastun satasella ja kukaan ei ole velkaa enää kellekään...kaikilla on vieläpä hyvä mieli koska sormia ei katkottu.

Businekselle näyttäisi olevan tarvetta. Muita samanlaisia vuodatuksia löytyy useita tästä ja vitutusketjusta.
Ongelmaksi saattaisi ainakin mun tapauksessa muodostua se, ettei näillä herroilla ole mistä lainata, jos myisin velkani vaikka sulle ja lähtisit hakemaan saataviasi.
Esimerkkinä erään kaverin mutsi, joka kysyi miksei kaveri pyytänyt minulta sataa (100) euroa siitä, kun jumitin hänen luonaan pe-ma välisen ajan.
Johan se nyt olisi nyt saatana, jos kaverille lyötäisiin lasku kouraan kolmesta yöstä. En edes syönyt äijän piikkiin.
"Se tekis sitten 100 euroa, 33 euroa per yötä plus euron palvelumaksu."
Ehdotin kaverin mutsille suksien hankkimista ja toivotin hauskaa matkaa, kaverin välityksellä toki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös