Ihmettelyketju

  • 6 428 770
  • 38 901

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään oli kaupassa Securitaksen vartija kassalla työskentelemässä. Kuulemma Securitaksen uuteen palveluun kuuluu, että vartijat avustaa kassalla kun myyjillä on kiire muualla.

Mitä vittua :D mitä hyötyä on vartijasta joka tekee kassalla töitä?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tänään oli kaupassa Securitaksen vartija kassalla työskentelemässä. Kuulemma Securitaksen uuteen palveluun kuuluu, että vartijat avustaa kassalla kun myyjillä on kiire muualla.

Mitä vittua :D mitä hyötyä on vartijasta joka tekee kassalla töitä?
Kävit vissiin Tikkulan Apsilla. Siellä olen moiseen itsekin törmännyt.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen

Yksi typerimmistä jutuista, mitä hetkeen tullut luettua. Mitä vittua minä oikeasti juuri luin?
Tuohan on ihan yleistä muuallakin elämän alueilla. Minä esim olen palkannut Jatkoajan keskustelupalstalle eräitä henkilöitä kirjoittamaan minun nimissäni fiksuja viestejä. Itse olen kirjoittanut palstaurallani vain neljä viestiä tänne. Kaksi Kalsarikänniketjuun ("RÖYH" ja toisessa oli pelkkä YouTube-linkki) sekä MM-kisojen otteluseurantaketjuun "JEEEEEEEE" sekä "HOMO!".

T. Palstalegendan toimitus
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Herralahden S-Market.

En oo moiseen hullutukseen aiemmin törmännyt.
Aiemminhan he ovat ainakin täällä Prismassa kantaneet ostoskoreja työn lomassa kassoilta takaisin sisäänkäynnille. Onhan tuo vähän sama kun Postin työntekijät ajelivat nurmikoita.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Herralahden S-Market.

En oo moiseen hullutukseen aiemmin törmännyt.
Pääkaupunkiseudulla ja Turussa olen törmännyt tuohon useastikin Alepoissa ja K-kaupoissa. Kai se on parempi kuin istua jossain kopissa ryystämässä kahvia suurin osa päivästä?
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aiemminhan he ovat ainakin täällä Prismassa kantaneet ostoskoreja työn lomassa kassoilta takaisin sisäänkäynnille. Onhan tuo vähän sama kun Postin työntekijät ajelivat nurmikoita.

Joo, nuo ostoskoreja roudaavat ovat ihan tuttuja näkyjä.

Pääkaupunkiseudulla ja Turussa olen törmännyt tuohon useastikin Alepoissa ja K-kaupoissa. Kai se on parempi kuin istua jossain kopissa ryystämässä kahvia suurin osa päivästä?

Onko se enää vartiointia tuossa tilanteessa? Kuinka paljon vartijasta on hyötyä kun katse ei seuraa vartioitavia vaan pakko seurata kasssatoimintoja.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai sen vartijan tarvitse suolapatsaana seistä tai hulluna vartioida, jos pienessä marketissa ei ole ehkä kuin kaksi asiakasta ja nekin ovat molemmat kassajonossa.

Olin muuten kerran myös tuolla Herralahden S-marketissa, jolloin vartija oli kassalla työssä. Viimeistä aukiolotuntia vietettiin. Mies oli ripeä ja hyvä asiakaspalvelija. Yleensä on ollut normaalisti myyjä kassalla. En ole tainnut vartijaa tuolla muuten edes huomata. Onkohan ollut piilossa vaanimassa varkaita.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Joo, nuo ostoskoreja roudaavat ovat ihan tuttuja näkyjä.



Onko se enää vartiointia tuossa tilanteessa? Kuinka paljon vartijasta on hyötyä kun katse ei seuraa vartioitavia vaan pakko seurata kasssatoimintoja.

Eiköhän vartijan läsnäolo ole se vartioinnin juttu, eli ennaltaehkäisevä vaikutus. Ei se, että jatkuvasti tarkkailee jokaista asiakasta silmä kovana ja on hyökkäysasennossa valmiina toimimaan. Sama kai keräileekö koreja vai onko välillä kassalla tms. Ammattilaisia se ei hetkauta, mutta amatööri saattaa vartijan läsnäollessa jättää ne juoksukaljat ottamatta. Mielestäni Prismassa on vartijat keräilleet ostoskoreja jo vuosia. Liekö aikoinaan lähtenyt ihan vartijoiden omasta halusta touhuta jotain pientä, jotta aika kuluisi nopeammin mitä pelkästään paikallaan seisoskellen.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni kaupoissa pitäisi jokaisen käytävän katolla olla sellainen Lentävä linnoitus -lentokoneiden pohjista tuttu konekivääri-puolipallo, joiden sisällä Securitas-haalariset tennispallokainalot jatkuvasti vahtaisivat kaupan asiakkaita, varmistin poissa ja sormet jo alustavasti liipaisinta puristusliikkeellä vetämässä. Heti jos näyttääkin siltä, että joku on ottamassa hyllystä jotain epäilyttävän näköisesti, tuli on vapaa.

Ja tietysti kaupan ovien ulkopuolella pitää olla vielä lisää konekivääripuolipalloja, vaikkapa sadekatoksesta tai tuulikaapin katosta roikkuen, mahdollisia juoksukaljavätyksiä sun muita varkaita ja murhamiehiä varten. Näitä puolipallokonekiväärejä pitää olla yhtä monta kuin on kassojakin, jotta jokainen konekiväärimies voi herkeämättä vahtia yhtä kassaa, eikä huomio herpaannu jos jollain kassalla onkin samanaikaisesti kaksikin epäilyttävästi juoksijalta näyttävää etenijää.

Securitaksen paikka ei todellakaan ole siellä kassakoneen takana tai jotain kärryjä tai koreja työntelemässä. Securitaksen paikka on valvoa, ja tarvittaessa käyttää suurinta mahdollista voimaa.
 

Liitteet

  • ballturret.JPG
    ballturret.JPG
    61,6 KB · kertaa luettu: 85

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään oli kaupassa Securitaksen vartija kassalla työskentelemässä. Kuulemma Securitaksen uuteen palveluun kuuluu, että vartijat avustaa kassalla kun myyjillä on kiire muualla.

Mitä vittua :D mitä hyötyä on vartijasta joka tekee kassalla töitä?

Oletko aivan varma että kyseessä oli nimenomaan Securitaksen vartija? S-ryhmällähän on oma vartiointiliike Reila, jossa ihan pohjaideana on, että heidän työntekijöillään on sekä vartijakortti että myyjän osaamiset. Ainakin omassa lähi-Alepassa on jo ties kuinka kauan ollut viikonloppuiltaisin Reilan vartija ihan normaalissa myyjän tehtävissä.

Eiköhän vartijan läsnäolo ole se vartioinnin juttu, eli ennaltaehkäisevä vaikutus. Ei se, että jatkuvasti tarkkailee jokaista asiakasta silmä kovana ja on hyökkäysasennossa valmiina toimimaan. Sama kai keräileekö koreja vai onko välillä kassalla tms. Ammattilaisia se ei hetkauta, mutta amatööri saattaa vartijan läsnäollessa jättää ne juoksukaljat ottamatta. Mielestäni Prismassa on vartijat keräilleet ostoskoreja jo vuosia. Liekö aikoinaan lähtenyt ihan vartijoiden omasta halusta touhuta jotain pientä, jotta aika kuluisi nopeammin mitä pelkästään paikallaan seisoskellen.

En nyt jaksa lainata ihan jokaista aiheeseen liittyvää viestiä, sillä LiiAaa tiivisti asian tässä varsin hyvin. Mikäli mielikuvasi on, että kaikki vartijat (myös ne ruokakaupoissa olevat) ovat jotain hormoniheikkejä jotka vain odottavat tilaisuutta lähteä painimaan, niin... no sanotaan vaikka näin, että älä naura niille ihmisille, jotka ovat Peltonen & Ben-Amor -keissin jälkeen pitäneet jääkiekkoa pelkkänä väkivaltana. Aika suuri osa nykyajan vartijoista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka esim. häiritsevästi käyttäytyvän henkilön havaitessaan toivovat hiljaa mielessään, että tämä häirikkö lopettaisi itse perseilyn tai poistuisi paikalta, sekä myös ihan mielellään auttavat talon henkilökuntaa, ettei oma homma menisi pelkäksi seisoskeluksi tai jossain kopissa istumiseksi.

Kerrottakoon muuten vielä sen verran, että aika monissa paikoissa on vartija ja/tai järjestyksenvalvoja paikalla pelkästään lain määräämänä. Tällöin on mahdollista, että joku yrityksen työntekijöistä on suorittanut jommankumman kortin ja jatkaa entisiä työtehtäviään vain erilaisissa työvaatteissa. Tämä on melko yleistä varsinkin infossa työskentelevien, ns. aulavaksien suhteen.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko aivan varma että kyseessä oli nimenomaan Securitaksen vartija? S-ryhmällähän on oma vartiointiliike Reila, jossa ihan pohjaideana on, että heidän työntekijöillään on sekä vartijakortti että myyjän osaamiset. Ainakin omassa lähi-Alepassa on jo ties kuinka kauan ollut viikonloppuiltaisin Reilan vartija ihan normaalissa myyjän tehtävissä.



En nyt jaksa lainata ihan jokaista aiheeseen liittyvää viestiä, sillä LiiAaa tiivisti asian tässä varsin hyvin. Mikäli mielikuvasi on, että kaikki vartijat (myös ne ruokakaupoissa olevat) ovat jotain hormoniheikkejä jotka vain odottavat tilaisuutta lähteä painimaan, niin... no sanotaan vaikka näin, että älä naura niille ihmisille, jotka ovat Peltonen & Ben-Amor -keissin jälkeen pitäneet jääkiekkoa pelkkänä väkivaltana. Aika suuri osa nykyajan vartijoista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka esim. häiritsevästi käyttäytyvän henkilön havaitessaan toivovat hiljaa mielessään, että tämä häirikkö lopettaisi itse perseilyn tai poistuisi paikalta, sekä myös ihan mielellään auttavat talon henkilökuntaa, ettei oma homma menisi pelkäksi seisoskeluksi tai jossain kopissa istumiseksi.

Kerrottakoon muuten vielä sen verran, että aika monissa paikoissa on vartija ja/tai järjestyksenvalvoja paikalla pelkästään lain määräämänä. Tällöin on mahdollista, että joku yrityksen työntekijöistä on suorittanut jommankumman kortin ja jatkaa entisiä työtehtäviään vain erilaisissa työvaatteissa. Tämä on melko yleistä varsinkin infossa työskentelevien, ns. aulavaksien suhteen.

100% varma, että oli Securitaksen kun oli firman paita ja kertoi tuon olevan osa Securitaksen uutta palvelua.

En omaa tuollaista mainitsemaasi mielikuvaa, löytyy omasta taskusta myös vartijan paperit.

Kumman alan tessillä tuosta nostaa kovempaa liksaa? Myyjänä vai vartijana?

Uusi palvelu ja mulle ainakin tuli sellainen olo, että vartija kassavirkailijana olisi voinut yhtä hyvin istua kaupan verkkarit päällä. Ei se siitä jakkaralta vartiointia kykene tekemään.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
100% varma, että oli Securitaksen kun oli firman paita ja kertoi tuon olevan osa Securitaksen uutta palvelua.

En omaa tuollaista mainitsemaasi mielikuvaa, löytyy omasta taskusta myös vartijan paperit.

Kumman alan tessillä tuosta nostaa kovempaa liksaa? Myyjänä vai vartijana?

Uusi palvelu ja mulle ainakin tuli sellainen olo, että vartija kassavirkailijana olisi voinut yhtä hyvin istua kaupan verkkarit päällä. Ei se siitä jakkaralta vartiointia kykene tekemään.

Ok, kysyin ihan mielenkiinnosta, sillä en ole nähnyt Reilan "myyjävartijoita" muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

En viitannut tuolla mielikuvalla juuri teikäläiseen vaan ihan yleisesti. Sen verran voisin lisätä siihen, että jokainen uutisiin päätynyt vartijoiden (vieläpä itse kuvaama) hakkauskeissi tekee alalle lähes samanlaista hallaa mitä tuo mainittu Peltonen & Ben-Amor jääkiekolle.

Myyjien liksoista en osaa sanoa, mutta olettaisin että kutakuinkin samalla tasolla vartijoiden kanssa. Eli peruspalkka ei kummoinen, mutta ilta-, yö- ja viikonloppulisät tekevät tilin.

Viimeiseen kohtaan, riippuu hyvin paljon kaupan koosta ja pohjaratkaisusta. Ainakin tuossa lähi-Alepassa kassa on aivan sisään-/uloskäynnin vieressä ja siitä on muutenkin varsin hyvä näkymä suurimpaan osaan kaupasta. Toki olennaista on myös se, että tuossa Reilan toiminnassa ideana on varmasti myös säästöt, eli ei tarvitse maksaa palkkaa sekä myyjälle että vartijalle. En siis lähtökohtaisesti pidä sitä mitenkään erinomaisena ideana.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ok, kysyin ihan mielenkiinnosta, sillä en ole nähnyt Reilan "myyjävartijoita" muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

En viitannut tuolla mielikuvalla juuri teikäläiseen vaan ihan yleisesti. Sen verran voisin lisätä siihen, että jokainen uutisiin päätynyt vartijoiden (vieläpä itse kuvaama) hakkauskeissi tekee alalle lähes samanlaista hallaa mitä tuo mainittu Peltonen & Ben-Amor jääkiekolle.

Myyjien liksoista en osaa sanoa, mutta olettaisin että kutakuinkin samalla tasolla vartijoiden kanssa. Eli peruspalkka ei kummoinen, mutta ilta-, yö- ja viikonloppulisät tekevät tilin.

Viimeiseen kohtaan, riippuu hyvin paljon kaupan koosta ja pohjaratkaisusta. Ainakin tuossa lähi-Alepassa kassa on aivan sisään-/uloskäynnin vieressä ja siitä on muutenkin varsin hyvä näkymä suurimpaan osaan kaupasta. Toki olennaista on myös se, että tuossa Reilan toiminnassa ideana on varmasti myös säästöt, eli ei tarvitse maksaa palkkaa sekä myyjälle että vartijalle. En siis lähtökohtaisesti pidä sitä mitenkään erinomaisena ideana.

Juu ilmeisesti on malli matkittu.

Tuohon kauppaan ei oikeen sovi kun sisäänkäynti kaupan sisälle on heti ovilla ja kassalta ei kunnolla edes näe sisään tulevia.

Kai näillä sitten saa säästöjä.

Samassa kaupassa jo kaksi kertaa kalatiskillä myyjä kieltäytynyt fileoimasta kalaa syystä että ei osaa... Ens kerralla siellä vetää varmaan jonkun vartiointiliikkeen äijä kalaa fileiksi :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JJT

Torogood

Jäsen
Eiköhän vartijan läsnäolo ole se vartioinnin juttu, eli ennaltaehkäisevä vaikutus. Ei se, että jatkuvasti tarkkailee jokaista asiakasta silmä kovana ja on hyökkäysasennossa valmiina toimimaan. Sama kai keräileekö koreja vai onko välillä kassalla tms. Ammattilaisia se ei hetkauta, mutta amatööri saattaa vartijan läsnäollessa jättää ne juoksukaljat ottamatta. Mielestäni Prismassa on vartijat keräilleet ostoskoreja jo vuosia. Liekö aikoinaan lähtenyt ihan vartijoiden omasta halusta touhuta jotain pientä, jotta aika kuluisi nopeammin mitä pelkästään paikallaan seisoskellen.


En ole asiasta täysin varma, mutta mielestäni kauppa säästää siinä hyvän määrän euroja mikäli vartija hoitaa muita ”oheishommia” oman työn lisäksi. Ovatko nämä ”oheishommat” vartijoiden mieleen, on keskustelu täysin erikseen, vastauksia tähän on varmasti laidasta laitaan. Olen kuullut alalla työskenteleviltä, että useissa kohteissa vartijalle on asetettu oman työn lomaan: hyllytystä, pullokoneen tyhjennystä, sekä korien- ja kärryjen järjestelyä. Näistä hommista kertoneet eivät toistaiseksi ole joutuneet vielä kassalla työskentelemään. Onkin hieman hupaisaa ajatella vartijan olevan rassaamassa pullokonetta ja samalla pitkäkyntinen työntää tavaraa marketissa taskuun. Loka tulee tietysti vartijan niskaan, olisihan se pitänyt nähdä sieltä pullohuoneesta, että juustopaketti sujahtaa jollakin taskuun. Ja joo, jos nyt satut näkemään ”paikallisen tutun” tulevan kauppaan, niin eihän sitä pullokonetta silloin tietenkään lähdetä tyhjentelemään.
Yritän kertoa, että nuo ”oheishommat” vievät siitä varsinaisesta vartioinnista paljon aikaa pois. Palkkaahan se vartija ei saa senttiäkään enempää, vaikka noita yllämainittuja hommia tekeekin.
 
Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
Pariisin paraolympialaisten avajaiset ovat menossa, mutta täältä ei löytynyt mitään seurantaketjua. En kyllä ole nähnyt kauheasti missään uutisointia aiheesta. Paraurheilu ei paljon otsikoissa paistattele.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Pariisin paraolympialaisten avajaiset ovat menossa, mutta täältä ei löytynyt mitään seurantaketjua. En kyllä ole nähnyt kauheasti missään uutisointia aiheesta. Paraurheilu ei paljon otsikoissa paistattele.
Kyseessähän ovat paralympialaiset. Tuo kirjoitusvirhe (olipa se tahaton tai ei) jo kielii siitä, että nämä kisat eivät ole aivan yhtä suositut esimerkiksi katsojamäärillä mitattuna kuin "normaalit" olympialaiset.

PS. eikös kuka tahansa pysty vaikkapa Muu urheilu -osioon laittamaan liveseurannan pystyyn?
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pariisin paraolympialaisten avajaiset ovat menossa, mutta täältä ei löytynyt mitään seurantaketjua. En kyllä ole nähnyt kauheasti missään uutisointia aiheesta. Paraurheilu ei paljon otsikoissa paistattele.
Toinen ihmetyksen aihe näissä avajaisissa on, että Paraurheilijat tulevat avajaismarssissa ihan omin jaloin/pyörätuolein, eikä mukavasti veneen kyydissä Seine-jokea pitkin kuin "terveet" urheilijat.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä ihmettä? Bussin ikkunasta katselen niin varmaan yli puolella porukasta on pitkähihainen paita päällä. Eikö joskus toukokuussa ole viimeksi tarvinnut. Hiki valuu t-paidassakin.
Kaiketi monet pukeutuvat staattisesti päivämäärän mukaan, ei niinkään lämpötilan. Syysmuotia jne. ylle kun kesäloma on ohi. Vähän samaan ilmiöönhän törmää myös keväisin, kun jossain huhtikuisessa +15 asteen auringonpaisteessa jengillä näkee suunnilleen vielä toppatakkeja.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
PATRIK LAINEEN MONTREAL
Kaiketi monet pukeutuvat staattisesti päivämäärän mukaan, ei niinkään lämpötilan. Syysmuotia jne. ylle kun kesäloma on ohi. Vähän samaan ilmiöönhän törmää myös keväisin, kun jossain huhtikuisessa +15 asteen auringonpaisteessa jengillä näkee suunnilleen vielä toppatakkeja.
Vastaavasti ihmettelen sitä, kun Suomen kesän tuntien edeltävänä päivänä on voinut olla vaikka 25 astetta lämpoä, mutta seuraavana onkin 12 astetta ja vesisadetta, niin porukka kulkee silti shortseissa ja t-paidassa. Itse pukeudun aina sään mukaan, enkä kalenterin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mitä ihmettä? Bussin ikkunasta katselen niin varmaan yli puolella porukasta on pitkähihainen paita päällä.
Meillä oli 8,5°C aamulla kun lähdin seitsemän jälkeen liikenteeseen. Kyllä siinä pitkää hihaa tarvitsi. Ja muutenkin täytyy olla kunnon helle ettei minulla ole pitkiä hihoja. Eli kukin tavallaan....

Hiki valuu t-paidassakin.
Voi johtua krapulasta tai alkoholista. Minua ainakin välillä alkoholin nauttiminen hikoilutti yllättävän paljon. Mutta eihän minun kokemukset ole mikään yleismaailmallinen totuus...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi johtua krapulasta tai alkoholista. Minua ainakin välillä alkoholin nauttiminen hikoilutti yllättävän paljon. Mutta eihän minun kokemukset ole mikään yleismaailmallinen totuus...
Joo välillä vaihdan kakskin kertaa yössä t-paitaa. Aamulla saattaa olla kolmas päällä. Tyynykin on välillä molemmalta puolelta ja molemmista reunoista märkänä. Ei mistään löydy kuivaa kohtaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastaavasti ihmettelen sitä, kun Suomen kesän tuntien edeltävänä päivänä on voinut olla vaikka 25 astetta lämpoä, mutta seuraavana onkin 12 astetta ja vesisadetta, niin porukka kulkee silti shortseissa ja t-paidassa. Itse pukeudun aina sään mukaan, enkä kalenterin.
Oon kirjoittanut tänne aikaisemminkin, että kerran odotin lokakuussai vai marraskuussa junaa Lahden juna-asemalla aikaisin aamulla ja pakkasta oli 6-7 astetta. Paikalla varmasti ainakin 100 henkeä, niin olin ainoa jolla oli pipo ja hanskat. Sitten joulukuussa tai "talvella" jos tulee 5-10 asteen plussakelit, niin valtaosa hikoilee talvivaatteissa.

Oma juttunsa ovat sitten nämä teinarit, jotka kulkevat pakkasellakin nilkat paljaana rikkinäisissä farkuissa, t-paidassa ja avonaisessa farkkutakissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös