Haha, hupaisia otuksia nämä Räkä-fanit. En tiedä onko vääristely tahallista vai muista syistä johtuvaa, mutta ei silti viitsi päästää tällaista propagandaa läpi.
2. Ymmärrän, että ihmiset kannattavat Kimiä nimenomaan hänen suomalaisuutensa vuoksi. Mitään muuta syytä kannattaa häntä ei mielestäni voi olla olemassakaan.
3. Ihmettelen kylläkin sitä, miksi suomalaisuus riittää niin monille ehdottomaksi perusteeksi kannattaa jotain yksilöurheilijaa.
Ja oma pointtini, joka meni näköjään ohi, oli siis se että esim. minä nimenomaan
en kannata Kimiä tai esim. sekasikiökansalaista Nicoa kansalaisuuksiensa vuoksi, vaan siksi että olen seurannut heidän uraansa siitä asti kun ajoivat mikroautoissa ja vuosien varrella on luonnollisesti ollut hienoa huomata kuinka se nuori mikroautoilija onkin hiljalleen edennyt aina ykkösiin asti.
Ihan sama asia koskee osaltani mm. Kovalaista ja joitain ulkomaalaisiakin kuskeja ketä on samalla tavalla tsiigaillut vuosien varrella, ja tästä syystä viittasin tähän "mystiseen" kiinalais-räkään joka ei mielestäsi kiinnostaisi ketään ja siihen, miksi sellainen kuski ei esim. itsessäni aiheuta kummempia reaktioita kun on saattanut hypätä ykkösiin ja omaan tietoisuuteeni täydestä tuntemattomuudesta ja olla sen vuoksi käytännössä yhdentekevä kaveri kunnes tekee jotain mulistavaa.
Siinä missä futiksen ja lätkän puolelta nuoret ulkomaalaiset lupaukset tulevat tutuiksi kun lajeja seuraa paljon laajemmin seura- ja maajoukkuetasoilla, moottoriurheilussa nämä muunmaalaiset lupaukset jäävät ihan sen maantieteellisen sijaintinsa vuoksi ainakin minulla välillä melko vähälle huomiolle, ellei sitten bongaa jostain julkaisusta jotain mielenkiintoisia juttuja kavereiden orastavasta urasta. Aika vähän kuitenkin tulee seurattua noita ihan pikkuformuloita nykyään tai ulkomaiden ja oikeastaan kotimaankaan mikroautoluokkia ja muita vastaavia tasoja.
Eli en iloitse Kimin menestyksestä sen suuremmin suomalaisuutensa vuoksi, vaan siksi että olen aikanaan lukenut ensimmäiset jutut Kimin lupaavasta urasta jo kymmenisen vuotta sitten ja siitä sitten aloittanut seuraamaan, mihin kundin rahkeet riittää ja ura vie.
Ja Kimi ei suoranaisesti minunkaan mielestäni ole hurmaavimpia persoonia ainakaan julisuuskuvaltaan, mutta en ole antanut sen häiritä toivoesani hänelle menestystä.
Se siitä. Nyt voisin ihmetellä täällä ääneen sitä, mitä on tehnyt mieli ihmetellä julkisesti koko syksyn. Eli miksi vitussa Italian maajoukkuehyökkääjä Cristiano Lucarelli siirtyi Livornosta täksi kaudeksi Shakhtar Donetskiin?
Tai no, kaikki varmaan tajuaa siirron syyksi maallisen mammonan houkutuksen eikä välttämättä niinkään miehen suuren kaipuun päästä muuttamaan Ukrainan vetoavaan kulttuuriin, mutta kaveri joka iski Serie A:ssa viimeisen kolmen kauden aikana 24, 19 ja 20 ts. 63 maalia 105 ottelussa, olisi luullut saavan ihan kohtuullisen sopimuksen esim. jostain Valioliigan Manchester Citystä tai vaikka Ligue 1:n Monacosta tai ihan vaikka sitten sieltä kotoisesta Serie A:sta.
Ilmeisesti ukrainalaiset ovat laittaneet melkoisen nipun pätäkkää pöytään saadakseen 32-vuotiaan maajoukkuemiehen riveihinsä, mutta vaikea nähdä etteikö sitä olisi tullut riittävästi hieman houkuttelevammankin kuuloisista seuravaihtoehdoista.
EDIT:
Noniin, joku muukin sentään ihmettelee samaa asiaa. Itseäni myöskin on pitkään ihmetyttänyt ja suoraan sanottuna vituttanut kun joku suomalainen yksilöurheilija voittaa jotkut kisat niin joka paikassa huudetaan "SUOMI VOITTI!".
Ja tuo ihmetyttää kyllä minuakin.
Samalla tavalla kuin se, että selostajien mukaan
"me olemme tehneet sen" ja
"kiitos tästä kuuluu taustajoukkojen lisäksi koko kansalle", oli sitten kyseessä Pitkämäen keihäskulta tai Kimin F1-mestaruus. Ei jumalauta riitä itselläni pokka keräämään grammaakaan kunniaa esim. Teron tai Kimin hiellä ja kyyneleillä saavuttamista maailmanmestaruuksista, ei vaikka kuinka pinnistelisin. Aikamoinen epeli joutuu mielestäni olemaan, kun tuosta vaan itseään kiittelee ja ottaa kunniaa jonkun täysin vieraan yksilöurheilijan menestyksestä.
Bubi Walleniuskin suorastaan tuputti Tero Pitkämäelle sen "ja kiitoksethan menevät koko Suomen kansalle, eikö vaan"-vammailun, kun Tero kisan jälkeen kiitteli YLE:n lähetyksessä vanhempiaan, valmentajiaan ja tyttöystäväänsä. Esim. minä siellä sairaalavuoteella kisaa katsellessani en kyllä tuntenut, että Tero olisi minkäänlaisessa kiitollisuudenvelassa juuri minulle tai aika monelle muullekaan suomalaiselle.