Ihmettelyketju

• 6 480 575
  • 39 075

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyään? Viimeks yskään oon kyllä tuota pyytänyt ja saanut. Jos jaksan niin tarkistan ajankohdan, ihan hetkeen ei ole yskätautia ollut.

Edit:
Määräyspäivä 20.3.2018 näköjään viimeks on tuota määrätty.
Kuultu lääkärikaverilta. En tiedä enempää.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kyllä ainakin amfetamiinia sai vielä 70-luvulla apteekista. Siihen aikaan se oli yleinen laihdutuslääke.
Myös morfiinia sai pitkään eri tuotenimillä, toki vain osana lääkettä.
Ne 1900-luvun kiellot koski sitä itseänsä, eli puhdasta morfiinia, kokaiinia jne ei enää saanut tiskin yli ao. nimellä. Monessa lääkkeissä olivat kyllä ainesosana pitkään.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mä en vieläkään ymmärrä, hain mutsin käytännössä lapsuudenkotiini. Sama talo, mitä nyt vähän pienempään vaihtaneet. Jäin siis yöksi, mutsi kun ei kaihileikkauksen jälkeen näe selvästi. Nyt pitäis nukkua. Ei onnistu. Täällä on ihan eri äänet kun himassa, siellä kun ei kuule mitään mistään. Sama juttu landella, sielläkin on kaikenlaista outoa, lintuja jne koko yön. Tiedän, tää menee yhdessä yössä ohi, mut nyt se ei helpota. Aamulla pitäis olla skarppi.

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Tuli eilen sivusilmällä katseltua 112 Hätäkeskus- ohjelmaa, jossa vanhempi herra soitti hätänumeroon kun oli ajanut ojaan ajaneen auton ohi, ja halusi siitä kertoa hätäkeskukseen. Noh hätäkeskus sitten tiedusteli että näkyikö siellä jotain ihmisiä, niin tämä herra ei oikein tiennyt kun oli ajanut vaan ohi. No sitten hätäkeskus kysyi että voisiko tämä herra ystävällisesti kääntyä sen verran takaisin, että kävisi katsomassa jotta saataisiin oikeanlainen apu paikalle. Vastaus oli että : " No en mä kyllä oikein enää viitti, kun pitäis päästä kotiin nukkumaan " tms. Mitä helvettiä nyt taas. En mä nyt jaksa kääntyä, et kuolkaa vaan sinne, kunhan mä pääsen kotiin nukkumaan. Varmaan menee samaan kastiin kun nämä jotka vaan kuvailee onnettomuuspaikalla. Toivottavasti kyseinen tyyppi koko edes pienen kolauksen, jos tuota telkkarista katsoi.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

teppana

Jäsen
Tuli eilen sivusilmällä katseltua 112 Hätäkeskus- ohjelmaa, jossa vanhempi herra soitti hätänumeroon kun oli ajanut ojaan ajaneen auton ohi, ja halusi siitä kertoa hätäkeskukseen. Noh hätäkeskus sitten tiedusteli että näkyikö siellä jotain ihmisiä, niin tämä herra ei oikein tiennyt kun oli ajanut vaan ohi. No sitten hätäkeskus kysyi että voisiko tämä herra ystävällisesti kääntyä sen verran takaisin, että kävisi katsomassa jotta saataisiin oikeanlainen apu paikalle. Vastaus oli että : " No en mä kyllä oikein enää viitti, kun pitäis päästä kotiin nukkumaan " tms. Mitä helvettiä nyt taas. En mä nyt jaksa kääntyä, et kuolkaa vaan sinne, kunhan mä pääsen kotiin nukkumaan. Varmaan menee samaan kastiin kun nämä jotka vaan kuvailee onnettomuuspaikalla. Toivottavasti kyseinen tyyppi koko edes pienen kolauksen, jos tuota telkkarista katsoi.

Eikös tuosta vois periaatteessa tulla syyte? Täysin moraalitonta touhua kyllä joka tapauksessa.

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat

Yksiin potilaspapereihin lääkäri oli kuitannut "ohokulkija oli hälyttänyt ambulanssin". Tämän jälkeen olen nimittänyt näitä hätäkeskukseen soittajia, jotka eivät vaivaudu tarkistamaan asian todellista tilaa vaan jatkavat matkaa, ohokulkijoiksi.

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Lueskelen usein öisin kummitusjuttuja, ja joskus kun olen miettinyt mitä jos sellaista sattuisi omalle kohdalle, olen saanut voimakkaita koko kehon läpi meneviä kylmiä väreitä ja silmäni ovat kostuneet. Ihmettelen että se on aika voimakas reaktio tuollaisesta. No, ei se nyt niin ihmeellistä ole, eikä se ollut tämän viestin pointti, vaan siitä tuli mieleen paljon kummallisempi juttu.

Kun olin päiväkoti/ala-asteikäinen lapsi, aina kun päiväkodissa/koulussa laulettiin virsiä tai muita hengellisiä lauluja, silmäni kostuivat ja jouduin oikeasti pidättelemään itkua, vaikken ollut mitenkään tietoisesti harmistunut. Silloin ajattelin että asialla oli jotain tekemistä sen kanssa, että minua ei ollut kastettu. Luulin että jotenkin alitajuntaisesti tiesin että olen menossa helvettiin koska olin kastamaton tai että Jumala sai minut itkemään.

Ihmettelen, miten nykynuoret jaksavat pelata niin paljon tietokonepelejä sekä muita vastaavia. Minä itse olen myös nykynuorena kokeillut kaiken maailman pelejä, suosittujakin, mutta jokaiseen on mennyt enemmän tai vähemmän hermot. Johtuuko se sitten vain meikäläisen temperamentista, ken tietää, sekin on täysin mahdollista. Mutta pelaaminen on minulle kaikkea muuta kuin sopiva juttu. En pysty pelaamaan edes pleikkarilla Änäriä hyvien ystävien kanssa ilman, että tappio tai takaiskumaalikaan ottaa aivoihin.
Aika harvinaista taitaa olla ettei tykkää pelaamisesta sen takia että häviäminen vituttaa liikaa :D ihmettelen miten pystyt seuraamaan Ässiä jos tappio vituttaa niin paljon, ovathan Liigan pelit sinänsä vielä paljon tärkeämpiä kuin täysin mitättömät videopelit, vaikkei oman suosikkijoukkueen tappio mitään konkreettista haittaa katsojan elämälle aiheutakaan. Mieti nyt jos jääkiekkoilijatkin lopettaisivat pelaamisen sen takia että häviäminen vituttaa liikaa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmettelen, miten nykynuoret jaksavat pelata niin paljon tietokonepelejä sekä muita vastaavia. Minä itse olen myös nykynuorena kokeillut kaiken maailman pelejä, suosittujakin, mutta jokaiseen on mennyt enemmän tai vähemmän hermot. Johtuuko se sitten vain meikäläisen temperamentista, ken tietää, sekin on täysin mahdollista. Mutta pelaaminen on minulle kaikkea muuta kuin sopiva juttu. En pysty pelaamaan edes pleikkarilla Änäriä hyvien ystävien kanssa ilman, että tappio tai takaiskumaalikaan ottaa aivoihin.
Git gud. Ethän sä edes pelaa ellet huuda vittusaatanaa tietokoneen ruutua päin tai uhkaa kanssapelaajia väkivallalla. Välillä pidetään 5 minuutin röökitauko jos muistetaan ja sitten pelataan vähän lisää. Ei siinä itse pelaan lähinnä rpg tai rts pelejä ja niiden parissa saattaa vierähtää tunti tai useampi ihan yhtäkkiä.

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Miten joku voi pitää näistä helteistä? Ihmetyttää suuresti. Ja joka tuutista painotetaan että nauti. Miten sie nautit näistä pallit vaahdossa 27/4

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitähän nörtit oikein tekee kesällä himassa. Joutuu varmaan telkkaria tai tietokonetta käyttämään. Lapsena puhuttiin että se jengi pelaa sadepäivinä lautapelejä.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitähän nörtit oikein tekee kesällä himassa. Joutuu varmaan telkkaria tai tietokonetta käyttämään. Lapsena puhuttiin että se jengi pelaa sadepäivinä lautapelejä.
Ja sinä kirjoitit tämän viestisi pelkän ajatuksen voimalla ilman mitään laitteita :-D

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja sinä kirjoitit tämän viestisi pelkän ajatuksen voimalla ilman mitään laitteita :-D

Jossain tiedeuutisissa oli juttua missä asiaa käsiteltiin. Se on vielä toki kaukana tulevaisuudessa, mutta aivokäyriä tutkimalla sitä pidetään kenties mahdollisena, että sen voisi saada toimimaan.

Se ei olisi mitään ajatustenlukua sinänsä vaan käyrien tulkitsemista ja siitä johonkin ruudulle mitä kirjainta on ajatellut. Nyt se naurattaa, mutta sadan vuoden päästä ihmetellään museoissa näppäimistöjä. Voi toki olla, että se ei onnistukaan niin kuin vaikka 3D-televisioita ei koskaan tullut kunnolla kaikille.

Ehkä Nobelaner-repusta löytyy jo joku toimiva prototyyppi.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Jengi on lähtenyt katsomaan futista ja Suomi johtaa Bosniaa kahdella Pukin maalilla 2-0. Sataa kovasti ja huomattavan paljon porukkaa lähtee katsomosta sateensuojaan. No, kukin tavallaan.

K

Kiekkokatsoja

Hesassa piti tehä mediatapahtuma, jotta saisi tissisillään olla rannalla.
Saahan sitä, missä vaan, senkun vaan.

A Siente

Jäsen
Mikä siinä on että jokainen pitseria laittaa jokaiseen listalla olevaan pitsaan aurajuustoa. Tai mikä siinä muutenkaan on että moni on ihan hulluna tähän. Sehän vaan peittää kaiken muun maun.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sehän vaan peittää kaiken muun maun.

Olet asian ytimessä. Viimeistä käyttöpäivää voi vähän venyttää, kun se orastavan etovan hajun ja maun voi peittää annoksella homejuustoa. Samaa voi tehdä paprikaisella marinadilla vähän jo väriään vaihtaneiden lihojen kanssa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olet asian ytimessä. Viimeistä käyttöpäivää voi vähän venyttää, kun se orastavan etovan hajun ja maun voi peittää annoksella homejuustoa. Samaa voi tehdä paprikaisella marinadilla vähän jo väriään vaihtaneiden lihojen kanssa.

Söin juuri kalaa missä oli viimeinen käyttöpäivä mennyt. Varmistin vielä kokkiystävältäni ja hän sanoi samaa minkä jo tiesinkin. EU:ssa on vedetty turvallisuudet niin tappiin, että se ravinto on ihan oikeasti vielä käyttökelpoista, mutta pakko on laittaa päivämäärä tuolla tavalla, jos lakia noudattaa.

Ketään ei tietenkään saa suositella rikkomaan määräyksiä vaan se lienee sallittua, että vähän vinkkaa kannattaa järkeäkin käyttää.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Söin juuri kalaa missä oli viimeinen käyttöpäivä mennyt. Varmistin vielä kokkiystävältäni ja hän sanoi samaa minkä jo tiesinkin. EU:ssa on vedetty turvallisuudet niin tappiin, että se ravinto on ihan oikeasti vielä käyttökelpoista, mutta pakko on laittaa päivämäärä tuolla tavalla, jos lakia noudattaa.

Ketään ei tietenkään saa suositella rikkomaan määräyksiä vaan se lienee sallittua, että vähän vinkkaa kannattaa järkeäkin käyttää.
Eihän tuossa nyt toisaalta ole muuta kuin selkeästi merkattu vastuut. Jos päiväystä on jäljellä reilusti mutta saat oikeasti säilömästäsi elintarvikkeesta jonkun myrkytyksen, niin vastuu on kauppaliikkeellä. Jos taas saat pöpön päiväysvanhasta elintarvikkeesta niin vastuu on itsellä. Mikään taho ei kuitenkaan kuluttajaa velvoita toimimaan suuntaan tai toiseen hankkimiensa elintarvikkeiden kanssa.

Oikeastaan tuo "älyttömät direktiivit määrää" paskanjauhuu on juurikin mikä noissa persujen eurovaalimainoksissa häiritsi todella paljon (eikä niissä mainoksissa toki mitään muuta sisältöä ollutkaan). Mielikuvavaikuttamistahan ne vaalimainokset on toki kaikilla ja niistä voi löytää merkityksiä joita ei voisi ääneen sanoa koska olisivat valheellisia, mutta kyllä ne PS:n mainosten duunariukot melko suoraan väittivät että EU pakottaa direktiiveillään mm. duunaria vaihtamaan kahvinkeittimensä "se kun ei sammu automaattisesti" (nönnönnöö-äänellä sanottuna). Ei pakota, kyllä kuluttaja saa ihan vapaasti ottaa tulipaloriskejä hankkimillaan sähkölaitteilla, mutta kaupat eivät niitä saa myydä ja jos myyvät niin vastuu siitä palaneesta mökistä siirtyy myyjälle. Toki jos sen duunarin oikoseen vetänyt kahvipannu polttaa kerrostalollisen asuntoja, niin voihan se tulla mieleen että olisiko sittenkin kannattanut olla sähköturvalliseksi määritelty, mutta eihän sitä tiedä jos duunari on siihen mennessä jo vaihtanut hiippakuntaa eikä tarvitse enää kirota essonbaarissa rysseliä ja matuja.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mikä siinä on että jokainen pitseria laittaa jokaiseen listalla olevaan pitsaan aurajuustoa. Tai mikä siinä muutenkaan on että moni on ihan hulluna tähän. Sehän vaan peittää kaiken muun maun.
Aurajuusto on muutenkin hirveää sontaa. Hyvä sinihomejuusto on jees, mutta Auraa ei sitä ole. Liikaa suolaa, aivan liikaa, lisäksi karvaan pistävä maku.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Luin tässä hesaria ja onhan tuolla vaikka mitä mielenkiintoista ja ihmetystä herättävää (esimerkiksi ainoasta todistetusta suomalaisesta upseerista muukalaislegioonassa ja sakkovankikäytännön haasteista), mutta päätin nyt tulla ihmettelemään tätä:
Prosessoidussa ruuassa voi piillä ennenaikaisen kuoleman vaara, kertovat tuoreet tutkimukset
Jutussa siis kerrotaan että tuoreet tutkimustulokset vahvistavat jo pitkään vallalla ollutta käsitystä että prosessoidut elintarvikkeet aiheuttavat ihmisissä liikaa käytettynä monenlaisia haitallisia terveysvaikutuksia. Tämähän ei siis sinänsä ole tosiaan uusi juttu, mutta olen tätä aiemminkin ihmetellyt ja nyt kun tuli vastaan niin jaan ihmetykseni. Eli tuolta nyt vaikka makkara ja sipsit. Erittäin epäterveellisiksi tunnistettuja (ja toki uskon että epäterveellisiä ovatkin). Mutta mitä jos tekisi itse makkarat ja sipisit jutussa suositelluista tuoreraaka-aineista? Olisi siis mielenkiintoista tietää että mikä/mitkä on valmismakkaroissa tai sipseissä (samoin kuin esimerkiksi makeisissa, jäätelöissä jnejne) niitä ainesosia jotka aktuaalisesti terveysriskiä aiheuttavat, kun tuskin esimerkiksi jauhettu eläinperäinen aines (oli sitten lihaa, nahkaa tai jotain siltä väliltä) maustettuna ja suoleen tursotettuna muuttuu itseään vaarallisemmaksi? Tai peruna pelkästään sillä että sen siivuttaa, suolaa ja uppopaistaa (no ok, ei nyt mikään terveellisyyden multihuipentuma ole uppopaistettu yhtään mikään, mutta kuitenkin)? Kyl mää taas nii pal kauhiast ihmettelen.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö juuri kala, varsinkin vakuumipakattu, ole se kaikkein riskialttein safka. Siinä kyllä kannattaa noudattaa päivämääriä, sillä botuliini syntyy nimenomaan hapettomassa tilassa.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miksi ihmeessä YLE näyttää tähän aikaa koko ajan, jotain tanskalaisia rakennus, metsästys tai kalastusohjelmia?
Varmaan saanut halvalla/ilmaiseksi jonkun pohjoismaisten yleisradioyhtiöiden yhteistyöverkon kautta. Hassua toki sinänsä että näyttävän tanskalaisversioita sarjoista joiden jenkki- ja suomiversiot on profiloituneet esim. Foxille tai Liville.

Noita kaupallisten kanavien leffauusintoja on toki monesti jo ihmetelty, mutta pisti nyt jonkun verran silmään kun neloselta on tullut viikon sisään kolmesti Django Unchained ja kuitenkin joka kerta vielä semmoiseen suht ok katseluaikaan (alkanut reilusti ennen puoltayötä). Luulisi kanavalla osattavan sen verran kalenteria katsoa ettei tarvitsisi tulla näyttödeadlinet viikkoa ennen päättymistä yllätyksenä (jos tosiaan kyse siitä että on ostettu näyttöoikat joissa myös velvoitetaan ostettu elokuva näyttämään x kertaa).

(1)
  • Tykkää
Reactions: SMT
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy