Sinänsä hauska noihin venetsialaisiin liittyen, että varmaan olen huomaamattani termiin aiemmin törmännyt ja tainnut kerran kuulemma jopa sellaisissa ollakin vieraana, tietämättäni silloin siis että oltiin venetsialaisissa eikä missä tahansa illanistujaisissa, minkälaisina olin tuolloin tilanteen ottanut vastaan.
Mutta joka tapauksessa siis, ensin kuulin viime perjantaina työkaverin juttelevan toiselle kollegalle venetsialaisista, ilmeisesti siinä selvennettiin käsitettä sen perusteella mitä sivusta kuulin. En kiinnittänyt koko hommaan enempää huomiota ennen kuin samana iltana vaimoni mainitsi että huomenna on paikallisen omakotiyhdistyksen järjestämät venetsialaiset tuossa lähikorttelissa. Sanoin että aha, homma selvä ja sitten lauantaiaamuna tytön päiväkotikaverin isä laittoi viestiä, että lähdenkö illalla käymään kun on yhdet venetsialaiset.
Eli, siitä että olen aika hyvin välttynyt koko termin tietoisesta noteeraamisesta tähän asti, nyt yhtäkkiä viime perjantaina ja lauantaina olikin venetsialaisia joka tuutissa. Näin sitten lauantaina googlailin ja lueskelin aiheesta enemmänkin ja alkoi selvitä perinteen historia ja vähän yllättikin, että se on uuden vuoden jälkeen toinen sallittu ja sen jälkeen suosituin päivä ilotulituksille ja omanlainen sesonki niitä myyville, mutta tämäkin homma taitaa painottua nimenomaan pohjanmaalle ja länteen eikä esim. tänne pääkaupunkiseudulle. Eli, tietyillä alueilla saa paukuttaa rakettia mutta ainakaan toistaiseksi ei suinkaan kaikialla Suomessa.