Ihmiset eivät enää erota makuja ja hajuja, koska ei tarvitse. Tuota taitoa voi kuulemma harjoittaa. Olin juuri pikkusormi pystyssä maistelemassa italialaisia viinejä vajaan kolmen tunnin sessiossa. En tajunnut hommasta juuri mitään, koska mun aistit ovat viinien osalta täysin turhia. Värijutut ja muut perusasiat vielä ymmärsin, mutta en mä niitä aromeja oikeasti maistellessa tai haistellessa erottanut. Mutta se session vetäjä taisi tietää mistä puhui. Periaatteessa nuo nyanssit ovatkin lähinnä supersnobeille tai ravintola-alan ammattilaisille, mutta tavallisille tallaajille arvokasta tietoa on toki se, miten sovittaa viini ateriaan tai ateria viiniin. Sillä todellakin on väliä, mitä ominaisuuksia viinillä on ja miten ne vaikuttavat makunautintoon. Jos ennakkokäsitys viineistä on, että niistä pitäisi erottaa ne seljankukat, niin ehkä parempi pysyä oluessa tai vedessä. Mutta jos haluaa saada ateriastaan enemmän irti, tai välttää kardinaalimunaukset, kannattaa perehtyä niihin oikeisiin perusasioihin.
Tiesittekö muuten, että paras juoma pizzan kanssa ei ole suinkaan olut, vaan samppanja? Prosecco taas ei käy missään nimessä minkään ruuan kanssa, vaikka sukulaisjuoma onkin. No, vaikka olutta ei kuulemma rasvaisen ja suolaisen ruuan kanssa sovikaan juoda, juon silti.