Viestin lähetti lintu
Eli kyllähän -98 oli kovempi kuin tämä jengi, varsinkin kolmos- ja nelosketjut olivat paremmin roolitettuja. Pakisto oli ehkä hiukan leveämpi. Maalvahtiosasto on nyt parempi, Thomas ei silloin ollut Vokounin tasoinen kassari vaikka kova luu olikin.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että -05 on paperilla aavistuksen kovempi. Lyhyesti: -98 materiaali oli leveämpi, mutta -05 kärki on huomattavasti kovempi (ja kärkihän se kuitenkin pelaa eniten). -98 joukkueessa ei ollut yhtään maailman TOP500 pelaajaa, kun nyt on 2-3 TOP100 pelaajaa.
Jokinen on nyt ihan eri tason pelaaja kuin -98. Jarkko Ruutu on kehittynyt farmipelaajasta (silloin sanottiin kakkosdivaritason kiekkoilijaksi) NHL:n runkopelaajaksi. Ykkösessä Caloun '98 tosin hakkaa Pärssisen '05. Nykykakkosen laiturit ovat ylivoimaisia kevääseen -98 nähden (vaikka tosin pisteitä tulee yhtään enempää) ja ehkä Jokinen '98 voittaa niukasti nyky-Harkinsin.
Puolustajia kannattanee verrata mies mieheltä, sillä puolustaparien roolit menevät pahasti sekaisin. Zidlicky - Rafalski -parissa nyky-Zidi on voittaja (mutta voittaisiko kevään -99 Rafalskin?). Söderholm - Linna menee vieläkin Södelle, vaikka molemmat ovat virheherkkiä, mutta Söderholm kuitenkin hyökkäyspäässä parempi ja luovempi. Lydman - Halkidis menee selvästi Lydmanille vaikka puoluspää onkin tasan. Pikkarainen - Timonen tietysti selvästi Timoselle, vaikkei Timonenkaan ollut vielä tuossa vaiheessa varmaa NHL-tasoa. Karalahti '05 on hitaampi mutta paremmin sijoittuva ja vahvempi kuin Karalahti '98 - tasan. Saarinen - Nikko menee niukasti terveelle Saarisella; Nikko oli aika pihalle päästessään peliin vasta finaaleissa. Mies mieheltä tarkasteltuna pakisto '05 on siis parempi - ei pidä antaa tulevien saavutusten hämätä arviointia!
Selvä puute -05 -joukkueessa on kunnollisen jarrukentän puuttuminen, Ruutun vitja hakkaa Hirso vastaavan ylivoimaisesti, ja nelonenkin oli -98 aavistuksen parempi.
Selvin ero on kuitenkin maalivahdeissa, mikä on kaikkein ratkaisevinta pudotuspeleissä. Thomas oli vielä tuossa vaiheessa paha ylireagoija, jolle mm. läpiajoissa tehtiin paljon maaleja.
Materiaali menee siis, sanotaanko 55-45 tai 60-40 IFK'05:lle, mutta itse peli ei menisi, sillä ainakin itse pidän S&W -kaksikkoa (tuettuna Kekäläisellä) selvästi kovempana kuin Aravirtaa.