Hyvinvointiyhteiskunnan savuavat rauniot?

  • 4 528
  • 30
Suosikkijoukkue
AIK
Stolk-2 kirjoitti:
Hätäkeskuksen väki on kyllä koulutettu vastaamaan kaikkiin tilanteisiin. Ammattitaitoa kyllä löytyy. http://www.112.fi/documents/Paivystajaesite_su.pdf


Sori, ei millään pahalla mutta nämä esitteet ovat aivan kuten yritysten laatujärjestelmät yleensä, sanahelinää.
Käytännön tasolla olen törmännyt hätäkeskuspäivystäjien ammattitaidottomuuteen useissa tilanteissa ja mm. pelastuspuolelta on kuulunut paljon samansuuntaista kritiikkiä.

Stolk-2 kirjoitti:
Kiireellisyyden arvioinnissa on vikaa myös toisessa päässä puhelinta eli ei kerrota tarpeeksi tilanteesta hätäkeskukseen.

Tässä on muistettava, että ilmoituksen tekijä onkin yleensä ns. maallikko, eli hän ei tiedä mitkä ovat olennaisia tietoja, tai miten niitä etsiä. Tässä tulee taas esiin päivystäjän ammattitaito, ne tarvittavat tiedot pitää osata onkia siltä usein hätääntyneeltä "siviililtä"



Stolk-2 kirjoitti:
Maallikon EA-taidot ovat rajalliset, mutta kuitenkin riittävät suurimpaan osaan tapauksista. Ensiavulla saadaan lisäaikaa ammattilaisten tuloon asti esim hengitysteiden avoimena pito voi estää pahankin aivovaurion syntymisen.

Totta, mutta se nopea ammattiavun paikalle saaminen parantaa huimasti selviytymismahdollisuuksia. Kuitenkin maallikon kyvyt ja keinot loppuvat pääsääntöisesti viimeistään verenvuodon tyrehdyttämiseen, hengitysteiden avaamiseen ja puhallus- ja paineluelvytykseen (harva "maallikko" niitäkään osaa tehdä kunnolla vaikka EA I&II olisi alla ).



Stolk-2 kirjoitti:
Pirinistin hallintaan käytetään muita taitoja.

Löytyykö niitä taitoja jokaiselta kansalaiselta? Ammattiavun pikainen paikalle saaminen on silloinkin aika olennaista, eikä sitä helpota yli 10min jonotus hätäkeskukseen.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
puoliväliheikki kirjoitti:
Totta, mutta se nopea ammattiavun paikalle saaminen parantaa huimasti selviytymismahdollisuuksia. Kuitenkin maallikon kyvyt ja keinot loppuvat pääsääntöisesti viimeistään verenvuodon tyrehdyttämiseen, hengitysteiden avaamiseen ja puhallus- ja paineluelvytykseen (harva "maallikko" niitäkään osaa tehdä kunnolla vaikka EA I&II olisi alla ).

Samaa mieltä olen ammattilaisavun nopeasta paikalle saamisesta. Mitä vielä pitäisi maallikon osata? Mielestäni noitten osaaminen auttaa jo melkein kaikessa poislukien liian vakavat vammat saaneet uhrit. Ei se ensiavun antaminen nyt niin vaikeaa ole. Kaikennäköistä apua olen itsekin joutunut antamaan Heimlichista haavojen paikkailuun ja kaikenlaisten kohtausten auttamisessa. Tosin elvytystilanteeseen en ole joutunut. Ensiavun tarkoitus ei ole parantaa vammoja, vaan saada tilanne hallintaan.

Itse en ole törmännyt näihin kymmenen minuutin odotteluihin hätäkeskuksiin soitoissa. Tosin tämän vuoden puolella en ole joutunut soittamaan hätänumeroon. Voitko kertoa miten hätäkeskuksessa on toimittu ammattitaidottomasti? Ei osattu neuvoa, auttaja piti kahvitauon vai mitä?

Pirinistiin voi käyttää ulottumattomissa oloa, jos se on vain mahdollista. Jos nisti ei ole ajanut sinua nurkkaukseen mistä et pääse pois ilman pistoa, niin pakoon vaan. Ei missään nimessä kannata ryhtyä tappelemaan niitten kanssa.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Stolk-2 kirjoitti:
Samaa mieltä olen ammattilaisavun nopeasta paikalle saamisesta. Mitä vielä pitäisi maallikon osata? Mielestäni noitten osaaminen auttaa jo melkein kaikessa poislukien liian vakavat vammat saaneet uhrit. Ei se ensiavun antaminen nyt niin vaikeaa ole. Kaikennäköistä apua olen itsekin joutunut antamaan Heimlichista haavojen paikkailuun ja kaikenlaisten kohtausten auttamisessa. Tosin elvytystilanteeseen en ole joutunut. Ensiavun tarkoitus ei ole parantaa vammoja, vaan saada tilanne hallintaan.

Siinähän se ongelma onkin, perusensiavun jälkeen ei maallikolta voi eikä pidä enempää odottaakaan. Pointtini olikin juuri se että edes pk- seudulla ei sitä ammattiapua saa välttämättä riittävän nopeasti paikalle.
Itse olen myös joutunut lukuisiin ensiaputilanteisiin, ml. elvytystilanne. Tarkka aika hätäilmoituksesta ensimmäisen yksikön saapumiseen oli 22 min. Voin kertoa, että se käy jo työstä.


Stolk-2 kirjoitti:
Itse en ole törmännyt näihin kymmenen minuutin odotteluihin hätäkeskuksiin soitoissa. Tosin tämän vuoden puolella en ole joutunut soittamaan hätänumeroon.

Kuten aikaisemmin mainitsin, olen itse joutunut roikkumaan puhelujonossa hätäkeskukseen pitkiäkin aikoja, jopa normaalina arkipäivänä. Samaa viestiä olen kuullut myös monelta muulta ihmiseltä, jotka joutuvat jo työnsä puolesta asioimaan viranomaisten hätänumeroihin useita kertoja viikossa.

Stolk-2 kirjoitti:
Voitko kertoa miten hätäkeskuksessa on toimittu ammattitaidottomasti? Ei osattu neuvoa, auttaja piti kahvitauon vai mitä?

En voi valitettavasti lähteä tänne keskustelupalstalle erittelemään tarkemmin yksittäisiä tilanteita, joissa hätäkeskuspäivystäjän ammattitaito on joutunut kyseenalaiseen valoon. Olen pahoillani.
Yleistettynä kyseessä on yleensä ollut päivystäjän taholta selkeä vaaratilanteen aliarviointi, vaikka selkeä ilmoitus on antanut ymmärtää jotain aivan muuta. Vastaavat tilanteet ovat miltei poikkeuksetta ratkenneet pitkän ja hätätilanteessa kallista aikaa vievän kädenväännön jälkeen joko hätäkeskuksen esimiehen, poliisin tai pelastuslaitoksen kenttäjohdon päätökselle päivystäjän jankkauksesta eriävään kantaan.
Sori, menee vitun epäselväksi kierrellä asiaa.


Stolk-2 kirjoitti:
Pirinistiin voi käyttää ulottumattomissa oloa, jos se on vain mahdollista. Jos nisti ei ole ajanut sinua nurkkaukseen mistä et pääse pois ilman pistoa, niin pakoon vaan. Ei missään nimessä kannata ryhtyä tappelemaan niitten kanssa.

Pirinisti oli ns. lonkkalaukaus esimerkkinä. Kuitenkin, useiden ihmisten henki, terveys, fyysinen koskemattomuus ja seksuaalinen itsemääräämisoikeus on uhattuna päivittäin toisten ihmisen toimesta. Pointtini oli, että silloin avun tarve on kiireellinen. Nauhoite linjojen ruuhkaantumisesta ei lähetä sinulle tai lähimmäisellesi apua.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
puoliväliheikki kirjoitti:
Siinähän se ongelma onkin, perusensiavun jälkeen ei maallikolta voi eikä pidä enempää odottaakaan. Pointtini olikin juuri se että edes pk- seudulla ei sitä ammattiapua saa välttämättä riittävän nopeasti paikalle.
Itse olen myös joutunut lukuisiin ensiaputilanteisiin, ml. elvytystilanne. Tarkka aika hätäilmoituksesta ensimmäisen yksikön saapumiseen oli 22 min. Voin kertoa, että se käy jo työstä.

Hieno suoritus tuo 22 minsan elvytys. Ainakin annoit henkilölle mahdollisuuden selviytyä. Propsit siitä

puoliväliheikki kirjoitti:
En voi valitettavasti lähteä tänne keskustelupalstalle erittelemään tarkemmin yksittäisiä tilanteita, joissa hätäkeskuspäivystäjän ammattitaito on joutunut kyseenalaiseen valoon. Olen pahoillani.
Yleistettynä kyseessä on yleensä ollut päivystäjän taholta selkeä vaaratilanteen aliarviointi, vaikka selkeä ilmoitus on antanut ymmärtää jotain aivan muuta. Vastaavat tilanteet ovat miltei poikkeuksetta ratkenneet pitkän ja hätätilanteessa kallista aikaa vievän kädenväännön jälkeen joko hätäkeskuksen esimiehen, poliisin tai pelastuslaitoksen kenttäjohdon päätökselle päivystäjän jankkauksesta eriävään kantaan.
Sori, menee vitun epäselväksi kierrellä asiaa.

No riittävän selväksi asia tuli. Se on huono asia jos joutuu taistelemaan avun paikalle saannista. Itsellä ei niitä huonoja kokemuksia onneksi ei ole tullut.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Osuva otsikko tällä ketjulla.

Ketjussa käsitellyt yksittäistapaukset ovat varsin kuvaavia esimerkkejä julkisen sektorin enemmän tai vähemmän hiljaisesta alasajosta/-ajautumisesta, mikä maassamme on ollut käynnissä viimeisen 'bout kymmenen vuoden ajan.

Monessa tilanteessa fakta on, että se jolla on varaa maksaa yksityisestä terveydenhuollosta on mahdollisuus saada parempaa, tai ylipäätään, terveydenhoitoa.

Sinänsä loogista, jos tulevaisuudessa myös poliisin ja sairaankuljetuksen järjestyminen olisi kiinni avun tarvitsijan kukkaron koosta. Kunnon minuuttitaksat vain nopeille hätänumeroille ja luottokortin numero pitää ilmoittaa, että ehditään katsomaan jotta riittääkö maksukykyä ja kannattaako apua lähettää paikalle.

Yksi näppärä lisäesimerkki yhteiskuntamme kovenemisesta on pari päivää sitten oikein uutiskynnyksenkin ylittänyt tieto työntekijöiden tekemästä runsaasta ilmaisesta työstä työnantajille.

No, verothan on perseestä ja Ameriikka ihanneyhteiskunta.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Stolk-2 kirjoitti:
Propsit siitä

Vitut siitä, mitäs muuta siinä olisi voinut tehdä, kauhistella tilannetta ja polttaa tupakkaa?

No, arvata saattaa,miten tilanne päättyi, kuitenkin vähemmän tekeminen olisi varmaan jättänyt kysymyksiä omaan mieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös