puoliväliheikki
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- AIK
Stolk-2 kirjoitti:Hätäkeskuksen väki on kyllä koulutettu vastaamaan kaikkiin tilanteisiin. Ammattitaitoa kyllä löytyy. http://www.112.fi/documents/Paivystajaesite_su.pdf
Sori, ei millään pahalla mutta nämä esitteet ovat aivan kuten yritysten laatujärjestelmät yleensä, sanahelinää.
Käytännön tasolla olen törmännyt hätäkeskuspäivystäjien ammattitaidottomuuteen useissa tilanteissa ja mm. pelastuspuolelta on kuulunut paljon samansuuntaista kritiikkiä.
Stolk-2 kirjoitti:Kiireellisyyden arvioinnissa on vikaa myös toisessa päässä puhelinta eli ei kerrota tarpeeksi tilanteesta hätäkeskukseen.
Tässä on muistettava, että ilmoituksen tekijä onkin yleensä ns. maallikko, eli hän ei tiedä mitkä ovat olennaisia tietoja, tai miten niitä etsiä. Tässä tulee taas esiin päivystäjän ammattitaito, ne tarvittavat tiedot pitää osata onkia siltä usein hätääntyneeltä "siviililtä"
Stolk-2 kirjoitti:Maallikon EA-taidot ovat rajalliset, mutta kuitenkin riittävät suurimpaan osaan tapauksista. Ensiavulla saadaan lisäaikaa ammattilaisten tuloon asti esim hengitysteiden avoimena pito voi estää pahankin aivovaurion syntymisen.
Totta, mutta se nopea ammattiavun paikalle saaminen parantaa huimasti selviytymismahdollisuuksia. Kuitenkin maallikon kyvyt ja keinot loppuvat pääsääntöisesti viimeistään verenvuodon tyrehdyttämiseen, hengitysteiden avaamiseen ja puhallus- ja paineluelvytykseen (harva "maallikko" niitäkään osaa tehdä kunnolla vaikka EA I&II olisi alla ).
Stolk-2 kirjoitti:Pirinistin hallintaan käytetään muita taitoja.
Löytyykö niitä taitoja jokaiselta kansalaiselta? Ammattiavun pikainen paikalle saaminen on silloinkin aika olennaista, eikä sitä helpota yli 10min jonotus hätäkeskukseen.