Hyvät ja huonot selostajat

  • 584 472
  • 1 520

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Onko Kuusinen Liverpool-fani, vai kuvittelenko vaan? Jotenkin haisee selostuksista fanitus maksapuudeleita kohtaan.
 
Australian Avoimia katsellessa täytyy todeta, että Arne Six on aika kova tenniksessä. Arno Seiro on kova jinxaamaan, mutta hyvä myös hänkin.

Mutta turkulaislähtöinen Six on kova. Tunnistaa lyönnit ja muistaa käsittämättömiä asioita peleistä, ja pelaajista. Jahka saa Niemisen kommentoimaan pelejä kaverikseen, niin muistaa usein Jarkon pelit paremmin, mitä Jarkko itse.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Erittäin hyvä. Sääli että enemmän viihtyy radiossa. Loistava ääni.

Pertti Tapola oli myös eliitti ampumahiihdossa aikoinaan.
Nykyisen ampumahiihdon selostuksen kuuleminen kielenkäyttöineen on kyllä täyttä tuskaa.
Oikarinen: "Hiihtäjä tuntuu vielä vahvalle", ja selostaja tyhmälle.
Kotikumpu: "Ruotsi ilmoittautuu mitalijahtiin". Missäs se ilmoittautumistoimisto on?
Joo, Suomi sakkokierrokselle, muut ladulle...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kotikumpu: "Ruotsi ilmoittautuu mitalijahtiin". Missäs se ilmoittautumistoimisto on?
Tämä nyt ei varsinaisesti taida kuitenkaan olla näiden ampumahiihtoselostajien keksimä vertauskuva. Ainakin itse kuullut tätä lajista riippumatta jo vuosikymmeniä.
 

Saksipotku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Erittäin hyvä. Sääli että enemmän viihtyy radiossa. Loistava ääni.

Samaa mieltä, että radiossa hän on loistava. Kesällä 2008 veti futiksen EM-kisoja telkkariin ja sai aika paljon kuraa niskaansa tuolloin. Ehkä tyylinsä puolesta toimii radion puolella paremmin ja siksi ei ole telkkarissa juurikaan miestä nähty. Sotshin parisprintin loppuveto on Jarmon legendaarisin veto ja upea osa suomalaista urheiluhistoriaa. Lähes kyynel tulee silmään aina kun tuon kuulee.

Harmillisesti Ylellä on aika harvassa nykyisin nämä todelliset persoonalliset tekijämiehet, joita joskus 15v sitten oli joka lajiin. Tapsaa, Hoopia, Mertsiä, Juuselaa, Niikkoa... Vanhoista naamoista Mikko Hannula on edelleen mukana ja itse hänelle sytynkin, vaikka kaikkia hänkään ei miellytä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Samaa mieltä, että radiossa hän on loistava. Kesällä 2008 veti futiksen EM-kisoja telkkariin ja sai aika paljon kuraa niskaansa tuolloin. Ehkä tyylinsä puolesta toimii radion puolella paremmin ja siksi ei ole telkkarissa juurikaan miestä nähty.
Selosti myös Mestareiden liigan finaalin tuona keväänä ja ei kyllä ollut mitenkään erityisen hyvä. Mutta radioselostajana tosiaan ihan loistava, ainakin jalkapallossa, hiihdossa ja yleisurheilussa ihan kurko.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Harmillisesti Ylellä on aika harvassa nykyisin nämä todelliset persoonalliset tekijämiehet, joita joskus 15v sitten oli joka lajiin. Tapsaa, Hoopia, Mertsiä, Juuselaa, Niikkoa... Vanhoista naamoista Mikko Hannula on edelleen mukana ja itse hänelle sytynkin, vaikka kaikkia hänkään ei miellytä.
Rehellisyyden nimissä ei minulla ole ikävä ketään noista pl. Niikko. Suominen oli loistava studioisäntä ja kelpo selostajakin, mutta terveytensä vuoksi ei enää vuosiin ole TV-työhön kyennyt. Toivottavasti asiat ovat miehellä hyvin.

Hoopi on Hoopi. Teki pihalla olemisesta taidetta. Mainio Urheiluruudun ankkuri kyllä ja vielä 90-luvulla pätevä selostaja. Hännisellä tuli kilometrit vähän turhan nopeasti vastaan ja selostaminen kuulosti aika pakkopullalta loppua kohden.

Mertarannan kannattaisi jäädä kokonaan pois palloilulajeista ja keskittyä yleisurheiluun sekä Tulosruutuun, missä hänen hidastunut reaktiokykynsä ei häiritse niin pahasti. Mertaranta ajaa toki jääkiekon saralla edelleen asiansa tiukoissa maajoukkueen peleissä, en sitä sano, mutta nykykiekko ei ole hänen pelinsä. Antero on ikoni loppuun asti.

Juusela on Mertarannan henkinen seuraaja: jos jokin häiritsee, sanoo sen ääneen. Monta kertaa. Juusela veti hienosti ennen U20-kultaa 2016 ja varsinkin formuloihin siirtyminen on tuhonnut miehen täysin.

Uudet tekijöt ovat hyvin pystyneet täyttämään ruutunsa.
 

Sylfan

Jäsen
Suominen oli loistava studioisäntä ja kelpo selostajakin, mutta terveytensä vuoksi ei enää vuosiin ole TV-työhön kyennyt. Toivottavasti asiat ovat miehellä hyvin.

Pakko ottaa kiinni tähän. Tammi-helmikuun vaihteessa mikäli muistan ajankohdan oikein tuli Chicago Bullsin peli ilmaiseksi ja Tapsahan siellä oli sepittäjänä. On kyllä edelleen yksi omista lempiselostajista ja veti tuossakin pelissä totutun hyvin. Ilmeisesti selostaa enemmänkin NBA:ta nykyään.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mertaranta on kyllä ylivoimaisesti huonoin näistä Cmoren selostajista joita olen tällä kaudella kuullut. Käytännössä luettelee tilastoja ja pelaajien entisiä seuroja ja sitten muutamilla fraaseilla selostelee siinä välissä. Pelin ymmärrys on todella vajavaista tai ainakaan ei osaa sitä julki tuoda. Myös pelaajien tunnistaminen on iso haaste ja taustatöinä lienee se, että on listattu pelaajien tehot ja seurat.

Selostajien One trick pony, joka jää mieleen lähinnä siitä että osaa huutaa kun Leijonilla on onnistumisia. Yleisurheilussa parina jonkun rauhallisemman ja asiantuntevamman selostajan aisaparina meni ihan ok.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Eilen KooKoo - Ilves -peliä selosti Mika Saukkonen. Aika paljon sai peliä ennen, aikana ja jälkeen lukea pääasiassa somesta, miten huono selostaja on kyseessä.

Kyseessä on aika mielenkiintoinen pinttymä, joka muodostui tietysti maikkarin alkuperäisen Hockey Nightin aikoihin. En muista tarkkaan missä vaiheessa Saukkonen pisti oranssin takin niskaansa, mutta oletettavasti samoihin aikoihin, kun Antero Mertaranta teki kovaa uraa YLEllä leijonaäänenä. Saukkosta verrattiinkin usein juuri Mertarantaan, eikä vertailu usein mairitellut Saukkosta.

Jos unohtaa Saukkosen ajat 20 vuoden takaa ja tarkastelee nykytekemistä objektiivisesti, niin Mika pärjää lopulta ihan hyvin. Hän ei ole paras, mutta ei myöskään huonoin nykyselostajista. Tietyt maneerit on hioutuneet huomaamattomammiksi, vaikka toki sieltä erikoisia hokemia yhä tulee ja eilenkin kuultiin usemman kerran miten legendaarinen seura Ilves on. Takavuosien nimien luettelu jäi osin piippuun, kun mieleen tulikin vain Risto Jalo ja Raipe Helminen. Ei siinä mitään, mutta huomasi miten hetken löi pää tyhjää.

En tiedä onko selostajien yleinen taso pudonnut vai mikä on, mutta Saukkonen saa aivan liikaa kuraa niskaansa työnsä laatuun nähden. Ehkä historia painaa. Itseäni hänen selostaminen ei juurikaan häiritse. Mitä vertailussa Mertarantaan on tapahtunut - taitaa Saukkosmika olla lajiniilojen mielestä jopa Mertsiä parempi, mutta tuularikansa tietysti vannoo yhä jälkimmäisen nimeen.
 
Kyllähän Mertaranta on live selostajana tai kuuluttajana erittäin hyvä. On ollut nyt monta vuotta putkeen Turussa PNG:n toinen kuuluttaja ja veti Kalevan Kisat samaan syssyyn viime kesänä.

Mitä tulee noihin lätkäselostajiin, niin monet täällä valittaa siitä, kun selostaa mutta ei ymmärrä pelistä. Sitten toiset valittaa, kun joku ymmärtää pelistä, mutta ei keskity selostamaan tai pilaa selostuksen sen takia, kun kertoo pelistä asiaa.

Mielipiteitä on toki yhtä monta kuin persreikiä.

Siksi itse tykkään esim. NHL-pelit katsoa aina englanniksi, kun selostaja selostaa ja kommentaattori ottaa koppia pelistä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En ollut ennen viimeisintä U20-turnausta kuullutkaan Juhavaltteri Salmisesta, mutta teki kyllä minuun vaikutuksen. Selostus on rauhallisen analyyttista ja pohjatyöt selvästikin tehty huolella. Kuitenkin myös sopivasti tunnetta mukana.

Tällainen juttu löytyi miehestä: Juhavaltteri Salminen selostaa omalla tyylillään – ”En ole mikään kansankiihottaja” - Jälkipeli.net
Hän on kyllä näissä U18-kisoissakin huomioni kiinnittänyt, vaikka joutuukin selostamaan amerikkalaisen selostuksen päälle. Hyvä ääni ja asiallista selostusta.
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Olenko ainut lätkän seuraaja kuka tykkää Teppo Laaksosesta? Rauhallinen asiantunteva ja keskittyy peliin. Ei toisaalta kyllä mikään viihdyttäjä.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Olenko ainut lätkän seuraaja kuka tykkää Teppo Laaksosesta? Rauhallinen asiantunteva ja keskittyy peliin. Ei toisaalta kyllä mikään viihdyttäjä.
Et. Teppo on itse asiassa siinäkin mielessä tuttu että on opiskellut samassa oppilaitoksessa kuin minä mutta eri vuosikymmenellä, ja olen paljon kuunnellut myös hänen ja Julius Sorjosen Sporttimeisterit-podcastia.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Et. Teppo on itse asiassa siinäkin mielessä tuttu että on opiskellut samassa oppilaitoksessa kuin minä mutta eri vuosikymmenellä, ja olen paljon kuunnellut myös hänen ja Julius Sorjosen Sporttimeisterit-podcastia.

Minä taas olen opiskellut samassa oppilaitoksessa Elias Lönnrotin ja Jorma Ollilan kanssa, eli ovat siinäkin mielessä meikäläiselle tuttuja. Nämäkin eri vuosikymmeninä tosin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olenko ainut lätkän seuraaja kuka tykkää Teppo Laaksosesta? Rauhallinen asiantunteva ja keskittyy peliin. Ei toisaalta kyllä mikään viihdyttäjä.
Laaksonen on hyvä perusselostaja. Tuntee pelaajat ja pelin sekä pitää Twitterissä ansiokkaasti esillä SHL:ää. Kehittynyt valtavasti EHT-selostuksistaan, jotka olivat luvalla sanoen hirveitä. Nyt homma toimii lätkässä ja futiksessakin hyvin.

Saukkonen on entistäkin paskempi. Puhuu itsensä ulos pelistä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saukkonen on vuosi vuodelta heikompi, tänäänkin jäi ihan älyttömästi tilanteita huomaamatta. Mä kuuntelin Ruotsinkielisellä selostuksella kolmannesta alkaen kun ei vaan jaksa tuota murahtelua. Harmi ettei ole sellaista mahdollisuutta että kuuluisi pelkästään hallin äänet.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Olen tietysti kuunnellut Saukkosta ja sen kyvyttömyys työhönsä on tavallaan hauskaa mut Mertsi. Finaalia kun katso ni ilmeisesti puolustaminen pitää tehdä ilman kontaktia. Koko ajan oli poikittaista mailaa tai tai jotain muuta törkeyttä. Varmaa joka minuutti ois Kanadan pitäny lähtee jäähylle eli sellaset 60 kpl kakkosia.

Mertsiä on ihan hauska kuunneella mut nyt jotenkin meni jo yli. Alkiosta en tykkää nii paljon kun useimmat koska huutaa likaa. Mut ei tota Mertsinkää tuomari ininää jaksa kuunnella.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olen tietysti kuunnellut Saukkosta ja sen kyvyttömyys työhönsä on tavallaan hauskaa mut Mertsi. Finaalia kun katso ni ilmeisesti puolustaminen pitää tehdä ilman kontaktia. Koko ajan oli poikittaista mailaa tai tai jotain muuta törkeyttä. Varmaa joka minuutti ois Kanadan pitäny lähtee jäähylle eli sellaset 60 kpl kakkosia.

Mertsiä on ihan hauska kuunneella mut nyt jotenkin meni jo yli. Alkiosta en tykkää nii paljon kun useimmat koska huutaa likaa. Mut ei tota Mertsinkää tuomari ininää jaksa kuunnella.
Alkio sentään ymmärtää pelistä huomattavasti Mertarantaa enemmän, tosin rimakaan ei ole kovin korkealla.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Alkio sentään ymmärtää pelistä huomattavasti Mertarantaa enemmän, tosin rimakaan ei ole kovin korkealla.
Totta, enkä siitä syytä. Alkio on hyvä mut se huutaminen. Mertsi sen lisäksi että on pihalla niin tuo valitus on omaan mieleen liikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös