(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

  • 195 806
  • 7 951

redpecka

Jäsen
Saudi-Arabia, Iran, Brasilia, Paraguay, Moldova
Nyt vaaditaan @redpecka tuomiota! Mikä oli se kolmas valtio? Filippiinit (toisella puolella lukee sanat: "Fuerzas Expeditionarias del Norte de Luzon" ja toisella puolella puolestaan sanat: "Libertad Justicia e Igualdad".
Tämmöinen lukee netin Wikissä: "Saudi-Arabian lipun etu- ja takapuoli eroavat toisistaan, koska uskontunnustuksen on oltava luettavissa molemmin puolin lippua. Täten Saudi-Arabian lippu kuuluu Paraguayn ja Moldovan lippujen ohella niihin harvoihin kansallislippuihin, joiden etu- ja kääntöpuoli ovat erilaisia. Lipusta on myös erillinen versio tilanteisiin, jossa lippu ripustetaan pystyasentoon, mutta tämä käytäntö on harvinainen Saudi-Arabiassa."

Hakusessani oli siis Moldova, Paraguay ja Saudi-Arabia. Nyt kun olen yrittänyt löytää noita lippuja niin ei mistään löydy mitään kuvaa. Turhaudun, ignooraan ja laitan wikipedialle y-veitsen. Nyt oli paska visa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Nyt vaaditaan @redpecka tuomiota! Mikä oli se kolmas valtio? Filippiinit (toisella puolella lukee sanat: "Fuerzas Expeditionarias del Norte de Luzon" ja toisella puolella puolestaan sanat: "Libertad Justicia e Igualdad".

Jos Wikipediaa on uskominen, tuo versio Filippiinien lipusta oli käytössä 1898-1901.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Vaikka ei ollut minulle osoitettu niin osuu minuunkin eli tuokin on totta. Minä häpeän taas kerran kun en ollut tarkkana. Jätän nämä lippujutut teille.

Ei nämä lippu-, kartta- ja piilosanahommelit ole itselläkään perjantain jälkeen enää lähteneet. Et ole yksin.

E
Eikä kyllä pääkaupungitkaan ole omalla kohdalla napsuneet.
 

redpecka

Jäsen
En osannut käyttää noin hienoja hakusanoja. Backside of flag oli parasta mitä irtosi. Mutta luulisi googlen tietävän mitä minä tarkoitan.

Okei, tossa on ihan kuvien kanssa noita.

- Paraguay todellakin on erilainen eri puolilta.
- Moldova olisi tuon mukaan loppunut 2010.
- Saudeissa ja Brasiliassa en näe mitään eroa, mutta ehkä se sitten tulee siitä mille puolelle lipputanko isketään. Mutta tuota epäsymmetrisuuttahan juuri @CuJo#31 esimerkiksi ehdotteli esim Nepalin lipun osalta.

Ajattelin löytäväni nuo helposti ihan lennosta sitä mukaa kun tulee vastauksia, mutta.. Paskasti laadittu visa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En osannut käyttää noin hienoja hakusanoja. Backside of flag oli parasta mitä irtosi. Mutta luulisi googlen tietävän mitä minä tarkoitan.
Luuletko minun käyttäneen joitain hienoja hakusanoja? Luulet väärin :D Taisin käyttää "flags different sides" hakua.

Moldovan lipusta sanotaan: "Lipun takapuolen vaakuna on käännetty peilikuvaksi"
 

redpecka

Jäsen
@heketsu88 pääkaupunki visaan haluan vielä sanoa kaikille visaharreille, että suomenkielisen Wikipedian mukaan Brasilian pääkaupunki on Brasília (ei Brasilía), ettei joku onneton vain tuon perusteella päivitä tietopankkiaan.

(Itsehän olen jostain syystä tottunut käyttämään muotoa Brazil, mutta nyt opin tämän ellei joku ole tehnyt preveleitä wikipediaan.)
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Kauko Viisas Meinasin vastata edelliseen piilosanaan Ankara, koska se sopi vihjeeseen ei niin mukava ja muita osia vihjeistä on napannut.

Mutta, prostestoin vihjettä. Jos vihje on ei niin mukava, niin tuohan tarkoittaa (ainakin minun ymmärrykselläni) mukavan vastakohtaa. Jotain, joka ei ole (niin) mukavaa. Eihän tuohon sovi vihjesanaksi kiva, vaikka se väärästä suunnasta käytetäänkin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@heketsu88 pääkaupunki visaan haluan vielä sanoa kaikille visaharreille, että suomenkielisen Wikipedian mukaan Brasilian pääkaupunki on Brasília (ei Brasilía), ettei joku onneton vain tuon perusteella päivitä tietopankkiaan.

(Itsehän olen jostain syystä tottunut käyttämään muotoa Brazil, mutta nyt opin tämän ellei joku ole tehnyt preveleitä wikipediaan.)
Minä olen oppinut, että pääkaupungin nimi on Brasil (perustettiin vartavasten pääkaupungiksi keskelle ei mitään). Näköjään Wikipediassa käytetään Brasilia-nimeä ja englanninkilelisessä myös Brasília. AIna sitä oppii kun muistaisi päivittää tietojaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kauko Viisas

Mutta, prostestoin vihjettä. Jos vihje on ei niin mukava, niin tuohan tarkoittaa (ainakin minun ymmärrykselläni) mukavan vastakohtaa. Jotain, joka ei ole (niin) mukavaa. Eihän tuohon sovi vihjesanaksi kiva, vaikka se väärästä suunnasta käytetäänkin.
"Ei niin mukava vaan päinvastoin" - tässä käännettiin sekä merkitys että kirjoitusasu nurinniskoin käyttämällä "päinvastoin" -sanaa.

Ymmärrän protestisi, mutta ihmisten ajatuksenjuoksu poikkeaa toisistaan ja siksi nämä piilosanat ovatkin haasteellisia, jos et tiedä/tunne laatijan ajatuskulkua ja tapaa rakentaa piilosanoja.

Kiitän sinua kommentistasi ja kiinnostuksestasi aiheeseen ja toivottavasti selitykseni selittää mistä mielestäsi vihje kiikasti.

Toisaalta, tämä päivä ei ole ollut parhaimpiani tässä ketjussa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Riittääkö jos sanon vain että tiedän kaikki paitsi Grenadan?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
"Ei niin mukava vaan päinvastoin" - tässä käännettiin sekä merkitys että kirjoitusasu nurinniskoin käyttämällä "päinvastoin" -sanaa.

Ymmärrän protestisi, mutta ihmisten ajatuksenjuoksu poikkeaa toisistaan ja siksi nämä piilosanat ovatkin haasteellisia, jos et tiedä/tunne laatijan ajatuskulkua ja tapaa rakentaa piilosanoja.

Kiitän sinua kommentistasi ja kiinnostuksestasi aiheeseen ja toivottavasti selitykseni selittää mistä mielestäsi vihje kiikasti.

Toisaalta, tämä päivä ei ole ollut parhaimpiani tässä ketjussa.
Ok, ostan selityksen. Tuossa on ikään kuin kaksoiskäänteisyys ja en saanut kiinni siitä. Vedän protestini pois.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@heketsu88 pääkaupunki visaan haluan vielä sanoa kaikille visaharreille, että suomenkielisen Wikipedian mukaan Brasilian pääkaupunki on Brasília (ei Brasilía), ettei joku onneton vain tuon perusteella päivitä tietopankkiaan.

(Itsehän olen jostain syystä tottunut käyttämään muotoa Brazil, mutta nyt opin tämän ellei joku ole tehnyt preveleitä wikipediaan.)

Ja wikipedia on tässä oikeassa. Minulla on sattunut jälleen kerran virhe tuossa. Alan korjaamaan jälleen pisteitä:D.
 

redpecka

Jäsen
Maantietovisa päivittäin kl. 18:00. (Viikko 5)
  • Tänään maanantaina yksi nopea.
  • 3D-kuva skriinille + 5 min kuluttua sama 2D:nä.
  • Yksi arvaus, nopeimmalle piste. Ei uusinta-arvauksia kun olla pikapeli.

Huom! Sarjataulukko on uusittu vastaamaan nykyformaattia: 6 ekaa suoraan pleijareihin ja sijoilla 7-10 pelaavat säälit.

Kauko Viisas 8p
Steril 6p
Via Dolorosa 3p
Virveliä kainaloon 2p
Tadu 2p
CuJo#31 2p
- - - - -
Jyväsjemmari 1p + Tonttulakki + Sädetikku
Vesuri 1p
Everton 1p
Hiltsu04 1p
- - - - -
Hols Nilgerssön 1p
Rekka Pinne 1p
Tshekki77 1p
Poulu Jukki 1p
kyykäärme 1p

Turha Kaukalo 1p
Ishmael 1p
heketsu88 1p
Unkka 1p
 

redpecka

Jäsen
Laitetaan nyt vaikka uuden viikon alkajaisiksi postia visaristeilijöille. Visa on entiseen tapaan kl. 18:00 päivittäin. Jos ette halua olla postituslistalla unsubscriptatkaa. Pleijarit pelataan keväällä, joten nyt olisi hyvä aika varmistaa parhaat runkosarjasijoitukset.

@Kauko Viisas 8p
@Steril 6p
@Via Dolorosa 3p
@Virveliä kainaloon 2p
@Tadu 2p
@CuJo#31 2p
- - - - -
@Jyväsjemmari 1p + Tonttulakki + Sädetikku
@Vesuri 1p
@Everton 1p
@Hiltsu04 1p
- - - - -
@Hols Nilgerssön 1p
@Rekka Pinne 1p
@Tshekki77 1p
@Poulu Jukki 1p
@kyykäärme 1p

@Turha Kaukalo 1p
@Ishmael 1p
@heketsu88 1p
@Unkka 1p

Laitetaan tähän jotain bubbling under pallomeri -risteilijöitä myös: @Iisoppi @Evil @Uleåborgir @Wiljami @banaaninviljelijä @Huono pakki @MacRef ja ketä kaikkia onkaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Valtion pääkaupunkivisa jatkuu tänäänkin kello 19.00.
 

redpecka

Jäsen
39. kysymys, mikä maa?

Vihje 1/2
 

Liitteet

  • 39a.PNG
    39a.PNG
    24,1 KB · kertaa luettu: 56
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös