Käsittääkseni galaksijoukot ovat irtautuneet tuosta yleismaailmankaikkeuksellisesta laajenemisesta. Niillä on tarpeeksi omaa massaa pitääkseen puolensa sitä vastaan. Joten galaksijoukkojen sisällä törmäykset jatkuvat ja jäsenien määrä pienenee. Mutta voi ehkä olla yksi keino päästä pakoon tuota yhteensulautumisuhkaa. Mm. suomalainen tähtitieteen professori Mauri Valtonen on esittänyt gravitaatiolinkoa, jolloin pienempimassainen galaksi vuorovaikuttaa esim. kahden keskustassa majailevan massiivisen galaksin kanssa, ja kolmen kappaleen "lakien" (lue kaaoksen) mukaan siitä voi olla seurauksena, että tämä kevyempi kumppanigalaksi lingotaan pois joukosta. Jos se saa tarpeeksi nopeutta, se voi kaipa paeta koko joukon gravitaatiovaikutuksen ulkopuolelle, ja sitten päästä mukaan tuohon yleiseen laajenemiseen. Galaksijoukkoon jäävien galaksien kohtalo en ehkä yhteensulautuminen pitkien aikojen päästä yhdeksi supergalaksiksi. Sen tähdet sitten aikojen myötä kuihtuvat pois tavalla tai toisella ja jäljelle jäisi vain säteilyä. No tämä ehkä tämän hetken kuva, ehkä ensi vuonna taas "tiedämme" enemmän.Pohdintani liittyy nyt galaksijoukkoihin. Sillä nehän kieppuvat ainakin toistaiseksi vielä toistensa painovoimapiirissä silti loitontuen (*) toisistaan (ne rykelmät, ei lähigalksit). Kun mietitään vaikka mahdollista lämpökuolemaa jossa ei enää pihaustakaan ole, niin tarkoittaako tämä nyky fysiikan mukaan, että pienemmät galaksijoukot joihin painovoima vielä ylsi romahtavat yhdeksi isoksi galaksiksi ja haihtuvat sitten pois, vai voiko rykelmän sisällä olevat galaksit irtautua vielä emo-rykelmästään noin niinkuin gravitaation puolesta?
Noin olen sen itse ymmärtänyt. Jonkin verran töitäkin aikanaan tein gravitaatiolinkoteorian kanssa, mutta aika unholaan nämä galaksijoukkojen tutkimukset ovat minulta jääneet.Olen siis sellaisessa käsityksessä/olettamuksessa, että nämä "nyrkinkokoiset" galaksijoukot loittonevat toisistaan isossa avaruudessa pimeän energian vaikutuksesta, mutta paikalliset galaksit joukon sisällä olisivat juuri sidottuja toisiinsa hamaan loppuun asti kuten tuossa sanotkin ellei nyt joku satunnainen singahda tuollaisella gravitaatiolingolla palloilemaan galaksijoukkojen väliseen avaruuteen. Oletan nyt että ymmärsin vastauksesi oikein.
Jaa-a. Ei ole kosmologia mulla kuin harrastuksen asteella mutta jos säteily jäähtyy/punasiirtyy samalle taajuus/lämpö-alueelle, niin en ole varma pystyykö sen suoraan säteilystä erottamaan mistä on kotoisin. Samaa kohinaa luulisin. Tämä on vain sivistynyt arvaus tosin.Tiivistän vielä kysymykseni, jos joku haluaisi yrittää vastata, eli...
Näkeekö biljoonan vuoden kuluttua heräävä havaitsija niitä galaksiryhmiä, jotka aikoinaan olivat valonnopeuden sisäpiirissä eli näkyykö muinaiset perävalot?
Juu, noin voisi käydä jos tuon biljoonan ottaa biljoonana. Minun täytyy edelleen yrittää selventää ihmettelyäni:Jaa-a. Ei ole kosmologia mulla kuin harrastuksen asteella mutta jos säteily jäähtyy/punasiirtyy samalle taajuus/lämpö-alueelle, niin en ole varma pystyykö sen suoraan säteilystä erottamaan mistä on kotoisin. Samaa kohinaa luulisin. Tämä on vain sivistynyt arvaus tosin.
Valo on valoa oli se lähtöisin mistä tahansa ja käyttäytyy samalla tavalla lähteestä riippumatta.Lopettaisivat luennoitsijat jankkaamasta auringonsädeanalogiaansa, sillä tähden valo lähtee, saavuttaa ja poistuu päinvastoin kuin taustasäteily.
Riippuu loittonevan galaksijoukon etäisyydestä. Jos se on riittävän kaukana, niin taskulampun valo ei koskaan saavuta sitä maailmankaikkeuden laajenemisen vuoksi.Tietty vielä kiinnostaa se, voisiko valonnopeudella saavuttaa taskulampulla sen loittonevan galaksijoukon? Luultavasti ei, mutta sen joukon voisi silti punaisena nähdä kunnes sulautuisi samalle tasolle taustasäteilyn kanssa.
Mielestäni tässä on suuri ero. Kaikki tiedetään, että tähti sammuu ja sen jälkeen sieltä ei tule viimeisten valonsäteiden jälkeen enää mitään. Mutta taustahehku ei katoa ikinä. Ei sitä tietysti ymmärtää voi, mutta voi sen uskoa jos näin sanotaan. Joskus olen siis ihmetellyt sitä, että miksi tuo taustasäteilyn pulssi ei vain mene meistä ohi tai vaihtoehtoisesti repeä valonnopeuden tuolle puolen ja x ajan jälkeen sitä ei voisi havaita. Mutta tällaista ei tule tapahtumaan nyky tiedon valossa.Valo on valoa oli se lähtöisin mistä tahansa ja käyttäytyy samalla tavalla lähteestä riippumatta.
Juu, kyllä minä tämän taskulamppukokeen tavallaan ymmärrän. Ei siinä sen enempää ihmeellisyyttä.Riippuu loittonevan galaksijoukon etäisyydestä. Jos se on riittävän kaukana, niin taskulampun valo ei koskaan saavuta sitä maailmankaikkeuden laajenemisen vuoksi.
Okei, tämä on ihan hyvä pointti yksinkertaisuudessaan. (Vai voiko ne sittenkin jäähtyä samaan lämpötilaan/taajuuteen, kuten @redlate tuossa aiemmin sanoi ja täten eivät olisi erotettavissa toisistaan?)Galaksijoukon valo ei pääse samalle tasolle taustasäteilyn kanssa, koska myös taustasäteily siirtyy maailmankaikkeuden laajentuessa yhä pidemmille aallonpituuksille.
Taustasäteily menee meidän ohi, mutta perässä tulee aina vain kauempaa lähtenyttä taustasäteilyä. Huomenna havaittava taustasäteily on lähtenyt liikkeelle kauempaa kuin tänään havaittava.Joskus olen siis ihmetellyt sitä, että miksi tuo taustasäteilyn pulssi ei vain mene meistä ohi tai vaihtoehtoisesti repeä valonnopeuden tuolle puolen ja x ajan jälkeen sitä ei voisi havaita. Mutta tällaista ei tule tapahtumaan nyky tiedon valossa.
Tarkoitatko tuolla äärettömällä "valtavan pitkää aikaa" vai oikeaa ääretöntä?Jos galaksi on riittävän kaukana, niin sieltä nyt lähtevä valo ei koskaan saavuta meitä. Sama pätee taustasäteilyyn. On olemassa raja, jonka takaa taustasäteily ei koskaan saavuta meitä. Mutta rajan tällä puolella oleva tullaan havaitsemaan, ja sillä viimeisellä säteellä tulee menemään äärettömän kauan aikaa saapua tänne.
Onko ihmismielelle jotain ymmärrettävissä olevaa prosessia milloin energia muuttuu aineeksi?
Kiitti linkistä. En ole tuollaista sivustoa olemassa tiennyt olevan. Tuollahan on kaikkea muutakin jännää.Kuten ehkä esim fuusioreaktiosta ymmärtää, puhutaan valtavista energioista kun massa muuttuu energiaksi ja päinvastoin.. esimerkkinä monesti että jos haluaa tuottaa lasin vettä energialla, se vaatisi 2.2468 × 10^16 J energiaa, eli tommoset 250 Nagasakiin tiputettua fatmaniä
…ja tässä ajattelussa muuntamisesta siis on jo virhe, kun kyse ei ole mistään muunnoksesta, vaan massa on energiaa ja energia on massaa.
Normielämässä kemiallisissa prosesseissa energiaa voi muuttaa massaksi ihan paristossa, mutta tämä ei ole se ekvivalentti jota E=MC2 tarkottaa.
Sitäkin kuitenkin tapahtuu kokoajan kun kosmisia säteitä kimpoilee maan ilmakehään ja törmäilee, mutta koska noi energiat on valtavia, niin ihmisen toimesta tämä "muunnos" on tehty kokeellisesti fotonin energialla tekemällä siitä elektroni ja positroni.
Ilman välivaiheita tämä tehtiin Brookhaven RHIC kiihdyttimsessä ihan vähän aikaa sitten.
Valosta synnytettiin materiaa – 80 vuotta vanha teoria oli oikeassa
Einsteinin yhtälöt pitivät kutinsa jälleen kerran.www.mikrobitti.fi