Hyvä 32" laajakuva-tv

• 3 276
  • 26

Wiipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ajattelin hankkia ensi viikolla uuden television vanhan (5 v.), tänään räjähtäneen televisioni tilalle.

Onko kellään kokemuksia 32 " laajakuva-televisioista?

Kannattaako hankkia esimerkiksi

* Sony KV-32 FX 65 E, hinta 1860 €

* Sony KV-32 FX 66, hinta 1699 €

* Philips 32 PW 8807, hinta 1670 €

* Philips 32 PW 8717, hinta 1655 €

Yllämainitut hinnat sisältää myös jalustat tv:hen.

Mikä ero mahtaa olla näillä Sonyn malleilla ja vastaavasti Philipsin malleilla keskenään?

Vai suositeletteko jotain muuta merkkejä.
Muita ehtoja ei oikeastaan ole kuin, että tv:n pitää olla 32" laajakuva-tv, 100 hz ja hinta suunnilleen alle 2000 €.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viime kesänä hankittua 32" Finnluxia voin ainakin itse suositella kuluneen vuoden käyttökokemuksien jälkeen! Mahtava töllö!

Pai tö vei, minun vanha Finnlux (28") posahti viime kesän helteiden aikaan palveltuaan sitä ennen ILMAN MITÄÄN HÄIRIÖITÄ 12 VUOTTA (hyvää tuuria, vai kotimaista laatua?)

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Finluxista on itsellänikin varsin hyviä kokemuksia. Meillä oli joku 10 vuotta Finlux ja koko aikana ei juuri mainittavia vikoja ollut. Lopussa sitten kuvaputki törähti, mutta kelpo töllö oli kyseessä kun niin kauan palveli ja aika kovassa käytössäkin. En tiedä kyllä mikä on uudempien mallien kestävyys? Tuntuu että useasti vanhemmat laitteet toimivat miltei paremmin kuin hiukan uudemmat ja porskuttavat vieläkin kun muutama vuosi sitten ostettu hifituote on sanonut itsensä irti...

ranttikiituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipahan se on
Osta mikä tahansa muu kuin Salora. Ostin keväällä 32" halvan karvalakkimallin ja 2kk:n päästä se jo hajos. Lieneekö ollut joku maanantaikappaleen sätös.

Tuli odotettua hiukka liikaa kotimaisesta laadusta, mut onneksi on takuu korjauksen jälkeen toiminut moitteettomasti.

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Meidän (opiskelijaparin) 100Hz:n Finlux pamahti viime talvena reilun vuoden ikäisenä. Luonnollisesti kuitenkin niin, ettei takuu ollut enää voimassa. Hyvää tuuria, vai kotimaista laatua?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti jiimo
Meidän (opiskelijaparin) 100Hz:n Finlux pamahti viime talvena reilun vuoden ikäisenä. Luonnollisesti kuitenkin niin, ettei takuu ollut enää voimassa. Hyvää tuuria, vai kotimaista laatua?

Olet asian ytimessä? Jos jokin asia VOI mennä pieleen, se myös menee pieleen. Jos jokin asia EI VOI mennä pieleen, se menee kuitenkin pieleen. Jos tällä hetkellä kaikki tuntuu olevan ihan O.K. niin et ole huomannut jotakin. Tätähän tämä meidän taivallus on...

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samalla asialla olen itsekin. Olen jopa tehnyt suurehko netinkaivuuoperaatiota, jotta pääsisin jyvälle näistä.

Päälinja omista havainnoistani on seuraava, sen suuremmin perustelematta. Panasonicit ovat parhaimmillaan parhaita, mutta keskinkertaiset mallit ovat sikahintaisia, joten ei niitä kukaan, jolle raha merkitsee, osta.

Finluxit ja Salorat ovat sieltä, mihin ei aurinko paista, enkä tällä kertaa viittaa Turkuun.

Sony ja Phillips ovat kaiketi aika tasavahvoja, niin hinnoillaan ja laadullaan. Tässä hintaluokassa "ei sikahintaiset, mutta ei halvinta" on oma kilpailuni käyty lähinnä Sony Kv-32fx65 ja Phillipsin 8807:n välillä. Äkkisältään katsottuna ei niiden kuvassa huomaa mitään eroja. Kuitenkin ilmeisesti Phillipsiä pidetään parempikuvaisena. Se on myös hieman uudempi ja sisältänee uudempaa piiriä kuin Sony(oma arvaus). 8807:ssa on paremmat kuvanparannuspiirit, jotka näyttelevät kai aika suurta osaa sadan hertsin putkissa. Toisaalta jos olisi kaksi aivan tasan samaa tuotetta joista toinen olisi Sonyn ja toinen Phillipsin, niin ottaisin Sonyn. Kaverini on myös kovasti kehunut tuota Sonya, mutta sillä ei toisaalta ole Phillipsiä siinä vieressä. Niin ja sitten kai noissa Phillipsessä on ollut jonkun verran jotain symmetriaväärisymää, josta tosin pääsee huoltovalikon säädöillä eroon.

Oma valintani lienee lopulta Phillips 8807, lähinnä sen takia, että pääsen mollaamaan jullikaverini töllöä.

Kaiken kaikkiaan kinkkinen valinta. Yksi parhaista lähteistä, minkä olen löytänyt on newssi grouppi: sfnet.harrastus.audio+video.kotiteatteri

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sony. Suosittelen vierailua kaupassa jossa kaikki vaihtoehtosi on mahdollisimman lähekkäin ja sitten vertailet vain mikä kuva sopii omalle silmällesi parhaiten. Minulla tämä "vertailu" käänsi kupin Sonyyn.

MyPa

Jäsen
Samalla asialla olen itsekin eli hankkimassa uutta laajakuva-tv:tä.
Kokemusta eri malleista ei ole vielä muuta kertynyt kuin että kävin lauantaina Kouvolan CM:n Mustassa Pörssissä ja Torikadulla sijaitsevassa Kouvolan Konepisteessä tutustumassa malleihin.

Ylitse muiden nousi laajasta valikoimasta itsellänikin juuri nämä vaihtoehdot Sony tai Philips. Mustan Pörssin Sony KV-32FX65E (laskivat tarjoushinnaksi 1850 euroa) oli ainakin ulkoisesti erittäin tyylikkään näköinen upeine jalustoineen. Philips 32PW8807 (tarjoushinta 1650 euroa). Philipsissä hiukan parempi teksti-tv muistaakseni 1200 sivun muistilla kun Sonyssä tuo muistimäärä oli ehkä jotain 250 tai 500 sivun väliltä. Eiköhän nuo Sonyn määrätkin ole ihan riittävät.

Sony ja Philips olivat Mustassa Pörssissä vierekkäin ja kuvan laadussa en kyllä havainnut oikeastaan mitään eroa.

Itse olen kyllä kallistumassa myöskin valinnassa Sonyyn vaikka
Sony onkin hiukan hinnakkaampi Philipsiä.

Jiimo: Kouvolan Konepisteen Tekniset lehdessä mainostettiin Sony 32" 100 hz laajakuva-tv KV-32FX66. Hinta 1699 euroa ja 5 vuoden takuu!

ps. Onko kellään havaintoja hinnoista esim. Gigantissa.
Kouvolassa hintaerot ainakin eri liikkeiden välillä ovat aika pieniä ja Kouvolassa ei ole Gigantia. Lähin Gigantti taitaa olla Helsingissä eli noin 130 km päässä. Onko Gigantti pääkaupunkiseudulla edullisin vai löytyykö jotain muita edullisempia kauppoja. Ei nyt ihan muutaman kymmenen euron takia tietysti viitsi lähteä Gigantista asti hakemaa töllöä.

Viimeksi muokattu:

ace

Jäsen
Laajakuva-tellu on ostoslistassa seuraavana täälläkin. Oon kuullut huhuja että 100 hz telluissa esiintyy herkästi jotain ongelmia kuvanlaadun kanssa. Kuva "tökkii" tai jotakin. Samoin olen kuullut että 100hz tellu ei toimi digiboxin kanssa. Onko näissä väitteissä mitään perää?? Kellään kokemuksia?

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Tekniikan Maailmassa on ainakin joskus mainittu 50 hertsin telkun olevan parempi digitelvisiolle.

MyPa

Jäsen
ace

jussi j:n mainitsemilla sivuilla (sfnet.harrastus.audio+video.kotiteatteri) kohdassa "televisiovastaanotin" on käsitelty tuota aihetta, että pitäisikö valita 100 Hz tai 50 Hz televisio?

50 Hz tekniikan etuja ja haittoja:

- kuvan välkyntä havaittavissa
+ kuva on hyvälaatuinen kun ei mitään turhaa mahdollisesti kuvaa huonontavaa prosessointia matkalla
+ halvempi hinta

100 Hz tekniikka:

+ television kuva välkkymätön ja rauhallinen katsoa
+ televisiossa oleva digitaalitekniikka tarjoaa yleensä muitakin etuja kuin vain
- kuvan digitaalinen käsittely voi huonontaa kuvanlaatua
- voimakkaasti liikkuvassa kuvassa voi näkyä ongelmia (huntua, nykimistä tms.)
- kalliimpi hinta

Kyllä ehdottomasti itse olen 100 Hz tekniikan kannalta.
Kuva on välkkymätön enkä ainakaan itse ole kiinnittänyt mitään huomiota näihin mahdollisiin ongelmiin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Gigantti tarjosi eiliseen asti Sony 32FX65:sta 1299e. Hinta ei ymmärtääkseni sisältänyt jalustaa, joka muistaakseni on luokkaa 250e arvoinen. Ei ole sitten mitään hajua normaalihinnasta. Tuohon nähden yli 1800e kuulostaa ryöstöltä tai mustapörssitarjoukselta. Ainakin Tampereella MustaPörssi on varmaan viimeinen liike, mistä ostaisin yhtään mitään kotiteatteriin liittyvää.

Itse kallistuisin em. Sonyyn, jos tuo 28" perustöllö laukeaisi. Taitaa olla halvimpia 100 Hz WS Sonyjä, missä on kelvollinen teksti-tv. Kuvassa Sony, Philips ja Panasonic lienevät aika lähellä toisiaan. Makuasiat, mieltymykset jne. siis kunniaan ostopäätöstä tehtäessä.

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Itselläni on Panasonicin 50 Hz:nen ja olen ollut todella
tyytyväinen tähän asti. Ja kun ostin sen Gigantista niin myyjä
sanoi että suurimmassa osassa Panasonicin telkuista
on Phillipsin kuvaputki joten siksikin kuva on samanlainen
molemmissa. Omassa Panasonicissa on tosin Quintrixin kuvaputki
joka taitaa olla Panasonicin oma osa. Mulla on kyllä kaikki muut
eri osat kotiteatteriini Sonyn laitteita mutta juuri silloin kun olin
ostamassa tv:tä niin vastaavat Sonyn telkkarit olivat Gigantista
loppu enkä jaksanut jäädä odottelemaan. Ja syy miksi se piti
ostaa Gigantista on että niillä on täällä päin (vantaalla) halvimmat
hinnat.

MyPa

Jäsen
Nyt kun olen eri liikkeissä kiertänyt niin kaikissa tv-liikkeissä tarjotaan vain ja ainoastaan näitä noin 1700 euron hintaisia laajakuva-televisioita 100 Hz. Heti kun otan puheeksi nämä 50 Hz:n laitteet niin joka paikassa on sanottu että unohda koko juttu että 100 Hz on muka niin paljon parempi.

Kouvolan Konepisteessä esim Philipsin 32" malli 32PW6506 (50 Hz) maksoi 1090 euroa eli hintaeroa vaikkapa vastaavaan 100 Hz mallin tulee noin 500 euroa. Sanoivat kyllä että 50 Hz malli olisi kaikilta ominaisuuksiltaan huonompi, mutta tulipahan kyllä mieleen, että mitä kukaan tekee 1200 teksi-tv-sivun muistilla, kun eipä noita kovin montaa teksi-tv sivua ole jota tulee seurattua (tv-ohjelmat, urheilu ja ehkä joskus uutiset, siinäpä ne).

Minut on kyllä saatu liikkeissä ilmeisesti aivopestyä ja hankintani tulee olemaan 100 Hz versio, ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä Sony.

Jos Gigantista saa edelleen tuon Sony 32FX65:n 1299 eurolla ja siihen jalusta 250 euroa eli noin 1550 euroa ja Kouvolan Mustapörssi pyytää samasta laitteesta normaalihinnoin tv 1645 euroa ja jalusta 335 euroa eli 1980 euroa ja tästä alennus 130 euroa eli kokonaishinnaksi 1850 euroa. Tulee Gigantin laite siis 300 euroa halvemmaksi kuin ihan sama tv Kouvolan Mustassa Pörssissä (tuohon hintaan kannattanee ajella Kouvolasta Vantaalle ostoksille

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
Vastaus on Sony

Olin pari vuotta sitten saman ongelman edessä. Kyselin asiaa kaveriltani, jonka tiesin olevan aika hyvin selvillä tämän alan uutuuksista. Toisaalta kaveri ei ollut minkään liikkeen tai merkin palveluksessa eikä mies muutenkaan ollut mitenkään erityisesti minkäänlaisten merkkien perään.

Vastaukseksi sain: "Jos ei lompsa riitä heti Sonyyn, odota, jos mahdollista vuosi ja tee hankinta vasta sitten. Itse tein näin ja tuotahan sitä on katsottu kohta kymmenen vuotta". Saman tyyppisen vastauksen sain liikkeiden myyjiltä liikkeestä riippumatta. Ensin tulee Sony, sitten vasta muut.

Nyt on laajakuva-Sony könöttänyt olohuoneen nurkassa sen pari vuotta, enkä pois vaihtaisi!

Lähipiirin kokemuksista johtuen en ainakaan Philipsiä hankkisi. :(

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei taida valitettavasti päteä enää huomenna tuo Gigantin hinta, mutta varmaan uusi kampanja tulee aikanaan. Tuo jalustan hinta on muistinvarainen ja perustuu viime syksyn kyselykierrokseen. Siitäkin on muistaakseni kaksi eri mallia, lasiluukulla ja ilman.

Mitä tulee teksti-tv:hen, niin pidemmän päälle sivun latautumisen odottaminen alkaa kyrpiä. Jos sitä taas ei käytä muuta kuin satunnaisesti ohjelmatietojen seuraamiseen tms, niin ei sille tietenkään kannata paljon laittaa painoarvoa. Itse olen kuitenkin teksti-tv:n suurkuluttaja, joten minulle ne ominaisuudet merkitsevät aika paljon valintatilanteessa.

MyPa

Jäsen
Tuossa Mustan Pörssin mallissa jalusta oli lasiluukulla.
Erittäin tyylikäs kokonaisuus, lasiluukku ikään kuin aukeaa ylöspäin. Normaalihinnaksi Musta Pörssi ilmoitti jalustalle tuon 335 euroa, mutta uskoisin, että jos TV:n ostaa samasta paikasta niin jalustan saa kyllä tingittyä 250 eurolla (sisältää siis lasiluukun).

Wiipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiitoksia tähänastisista tiedoistanne.

Kyllähän valintakuppi alkaa vahvasti kallistumaan tuon Sonyn puoleen. Mitä nyt olen tuttujakin jututtanut niin pääsääntöisesti Sony kyllä kerännyt parhaat kehut.

Seuraan kyllä teksi-tv:stä erityisesti urheilua. Onko kokemuksia siitä onko Sonyn teksi-tv riittävän nopea esimerkiksi alasivujen lukemiseen vaikkapa joku sivu 220 missä seurataan SM-liigan maalintekijöitä.

Kyllähän tietysti hiukan pännii jos tuon Sonyn on eiliseen asti saanut tosiaan Gigantista 300 euroa halvemmalla ja maanantaina hinta olisi taas Mustan Pörssin hinnoilla sielläkin.

www.hobbyhall.fi sivuilta löytyy joitain malleja, hinnat ilman jalustaa.

Sony KV-32FX66 -32" 100 Hz (1590 €)
Sony KV-32LS60 -32" 100 Hz (1499 €)
Philips 32PW6526 -32" 50 Hz (1390 €) kanta-asiakkaalle kaupanpäälle 260 €:n arvoinen jalusta.
Philips 32 PW6006 -32" (950 €) = tämä taitaa olla ihan lelu, teksti-tv:ssä vain 10-sivun muisti.

www.netanttila.fi sivujen tarjontaa.

Panasonic Tx32pk3 32"(1399 €) = onneton teksti-tv.
Salora 32mcw220+opera safety 100 Hz, 2048 sivun teksti-tv
(1890 €)
Sony KV-32LS60 -32 " (1499 €) = sama hinta kuin Hobby Hallissa.
= 250 sivun muisti teksti-tv:ssä.

Harmi, ettei useillakaan tv:n myyjillä ole nettisivuja ja varsinkin ihmetytää miksei gigantin sivuilta ei näy tuotteita eikä niiden hintoja. Gigantista ei myöskään voi tilata tuotteita netin kautta :confused:

Löytyyköhän mitään muita postimyyntifirmoja joista voisi tv:n tilata?

Sony taitaa olla televisioissa markkinajohtaja ja sen imago on kunnossa. Merkki on tunnettu ja hyvämaineinen, joten useille kodinelektroniikkaa hankkiville se tulee vaihtoehtoja miettiessä ensimmäisenä mieleen. Mielikuvilla pelataan ja Sonylla ne ovat kiistatta kunnossa. Monet muut merkit pystyvät tarjoamaan yhtä hyviä - ellei jopa parempia - laitteita, mutta ne jäävät siitä huolimatta suuren ja mahtavan Sonyn varjoon.

Tarkoituksenani ei ole arvostella tai haukkua Sonyn laitteita, mutta toteanpa vain, että muitakin laitteita kannattaisi silmäillä. Sonyn televisioissa esimerkiksi tuntuu lähes poikkeuksetta olevan mm. geometriavirheitä. Jos itse olisin nyt ostamassa televisiota, niin kallistuisin todennäköisesti joko Philipsin tai Panasonicin puoleen. Omalla kohdallani Philirimpsis on imagoltaan hieman kehnossa asemassa, mutta televisiot osaavat kyllä antaa hyvää kuvaa.

Tekniikan Maailman ristiretkestä 100 hertsin teknologiaa vastaan ei kannata juuri perustaa. Ensimmäisissä 100 hertsin televisioissa oli ongelmia, ja nyt Tekniikan Maailman arvostelijat tuntuvat tyrmäävän kaikki uudetkin vehkeet noiden ensimmäisten kokemusten perusteella. 100 hertsin televisioiden toimimattomuus digiboksienkin kanssa on kaiketi suuri vitsi - itse en tosin digibokseihin ole tutustunut kuin kaupan hyllyllä. Kuvan värinättömyys on ainakin minulle ominaisuus, joka parantaa katselunautintoa moninkertaisesti. Monillehan 50 hertsin töllöjen jatkuva värinä ja väpätys on terveydellinenkin haitta, sillä se laukaisee helposti migreenin.

Itsekin olin juuri harkitsemassa television ostoa, mutta totesin 32 tuuman laajakuvatelkkareiden olevan ainakin kotiteatterikäytössä säälittävän pieniä postimerkkejä. Nyt kuvaa (muuttujista riippuen kooltaan 60"-100") heittääkin seinälle videotykki, ja tyytyväinen olen valintaani ollut. Eikä tullut sen kalliimmaksi kuin 32" / 100hz -televisio.

Receiver

Jäsen
Suosikkijoukkue
VG-62, TPS, TuTo, Suomen maajoukkue
Tuosta "varsin eksoottisesta" Bekosta sen verran, että Markantalossa asioidessani myyjätär sanoi Bekossa olevan Panasonicin kuvaputki ja Phillipsin komponentit. Valmistusmaana Turkki.

Viestin lähetti Receiver
Tuosta "varsin eksoottisesta" Bekosta sen verran, että Markantalossa asioidessani myyjätär sanoi Bekossa olevan Panasonicin kuvaputki ja Phillipsin komponentit. Valmistusmaana Turkki.

Vaikka Beko onkin eksoottinen merkki, niin kokemuksieni mukaan nuo telkkarit ovat hintaansa nähden yllättävänkin hyväkuvaisia. Markantalo näyttää myyvän Bekon 32" laajakuvaa (50 Hz) 4000 markalla, joten kävisin kyllä tsekkaamassa. Virheitä noiden kuvassa on kuulunut olevan, mutta yhtä lailla niitä tuntuu löytyvän Sonynkin töllöistä.

Paras vinkki television ostossa on, että käytä ihmeessä omia silmiäsi, älä naapurien ja muiden tuttujen kommentteja. Aika monessa liikkeessä löytyy merkkejä ja malleja laidasta laitaan, joten niitä on kohtalaisen helppo vertaillakin. Toinen vinkki on vierailla osoitteessa www.hificomponents.de ja selvittää, mihin hintaan televisioita sieltä irtoaisi. Aika moni suomalainenkin tilailee viihde-elektroniikkansa tuosta liikkeestä, joka tuntuu olevan a) luotettava, b) edullinen ja c) nopea. Saksasta tilaaminen saattaa tuntua hämmentävältä, mutta kaiken pitäisi pelata ongelmitta, hintojen olla erittäin kilpailukykyisiä ja takuunkin toimia.

mti

Jäsen
Suosikkijoukkue
StL Blues, Ketterä, Hurtat, Saipa
Viestin lähetti MyPa

ps. Onko kellään havaintoja hinnoista esim. Gigantissa.
Kouvolassa hintaerot ainakin eri liikkeiden välillä ovat aika pieniä ja Kouvolassa ei ole Gigantia. Lähin Gigantti taitaa olla Helsingissä eli noin 130 km päässä. Onko Gigantti pääkaupunkiseudulla edullisin vai löytyykö jotain muita edullisempia kauppoja. Ei nyt ihan muutaman kymmenen euron takia tietysti viitsi lähteä Gigantista asti hakemaa töllöä.

Lappeenrannassa on Gigantti.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy