Re: Re: Maalintekotuska päällä
Viestin lähetti Flonaldo
Erottaisin pelaajien henkilökohtaisen laukaisutaidon ja joukkueen kollektiivisen viimeistelytaidon toisistaan. Yksilön henkilökohtainen laukaisutaito on sellainen, jonka kehittämistä ei parhaiten palvele joukkueharjoitukset.
Varmasti totta, ettei palvele. Mutta itse hyvin vähän itse treenejä seuranneena tahi tehneenä, ajattelin että joukkueen yhteiset treenit toimisivat jonkinmoisena herättelijänä joukkueelle, että tosissaan tässä jokainen on asiaan suhtautumassa.
Yksittäisen pelaajan laukauksen parantaminen vaatii tutut konstit: sen autotallin oven, vanerin ja ison ämpärin kiekkoja. Ei se ole sen kummallisempaa ja tuolla kuurilla esimerkiksi Koiviston Tomppa sen oman lämärinsä kuntoon viilasi. Jäälläkin vetoja pitää harjoitella, mutta joukkueharjoituksissa toistoja ei yksinkertaisesti voi saada tarpeeksi.
Täytyy ihmetellä, miksei nykyajan pelaajat tätä kehitä enemmän. Yleensäkin maalinteko,laukaisutaito ja sen harjoitteleminen ansaitsisivat oman ketjun SM-liiga -puolelle. Minun on vaikea käsittää miksi Jalosen kommentti " osa liigapelaajistä lämää huonommin kuin minä, vaikka olen ollut pelaamatta yli 10 vuotta" voi pitää paikkansa. Miksei valmentajat ja itse pelaajat panosta tähän enemmän?
Jäällä tästä hyvä esimerkki on parin vuoden takaiset Lehkosen Timpan ja Teemu Aallon treenit aina jäiden jälkeen. Lehkonen laittaa kiekon ränniin ja Aalto pysäyttää sen siniviivalla. Keskelle ja veto. Uudestaan. Uudestaan. Uudestaan. Lehkonen passaa ja Aalto vetää viivalta suoraan syötöstä. Uudestaan. Uudestaan. Uudestaan.
Nonni, Teemu taitaa olla määrätietoinen harjoittelija. Täksi vuodeksi on harjoitukset tehonnu, on kehittynyt mielestäni eniten. (Puolustuspelaaminen, kylläkin.)
Joukkueen viimeistelytaitoa sen sijaan kehitetään parhaiten ihan normaaleilla pelinomaisilla harjoitteilla. Eli mitä milloinkin ohjelmaan kuuluu; pienpelejä, ylivoimaa, kaksykkösiä ym. Niissä pitää vaan sitten korostaa, että sen vedon pitää lähteä silloin kun paikka on - ja tällaisia ohjeita olen useaan otteeseen kuullut Jaloselta, kun olen kaukalon laitaan nojaillut.
No, eikö tämä nyt periaatteessa ole sitä "Laitetaan pojat maalintekoharjoituksiin tunniksi/pariksi päivässä, lauotaan joka asennosta ja joka tilanteesta, läpiajosta, suoraan syötöstä, rannarilla, takatolpalta, viivasta, keskeltä jne.". Ehkä muotoilussa on vikaa ja jos nyt sanatarkasti tehtäis näitä juttuja vuorotellen voisi olla että poikien vitutus kasvaisi. Tosin en tiedä olisiko se hyvä vai paha. Voisi tulla maaleja, että päästäisiin nöyryytysharjoitteista. ;)
Sillä kuinka hienosti pelaaja X lämää kiekon siniviivalta ei loppujen lopuksi ole valtavasti yhteyttä viimeistelytaitoon. Maalinteko on paljon enemmän mentaalista puuhaa kuin fyysistä. Miten nopeasti pelaaja tajuaa syötön olevan tulossa, kuinka pystyy ennakoimaan maalivahdin ja/tai puolustajien tekemisiä, kuinka kantti kestää kun aikaa ja tilaa on vähän.
Totta, onhan nämä asiat paljon henkiseltä puolelta kiinni. Nyt kerholaisten maalinteossa tai sen onnettomuudessa kulminoituu flegmaattisuus ja viimeiseen asti taistelun puute. Kun katsoin tiistaina maalikoosteen, ei ollut helppo olla toteamatta, että hei, ei me tehdä noita maaleja ollenkaan tollain. Me tehdään ne jos ne tulee helposti. Esim Ilves-Jokerit pelissä Ilveksellä oli sitä tekemisen meininkiä, kaivettiin kiekko mistä tahansa ja uppiniskaisesti ainoa tavoite oli toimittaa se Häkkisen taakse, välittämättä kolhuista tai visuaalisesta näyttävyydestä. Miten muuten niitä taistelumaaleja pudotuspeleissä, kun nytkään ei olla valmiita taistelemaan.[Niin, kyllä ainakin kärkijoukkueita vastaan pitäisi yrittää kotipeleissä kunnon taistelulla maaleista hankkia henkistä yliotetta vastustajasta, sekä itseluottamusta tyyliin "voitetaan kenet tahansa kunhan yritetään".] Viime vuonnakin homma kaatui kalkkiviivoilla siihen, ettei päästy enää loppupeleissä maalilla riittävästi kiekon kanssa tekemisiin, kun ei uskallettu. Ja tähän on mielestäni kaaduttu 2/3 hävityistä pudotuspelisarjoista. Niin ja suuri kiitos tästä kuuluu tsekkiläisille (VV ja Kuha toissa kaudella poikkeus) ja niille jotka ovat säästelleet loppupeleissä itseään uusiin suuriin kuvioihin.
EDIT: [lisäys]