Minä en pitäisi tuosta. Olen kolme kertaa ottanut influenssarokotuksen, ja kaikilla kerroilla olen ollut puolikuntoisena pari viikkoa sen jälkeen. Keikkunut siis sinä rajalla, tulenko kipeäksi kunnolla vai en. Ei ole mukavaa viettää paria viikkoa kurkkukipuisena, päänsärkyisenä ja väsyneenä, ruumiinlämmön ollessa vain hieman kohollaan. Influenssan olen sairastanut kerran, ja se olikin melko sumeat neljä päivää.
Tuo on taas ihan hyväksyttävä syy rokotteen skippaamiseen. Harvoinhan influenssa äityy todella pahaksi. Sinulla taas nuo oireet jo rokotteesta ovat jo sitä luokkaa, että varmat oireet ovat melkeinpä pahempi riesa kuin mahdolliset kovemmat oireet. Itselläni ei ole influenssarokotteesta mitään ihmeempää tullut. Ensimmäisenä päivänä särkee vähän paikkoja, mutta ei sen ihmeempää.
Kurkkukipu tuosta vaikuttaa aika yllättävältä oireelta, koska käsittääkseni se ei ole edes influenssan oire. Olisiko sitten vain niin, että kroppasi reagoi niin voimakkaasti tuohon, että vastustuskyky laskee, jolloin samaan aikaan kiertävät flunssapöpöt ovat aina iskeneet sinuun? Mene ja tiedä...
Itse sairastin influenssan viimeksi 2007. Silloin se oli raju, mutta normaaliin kestoon nähden kuitenkin lyhyt. 39 asteen kuumeilu kesti kaksi päivää. Pienempi kuume vielä yhden päivän. Influenssaan viittasivat kuitenkin taudin oireet (sahaava lämpö, ei kurkkukipua, jäsenten särkyä) sekä se, että sain sen kaveriporukalla tehdyllä ulkomaanmatkalla kaverilta, joka tartutti samalla muutaman muunkin ihmisen kyseiseen tautiin. Yhdellä heistä tuo tauti kesti lähes kaksi viikkoa ja jälkitautina tuli yhtä kauan kestänyt rajumpi poskiontelotulehdus. Lääkärin mukaan influenssa voi joskus olla noinkin lyhyt kuin minulla, mutta se on harvinaista.
Eihän tuo rokotekaan kaikelta suojaa, mutta muutama vuosi sitten rokottamattomalla avovaimollani tauti kesti puolitoista viikkoa. Itse olin silloin rokotettu, enkä sairastunut, vaikka muutaman kerran pöpö yritti ilmeisesti murtaa vastustuskykyäni, koska niveliä hieman kolotti ja pieniä vilunväreitä esiintyi ohimenevästi. Kertaalleen olen rokotettuna sairastanut omituisen pienen kuumeen taudin, jossa kuumetta oli ensin parina päivänä, minkä jälkeen heikko olo jatkui muutaman päivän. Kuume nousi sitten yhtenä päivänä uudestaan, minkä jälkeen menin laboratoriokokeisiin. CRP-arvojen perusteella ei ollut bakteeritulehdus. Työterveyshoitaja epäilikin, että influenssa jylläsi kehossani, eikä rokotteen ansiosta päässyt kuitenkaan tuota pahemmaksi. Puolitoista viikkoa olin silloin sairauslomalla, mutta vointini oli kuitenkin koko ajan suhteellisen siedettävä - verrattuna tuohon 2007 sairastettuun lyhyeen mutta ytimekkääseen tautiin.
Homeopatian "ilosanomaa" levittävät pitäisi ruoskia. On todella vastuutonta uskotella tietämättömille ihmisille (puhumattakaan rahastuksesta), että heidän sairautensa voidaan joko estää tai parantaa homeopaattisilla lääkkeillä eli vedellä.
Eikös siinä ole joskus sokeriakin mukana? :)