Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 553 448
  • 2 954

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli homeopaattisia lääkkeitä saa mielestäsi markkinoida sairauksien parantamiseen?
En nyt siihen lähtisi. Kuten moni muukin, ajan totta kai valistusta ja tietoisuuden lisäämistä. Vakavien sairauksien, kuten syöpä, kohdalla ei ole leikkiminen. Eikä homeopatiaa missään tapauksessa tulisi markkinoida siihen tepsivänä lääkkeenä. En tiedä tehdäänkö edes noin?

Koko sana markkinointi on nyt sanana vähän omituinen ehkä. En minä ole erityisesti homeopatia mainostavia kampanjoita nähnyt. Loppujen lopuksi en näkisi oikein minkään lääkkeen markkinoinnissa itua. Ei nuo lääketieteen lääkkeet aina ole ongelmattomia ja osa voi osoittautua huonoiksi. Toki niissä on ohjeet mukana ja ilmoitus mahd. sivuoireista ja kehoitukset kääntyä lääkärin puoleen jos ilmenee pulmia.

En minä tässä homeopatiaa puolustele, suhtaudun siihen kyllä erittäin varovaiseen sävyyn, vaikka itse teini-iässä kärsittyäni angiinakierteestä sain apua juuri homeopatiasta. Tiedä sitten oliko se sattumaa, että kierre loppui, vai tekikö placebo tehtävänsä tai mitä lie.

Pointtini oli kait se, että placebo ja suggestio voi olla tietyissä tapauksissa hyvä lisä oikean lääkinnän lisäksi. Joissain lievemmissä ja ei vaarallisissa sairasteluissa jopa suotavaa. Mielestäni kemiallisia valmisteita syödään toisinaan liikaa ja turhan heppoisista syistä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En nyt siihen lähtisi. Kuten moni muukin, ajan totta kai valistusta ja tietoisuuden lisäämistä. Vakavien sairauksien, kuten syöpä, kohdalla ei ole leikkiminen. Eikä homeopatiaa missään tapauksessa tulisi markkinoida siihen tepsivänä lääkkeenä. En tiedä tehdäänkö edes noin?

Koko sana markkinointi on nyt sanana vähän omituinen ehkä. En minä ole erityisesti homeopatia mainostavia kampanjoita nähnyt.

Homeopaattiset valmisteet | Hyvinvoinnin Tavaratalo

Scio-energiahoito Helsingissä

KotieläinReikihoito | Marja Huovinen

Nykytilanne on se, että kaikenlaista humpuukikurapaskaa saa mainostaa sairauksien hoitoon kenenkään siihen erityisemmin puuttumatta. Homeopatia lienee räikeimpiä esimerkkejä ko. ilmiöstä, sillä esim. tuotesijoittelu apteekin tuotteiden viereen voi ehkä hivenen harhauttaa tavallistakin kuluttajaa... Pelisääntöjä todellakin tarvittaisiin.

Luontaistuotteiden ja uskomushoitojen kohdalla tilanne on suunnilleen yhtä järkevä kuin jos salmiakkia saisi mainostaa särkylääkkeenä tai puuvillaista seinäryijyä homeenpoistajana hometalossa asuville.

Pointtini oli kait se, että placebo ja suggestio voi olla tietyissä tapauksissa hyvä lisä oikean lääkinnän lisäksi. Joissain lievemmissä ja ei vaarallisissa sairasteluissa jopa suotavaa. Mielestäni kemiallisia valmisteita syödään toisinaan liikaa ja turhan heppoisista syistä.

Voivat kyllä olla ja rentoutushoidotkin voivat olla aivan ihania tässä länsimaisessa oravanpyörässä kulkeville. Olisi kuitenkin kuluttajansuojan kannalta hyvä asia pyrkiä saamaan edes jokin järki siihen, että minkälaisia vaikutuksia ym. saa väittää tuotteella/palvelulla olevan, mikäli tällaista vaikutusta ei ole tutkittu tai tutkimuksissa havaittu.

Siitä olen samaa mieltä, että olemme tottuneet varmaan turhankin herkästi tarttumaan lääkepurkkiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pointtini oli kait se, että placebo ja suggestio voi olla tietyissä tapauksissa hyvä lisä oikean lääkinnän lisäksi. Joissain lievemmissä ja ei vaarallisissa sairasteluissa jopa suotavaa. Mielestäni kemiallisia valmisteita syödään toisinaan liikaa ja turhan heppoisista syistä.
Oletan että vahva avun saamisen kokemus voi olla myönteinen asia paranemisprosessissa. Hyödyttämän joskin täysin vaarattoman lumelääkkeen napsiminen saattaa antaa potilaalle lujan luottamuksen paranemiseen, jolloin myös mieliala kohenee. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos homeopaattisten lääkkeiden käytölle ole tämän lisäksi muuta puoltavaa argumenttia, pitäisi peli viheltää moisen humpuukin osalta vähitellen poikki.

Se on täysin selvää että ihmisille syötetään liikaa lääkkeitä. Mikään ei ole helpompaa kuin saada lääkäriltä ylenpalttinen lääkeresepti jos vähän särkee tai mieltä riipoo. Tämä on kuitenkin oma ongelmansa, höpsis-lääkkeet ovat toinen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos tarkennuksesta olkikuukkelille tuon mainostamisen ja kampanjoinnin suhteen. En ole itse jaksanu kiinnittää huomiota, kuinka paljon homeopaattisia lääkkeitä mainostetaan. Kenties asia ei sitten kiinnosta niin paljoa.

No juu, ei minulla tähän asiaan ole oikeastaan lisättävää. Ei tässä sillä tapaa ristiriitaa edes ole, sillä vaadin itsekin ehdottomasti kriittistä tarkastelua ja vastuullisuutta, ettei etenkään vakavasti sairaita huijata. Lähestyn tätä aihetta ehkä hiukan eri tavalla, mutta pääkohdista olen samaa mieltä.
 

Morgoth

Jäsen
Se on todiste siitä, että on mahdollista tyrmätä ihminen ilman nyrkiniskua. Kerro sinä mistä se johtuu?

Tuskin ainakaan mistään mystisistä Qi-hömpän mukaisista Yin ja Yangin napojen meridiaani virtauksista yms. Nuo tekniikat varmaan toimivat (tuskin tosin käytännön tilanteessa ovat noin tehokkaita kuin annat ymmärtää) ja akupunktiokin tuo helpotusta joillekin, mutta tuo filosofia noiden takana on melkoista huttua ja lähinnä uskontoon verratavaa. Toivoisin vain ihmisten muistavan kehuessaan "perinteistä kiinalaista lääketiedettä", että se sisältää myös ties mitä sarvikuonojen sarvijauhehoitoja yms. roskaa eikä se ole edes lääketiedettä.
 
Viimeksi muokattu:

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Duunikaverilla on hermopistekaraten musta vyö ja tuli puheeksi juuri tämä akupunktio siinä samalla, niin kuulemma sen teho perustuu ihan samoihin hermopisteisiin. Eli viime kädessä siis sähköön jota ihmisen sisällä kulkee.

Esimerkiksi noita hermopistekaraten juttuja voi katsoa ihan youtubesta ja kyllä se voi olla vaikea ymmärtää, että läpsäisemällä hellästi oikeaan kohtaan nukahtaa mies kuin mies, ja nimenomaan hiljaa läppäisemällä, ei nyrkillä.

Eli siinä missä tuossa karatessa katkotaan niitä virtauksia manipuloimalla hermopisteitä, niin akupunktiossa taas periaate on juuri päinvastainen. Todella mielenkiintoisia juttuja ja osoittavat vaan, että paljon sitä tapahtuu meidänkin kehoissamme ilman, että siitä mitään tietää.

Uskallan sanoa ihan suoralta kädeltä höpöhöpöksi. Viitaten toiseenkin kirjoitukseesi, niin toki on olemassa erityisen herkkiä kohtia kasseista alkaen. Kaulasta varsin kevyestikin painelemalla voidaan hapensaanti keskeyttää ja isoa miestä voi isoa miestä paljon taitavampi / paremmassa asemassa oleva kaveri pyörittää sopivasti raajoja vääntelemällä ja niitä vipuvarsina käyttäen varsin mehukkaasti. Ei kehossa kuitenkaan ole mitään hermopisteitä, joita manipuloimalla voidaan henkilöltä sammuttaa valot tai vaikuttaa hermoimpulssien kulkuun. Tällaisia juttuja ja noiden "energiavirtojen" ts. chin tjsp. virtauksia eikä toki myöskään näiden eri tekniikoiden vaikutuksia moisiin olla ikinä pystytty mitenkään todentamaan tai mittaamaan. Lööperiä.

Sille on syynsä, että nämä energia-manipuloija-painelija-kaverit eivät esimerkiksi koskaan tule voittamaan karaten maailmanmestaruutta tai ylipäätään minkäänlaista oikeaa kamppailua näitä erikoistekniikoitaan käyttäen. Se on sama syy, jonka vuoksi lehdistä ei koskaan saa lukea ennustajaeukon voittaneen lotossa. Nuo jutut kun toimivat ainoastaan sellaisiin ihmisiin, jotka uskovat niiden toimivan. Ihminen on sopivissa tilanteissa erittäin erittäin altis suggestiolle ja eräänlaiselle hypnoosille. Youtubessa on videoita, jossa nämä samat mestarit "tyrmäävät" ihmisiä jopa kokonaan ilman kosketusta.

Haastan kenet tahansa tyrmäämään itseni jollain hiljaisella läppäisyllä (ei kaulaan). Panokseksi se, että jos ei onnistu, niin saan vetää vastavuoroisesti kaverilta hellävaraisesti kämmenlyönnillä nenän poskelle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En minä tässä homeopatiaa puolustele, suhtaudun siihen kyllä erittäin varovaiseen sävyyn, vaikka itse teini-iässä kärsittyäni angiinakierteestä sain apua juuri homeopatiasta. Tiedä sitten oliko se sattumaa, että kierre loppui, vai tekikö placebo tehtävänsä tai mitä lie.

Joko kierre loppui itsestään tai sitten placebolla oli jotain tekemistä. Itse homeopaattinen "lääke" ei ole voinut vaikuttaa asiaan. Homeopatian idea kun on yksinkertaisesti se, että potilaalle annetaan erittäin pieniä määriä sellaista ainetta, joka suuremmissa määrin aiheuttaa taudin oireet. Ja kun tätä ainetta laimennetaan nesteellä, kuten vedellä tai alkoholilla, aineen myrkyllisyys poistuu, mutta neste muistaa kuitenkin muut aineen ominaisuudet, ja parantaa siksi taudit.

Todellisuudessahan tuo laimennus tehdään oikeasti niin radikaalisti, että lopullisessa lääkkeessä ei ole jäljellä yhtäkään molekyyliä alkuperäistä ainetta. Mutta juu, vesi tai alkoholi muistaa kaiken, niin pakkohan sen on parantaa.

Enemmänkin homeopatian "teho" perustuu yleisen näkemyksen mukaan siihen, että hoitoa tarjoava henkilö on usein persoonana hyvinkin empaattinen, jolloin potilas kokee, että hänestä aidosti välitetään. Tämän vuoksi sitten jo pelkkä mielialan kohoaminen saataa saada aikaan tunteen siitä, että olo on parantunut.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Haastan kenet tahansa tyrmäämään itseni jollain hiljaisella läppäisyllä (ei kaulaan). Panokseksi se, että jos ei onnistu, niin saan vetää vastavuoroisesti kaverilta hellävaraisesti kämmenlyönnillä nenän poskelle.

Uskalla vain mutta minä en näe syytä miksi hän tällaisesta olisi valehdellut. Joka tapauksessa, tuota tapahtuu, että ei se sinänsä uskon asia ole.

Eikä silläkään ole mitään merkitystä voittaako sillä karaten maailmanmestauuden yms, kun ei tässä mistään tehokkaimmasta lajista keskustella. Ainoastaan toin esiin, että kyseinen temppu on mahdollista toteuttaa.

Nenän poskelle laitossakin on se huono vika ettei se pysäytä vielä ketään, sattuu kyllä hetken mutta ei muuta.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uskalla vain mutta minä en näe syytä miksi hän tällaisesta olisi valehdellut. Joka tapauksessa, tuota tapahtuu, että ei se sinänsä uskon asia ole.

Eikä silläkään ole mitään merkitystä voittaako sillä karaten maailmanmestauuden yms, kun ei tässä mistään tehokkaimmasta lajista keskustella. Ainoastaan toin esiin, että kyseinen temppu on mahdollista toteuttaa.

Ei hän varmaankaan valehtelija olekaan. Hän on hyvinkin omin silmin voinut nähdä ties montako demonstraatiota aiheesta, hän on ehkäpä ollut lukemattomia kertoja itse tuollaisen tekniikaan kohteena onnistuneesti ja toisaalta myös suorittanut onnistuneesti noita monille ihmisille. On ihan luonnollista että hän ainakin jollain tasolla aidosti uskoo tuohon hommaan.

Monet vastaavia juttuja harjoittavat henkilöt muiltakin aloilta uskovat ihan oikeasti tekniikoidensa toimivan. Esimerkkeinä mainittakoot vaikkapa kaikenlaiset manaajat ja spektaakkelisaarnaajat. Manaaja voi manata pahaa henkeä pois jostakusta ihmisestä ja tämä reagoi siihen asianmukaisesti kouristelemalla, puhumalla sekavia ym. Saarnaaja toivottaa jeesuksen tervetulleeksi jonkun elämään, koskettaa tämän otsaa ja henkilö kaatuu seurakunnan edessä avustajien käsivarsille.

Nämä kaverit erottaa televisiossa ilkka kanervoja kaatelevista hypnotisoijista ainoastaan se, että hypnotisoija tietää (yleensä) tarkkaan mihin homma perustuu. Toki saarnaajien, manaajien ym. joukoissa on myös osa sellaista väkeä jotka ymmärtävät mistä siinä on kyse, mutta tekevät sitä esimerkiksi rahan vuoksi. Kyse on puhtaasti suggestion joskus jopa käsittämättömän vahvasta voimasta. Mikään näistä tekniikoista ei kuitenkaan yksinkertaisesti tehoa millään tavalla sellaisiin henkilöihin jotka eivät usko tai halua uskoa niiden toimivan.

Fox Newsin juttu aiheesta. Näytetään mitä tapahtuu, kun näitä chi-temppuja koitetaan oman salin ulkopuolisille skeptisesti hommaan suhtautuville henkilöille: 'The Human Stun Gun' Investigation - YouTube
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei hän varmaankaan valehtelija olekaan. Hän on hyvinkin omin silmin voinut nähdä ties montako demonstraatiota aiheesta, hän on ehkäpä ollut lukemattomia kertoja itse tuollaisen tekniikaan kohteena onnistuneesti ja toisaalta myös suorittanut onnistuneesti noita monille ihmisille. On ihan luonnollista että hän ainakin jollain tasolla aidosti uskoo tuohon hommaan.

Heh, no en minä kuitenkaan ihan manaajiin tai maallikkosaarnaajiin tätä asiaa rinnastaisi. Tuo temppu kun on itselle joskus tehty niin varmasti sen aika konkreettisesti kehossaan tuntee, ei tarvitse liiemmin uskoa asiaan.

Joka tapauksessa pidän näitä sähkövirtauksia ihan mahdollisina, sekä sitä, että ne kulkevat tiettyjä reittejä pitkin kehossa. Kaikki on mahdollista, miettii jo miten vaikkapa tämä Internet pohjimmiltaan toimii, niin morjes!

Noin muuten en usko homeopaattiseen lääketieteeseen lainkaan, enkä aina edes länsimaiseen lääketieteeseen. Nämä ovat tavallaan hauskoja aiheita silläkin tavalla, että lääkkeet ovat monessa tapauksessa kovia myrkkyjä mutta niitä suositellaan potilaille. Eräs tuttavani kärsii reumasta ja polttaa päivittäin kannabista, se kun on kuulemma ainoa "lääke" joka vie kivun pois ilman sivuvaikutuksia (joo, tiedän...). Asenne kannabista kohtaan on kuitenkin aika tiukka ja tuomitseva, joten tuskin tällaista hoitomuotoa vielä kovin herkästi hyväksytään laajemmin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Heh, no en minä kuitenkaan ihan manaajiin tai maallikkosaarnaajiin tätä asiaa rinnastaisi. Tuo temppu kun on itselle joskus tehty niin varmasti sen aika konkreettisesti kehossaan tuntee, ei tarvitse liiemmin uskoa asiaan.

Ihan sama vaikutusmekaniikka tuossa näyttää olevan. Ja sitten kun "voima" ei toimikaan henkilön X kohdalla, hänellä on yllättäen "vastustuskykyä" johtuen jostain hatusta vetäissystä syystä. Vrt. ihmeparantajien usein käyttämä veruke "negatiivisesta energiasta" joka hehkuu ihmisestä ja estää mainostetun tempun onnistumisen. Hypnoosin (suggestion) voima on osalla väestöä erittäin voimakas, ja heille tapahtunut on aina todellinen ilmiö.

Joka tapauksessa pidän näitä sähkövirtauksia ihan mahdollisina, sekä sitä, että ne kulkevat tiettyjä reittejä pitkin kehossa. Kaikki on mahdollista, miettii jo miten vaikkapa tämä Internet pohjimmiltaan toimii, niin morjes!

No morjes ja haloo.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ihan sama vaikutusmekaniikka tuossa näyttää olevan. Ja sitten kun "voima" ei toimikaan henkilön X kohdalla, hänellä on yllättäen "vastustuskykyä" johtuen jostain hatusta vetäissystä syystä. Vrt. ihmeparantajien usein käyttämä veruke "negatiivisesta energiasta" joka hehkuu ihmisestä ja estää mainostetun tempun onnistumisen. Hypnoosin (suggestion) voima on osalla väestöä erittäin voimakas, ja heille tapahtunut on aina todellinen ilmiö.

No morjes ja haloo.

Heh, no ei. En minä ole puhunut mistään mystisestä negatiivisesta energiasta, vaan sähköstä.

Puhutte nyt täysin eri asiasta koko ajan.

Ja lopuksi kuitenkin: Don't shoot the messenger, minähän vain kerroin mitä minulle on tarinoitu ja mitä voitte kaikki Youtubesta käydä katsomassa. Jos siihen ei halua uskoa niin mitäs siinä. Itse tykkään pitää yleensä vaihtoehdot auki, vaikka kuinka skeptisesti asiaan ensin suhtautuisin. No, jesseen ja jumalaan en sentään usko.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Heh, no ei. En minä ole puhunut mistään mystisestä negatiivisesta energiasta, vaan sähköstä.

Puhutte nyt täysin eri asiasta koko ajan.

Ei olla lähettiä lahtaamassa, mutta kyllä me samasta asiasta puhutaan. Ihmisessä kulkee jatkuvasti sähköä, joten siihen vetoaminen ei oikein nytkäytä asiaa eteenpäin. Tässäkin tapauksessa energiaa=sähköä käytetään vain järkevänä sumuverhona, vaikkei ilmeisesti edes ihmeentekijä itse tiedosta mitä tekee. Kontrolloiduissa tilanteissa, jossa poistetaan "uhrin" ennakko-odotukset tulevasta, mitään ei tapahdu. Juutubissa esitellyt näytökset ovat selkeästi hypnoosiin pohjautuvia temppuja.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei olla lähettiä lahtaamassa, mutta kyllä me samasta asiasta puhutaan. Ihmisessä kulkee jatkuvasti sähköä, joten siihen vetoaminen ei oikein nytkäytä asiaa eteenpäin. Tässäkin tapauksessa energiaa=sähköä käytetään vain järkevänä sumuverhona, vaikkei ilmeisesti edes ihmeentekijä itse tiedosta mitä tekee. Kontrolloiduissa tilanteissa, jossa poistetaan "uhrin" ennakko-odotukset tulevasta, mitään ei tapahdu. Juutubissa esitellyt näytökset ovat selkeästi hypnoosiin pohjautuvia temppuja.

Ok, voi olla. Mutta pidätkö siis logiikkaa jo mahdottomana?

Eli jos sähköä kulkee, niin se kulkisi tiettyjä kanavia pitkin, tai, että sitä voisi jotenkin manipuloida?

Henkilökohtaisesti olen tällaisille siksi avoin, koska uskon ettei ihmisen biologiasta ja anatomiasta tiedetä vielä lähellekään kaikkea, etenkään aivojen toiminnasta.
 

Morgoth

Jäsen
Joka tapauksessa pidän näitä sähkövirtauksia ihan mahdollisina, sekä sitä, että ne kulkevat tiettyjä reittejä pitkin kehossa. Kaikki on mahdollista, miettii jo miten vaikkapa tämä Internet pohjimmiltaan toimii, niin morjes!

No morjes!! Mitä mystistä internetin toiminnassa pohjimiltaan mielestäsi on tai sellaista mitä ei ymmärretä? Näitä merdiaaneja ja Yangeja sun muita on väänettyä tuhansia vuosia eikä päästy mihinkään, koska käsitteet eivät konkretisoidu reaalimaailmassa mihinkään.

Youtubesta löytyy myös karatekoita, jotka pystyvät "kaatamaan miehen kuin miehen" ilman kosketustakin "Qin voimalla". Youtubesta voit myös katsella miten Uri Geller taivuttelee lusikoita.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ok, voi olla. Mutta pidätkö siis logiikkaa jo mahdottomana?

Eli jos sähköä kulkee, niin se kulkisi tiettyjä kanavia pitkin, tai, että sitä voisi jotenkin manipuloida?

Niitä kanavia sanotaan hermoiksi ja niiden anatomia toki tunnetaan erittäin hyvin - ainakin tällä tasolla mitä kyseisen "kohtauksen" ymmärtäminen vaatisi. "Hermoselitys" ei riitä tuottamaan nähdyn kaltaista ilmiötä.

Henkilökohtaisesti olen tällaisille siksi avoin, koska uskon ettei ihmisen biologiasta ja anatomiasta tiedetä vielä lähellekään kaikkea, etenkään aivojen toiminnasta.

Jos puhutaan aidosti fysiologisesta ilmiöstä (kuten ajatuksesi ilmiön neurologisesta pohjasta), tuo haluttu ilmiö olisi aina toistettavissa vaikka eri osatekijät vaihdettaisiin: iskun antaja, iskun kohde ja varsinkin kummankin osapuolen ennakkotieto toiminnan tarkoituksesta. Näin ei kuitenkaan ole.

Halu uskoa on yksi olennainen tekijä tässäkin asiassa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
No morjes!! Mitä mystistä internetin toiminnassa pohjimiltaan mielestäsi on tai sellaista mitä ei ymmärretä? Youtubesta löytyy myös karatekoita, jotka pystyvät "kaatamaan miehen kuin miehen" ilman kosketustakin "Qin voimalla". Youtubesta voit myös katsella miten Uri Geller taivuttelee lusikoita.

Joo, ymmärrän jos haluat vain vittuilla mutta se ei ollut minun tarkoitukseni. Internet-asiaa koskien, on siis varsin kiehtova ajatus, että sähköimpulssit osataan konvertoida numeroiksi ja näistä erilaisilla logiikoilla muodostetaan värejä, kuvia, kirjaimia ja ylipäätään mahdollistetaan tietokoneiden "keskustelu" keskenään.

Internet on siis myös matematiikkaa!
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Niitä kanavia sanotaan hermoiksi ja niiden anatomia toki tunnetaan erittäin hyvin - ainakin tällä tasolla mitä kyseisen "kohtauksen" ymmärtäminen vaatisi. "Hermoselitys" ei riitä tuottamaan nähdyn kaltaista ilmiötä.

Niin kyllä ainakin nykytiedon mukaan. Historia kuitenkin osoittaa meille, että parempi olisi pitää turpa kiinni suurimmassa osassa asioita ;)

Jos puhutaan aidosti fysiologisesta ilmiöstä (kuten ajatuksesi ilmiön neurologisesta pohjasta), tuo haluttu ilmiö olisi aina toistettavissa vaikka eri osatekijät vaihdettaisiin: iskun antaja, iskun kohde ja varsinkin kummankin osapuolen ennakkotieto toiminnan tarkoituksesta. Näin ei kuitenkaan ole.

Halu uskoa on yksi olennainen tekijä tässäkin asiassa.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta vaikka lähtisimme siitä, että se vaatii sen kohdehenkilön halun, niin eikö itse ilmiö ole edelleen todellinen ja toistettavissa? Tällöin se on siis myös mahdollinen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vaikka lähtisimme siitä, että se vaatii sen kohdehenkilön halun, niin eikö itse ilmiö ole edelleen todellinen ja toistettavissa?

Toki voi olla toistettavissa, mutta se pohjautuu silloin suggestioon. Jos poistetaan nuo em. henkilötekijät, ilmiö katoaa.

edit: Ihan vain vertailun vuoksi tunnettuja ericksonilaisia hypnoosi-induktioita:
Hypnosis Rapid Induction Number 4 handshake interrupt - YouTube

Kosketus on erinomainen ja vahva tapa suggeroida vastapuolta. Tässäkin esimerkissä toki riittää "koskettamaton voima", koska koehenkilö on suggestioherkkä.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Toki voi olla toistettavissa, mutta se pohjautuu silloin suggestioon. Jos poistetaan nuo em. henkilötekijät, ilmiö katoaa.

edit: Ihan vain vertailun vuoksi tunnettuja ericksonilaisia hypnoosi-induktioita:
Hypnosis Rapid Induction Number 4 handshake interrupt - YouTube

Kosketus on erinomainen ja vahva tapa suggeroida vastapuolta. Tässäkin esimerkissä toki riittää "koskettamaton voima", koska koehenkilö on suggestioherkkä.

Pakko vielä halkoa hiuksia ihan mielenkiinnosta, eli mihin suggestion "teho" sitten perustuu, jos ei fysiologiaan? Tarkoitukseni ei ole olla näsäviisas, vaan tämä on tällaista jätkien kahden päivän ryyppyputken juttuihin verrattavissa olevaa filosofista pohdintaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakko vielä halkoa hiuksia ihan mielenkiinnosta, eli mihin suggestion "teho" sitten perustuu, jos ei fysiologiaan?

Kysymys on ihan validi ja painava. Vastauksen antaakseen joutuu vähän väistelemään. Nimittäin suggestion/hypnoosin selittäminen fysiologia-tasolla ei oikeastaan auta meitä juurikaan lisäämään ymmärrystä aiheesta. Ko. tilassa tajunnan taso on alentunut/muuntunut valveillaolosta hieman samaan tapaan kuin muutama hetki ennen nukahtamista. Tällöin toimintaa ohjaavat aivonosat eivät ole enää aktiivisimmillaan kontrolloimassa. Mihin se taas perustuu ja miksi? Beats me. Ilmiön selittäminen ymmärrettäväksi onnistuu paremmin pysyttelemällä kokemuksen tasolla eli psykologian piirissä. Nähtyihin ilmiöihin liittyvistä mielen/kehon toiminnoista (esim. lihasjännitys, syke) on rajatusti tahdonalaisen toiminnan piirissä ja tällöin se ohjailun voi halutessaan "luovuttaa" luottamalleen ulkopuoliselle henkilölle, kuten mestarille, hypnotistille, terapeutille, papille, mainosmiehelle jne. Tilanteen käsikirjoitus on oltava edes suurinpiirtein tiedossa myös kohteella, mutta taitava ohjaaja toki sanallisesti ja elein myös johdattelee kohteen toimimaan halutulla tavalla. Tämäkin em. karatemestari selitti ummet ja lammet maagista huitaisua esitellessään. Puheella on suggestiossa varsinkin ensi kohtaamisilla erittäin suuri merkitys. Homman tullessa tutummaksi molemmille, sitä voi vähentää ja siirtyä eleisiin, signaaleihin, "napsutuksiin", kosketukseen tai oikeastaan mihin vaan mitä sovitaan. Kunnon saarnamies, jolla maine kulkee edellä, kaataa seurakunnan vaikka puhalluksellaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Olen tässä viime päivin törmännyt lähinnä facebookissa agressiiviseen kampanjointiin HPV-rokotetta vastaan (aiheesta esim. tässä maikkarin jutussa). Tuolla HPV:lla on todettu olevan yhteys kohdukaulan syöpään ja siksi tyttöjä on suositeltu rokotettavan sitä vastaan. Itseänikin asia koskettaa sikäli että minulla on kolmannella luokalla oleva tyttölapsi.

Tiedoksi vaan että nimellä Suomen Terveysjärjestö (entiseltä nimeltään Suomen luontaisterveyden liitto) -nimellä esiintyvä taho koostuu lähinnä homeopaattisten tuotteiden myyjistä ja valmistajista jotka käyvät omaa ristiretkeään tutkimustietoon perustuvaa lääketiedettä vastaan.

Itse olen todella huolestunut siitä, miten moni tuntuu ottavan kyseisten tahojen rokotevastaisen humpuukipuheen tosissaan. Ennen pitkäähän voi olla edessä tilanne jossa taudit, jotka jo on Suomesta onnistuttu kokonaan karkottamaan voivat tehdä tuloaan mikäli porukkaa laajemmin alkaa kieltää lapsiensa rokottamisen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Itse olen todella huolestunut siitä, miten moni tuntuu ottavan kyseisten tahojen rokotevastaisen humpuukipuheen tosissaan. Ennen pitkäähän voi olla edessä tilanne jossa taudit, jotka jo on Suomesta onnistuttu kokonaan karkottamaan voivat tehdä tuloaan mikäli porukkaa laajemmin alkaa kieltää lapsiensa rokottamisen.

Tilanne tuntuu melkoisen huolestuttavalta, sillä myös influenssarokotuksien ottajien määrä on romahtanut, kuten Turun Sanomat kertoo:

Suomalaisten halu ottaa influenssarokote on koko ajan hiipunut. Vaikka viime talvena maassamme jylläsi tavallista ärhäkämpi influenssa, rokotukset eivät kiinnosta yhtä paljon kuin aiemmin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotetutkimuksen päällikkö Jukka Jokinen vahvistaa, että viime vuosina enää 15–20 prosenttia lapsista sai influenssarokotteen. Aiemmin prosenttiosuus oli 30. Myös ikäihmisten rokotukset ovat vähentyneet.

Eli puolet vähemmän on enää rokotteen ottajia.

Uutisen kommenttiosiossa jo horistaankin mm. HPV-rokotteen sivuvaikutuksista, eli ilmeisesti tämä propagandakampanja on toiminut.

En ymmärrä, miksi ihmiset eivät lapsiaan rokota influenssaa vastaan ja miksi esim. riskiryhmään kuuluvat eivät rokotuta itseään.

Influenssarokotuksia ynnä muita saisi melkeinpä pistää pakolla kansalaisiin, koska kyse ei ole vain siitä, että yksittäinen ihminen haluaisi masokistisesti sairastaa "luonnonmukaisesti" influenssaa omissa oloissaan. Ensinnäkin jokainen sairastunut ja tartuntavaiheessa oleva hyvin todennäköisesti levittää pöpöjä lähipiiriinsä, ja lisäksi yhteiskunnalle tulee sitä kalliimmaksi mitä useampi ihminen sairastuu influenssaan ja on viikon pari työkyvytön tai puolikuntoinen (puhumattakaan niistä, jotka saavat jälkitauteina keuhkokuumeen ynnä muuta).

Minä käyn ainakin ottamassa rokotteen heti kun se on marraskuun alussa saatavissa. Riskiryhmäläisenä saan sen ilmaiseksi, mutta ottaisin sen joka tapauksessa, koska en ole erityisen innostunut makaamaan kahta-kolmea viikkoa sairasvuoteella ja kituuttamaan 39-40 asteen kuumeessa pohtien keuhkokuumeen uusiutumisen mahdollisuuksia.

Höpönlöpön-propagandamateriaalin levittäjille pitäisi asettaa uhkasakko ihmisten terveyden vaarantamisesta. Ei se minusta enää kuulu ns. sananvapauden piiriin, että saa levittää katteetonta paskaa ja lietsoa paniikkia, jonka takia vaikkapa nuoret tytöt eivät saisi HPV-rokotetta ja altistuvat sitten myöhemmällä iällä kohdunkaulan syövän riskille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös