Tuohon ruokavalio vs. lääkkeet -asiaan.
Omalla kohdalla olisihan se ollut kiva jos lääkärit olisivat edes puhuneet ruokavalion parantavasta vaikutuksesta ja antaisivat potilaan itse vaikuttaa siihen että laittaako myös elämäntapansa kuntoon vai alkaako saman tien pumppaamaan itseensä lääkettä. Itselläni on siis IBD, ja kun se todettiin, niin ensimmäinen ohje oli lääkkeet, eikä ruokavalion vaikutuksesta sanottu halaistua sanaa. Tai taisi joku mainita fodmapin, mutta senkin lausui takellellen ja neuvot sisälsivät pelkästään ohjelehtisen antamisen.
Itse olin onneksi ottanut asioista etukäteen selvää, ja päätin että ennen kuin aloitan loppuelämän kestävän lääkityksen, kokeilen ruokavalion vaikutusta. Siinä lähtivät gluteeni, maitotuotteet ja sokeri kuukaudeksi tauolle, ja kun huomasin olon paranevan, niin otin maitotuotteita vähän mukaan ruokavalioon, mutta laktoosittomana. Ja sokerihiiri ei pysty olemaan ilman sokeria, joten sen kanssa en alkanut natseilemaan. Ja kas, joka vuosi tulehdusarvot ovat tippuneet/pysyneet matalina, ja sairaus ilmoittaa olemassaolostaan melko harvoin, ja silloinkin niin että siitä ei koidu harmia normaalielämälle. Ensimmäisessä kontrollissa, noin vuosi diagnoosin jälkeen, lääkäri totesi että lääkkeet ovat selvästi alkaneet toimimaan. Vastasin siihen että en ole kyllä niitä edes ostanut, vaan kokeilen ruokavalion toimivuutta. Lääkärin silmät pyöristyivät ja jotain mutisi että voihan se ruokavalio jotain auttaa mutta ei siitä ole tutkittua tietoa.
Jos asiaa hetken miettii niin voisihan se tuntua loogiselta että se, mitä laitat suuhusi ja joka menee suolistoosi, voi olla yhteydessä suolistosi kunnon kanssa. Mutta ei näistä lääkärit kauheasti puhu, tarjoavat vain lääkkeitä. Ja jos joku lääkäri tai muu terveysalan ammattilainen puhuu ruokavalion puolesta enemmänkin niin nopeasti siinä kyllä tulee joiltain ihmisiltä tyrmäys ja vihjailua humpuukista tms. En ota nyt kantaa sen enempää Heikkilän tapaukseen koska en ole kirjaa lukenut ja tuo hänen vastineensa oli sitä luokkaa ettei pystynyt lukemaan kuin vähän alusta.