Sen verran vielä muistin kätköistä tuli mielen, että tuo Lukon data-analyytikko on kokopäivätoiminen eli mitään oto-hommaa ei siinä suhteessa siellä tehdä vaan satsaus on melkoinen. Varmaan Lukossa on mietitty, että tällainen panostus on siihen uhrattujen rahojen väärti.
Itsekin olen monasti liputtanut laadukkaan skouttauksen puolesta. Liian vähän siihen liigajoukkueissa edelleenkin panostetaan ja siksi pelaajien agentit vetävät monen organisaation urheilujohtajia kuin pässiä narusta. Silakkaa on useimmiten agenteilla myynnissä, mutta urheilujohtajat kuvittelevat saavansa lohta.
En yhtään ylläty, että kokopäiväinen pesti. Siinä on kuitenkin paljon työtä taustalla, ennenkuin toimivaa mallia saadaan kasaan. Tämän lisäksi siihen tarvitaan paljon kokemusta skouteilta yms. Koska datamalleissa on aina sellainen ikävä ominaisuus, että garbage in - garbage out. Pitää kuitenkin ymmärtää sinne datan taakse. Data-analytiikka ja koneoppiminen on kuitenkin viime kädessä juuri niin hyvä kuin ihminen siitä tekee. Eli pelkkä suuri määrä dataa ei auta. Sitä pitää osata myös tulkita.
Sinänsä olen jotenkin vähän yllättynyt. Olin siinä uskossa, että nykyisen pelaajaskouttauksen ja urheilujohtamisen työkaluina olisi muutakuin kuin excel ja puhelin tai se kuuluista teksti-tv. Ilmeisesti suomessa huippu-urheilu on kuitenkin ala, jossa datan merkitystä ei ole vielä ymmärretty. Itse opiskellut analytiikkaa ja siinä on kyllä suuri potentiaali oikein käytettynä liigakiekkoon. Hyvä Lukolle, että siellä ollaan ymmärretty tämä mahdollisuus.
Tätä dataahan pystyy helposti hyödyntämään muuhunkin kuin pelkästään skouttaukseen.