Huijaatko sinä tietokilpailuissa?

  • 2 943
  • 36

Huijaatko Kesätietäjässä?

  • Kyllä, etsin netistä vastauksia

    Ääniä: 10 7,8%
  • Kyllä, luen muiden vastauksia

    Ääniä: 13 10,1%
  • Kyllä, olen häikäilemätön sontiainen

    Ääniä: 20 15,5%
  • En huijaa, olen kunnon kansalainen

    Ääniä: 86 66,7%

  • Äänestäjiä
    129

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Oman valitettavan Kesätietäjä-kisasta putoamisen johdosta aloin miettiä, kuinkahan moni huijaa vastauksia antaessaan? Mielestäni pärjäilen melkolailla hyvin yleensäkin tietokilpailu kysymyksissä, mutta näissä turnajaisissa olen ollut melkolailla turisti, tuttu tunne? Joten huijaatko juuri sinä? Etsitkö vastauksia Googlella? Luetko muiden vastauksia ennen omiasi? Nyt tunnustuksia tiskiin, sillä väitän täällä olevan häikäilemättömiä huijareita mukana. Ja kuten sijoituksistani näette, minä en huijaa. Ja ei, en minä ole katkera karsiutumisestani ja ei, en tällä vähättele varmasti sitä suurinta osaa vastaajista, joilla on puhtaat jauhot pussissa.
 

Nilfisk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
puuha-pete kirjoitti:
Oman valitettavan Kesätietäjä-kisasta putoamisen johdosta aloin miettiä, kuinkahan moni huijaa vastauksia antaessaan? Mielestäni pärjäilen melkolailla hyvin yleensäkin tietokilpailu kysymyksissä, mutta näissä turnajaisissa olen ollut melkolailla turisti, tuttu tunne? Joten huijaatko juuri sinä? Etsitkö vastauksia Googlella? Luetko muiden vastauksia ennen omiasi? Nyt tunnustuksia tiskiin, sillä väitän täällä olevan häikäilemättömiä huijareita mukana. Ja kuten sijoituksistani näette, minä en huijaa. Ja ei, en minä ole katkera karsiutumisestani ja ei, en tällä vähättele varmasti sitä suurinta osaa vastaajista, joilla on puhtaat jauhot pussissa.

Tämähän on sinut pudottaneena melkeinpä suoraan kohdistettu minulle, joten vastataan. Jos syytät minua huijariksi, haluaisin hieman perusteluita.

Siinä mielessä ollaan samoilla linjoilla, että ei näissä tietokilpailuissa loppuun asti pärjää, vaikka kohtalaisesti yleistietoa löytyisikin. Itse haluan kyllä uskoa, että näin suuresta käyttäjäjoukosta yksinkertaisesti vain löytyy näitä kaikentietäviä. Ja nepä vieläpä näihin kai mielellään osallistuvatkin.

Eiköhän seuraavalla kierroksella Buccaneer näytä minullekin kaapin paikan ja pääsen odottamaan seuraavaa visaa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Huijaamalla pilaa ainakin omasta mielestäni maun omasta menestyksestä. Joskus nuorempana ja kunnianhimoisempana saattoi harmaalla alueella käydä, mutta eipä tuo enää niin iso juttu ole, että viitsisi tietoisesti kusettaa.

Saatan kyllä joskus jättää vastaamista kesken, jos en muista johonkin kysymykseen vastausta, ja jatkaa vastaamista, kun vastaus muistuu. En kuitenkaan mielestäni pidä tuota huijaamisena, koska en tietoisesti etsi vastausta muista paikoista kuin oman muistin syövereistä enkä katso muiden vastauksia. Lisäksi jotkut noista visoista on ihan älyttömän pitkiä, joten vastaamiseen menee helposti tuntikin, vaikkei mihinkään muuhun keskittyisikään samalla.

Ai niin, tällainen tapaus tuli mieleen vielä. Kerran jossain musavisassa tjsp, jossa piti tunnistaa kappaletta riiminpätkän perusteella, en olisi tiennyt vastausta mitenkään, ellei kyseinen kappale olisi tullut taustalla radiosta samaan aikaan, kun mietin seuraavaa kohtaa. Se ei varmaan huijausta ole kuitenkaan...
 

krobbe

Jäsen
Kyllähän se on itsensä pettämistä jos tälläisissä visoissa kuin täälläkin on käyttää vippaskonsteja.

Asiasta kolmanteen, olen hiukan harkinnut, jospa järjestäisi sellaisen kisan, jossa kuukelointi ja muidenkin lähteiden käyttö olisi sallittua. Tietenkään muiden vastausten tiirailu olisi edelleen pannassa. Saisikohan tälläinen kisa kannatusta? Kysymykset olisivat luonnollisesti entistä vaikeampia.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
krobbe kirjoitti:
Asiasta kolmanteen, olen hiukan harkinnut, jospa järjestäisi sellaisen kisan, jossa kuukelointi ja muidenkin lähteiden käyttö olisi sallittua. Tietenkään muiden vastausten tiirailu olisi edelleen pannassa. Saisikohan tälläinen kisa kannatusta? Kysymykset olisivat luonnollisesti entistä vaikeampia.

Henkilökohtaisesti ei jaksaisi kiinnostaa. Saattaisin varmaan lukea kysymykset läpi, mutta peruslaiskana en jaksaisi varmaan alkaa kahlaamaan lähdetietoja tai nettiä läpi vastausten perässä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
krobbe kirjoitti:
Kyllähän se on itsensä pettämistä jos tälläisissä visoissa kuin täälläkin on käyttää vippaskonsteja.

Asiasta kolmanteen, olen hiukan harkinnut, jospa järjestäisi sellaisen kisan, jossa kuukelointi ja muidenkin lähteiden käyttö olisi sallittua. Tietenkään muiden vastausten tiirailu olisi edelleen pannassa. Saisikohan tälläinen kisa kannatusta? Kysymykset olisivat luonnollisesti entistä vaikeampia.

Nyky menoa pidän parempana. Muistinvaraisesti vaan. Kisastahan tulisi "kuka osaa käyttää googlea parhaiten" tyylinen.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nilfisk kirjoitti:
Tämähän on sinut pudottaneena melkeinpä suoraan kohdistettu minulle, joten vastataan. Jos syytät minua huijariksi, haluaisin hieman perusteluita.
Ei ei, en missään nimessä kohdistanut tätä sinulle, tai kellekään muullekaan yhdelle henkilölle. Katsoessani vain pisteitä yleensäkin, ovat ne todella kovia, liian kovia jopa. Tai sitten täällä on vain helvetin fiksua porukkaa. En syytä siis sinua huijariksi, kuinkas nyt noin kimpaannuit, ei puhtaita jauhoja? ;)

Edit: puuha-peten järjenjuoksu..
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ole tullut huijattua ja toisaalta kehno menestykseni Jatkoajan visailuissa sen jo kertookin (vai kertooko?). Luotan kyllä omaan muistiini ja tietämykseeni ja jos se ei riitä, niin ei sitten riitä. Sitten ei pärjätä ja näillä mennään. Voin sanoa, että huijaamatta kyllä tulee onnistuessaan paljon parempi mieli, koska tietää ansainneen tulokset omilla avuillaan. En ole koskaan liiemmin huijaamista harrastanut juuri tästä syystä. Afrikan Tähdessä huijasin kun pelasin sitä yksin. Piilotin rahaa pelilaudan alle, jottei rosvo löydä niitä. =D

Liikutan visailukeskustelussa sitä sivupalkkia aina todella varovaisesti, jos visaan osallistun, ettei ehdi livahtaa vastausten puolelle. Toisinaan on ollut hilkulla. Kerran olen tainnut epähuomiossa nähdä jonkun vastauksen, mutta se taisi olla sellainen, johon olisin itsekin pienellä miettimisellä päätynyt. En laske sitä siis huijaukseksi. Everton kyllä saattaa minut visailuistaan bannia ikuisiksi ajoiksi tästä hyvästä. ;)

Jos visailu aihepiiriltään ja kysymyksiltään vaikuttaa niin hankalalta ettei rehdillä pelillä tuloksia synny, niin en edes osallistu koko kisaan. Kyllä sitä aina yrittää valita visailut, missä mahdollisesti tietääkin vastauksia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse harrastan useamman kerran viikossa erilaisia, vaikeitakin baarivisoja, yleistietovisoja, urheiluvisoja jne. Täällä usein toistuu myös samoja kysymyksiä kuin niissä; muutoinkin tuntuu varsinkin urheiluaiheinen nippelitieto tarttuvan päähän kohtuullisen hyvin (minut tuntevat voinevat tämän vahvistaa). Jännä ilmiö on erityisesti se, että jotkut skidinä luetut urheilukirjat ja nähdyt kisat muistaa melkein tuloksineen ulkoa, vaikkapa sitten Ateenan 2005 yleisurheilun olympiavoittajat ovat sitten paljon vaikeampi pala, kun aikuisiällä ei enää ihan niin tarkkaan ole jaksanut näitä seurata.

En huijaa visoissa, koska siinä ei ole mitään järkeä.
 

peikko#13

Jäsen
DAF kirjoitti:
En huijaa visoissa, koska siinä ei ole mitään järkeä.

Niinpä. Esim. kesätietäjän 1.pudotuspeli kierroksella ihmetystä herättää paksukaisen ja ohukaisen tietämys. Kysymys on helppo, jos on perehtynyt elokuviin, mutta että kaikki osallistujat tietää ilman lunttaamista herättää kyllä epäilyjä. Voihan se tietenkin olla, että jatkoaikaan on valikoitunut pelkkiä tietäjiä...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
peikko#13 kirjoitti:
Niinpä. Esim. kesätietäjän 1.pudotuspeli kierroksella ihmetystä herättää paksukaisen ja ohukaisen tietämys. Kysymys on helppo, jos on perehtynyt elokuviin, mutta että kaikki osallistujat tietää ilman lunttaamista herättää kyllä epäilyjä. Voihan se tietenkin olla, että jatkoaikaan on valikoitunut pelkkiä tietäjiä...

Juuri tällaisia asioita tarkoitan..Liian moni tietää, liian moni..
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
peikko#13 kirjoitti:
Niinpä. Esim. kesätietäjän 1.pudotuspeli kierroksella ihmetystä herättää paksukaisen ja ohukaisen tietämys. Kysymys on helppo, jos on perehtynyt elokuviin, mutta että kaikki osallistujat tietää ilman lunttaamista herättää kyllä epäilyjä. Voihan se tietenkin olla, että jatkoaikaan on valikoitunut pelkkiä tietäjiä...
Kysymys on myöskin helppo, koska nuo ovat joka toisessa ristisanassa sekä yhtä kuuluisia kuin Chaplin.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
peikko#13 kirjoitti:
Niinpä. Esim. kesätietäjän 1.pudotuspeli kierroksella ihmetystä herättää paksukaisen ja ohukaisen tietämys. Kysymys on helppo, jos on perehtynyt elokuviin, mutta että kaikki osallistujat tietää ilman lunttaamista herättää kyllä epäilyjä. Voihan se tietenkin olla, että jatkoaikaan on valikoitunut pelkkiä tietäjiä...


Tuo esimerkkikysymyshän on samaa tasoa kuin jos kysyttäisiin, että ketkä näyttelivät Pekka Puupäätä ja Pätkää. Eli ei kyllä yhtään ihmetytä mikäli asia on liki kaikkien tiedossa. Eikä missään tapauksessa tarvitse olla perehtynyt elokuviin.

Itse en muista koskaan osallistua joka kierroksella, niin jää nyttemmin kokonaan osallistumatta näihin visailuihin. Huijaamaan en kuitenkaan ryhtyisi.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Sitten lopuksi vain kysymään vielä maailman rehellisimmiltä ihmisiltä, että moniko huijasi vastauksissaan? Ei sen puoleen, en ole koskaan osallistunut yhteenkään tietovisaan, enkä aio :D
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
peikko#13 kirjoitti:
Niinpä. Esim. kesätietäjän 1.pudotuspeli kierroksella ihmetystä herättää paksukaisen ja ohukaisen tietämys. Kysymys on helppo, jos on perehtynyt elokuviin, mutta että kaikki osallistujat tietää ilman lunttaamista herättää kyllä epäilyjä. Voihan se tietenkin olla, että jatkoaikaan on valikoitunut pelkkiä tietäjiä...
Veikkaanpa että tuossa esimerkissä vastaajan iällä on merkitystä. En tunne ketään itseni ikäistä joka ei tietäisi tuohon vastausta. Meidän ikäisille on sitten evertonin kyselemät GI-Joe-hahmot aika paljon vaikeampia.
 

peikko#13

Jäsen
Mane kirjoitti:
Tuo esimerkkikysymyshän on samaa tasoa kuin jos kysyttäisiin, että ketkä näyttelivät Pekka Puupäätä ja Pätkää. Eli ei kyllä yhtään ihmetytä mikäli asia on liki kaikkien tiedossa. Eikä missään tapauksessa tarvitse olla perehtynyt elokuviin.

Sama homma tässä kysymyksessä, kyllä Esa tulee lähes kaikilta kuin apteekin hyllyltä, mutta sen toisen jätkän nimi ei nyt tulekaan yhtä helpolla. Kyllä mää sen tiedän aattelee moni, joka miettii, mutta ei tule mieleen. Tässä vaiheessa kiusas pieneen lunttaukseen on suuri. Ja niin vaan kummasti kaikki tiesi taas kuka näytteli Pekka Puupäätä ja Pätkää...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tähän mennessä 85 vastaajasta 36.47% tunnustaa huijanneensa. Kukaan ei ole vielä tunnustanut julkisesti tehneensä tätä inhoa herättävää tekoa..Kuka heittää ensimmäisen kiven?
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
DAF kirjoitti:
Itse harrastan useamman kerran viikossa erilaisia, vaikeitakin baarivisoja, yleistietovisoja, urheiluvisoja jne. Täällä usein toistuu myös samoja kysymyksiä kuin niissä; muutoinkin tuntuu varsinkin urheiluaiheinen nippelitieto tarttuvan päähän kohtuullisen hyvin (minut tuntevat voinevat tämän vahvistaa). Jännä ilmiö on erityisesti se, että jotkut skidinä luetut urheilukirjat ja nähdyt kisat muistaa melkein tuloksineen ulkoa, vaikkapa sitten Ateenan 2005 yleisurheilun olympiavoittajat ovat sitten paljon vaikeampi pala, kun aikuisiällä ei enää ihan niin tarkkaan ole jaksanut näitä seurata.

En huijaa visoissa, koska siinä ei ole mitään järkeä.

Juurikin näin, urheiluvisoissa on tullut kisailtua SM-kisoja myöten..nämä Jatkoajan urheilukisat ovat mukavaa aivojumppaa, lunttaamiseen ei ole tullut sorruttua vaikka kirjahyllystä löytyykin satakunta urheilukirjaa.

DAF on kone ja kiva olisi tuo joskus pestä, mutta en minäkään muista vuoden 2005 yleisurheilun olympiavoittajia, vuodelta 2004 saatan jopa jonkun muistaakin..
 
Viimeksi muokattu:

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
puuha-pete kirjoitti:
Tähän mennessä 85 vastaajasta 36.47% tunnustaa huijanneensa. Kukaan ei ole vielä tunnustanut julkisesti tehneensä tätä inhoa herättävää tekoa..Kuka heittää ensimmäisen kiven?
Ensimmäisen kiven heitti puuha-pete.

PS. Jos ei tuollaisten sanontojen merkityksiä tunne niin eipä ihme ettei näissä kinkereissä pärjää.
PS2. Edelleen ikäkysymys, jokainen kolmevitonen, ja etenkin vanhempi, jeppe nyt Masa Niemen muistaa. Itsemurhaa myöten.

Ja vähän asiaa joukkoon. Tunnustan että jossakin kilpailussa joskus, en muista missä, on käynyt niin että vahingossa (joojoo, ihan totta!) on lipsahtanut jonkun toisen vastausrivi näkyviin ennen kuin olen itse vastannut. Se tapahtuu aika helposti tällaiselle hermostuneelle hiirenkäyttäjälle etenkin evertonin liitetiedostoja sisältävissä visoissa joissa pitää olla useampi ikkuna auki samaan aikaan. Sitten on ollut hankala tilanne vastata, koska joustava omatuntohan sanoo että 'kyllä mä ton olisin muistanut', vaikka on täysin mahdotonta edes itselleen vakuuttaa että noinkohan olisi ollut. Koskee siis vastauksia joista nähtynä tiedän melko varmaksi että ovat oikein eli jossakin syvällä omassa päässä se tieto myös on olemassa ollut ennen vilaustakin. Siis tunnustan, mutta en valtavasti kadu.

Joo, nyt muistakin että jotain pääkaupunkeja ja lippuja taisivat olla. Anteeksi.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Toden totta sanonta ei tähän sovi, ajatuskatkos. Milloin heitin ensimmäisen kiven? Enkö heittäisi sen nyt jos väitän KIVIPENAN(muutettu nimi) pärjänneen vain muiden vastauksia mukaillen?
Kuka heittää, minkä ja mihin?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
peikko#13 kirjoitti:
Niinpä. Esim. kesätietäjän 1.pudotuspeli kierroksella ihmetystä herättää paksukaisen ja ohukaisen tietämys. Kysymys on helppo, jos on perehtynyt elokuviin, mutta että kaikki osallistujat tietää ilman lunttaamista herättää kyllä epäilyjä.
No hemmetti soikoon, tuohan kuuluu kaikkien ristikoita ratkovien perussanastoon... Ja muutenkin se kuuluu yleissivistykseen, ainakin minulla kun en erikoisemmin leffoja katso.

Aina välillä tulee googlea käytettyä, kun haluan vastaamiseni jälkeen selvittää kaikki oikeat vastaukset. Samoin katson miten muut ovat vastanneet. Välillä tulee paljon ärräpäitä kun huomaan mokanneeni jonkun helpon. Yleensä teen visaan vastatessani niin että kopioin kysymykset Ultraedittiin ja vastailen niihin omaan tahtiin, välillä saattaa mennä parikin päivää kun en kopioi niitä takaisin uuteen viestiin.

Ainoa doping jota olen näissä visoissa joskus satunnaisesti käyttänyt on oma vaimo, joka tietää parin aihealueideen asiat minua paremmin.
 

peikko#13

Jäsen
korkki kirjoitti:
No hemmetti soikoon, tuohan kuuluu kaikkien ristikoita ratkovien perussanastoon... Ja muutenkin se kuuluu yleissivistykseen, ainakin minulla kun en erikoisemmin leffoja katso.

Pointtini ei oikeastaan ole kysymysten vaikeus vaan se miten kaikki tietää johonki kysymykseen vastauksen, mikä ei ole kuitenkaan lapsellisen helppo. Myös monissa vaikeissa kysymyksissä yllättävän moni tietää vastauksen, mutta voihan se tietenkin olla, että täällä on oikeasti viisasta porukkaa. Tiiä sitte montako ristikoiden täyttääjää täälläkin on, mutta se on sitte ihan toinen juttu se.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
korkki kirjoitti:
No hemmetti soikoon, tuohan kuuluu kaikkien ristikoita ratkovien perussanastoon... Ja muutenkin se kuuluu yleissivistykseen, ainakin minulla kun en erikoisemmin leffoja katso.
Kyllä minä ainakin olen ristikkoni ratkonut, ja tuo nimenomainen Ohukainen ja Paksukainen -kysymys on ihan perusjuttu. Sehän ponnahtaa esiin joka helvetin kulman ja männynkävyn takaa.

Tunnustan, että joskus olen huijannut katsomalla edellisen viestistä vastauksen johonkin, jonka tiedän tietäväni, mutta jota en sillä hetkellä ole saanut päähäni. Samoin olen silloin tällöin käyttänyt jompaakumpaa vanhempaani dopingina ns. "vanhojen ihmisten kysymyksissä". Joskus näistä visoista löytyy nimittäin kysymyksiä, joita tämän ikäinen ei vain VOI tietää (which is quite unfair, I think). Näistäkin seuraa morkkis ja huono omatunto siitä, kun ei ollut täysin rehellinen.

Guugletusta en ole ikinä harrastanut. Jos nyt vaikka pieksisin koneeksikin tituleeratun DAF:n katsomalla kaikki vastaukset netistä, en saisi siitä minkäänlaisia kicksejä. Lunttaaminen pilaa omilla tiedoilla saavutetusta menestyksestä saadun ilon ihan täysin, sen vuoksi en sitä harrastakaan. Enää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös