Vaikka nimimerkkien aurajoki ja kausi viestihistoria on lähes kokonaan rakentavia kehitysehdotuksia sisältämätöntä huutelua, tässä asiassa olen kyllä heidän kanssaan samaa mieltä. TPS:n pelaajastrategia on tällä hetkellä hieman ihmeellinen.
Sinä aikana kun minä olen SM-liigaa seurannut, ei Pohjois-Amerikasta ole mikään seura onnistunut löytämään vuodesta toiseen varmoja ykköskentän pelaajia, elleivät nämä ole käytännössä NHL:n kahden ensimmäisen kentän kavereita (joita täällä on esimerkiksi työsulkujen takia nähty). Se on vaan puhdas fakta, että kaikissa tätä tasoa heikommissa pelaajissa on aina suurta epävarmuutta. Euroopplalainen ja Pohjois-Amerikkalainen jääkiekko kun ovat niin erilaisia. Sama laji, mutta eri peli, niin kuin joku viisas on joskus todennut. Siksi mun mielestä on turhaa sanoa tällä, että AHL:stä haetaan seuraavalle kaudelle 50 pisteen miehiä. Saman statuksen omaavia kavereita täällä on ennenkin käynyt ja tulokset muistaa kaikki. Eikä Locke-skenaariota voi torjua ainoastaan sillä, että varmistaa eliteprospectista että osaa kuulemma luistella.
Tämänlainen AHL-haku -pelaajastrategia on ollut ihan hyväksyttävää TPS:ltä viime vuosina koska nämä pelaajat ovat huomattavasti halvempia kuin Euroopassa kiekkoilevat lähtökohtaisesti saman tason pelaajat. Nyt kuitenkin kun raha-asiat on saatu kuntoon ja voidaan taas nostaa pelaajabudjettia, minun mielestä tästä AHL-haku -pelaajastrategiasta tulisi luopua ja hankkia joukkueen tärkeimmille paikoille varmoja, Eurooppalaisessa kaukalossa tasonsa todistaneita, pelaajia. Azevedon hankinta jo antoi vähän osviittaa siitä, että ilmeisesti tähän suuntaan ollaan siirtymässä. Harmi, että kuitenkin karkasi KHL:ään.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että kuinka pitkään TPS oli mukana taistossa Kamil Kreps:stä ja Kurtis MacLean:sta. Jättikö TPS näille molemmille Locke-tason tarjouksen vai ajateltiinko toimistolla, että kyllä AHL:stä löytyy samantasoisia pelaajia? Fakta kun vaan on se, että yhtä varmoja ykköskentän pelaajia kuin nämä kaksi (erityisesti MacLean) on lähes mahdotonta löytää AHL:stä. Siksi minun mielestä tuntuisi ihmeelliseltä, jos TPS olisi ollut valmis tarjoamaan esimerkiksi T.J. Hensickille isompaa sopimusta kuin MacLeanille. Hensick kun nyt vaan sattuu sisältämään äärettömän suurta epävarmuutta, kun ei ole ikinä aikaisemmin Euroopassa pelannut.
Jos jotain voi kaudelle 2014-2015 toivoa niin sitä, että jokkue olisi valmis jo silloin kun sen kuuluukin eli jouluna 2013.