Kyllä minä näen asian niin, että vaikka Ilari olis Suomen ainoa sentteri, niin en työnantajana päästäisi joukkueen 1.sentteriä EHT:lle vajaakuntoisena.
Tähän ei seuroilla ole liikaa sanavaltaa. Jos pelaaja valitaan ja hän haluaa mennä, ei seuralla ole oikein vaihtoehtoja. Liigasopparin pykälä 4.5. toteaa pelaajalla olevan oikeus osallistua maajoukkuepeleihin ja that's it.
Toki pelaajaa voi "suostutella", mutta varsinkin avainpelaajien kanssa tuossa on aivan saatanamoinen riski. Osallistumismahdollisuudesta on mustaa valkoisella ja jos pelaaja haluaa lähteä, hän lähtee. Jos jo pelkästään sopparin vastainen siirto muualle on aiheuttanut ongelmia pelaajan motivaation suhteen, niin miten enemmän tai vähemmän suora sopimusrikkomus?
Suoranaista järjen köyhyyttä moinen riskeeraaminen. Ilarin ensisijainen työ on kuitenkin Jokereissa.
Jokainen ammattilainen miettii ensin omaa etuaan ja toisekseen työnantajansa etua. Vaikka olenkin ollut lojaali omalle työnantajalleni ja joustanut tarvittaessa, niin totta helvetissä lähtisin jos kilpailija heittäisi tuplaliksan. Ja jos tuo tuplaliksan vaatiminen vaatisi hieman kärsimistä nykyisen sopparin sallimissa rajoissa, niin ainakaan itse en yöuniani menettäisi.
Ehkä olen paska jätkä tai jotain, mutta ainakin omissa silmissäni työnantaja maksaa tehdystä työstä ja hintatason määrittelee tuotto talolle ja kilpailu vastaavista työntekijöistä. Liigakiekkoilijalle MM-kisat ovat sellainen näyttö, että vastaavia kavereita ei ole riviksi asti uusia soppareita sopiessa.
Turha selitellä polven vaivalla huonoa kevättä, jos ei käytä mj-taukoa kuntouttamiseen.
Selittely on selittelyä, tosiasioiden toteaminen taas tosiasioiden toteamista. Karu fakta on se, että Ilari pystyi tuolloin pelaamaan ja NHL:n tilanteen takia kyseessä oli ainutkertainen mahdollisuus. Samoin karu fakta on se, että kyseinen turnaus ei ainakaan helpottanut Ilarin peliä liigassa.
Jälkiviisaana paska valinta, mutta jälkiviisaus on yleensä turhaa. Mikä olisikaan ollut tilanne, jos polvi olisi ollut paremmassa hapessa ja Ilari jatkanut liekeissä? Paikka kisoissa ja mahtiotteet pleijareissa? Ehkä, emme saa tietää. Sen kuitenkin tiedämme, että Ilari haki ammattinsa kannalta kannattavinta vaihtoehtoa ja käteen jäi se huonoin kortti: ei mahdollisuuksia kisoihin ja loppukausikin perseelleen.